TRUCKS

Lupta cu elementele naturale din arhipelagul Lofoten

Arhipelagul Lofoten din Norvegia se află la o latitudine nordică de 68°, la nord de Cercul Polar. În timpul verii, vremea este fantastică pe tărâmul soarelui de la miezul nopții. Totuși, iarna poate aduce aici condiții extreme, cu nopți întunecate și înghețate și vânturi cu forța uraganului.
Conducând prin arhipelagul Lofoten.
Arhipelagul Lofoten oferă peisaje extraordinare, dar poate constitui un mediu de lucru dificil pentru un șofer de autocamion.

Ne aflăm la Svolvær, unul dintre cele mai nordice orașe ale lumii, pentru a-l întâlni pe șoferul de autocamion Ken-Marek Vatnfjord. De obicei, el lucrează ca șofer de cursă lungă, dar astăzi ne va duce într-o călătorie de 120 km la Reine, în apropierea celui mai îndepărtat capăt al arhipelagului Lofoten, pentru a încărca pește. El a mai condus de multe ori pe aceste drumuri, în condiții meteo extreme și în timpul nopților polare. Deși nu este genul de om care să își facă multe griji, se gândește întotdeauna la siguranță atunci când vremea este defavorabilă.

„Nu aș putea spune că pot garanta reîntoarcerea acasă. Oricând poate interveni ceva, așa cum s-a întâmplat și altă dată pe cele mai dificile drumuri. Ne luăm măsuri de precauție, în special atunci când știm că vremea se va înrăutăți, dar nu avem cum să ne oprim pur și simplu. Misiunea noastră este să transportăm pește și alte provizii vitale pentru comunitățile îndepărtate atunci când toți ceilalți stau în case”, spune Ken-Marek.

Niciodată nu poți fi suficient de precaut. Aici este un loc foarte periculos.

Ken-Marek părăsește Svolvær pentru a călători spre vest pe drumul expres E10. Trebuie să conducă pe centrul drumului prin primul tunel care este îngust și cu spațiu lateral limitat. Încetinește după ieșirea către Henningsvær, unul dintre cele mai cunoscute sate de pescari din Lofoten. Este perfect conștient că, nu demult, a avut loc un accident mortal, atunci când un autocamion danez a atacat curba având, probabil, o viteză prea mare și a trecut direct prin gardul de siguranță, coborând către mare. În ziua în care șoferul danez a decedat, gheața de la locul accidentul era netedă ca oglinda, iar autocamionul a luat cu el 100 de metri din gardul de siguranță.

„Remorca s-a desprins și a sfârșit prin a se prăbuși peste cabina șoferului și apoi în apă. De atunci, au lărgit drumul și au ranforsat gardul de siguranță, dar niciodată nu poți fi destul de precaut. Aici este un loc foarte periculos.”

Ken-Marek a crescut la Sarpsborg, în sudul Norvegiei, dar s-a mutat în nord atunci când bunica din Svolvær s-a îmbolnăvit. A candidat pentru un post la hotelul local și, la scurtă vreme, s-a îndrăgostit de managerul hotelului, Anne Helen. Deși cuplul s-a mutat în sud pentru un an, Ken-Marek s-a bucurat să se întoarcă din nou în nord atunci când i s-a oferit un post de șofer de cursă lungă.

Acest lucru se întâmpla în 2007. Acum, Ken-Marek, Anne Helen și fiul lor, Kasper, trăiesc în partea centrală a orașului Svolvær, la mică distanță de terminalul Svolvær, unde se ală Thors Varetransport, compania pentru care lucrează Ken-Marek.

„De fapt, nu mă văd făcând altceva. Sunt sigur că mulți fac acest lucru pentru bani, dar meseria de șofer de cursă lungă este un stil de viață pentru mine. Face parte din mine.”

Ajungem în satul de pescari Reine, unul dintre cele mai frumoase locuri din zona Lofoten. Numărul de locuitori este de numai 330, dintre care majoritatea lucrează pe vase de pescuit sau la fabrica de pește. Din acest loc, Ken-Marek a încărcat pește de nenumărate ori.

De fapt, nu mă văd făcând altceva. Sunt sigur că mulți fac acest lucru pentru bani, dar meseria de șofer de cursă lungă este un stil de viață pentru mine. Face parte din mine.

