TRUCKS

Cum modelează Volvo Trucks viitorul din domeniul siguranței vehiculelor

Siguranța activă reprezintă pentru Volvo Trucks următoarea etapă către siguranța rutieră și viziunea zero accidente. Obțineți informații despre modul în care se dezvoltă sistemele inteligente pentru vehicule la noul poligon de testare AstaZero din Suedia.
Manechin pentru teste de impact la AstaZero.
AstaZero – primul centru în mărime naturală pentru testarea sistemelor de siguranță activă. Aici, autocamioanele Volvo sunt testate utilizând manechine pentru teste de impact și alte vehicule, în condiții cât mai apropiate de cele din traficul real.

Deși suntem în mijlocul zilei, traficul din New York este destul de calm. Cartierul din districtul Harlem este pustiu și tăcut, ca un oraș fantomă. Anna Wrige Berling, Coordonator pentru siguranță în cadrul Centrului Volvo pentru Cercetare și Tehnologie Avansată, aruncă o privire pe fereastră spre o intersecție în care un autocamion Volvo FH de 30 de tone virează la dreapta. Deodată, apare un băiețel, alergând în mijlocul străzii.

Aerul este sfâșiat de scrâșnetul cauciucurilor, dar nu a avut loc niciun accident. Autocamionul oprește la câțiva centimetri de băiețelul încremenit.

„Un scenariu extrem de posibil în traficul urban”, spune calm Anna Wrige Berling în timp ce iese în stradă și verifică distanța dintre băiețel și autocamion.

De această dată, nu trebuie să ne emoționăm. Băiețelul este doar un manechin din spumă, iar districtul Harlem este un peisaj de fundal. Autocamionul este controlat de un sistem robotizat. 

Suntem la AstaZero, la periferia sudică a orașului suedez Borås. Acesta este primul mediu de testare în mărime naturală pentru încercarea sistemelor de siguranță activă. Centrul s-a deschis în august 2014. Volvo Trucks speră ca activitatea de aici să ajute la consolidarea poziției de lider mondial în domeniul tehnologiilor de siguranță activă și al vehiculelor inteligente. Cercetarea este adesea esențială. Conform celui mai recent Raport global asupra stării siguranței rutiere al OMS, aproximativ 1,2 milioane de persoane sunt anual victime ale accidentelor rutiere.

Mediul urban de la AstaZero este conectat cu diverse tipuri de drumuri cu trafic, în cadrul unei infrastructuri moderne. O autostradă de 5,7 km înconjoară întreaga zonă. În centru, pe o lungime de 700 de metri, se află o pistă de accelerare cu patru benzi, care conduce într-o zonă pentru viteze ridicate. O mare de asfalt.

Adesea, accidentele se produc deoarece șoferul nu este atent. În prezent, factorul uman joacă un rol decisiv în nouă din zece accidente – și, de aici, necesitatea siguranței active.

Accesul la aceste medii de trafic naturale este esențial pentru dezvoltarea viitoarelor sisteme de siguranță Volvo Trucks. Sistemele de siguranță activă sunt extrem de complexe și necesită testări avansate înainte de a putea fi utilizate în deplină siguranță.

„Aici putem observa momentul în care limitele se află în zona de siguranță completă. În timpul procesului de dezvoltare, sistemul trebuie lăsat să greșească și să lovească un balon sau un manechin pentru teste de impact. Dorim să conducem cu robotul, pentru a îmbunătăți acuratețea și repetabilitatea testelor. În condiții reale de trafic, acest lucru nu ar fi posibil”, continuă Anna Wrige Berling. 

 

Spre deosebire de sistemele de siguranță pasivă – tehnologii precum centurile de siguranță și sistemele airbag care ne salvează în cazul producerii efective a unui accident – sistemele de siguranță activă trebuie să reducă la minimum riscul producerii unui accident.

