TRUCKS

Un autocamion de 90 de tone la Cercul Polar, în Suedia

În nordul îndepărtat al Suediei, în zona îndepărtată a Cercului Arctic, unde temperaturile pot coborî până la minus 40 de grade Celsius, un ansamblu de vehicule de 90 de tone transportă cherestea în cele mai potrivnice condiții.
O combinație de 90 de tone.
Obiectivul pe termen lung al proiectelor de cercetare ETT este de a convinge autoritățile să crească limitele de sarcină până la 90 de tone.

Roger Henriksson nu așteaptă decât să se facă lumină. Timp de patru luni pe an, își petrece zilele de lucru în întunericul dintre amurg și răsărit. Pentru un șofer din Överkalix, la câțiva kilometri sud de Cercul Polar de nord, întunericul, drumurile înzăpezite și temperaturile de minus 40 de grade Celsius reprezintă ceva obișnuit. Răsplata pentru iarna grea vine în luna iunie. 

„Este aproape imposibil de descris ce se întâmplă aici vara, când este lumină 24 de ore pe zi și soarele strălucește la miezul nopții. Totul este mult mai ușor când ceasul sună la ora 1:50 AM în luna iunie, iar soarele strălucește, comparativ cu același moment iarna, când totul este cufundat într-un întuneric profund și sunt minus 35 de grade Celsius!”, spune Roger Henriksson.

Deși climatul aspru și munca istovitoare, în ture care încep la ora 3 AM, o dată la două săptămâni, sunt extrem de dificile, el nu ar dori să-și schimbe meseria de șofer nordic. 

„Sunt așa deoarece am trăit întotdeauna aici. Am aproape 50 de ani și am fost în străinătate o singură dată în viață. A fost frumos, dar cu două zile înainte de întoarcere mi s-a făcut dor de casă! Sunt genul de om care nu ar putea trăi într-un oraș mare.” 

De fiecare dată când lucrează, Roger conduce între orașul său natal, Överkalix, și fabrica de cherestea din Munksund, făcând de două ori drumul tur-retur cu o încărcătură de cherestea. Autocamionul pe care îl conduce are 30 m lungime și cântărește 90 de tone când este încărcat la maximum! 

„Evident, a fost puțin înspăimântător la început, când mă uitam în oglinda retrovizoare și vedeam autocamionul care părea că nu se mai sfârșește! Totuși, m-am obișnuit rapid cu el și, trebuie să recunosc, am sentimentul că dețin puterea atunci cand îl conduc”, continuă Roger zâmbind. 

În ultimul an, a condus acest vehicul cu remorcă ce face parte din proiectul de cercetare ETT – En Trave Till (Încă o stivă). Dacă se transportă o sarcină cu 50% mai mare, eficiența crește, iar emisiile de carbon sunt reduse cu 20% comparativ cu un autocamion tradițional de transport forestier. Greutatea fiind distribuită pe mai multe punți, autovehiculul cu remorcă determină și o uzură mai redusă a carosabilului.

A fost puțin înspăimântător la început, când mă uitam în oglinda retrovizoare și vedeam autocamionul care părea că nu se mai sfârșește.

Șoferul a primit o dispensă pentru a conduce acest autocamion, care cântărește cu 30 de tone peste sarcina maximă permisă de legislația suedeză, pe drumurile publice. Volvo Trucks este unul din partenerii care participă la acest proiect de cercetare și se speră că, astfel, se va susține o modificare a legislației, pentru ca sarcina maximă totală admisă pentru autovehiculele de mare tonaj să fie crescută de la 60 la 74 de tone. Iar obiectivul pe termen lung este de a obține aprobarea unei sarcini de 90 de tone.

Roger stă supărat în cabină. Temperaturile sub zero grade, care mențineau, de obicei, fermitatea terenului din Överkalix, s-au ridicat ușor către zero, ceea ce a dus la apariția gheții subțiri și a nămolului. 

„Nămolul nu are asemenea aspect decât dacă zăpada începe să se topească. Să nu poți să pleci imediat este...,” ne spune și face o grimasă. După ce este ajutat de un coleg să repună autocamionul în mișcare, Roger pleacă din parcare cu o ușoară întârziere. 

Astăzi este o zi specială. Roger conduce pentru prima dată noul autocamion Volvo FH16 de la Volvo Trucks, construit special pentru transporturi de mare tonaj.       

„Este întotdeauna amuzant să conduci un autocamion nou. Simt deja o mare diferență acum, când conduc noul autocamion FH. Acesta are mai multă putere, este mai robust și menține mai bine viteza pe dealuri. Are o suspensie diferită de cea a vechiului model și oferă o senzație mai confortabilă pe drum. Acest autocamion îmi inspiră foarte multă încredere”, spune Roger.

