Excavare la mare adâncime în Copenhaga

La Copenhaga se construiește o nouă linie de metrou. Să transporți pământ traversând un oraș cu peste un milion de locuitori reprezintă o adevărată provocare pentru șoferii de autocamioane. Johnny Olsen este unul dintre ei și aceasta este povestea sa.

Construirea metroului din Copenhaga

Copenhaga, care este unul dintre orașele cu cea mai mare densitate de biciclete din lume, își construiește un nou sistem de metrou.

Johnny Olsen, șofer de autocamion.

Punțile motoare față, în combinație cu remorca, fac ca ansamblul autocamionului să poată fi condus foarte ușor, ne-a explicat Johnny Olsen.

Cei doi paznici din fața autocamionului au ridicat semnele de interzicere a accesului. Trei mașini și patru motocicliști se opresc, iar Johnny Olsen primește permisiunea să continue drumul. Autocamionul rulează lent pe drum și în interiorul șantierului de construcții. Cu un gest natural al mâinii, virează la dreapta și pornește spălarea automată a roților.

„De fiecare dată când ieșim și intrăm în zonă, spălăm roțile. Altminteri, s-ar aduna prea mult noroi în oraș”, spune Johnny și se întoarce în poziția necesară pentru ca excavatorul să poată începe încărcarea celor două basculante.

Șantierul de construcții se numește Trianglen și se află în apropierea centrului orașului Copenhaga. Aceasta va fi una dintre cele 17 stații ale noului metrou al orașului – cunoscut sub numele de Cityringen. Proiectul de construcție, cel mai vast din epoca modernă a orașului Copenhaga, constă în două tuneluri, fiecare de 15,5 km, și în alte patru șantiere de construcții de unde utilajele de foraj își vor săpa drumul pe sub oraș. Această nouă linie de metrou reprezintă o extensie a rețelei existente. Noua linie de metrou reprezintă o prelungire a celei deja existente. 

Sarcina lui Johnny este aceea de a transporta pământul excavat din subteran la șantierele de construcții. La încheierea proiectului, el urmează să transporte trei milioane de tone de pământ departe de centrul orașului.

„În acest moment, este poate puțin dificil pentru locuitorii orașului Copenhaga. Construcția are loc în atât de multe locații diferite. Dar, în cele din urmă, cred că totul va fi bine”, spune Johnny, remarcând că, dacă în viitor mai multe persoane vor folosi metroul, vor exista mai puține mașini pe străzile orașului.

Prin intermediul comunicațiilor radio, Johnny se află în contact direct cu operatorul de la lucrările de excavare. Cantități uriașe de pământ sunt colectate de la o adâncime de 18 metri de un excavator de mari proporții. Când stația de la Trianglen va fi terminată, cel mai adânc punct va fi situat la aproximativ 40 de metri.

Johnny urmărește afișajul din cabină pe care este indicat cât pământ a fost încărcat. 

Unora li s-ar părea plictisitor doar să conducă înainte și înapoi, dar mie chiar îmi place. Condusul unui autocamion este o activitate care oferă libertate, comparativ cu a sta la birou sau a lucra pe o bandă de producție în fabrică.

Johnny Olsen

șofer de autocamion

Autocamionul are o capacitate de încărcare de 17 tone, iar remorca poate transporta 18 tone. Ansamblul fără încărcătură cântărește aproximativ 21 de tone. Vehiculul vibrează ușor de fiecare dată când operatorul excavatorului adaugă o nouă încărcătură. Johnny transmite prin radio un semnal, în momentul în care afișajul indică 56 de tone. Autocamionul este complet încărcat.

„Acum ne îndreptăm către Nordhavn, locul în care lăsăm încărcătura”, explică Johnny și iese din șantier.