„Adesea, accidentele se produc deoarece șoferul nu este atent. În prezent, factorul uman joacă un rol decisiv în nouă din zece accidente – și, de aici, necesitatea siguranței active. Nu dorim să se înțelegeacă că șoferii sunt vinovați de obicei ci, mai degrabă, că situațiile din trafic pot fi foarte complexe. În general, când vorbim despre siguranța activă, ne referim la un sistem de asistență pentru șofer care compensează factorul uman”, explică Anna Wrige Berling, care a condus și Echipa Volvo de Investigare a Accidentelor. 

Recent, o mare parte a timpului echipei AstaZero din cadrul Volvo Trucks a fost dedicat proiectului de cercetare „Mașini și autocamioane fără coliziuni”. Proiectul este desfășurat în colaborare cu Volvo Cars. Vehiculele utilizează camere video și senzori radar pentru a scana mediul urban și a evita coliziunea cu obiectele mai puțin vizibile, dificil de detectat de către șoferul autocamionului – cicliștii și pietonii.

Cu toată că inovațiile testate la AstaZero par de domeniul științifico-fantastic, această tehnologie este cât se poate de reală. Până acum, testele pentru „Mașini și autocamioane fără coliziuni” au ajuns la rezultate extrem de promițătoare.

„Mai trebuie efectuate multe testări înainte ca această tehnologie să poată fi introdusă pe piață, dar în trafic există deja un număr mare de sisteme inteligente de siguranță. Începând din noiembrie 2015, acestea vor deveni obligatorii prin lege în multe țări în care unele aplicații de siguranță activă sunt deja prezente pe autocamioanele noi”, continuă Anna Wrige Berling.

Volvo Trucks a standardizat deja sistemele de siguranță activă care respectă cerințele legale.

Niciun autocamion Volvo nu trebuie să fie implicat într-un accident. Acesta este obiectivul final. Unii pot zâmbi, afirmând că așa ceva nu se va întâmpla niciodată, dar zero este singura cifră acceptabilă și, prin urmare, trebuie să ne străduim în acest sens.

Cel mai recent și mai mediatizat sistem – Avertizarea de coliziune cu frână de urgență – este compus, de asemenea, din combinația dintre un radar și o cameră video. Dacă sistemul detectează în față vehicule staționate sau în mișcare lentă, șoferul este avertizat prin semnale sonore și luminoase. Dacă șoferul nu reacționează, sistemul frânează singur – la început mai ușor, apoi cu toată forța, până când autocamionul se oprește complet și evită coliziunea.

Așa numita funcție de Asistență pentru păstrarea benzii de rulare (LKS), prin care șoferul este avertizat sonor atunci când trece din neatenție peste un marcaj rutier, este un sistem Volvo care îndeplinește deja cerințele legale.

Totuși, în ciuda progresului înregistrat de inovațiile tehnologice, acestea nu reprezintă soluția completă pentru problema siguranței rutiere. „Trebuie să recunoaștem cu modestie că siguranța traficului nu constă doar în tehnologie, este totodată și o problemă socială”, afirmă Carl Johan Almqvist, Director pentru Siguranța Traficului și a Produselor la Volvo Trucks.

 

Conform raportului OMS, în ultimii ani, câteva țări au redus numărul accidentelor din trafic. Un factor esențial a fost tehnologia care a îmbunătățit siguranța vehiculului, un altul a fost reprezentat de eforturile la nivel național pentru atingerea obiectivului de zero accidente. Volvo Trucks are propria viziune asupra obiectivului zero accidente.

„Cabina autocamionului este un mediu de lucru sigur, dacă se poartă centura de siguranță, dar trebuie să extindem abordarea către exteriorul cabinei și să îi includem pe ceilalți participanți la trafic în viziunea noastră asupra siguranței. Niciun autocamion Volvo nu trebuie să fie implicat într-un accident. Acesta este obiectivul final. Unii pot zâmbi, afirmând că așa ceva nu se va întâmpla niciodată, dar zero este singura cifră acceptabilă și, prin urmare, trebuie să ne străduim în acest sens”, continuă Carl Johan Almqvist.