„Este plăcut să întorci un autocamion mare atunci când încarci mărfuri, dar drumul de coborâre are câteva obstacole greu de trecut în zilele cele mai dificile. Drumul are o lățime suficientă doar pentru o mașină și nu există gard de siguranță, deoarece există numeroase viraje. Apa ajunge până la asfalt. La cea mai mică greșeală, ajungi direct în apă.”

Ken-Marek ne povestește cât se bucură că firma pentru care lucrează se axează pe un parteneriat strâns cu Volvo, iar pentru el autocamionul înseamnă extrem de mult.

„A fost înregistrat în aceeași zi în care s-a născut fiul meu. Am avut parte de două sărbătoriri în acea zi.”

Totuși, astăzi, în mod excepțional, Ken-Marek nu se află în spatele propriului volan. El conduce în schimb unul dintre cele mai noi autocamioane ale companiei, un Volvo FH 540 cu noua tehnologie I-Shift Dual Clutch. El ne mărturisește că i se pare ciudat să nu audă când autocamionul schimbă treapta de viteză.

 

„Nici chiar mașina mea nu are o cutie de viteze atât de bună. În același timp, autocamionul pare foarte solid, ceea ce este important pentru noi în momentul în care sosește vremea rea. Fără nicio îndoială, noua tehnologie ne îmbunătățește viața cotidiană. Înseamnă că ne bucurăm de mai multă siguranță și putem transporta mărfuri în tot timpul anului.”

Călătorim pe deasupra podului Gimsøystraumen. Este locul din Lofoten în care vântul atinge cele mai mari viteze. Astăzi avem parte doar de o adiere ușoară, dar Ken-Marek a condus pe pod la viteze ale vântului de peste 30 de metri pe secundă,, când acesta era de fapt închis.

„Autocamionul avea o încărcătură atât de grea, încât am crezut că va fi bine. Deodată, ștergătoarele s-au ridicat pe parbriz, parasolarul s-a rupt și vântul a pus stăpânire pe întregul autocamion. A trebuit să virez împotriva vântului pentru a menține autocamionul pe pod. Nu mi-a fost frică, dar trebuie să recunosc că eram puțin îngrijorat. Din fericire, nu am pățit nimic. N-aș mai repeta experiența asta”, spune el.

Ne aflăm încă la o distanță destul de mare de Svolvær și începe să se întunece. Zilele sunt scurte în această perioadă a anului. Între 7 decembrie și 5 ianuarie, soarele nu mai apare deloc. Este perioada nopții polare.

„În această perioadă a anului, nu poți să te relaxezi complet în niciun moment. În general, drumurile sunt mai înguste, bancurile de zăpadă mai mari și este întuneric tot timpul. Îmi place să conduc, dar nu pot lăsa garda jos. Am văzut autocamioane care au intrat pe acostament și s-au răsturnat.”

Compania la care lucrează Ken-Marek știe exact momentul în care vremea începe să devină dificilă.

„Îmi place foarte mult cum abordează șeful meu acest lucru. Primordial este să ajungem în siguranță și nu cât timp durează călătoria. Nu am avut niciun accident grav. Cred că acest rezultat se datorează unei abordări clare și, în special, faptului că noi conducem autocamioane bune.”

Ne-am întors la Svolvær. Lunga zi de lucru s-a sfârșit. De această dată, totul a mers bine. Acum, autocamionul trebuie descărcat și parcat, înainte ca Ken-Marek să poată avea o scurtă discuție cu câțiva colegi care încă lucrează.

„Îmi face plăcere întotdeauna să revăd terminalul Svolvær după o lungă călătorie pe drum. În acel moment, știu că îl voi revedea în curând pe Kasper. El mă așteaptă mereu acasă.”

Șoseaua:

E10, cunoscut înainte sub numele de drumul King Olav V, străbate drumul dintre Luleå din Suedia și Å din Norvegia. De la Svolvær până la Reine, în peninsula Lofoten, drumul este șerpuitor și are o lățime mai mică de 6 metri, adesea de numai 5 metri. Face parte dintre cele 18 drumuri naționale turistice ale Norvegiei.

Autocamionul:

Model: Volvo FH540, autotractor 6×2, modelul din 2015 cu semiremorcă Krone.
Caracteristici: I-Shift Dual Clutch și Direcție dinamică Volvo.
Motor: de 13 litri, cu 6 cilindri, motor diesel, de 540 CP – 2.600 Nm.
Activități de transport: Autocamionul transportă produse din pește și alimente atât în peninsula Lofoten, cât și în restul Norvegiei, parcurgând în total pe șosele 150.000 km pe an.