Copenhaga este un oraș în plină dezvoltare, iar în zona portului vechi, din partea nordică a orașului, există câteva proiecte în desfășurare, pentru construcția de case și birouri pentru mii de noi locuitori. În capătul cel mai îndepărtat al cartierului, Nordhavn, sunt în curs de construire un nou terminal pentru containere și un port pentru nave de croazieră. Pentru a putea găzdui toate aceste lucrări, s-a creat o suprafață de pământ de 100 de acri, utilizându-se o parte din solul extras pentru construcția metroului. Această nouă porțiune de țărm se extinde lent către zona în care se afla înainte marea.
 

Tunel de metrou în construcție.

Noua linie de metrou, care reprezintă o prelungire a celei existente, va fi formată din două tuneluri, fiecare având o lungime de 15,5 kilometri, însemnând o distanță totală de 31 de kilometri.

Pe drumul care străbate orașul până la Nordhavn, Johnny stă calm și sigur în spatele volanului, cu un zâmbet întipărit pe figură în tot acest timp. Este evident că își iubește meseria.

„Unora li s-ar părea plictisitor doar să conducă înainte și înapoi, dar mie chiar îmi place. Condusul unui autocamion este o activitate care oferă libertate, comparativ cu a sta la birou sau a lucra pe o bandă de producție în fabrică.”

Figura lui Johnny se luminează când vorbește despre soția sa și cei patru copii. Se vede cât de mult înseamnă familia pentru el, dar recunoaște că este cam dificil să găsească suficient timp în program și pentru ei. Johnny locuiește la distanță de o oră cu mașina de Copenhaga, iar ziua sa de muncă începe, de obicei, la ora cinci dimineața. El conduce autocamionul toată ziua și se întoarce acasă, la familie, la ora șase seara. Din vara anului 2014, Johnny lucrează pentru compania de transporturi SCT, iar acest loc de muncă îi place foarte mult. „Este un mediu de lucru excelent. Prețuiesc mult camaraderia dintre colegi la SCT. Ne ajutăm reciproc și toată lumea este amabilă.”
 

Nordhavn în construcție.

Pământul provenit de la construirea metroului este folosit pentru construirea unui teren și a unui cartier nou, denumit Nordhavn, care va fi gazda unui nou terminal pentru containere și a unui port pentru vase de croazieră.

SCT este una dintre companiile de autocamioane implicate în construcția metroului din Copenhaga. Principala sa activitate constă în transportul pământului de la șantierele de construcții și transportul materialului excavat de utilajele de foraj din tunel.

Numărul de autocamioane utilizate de SCT pentru construcția metroului în Copenhaga variază între 20 și 50, în funcție de cantitatea de pământ transportat. Cel mai comun model de autocamion este Volvo FH cu semiremorcă autobasculantă, dar compania mai dispune în trafic și de opt autocamioane basculante Volvo FMX cu remorcă cu bară tracțiune. Toate autocamioanele SCT sunt echipate cu cabine Globetrotter, inclusiv cele din seria Volvo FMX, astfel încât câțiva șoferi pot petrece noaptea în cabine în timpul săptămânii de lucru.

Utilaje de foraj.

Pentru construcția noului metrou sunt utilizate patru utilaje de foraj. Un utilaj complet cântărește aproximativ 800 de tone.

Autocamionul lui Johnny este un Volvo FMX din 2014 cu configurație 8×4 și punți față duble. Puterea de 500 CP a motorului de 13 litri este transferată eficient către punțile motoare în tandem ale autocamioanelor. Punțile motoare față, în combinație cu remorca, fac ca ansamblul autocamionului să poată fi condus foarte ușor. Johnny crede că acesta este un aspect pozitiv, deoarece uneori trebuie să facă manevre în spații strâmte în interiorul șantierelor de construcții.

„Autocamionul oferă o senzație de stabilitate chiar și la încărcături grele. Cutia de viteze I-Shift este extrem de precisă. Cred că este un autocamion foarte bun”, continuă Johnny în timp ce încetinește la culoarea roșie a unui semafor. 