Drumul dintre Överkalix și Piteå este destul de drept, cu câteva porțiuni mai întinse și unele viraje ocazionale. Datorită sistemului de suspensie față independentă, IFS, Roger remarcă deja că autocamionul se deplasează mai ușor pe șosea. 

„Rulează ca în vis, ca mecanismul unui ceas. Este mult mai stabil față de cel vechi. Este chiar mai stabil la curbe periculoase și sensuri giratorii, rezistă mai bine, iar șoferul nu trebuie decât să vireze. Evident, pentru mine este un avantaj să conduc un autovehicul care are comportament mai stabil pe șosea.”

În nordul Suediei este obligatoriu pentru un autocamion să fie fiabil și să își poată realiza sarcinile în ciuda condițiilor dificile.

„Condusul în această zonă, pe timp de iarnă, poate fi spectaculos: într-un minut ești într-o furtună de zăpadă, în următorul apare gheața. Dar pentru șoferii neexperimentați, fără cauciucuri bune, nu este deloc amuzant. Văd adeseori autocamioane străine care se blochează în pantă. Chiar săptămâna trecută am văzut un autovehicul cu remorcă răsturnat cu totul pe marginea drumului”, își amintește el. 

Și el s-a răsturnat pe marginea drumului de câteva ori, pe parcursul carierei de 24 de ani ca șofer de autocamion cu cherestea. Ultima data s-a întâmplat cu peste zece ani în urmă. Roger arată umărul rănit în accident și spune că încă îl mai doare puțin. 

„În condiții de gheață, trebuie să poți lua decizia când să te oprești și când să continui drumul”, explică el. 

Condusul în această zonă, pe timp de iarnă, poate fi spectaculos: într-un minut ești într-o furtună de zăpadă, în următorul apare gheața.

Prima dată când a condus autocamionul ETT, a rămas surprins de ușurința și flexibilitatea acestuia, în ciuda lungimii sale. Fiind compus din semiremorcă, articulație și remorcă, este dificil de condus în marșarier, dar, în rest, Roger nu crede că încărcătura suplimentară de câteva tone influențează prea mult condusul. 

„Autocamionul are un sistem de frânare atât de bun, încât distanța de frânare nu este mai lungă decât cea a unui autocamion standard de 60 de tone”, afirmă el.

Roger deschide geamul și scuipă tutunul umed („snus” în suedeză). Lumina lunii martie strălucește în spatele vârfurilor brazilor. Roger poartă ochelari de soare peste ochelarii normali pentru a-și proteja ochii de lumina amplificată de reflexiile zăpezii. 

„Între Överkalix și Piteå, este o diferență mare în ceea ce privește clima, starea drumurilor și condițiile meteorologice. Vremea poate să fie excelentă în Överkalix, dar drumul să fie alunecos între Luleå and Piteå”, adaugă Roger. 

Deși sunt necesare numai două ore pentru a călători între Överkalix și Piteå, iarna, temperatura poate varia de la minus 30 de grade Celsius în zona interioară, până la câteva grade sub zero pe coastă. Acest fenomen este solicitant atât pentru șofer, cât și pentru autocamion, care trebuie să poată rezista la aceste variații mari de temperatură. 

La fabrica de cherestea din Munksund, buștenii descărcați călătoresc pe benzi rulante între grămezile de cherestea. Descărcarea nu durează mult și, peste doar 30 de minute, Roger este din nou pe drumul către Överkalix. 

Înainte de sfârșitul zilei, el va finaliza încă un transport. Apoi va sosi momentul să se întoarcă la casa și familia sa. Roger are patru copii, iar astăzi merge să-și ia băiatul cel mai mic de la grădiniță. 

„Îmi place să merg pe același drum. Prietenii cred că sunt puțin ciudat și se întreabă dacă nu cumva o să înnebunesc! Eu le spun că nu trebuie să stai mereu și să te gândești dacă conduci pe același drum. Avantajul este că ajung la timp acasă, la familia mea, și că pot să dorm în patul meu în fiecare noapte.”

 

Autocamionul

  • Un Volvo FH16 din 2013, cu motor de 16 litri și 750 CP. Transportă material lemnos de la Överkalix la fabrica de cherestea din Munksund, în Piteå.

  • Acest vehicul reduce emisiile de carbon cu 20% și, în același timp, costurile sunt mai mici cu 20% în comparație cu un autocamion standard pentru transport forestier.
     
  • Autocamionul, singurul de acest fel, transportă o încărcătură de 65 de tone în loc de 42 – așadar, cu 50% mai multă cherestea. Greutatea totală a autocamionului, la sarcină maximă, este de 90 de tone și are o lungime de 30 de metri.