TRUCKS

Cum se poate rămâne în viață pe una dintre cele mai periculoase șosele din lume

Prudența, dexteritatea și experiența l-au ținut pe Juan Manuel Manrique în viață timp de 45 de ani pe una dintre cele mai periculoase șosele din lume. Aceasta este Paso de los Caracoles din Chile.
Paso de los Caracoles, Chile.
Paso de los Caracoles in Chile, una dintre cele mai periculoase șosele din lume.

Paso de los Caracoles – în română, „Pasul melcului” – și-a primit numele de la cele 29 de curbe lente care conduc autocamioanele și autoturismele de la 800 metri deasupra nivelului mării către granița cu Argentina, la înălțimea amețitoare de 3.200 de metri. În vreme de iarnă, gheața și grosimea de câțiva metri a stratului de zăpadă fac urcarea și coborârea deosebit de periculoase, iar pe timp de vară căldura pedepsește necruțător frânele și motoarele autocamioanelor încărcate.

„De fiecare dată când văd un accident, mă întreb ce anume l-a determinat pe acel șofer să conducă atât de repede, apoi mă gândesc la familia lui care nu-l va mai vedea niciodată”, mărturisește Juan Manuel Manrique, în timp ce se avântă pe panta abruptă. „Prudență, respect, dar niciodată frică, asta este ceea ce m-a învățat tatăl meu, iar până acum a funcționat.”

Ia următorul viraj foarte larg, pentru a face loc unui autocamion care coboară în vale. Șoferii se salută cu o fluturare prietenoasă a mâinii și cu un „Salut!” prin ferestrele deschise. La curba 10, ne arată un container distrus pe panta dintre curbele 10 și 12. Ne povestește că șoferul acelui autocamion conducea cu viteză prea mare la coborâre, cu o încărcătură de vin din Argentina. Remorca s-a răsturnat și a tras autotractorul după ea.

„Cred că șoferul s-a salvat sărind afară chiar înainte ca autocamionul să se rostogolească pe munte. Și-a rupt mai multe oase și s-a rănit grav”, povestește el cu un aer serios. „Dar măcar a supraviețuit.”

Prudență, respect, dar niciodată frică, asta este ceea ce m-a învățat tatăl meu, iar până acum a funcționat.

Ochii lui nu părăsesc niciodată drumul, pe măsură ce trece prin curbele ascuțite, urcând pe Anzii chilieni în drum spre Argentina. Fiecare curbă are un număr, iar cea unde au avut loc cele mai multe accidente soldate cu morți, numărul 17, a fost supranumită „Curva de la muerte” sau „Curba morții”. Ochii i se îngustează puțin când trece de semn, dar concentrarea este maximă. Arată spre mai multe locuri unde s-au petrecut accidente, recent sau mai demult. În multe dintre cele mai nefericite accidente au fost implicați prieteni apropiați; este evident că s-a format o anumită legătură, o frăție a șoferilor care conduc adesea pe aceste șosele, la granița cea mai importantă dintre Chile și Argentina.

Fiind ruta cea mai scurtă de la portul San Antonio la vest de Santiago în Chile până în regiunea Mendoza din Argentina și mai departe în Brazilia, este vitală pentru logistica din zonă. Această șosea transportă mărfuri din toată lumea, de la bananele din Ecuador la mașinile strălucitoare din Asia. Astăzi, remorca lui Juan Manuel este încărcată cu 25 de tone metrice de banane care se îndreaptă spre Mendoza. Cuplul motorului și cutia de viteze lină îi permit să-și concentreze toată atenția asupra acestui traseu periculos.

Juan Manuel și-a petrecut 45 din cei 64 de ani ai săi conducând autocamioane în toată America de Sud. Când pleacă la drum, își lasă soția și cei patru copii mari în orașul natal Mendoza, Argentina. Se gândește mult la ei, iar familia lui se consolează cu ideea că nu a avut niciodată un accident și cu faptul că știu că prioritatea lui este să ajungă acasă pentru a-i revedea.

„Atitudinea patronului are un efect major în statistica accidentelor”, explică el. „Unii patroni nu se preocupă de șoferi, îi forțează prea mult, echipamentele sunt vechi și depășite, iar acest lucru înseamnă mai multe accidente.”

Ne spune că firma pentru care conduce acum nu a avut niciodată accidente grave și este una dintre cele mai mari companii active pe ruta Chile – Argentina. Patronul are o relație foarte apropiată cu șoferii săi.

„Când patronul vine să vadă cum te simți, te întreabă despre familie și este cu adevărat interesat de bunăstarea ta, acest lucru înseamnă mult atunci când pleci la drum”, mărturisește Juan Manuel. „Prea multă tensiune nu este bună.”

Compania deține 80 de autocamioane, a comandat încă 30 și s-a specializat în transportul de mărfuri congelate. Toate autocamioanele sunt Volvo FH, iar compania este prima din Chile care a achiziționat noul model FH. Autocamionul condus de Juan Manuel este un autotractor Volvo FH din 2015 de 500 CP, pe care compania l-a primit recent. Are o cutie de viteze I-Shift și o configurație de punți 6×2. Prin politica „omul și camionul”, a devenit imediat un camarad de nădejde pe șosea. 

Tatăl meu m-a învățat totul despre autocamioane și despre acești munți.

„Aceste autocamioane noi au vizibilitate, suspensie și frâne atât de bune, încât sunt mult mai puțin obositoare la condus decât cele vechi”, explică el. „De asemenea, sunt mult mai sigure. Sunt foarte confortabile pentru dormit, așa că a doua zi când te trezești ești bine odihnit și gata de drum. Paturile sunt confortabile, iar aceste autocamioane chiar sunt o casă departe de casă. Cu niciunul dintre ele nu am avut vreo zi inactivă neplanificată din cauza problemelor tehnice.”

În vreme ce soarele se pregătește să apună după munți, el își prepară o friptură de pui la marginea drumului. Ne povestește despre ocaziile când soția lui îl însoțește la drum.
 

„Nimeni nu gătește ca soția mea”, spune el, „dar când plecăm la drum împreună, gătesc doar eu. Este rândul ei să se odihnească. Nu-mi place să stau la hotel și să mănânc la restaurant. Mâncarea gătită de mine este mult mai bună și mai sănătoasă.”

Se lasă pentru o clipă în scaunul său, privind la munții care sunt locul lui de muncă de atâția ani și care i-au adus atâtea bucurii și atâtea mâhniri. Peste câțiva ani va ieși la pensie și-și va petrece tot timpul cu soția lui, în casa lor din frumoasa regiune Mendoza.

„Tatăl meu m-a învățat totul despre autocamioane și despre acești munți”, își amintește Juan Manuel. „Mi-a spus odată că Anzii vor fi mereu aici. Întotdeauna. Noi vom muri, mai devreme sau mai târziu. Însă Anzii vor rămâne.”

Autocamionul

Model: autotractor Volvo FH 500 I-Shift 2015 cu o configurație de punți 6.
Motor: 13 litri, 6 cilindri în linie, 500 cp și cuplu de 2.500 Nm la 1.050–1.400 rpm.
Remorcă: remorcă americană pentru mărfuri congelate de la Utility, cu o capacitate de 27,5 tm.
Operațiuni: Transport de mărfuri congelate din Chile în Argentina.