Copenhagen este unul dintre orașele cu cea mai mare densitate de biciclete din lume și acest lucru este evident în trafic, unde cicliștii și autocamioanele împart adesea același spațiu. Compania de construcții Copenhagen Metro Team a depus eforturi considerabile pentru a implementa proiectul în cel mai sigur mod pentru locuitorii orașului. Printre alte aspecte, în colaborare cu SCT, a permis copiilor să meargă la școlile din apropierea șantierelor de construcții într-un autocamion Volvo, astfel încât cei mici să înțeleagă ce poate și ce nu poate vedea un șofer din cabina sa.

Autocamionul oferă o senzație de stabilitate chiar și la încărcături grele. Cutia de viteze I-Shift este extrem de precisă. Cred că este un autocamion foarte bun.

Johnny Olsen

șofer de autocamion

În perioada de construcții cu cel mai mare trafic de autocamioane, un număr mediu de 500 de vehicule au parcurs zilnic drumul la și de la șantierele de construcții. Au fost modificate 375 de semafoare, pentru a reduce la minimum tulburarea traficului de pe străzile orașului. De asemenea, autocamioanele trebuie să urmeze același traseu prin oraș, către și de la Nordhavn.

„Cu alte cuvinte, trebuie condus foarte prudent. Siguranța este cea mai mare prioritate”, explică Johnny și verifică încă o dată spatele autovehiculului în oglinzile retrovizoare înainte de a vira la dreapta peste o pistă de biciclete.

La sosirea la Nordhavn, Johnny virează autocamionul pe un utilaj de cântărire înainte de a-și continua drumul în zonă. În timpul zilei, el transportă între patru și cinci încărcături de la șantierul de construcții la Nordhavn. Toate încărcăturile sunt cântărite atent.

Un pescăruș planează în aer, privind zona în care autocamioanele, unul după altul, descarcă pământul. Johnny a așezat autocamionul în zona de descărcare, unde basculează mai întâi platforma din spate, apoi pe cea din față.

„Încă o încărcătură și merg acasă, la familia mea. Abia aștept”, mărturisește Johnny, cu un zâmbet larg.
 

Campion Volvo descărcând pământul.

În perioadele de vârf, un număr mediu de 500 de vehicule vor parcurge zilnic drumul la și de la șantierele de construcții. Au fost modificate 375 de semafoare, pentru a reduce la minimum tulburarea traficului de pe străzile orașului.

Autocamionul

Modelul Volvo FMX a fost lansat în martie 2014. Motorul Euro 5 este de 13 litri și are 500 de cai putere.
Cutia de viteze automatizată I-Shift simplifică lucrul în medii dificile, iar șoferul se poate concentra 100% pe călătorie.
Ansamblul autocamionului constă dintr-un tip de autobasculantă în 3 direcții cu o configurație 8×4, din punți față duble și o remorcă cu 3 punți și cu autobasculantă cu 3 direcții. Încărcăturile pot fi basculate la dreapta, la stânga și în spate.
Ansamblul autocamionului cântărește 20,4 tone. Autocamionul are o capacitate de încărcare de 17 tone, iar remorca poate transporta 18 tone. Masa totală maximă permisă este de 56 de tone.
Autovehiculul este echipat cu o cabină Globetrotter, care permite șoferului să petreacă noaptea în cabină, dacă este necesar.

Conținut asociat

Recuperat din mare

Cel mai mare oraș al Nigeriei începe treptat să își schimbe înfățișarea. Conceput inițial ca un plan de protejare a orașului Lagos împotriva erodării țărmului, Eko Atlantic, noua zonă construită pe terenul recuperat din mare, a devenit cel mai mare ...

În sălbăticie – o zi din viața transportatorilor de bivoli africani

Lucrul ca transportator de animale în rezervațiile naturale din Africa de Sud nu necesită doar aptitudini extraordinare de șofer. Necesită, de asemenea, mult curaj....

Extragerea sării din cel mai mare deșert alb din Bolivia.

Lumina este nemiloasă, iar aerul este subțire. În cel mai mare deșert de sare din lume, oameni și mașini deopotrivă sunt puși la încercare. Aici, șoferul de autocamion Dario Machaca Colque a lucrat timp de mai bine de 30 de ani....

Filtrați articolele

5 true 5