Optimizarea fluxului de aer printr-o aerodinamică îmbunătățită

Cheltuielile pentru combustibil reprezintă aproximativ o treime din costurile unei firme de transporturi. Combinând creșterea performanței aerodinamice cu noul motor EURO 6 pasul C, Volvo Trucks poate oferi acum o economie de combustibil de până la trei procente pentru transporturile de cursă lungă și cele regionale.

Tunelul de vânt.

Cu ajutorul testelor în tunelul de vânt, Volvo Trucks poate descoperi potențialul pentru o aerodinamică îmbunătățită.

Atunci când un autocamion este condus la viteze constante de 60-90 km/h, rezistența aerului reprezintă unul dintre factorii care afectează cel mai mult consumul de combustibil. Prin urmare, de mulți ani, Volvo Trucks a acordat o atenție considerabilă dezvoltării aerodinamicii. Există mai multe proiecte centrate în jurul aplicațiilor care pot reduce semnificativ rezistența la înaintare. Acestea vor fi introduse treptat pe piață în cursul anului viitor. 

Anders Tenstam, expert în aerodinamică.

Din poziția sa de expert în tehnologie, Anders Tenstam încearcă să anticipeze nevoile viitoare ale clienților noștri.

O parte din rezultatele acestor eforturi constau în îmbunătățiri aerodinamice care au fost lansate în primăvara anului 2016, printre care se numără optimizarea spoilerelor de pe bara de protecție, a deflectoarelor de aer, a pasajului roții și a apărătorilor de roți pentru Volvo FH. Împreună cu noul motor EURO 6 pasul C, aceste îmbunătățiri vor deveni dotări standard ale noului model Volvo FH începând din iunie 2016.

„Deși noul Volvo FH a fost lansat în 2012, s-a depus o muncă intensă de dezvoltare pentru a se obține cea mai mică rezistență la înaintare posibilă, ținând cont de toate celelalte cerințe ale clienților privind autocamionul. De atunci, am studiat atent fiecare zonă a autocamionului, căutând locurile în care îmbunătățirile ar putea aduce rezultate notabile pentru clienți”, a afirmat Anders Tenstam, tehnolog specializat în aerodinamică.

S-au căutat minuțios diversele zone în care se înregistrau pierderi, iar potențialul de îmbunătățire a acestora a fost analizat prin intermediul testelor în tunelul aerodinamic și al simulărilor pe computer. Apoi, ne-am asigurat că tehnologia pentru aplicații putea fi produsă la calitatea corespunzătoare și cu prețuri rezonabile. 

Am studiat atent fiecare zonă a autocamionului, căutând locurile în care îmbunătățirile ar putea aduce rezultate notabile pentru clienți.

Anders Tenstam, expert în aerodinamică

„A lucra la dezvoltări tehnologice avansate înseamnă, în principal, a încerca să anticipezi viitoarele cerințe ale clienților și a te asigura că tehnologiile pe care și le doresc sunt disponibile în momentul în care reglementările și nivelul costurilor permite introducerea lor”, explică Anders Tenstam.

În ultimii ani, dezvoltarea tehnologică a oferit companiei Volvo Trucks noi oportunități de îmbunătățire a performanței aerodinamice a produselor. Creșterea costurilor pentru combustibil pe termen lung și sporirea gradului de conștientizare a problemelor climatice îi îndeamnă pe clienți să ceară vehicule mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. Această tendință către o eficiență mai mare din punct de vedere al consumului de combustibil se aliniază cu filosofia Volvo Trucks, că fiecare picătură contează.

Laboratorul pentru motoare Volvo Trucks.

Mats Franzen și colegul său, Manager principal de proiect, Anders Rutquist, în laboratorul pentru motoare, lângă noul motor EURO 6 pasul C.

 

Cursa pentru creșterea eficienței consumului afectează și dezvoltarea motorului: „Ne străduim încontinuu să respectăm cerințe de reglementare din ce în ce mai stricte, pentru a produce motoare mai curate fără a afecta manevrabilitatea acestora. Performanța, productivitatea și manevrabilitatea sunt extrem de importante pentru clienții noștri și pentru șoferii acestora. Suntem mereu atenți să răspundem acestor cerințe, însă nu în detrimentul consumului de combustibil. Dimpotrivă”, afirmă Mats Franzen, Manager de produs pentru motoarele Volvo Trucks.

Pentru Volvo Trucks, apariția standardului EURO 6 pasul C a condus la diverse optimizări pentru motoarele D11, D13 și D16, precum pistoanele cu fricțiune redusă pe cămașa cilindrului, un turbocompresor nou și îmbunătățit și un arbore cu came optimizat. Împreună cu alte îmbunătățiri la nivel software, acestea permit scăderea consumului de combustibil fără a afecta performanța motorului.

Este un produs care le va oferi beneficii semnificative clienților prin reducerea costurilor pentru combustibil și, prin urmare, creșterea marjelor de profit, menținând totodată performanța.

Mats Franzen, Manager de produs pentru motoarele Volvo Trucks.

„Datorită motorului EURO 6 pasul C, am făcut trecut într-un stadiu nou, important pentru viitorul transporturilor eficiente din punct de vedere energetic. Este un produs care va oferi clienților beneficii semnificative în sensul reducerii costurilor pentru combustibil, din care vor rezulta marje de profit mai mari, menținându-se totodată performanța”, spune Mats Franzen. 

Mats Franzen, Manager de produs pentru motoarele Volvo Trucks.

Mats Franzen, Manager de produs pentru motoarele Volvo Trucks.

Pentru multe companii de transporturi, cheltuielile pentru combustibil reprezintă cel puțin o treime din costurile totale. Una dintre companiile care investesc puternic în reducerea consumului de combustibil este Jastim, din Varșovia, Polonia. Cei mai mari clienți ai companiei Jastim sunt Schenker, IKEA și DHL, trei firme care acordă o importanță deosebită problemelor de mediu și, prin urmare, exercită presiuni asupra furnizorilor pentru reducerea continuă a consumului de combustibil.

În urmă cu trei ani, înainte ca Jastim să fi cumpărat noile autocamioane Volvo FH, consumul mediu de combustibil al companiei se situa între 31 și 32 de litri pe 100 km. În prezent, cu ajutorul autocamioanelor Volvo FH și al programelor de condus economic, consumul a scăzut la 26 de litri. Din datele companiei reiese că șoferii cei mai buni rulează cu o medie de 24 de litri și că, în condiții topografice și aerodinamice favorabile, reușesc să obțină un consum și mai redus.

„Ceea ce acum trei sau patru ani părea imposibil, acum a devenit rutină. Pentru noi, a fost extrem de important să obținem o reducere atât de mare a consumului. De fapt, nu am avut de ales – însăși existența companiei depindea de acest lucru”, a explicat proprietarul firmei Jastim, Jacek Słowiński.

Pentru a rămâne competitivă, compania sa și-a reînnoit permanent flota de vehicule, iar specificațiile pentru Volvo Trucks conțin, de obicei, cele mai recente aplicații dedicate condusului cu un consum eficient de combustibil.

Autocamionul Jastim SP.

După ce a condus de nenumărate ori cei 330 de kilometri de pe drumul dintre Młochów și Tarnowo Podgorne din Polonia, Jastim SP este convins că vântul poate crește consumul de combustibil cu 10 litri.

 

„Ne interesează toate soluțiile tehnologice noi. În funcție de cantitatea de combustibil consumată lunar, o economie suplimentară de până la trei la sută înseamnă pentru noi mii de litri”, explică Jacek Słowiński.

Jastim este un client Volvo Trucks care efectuează transporturi de cursă lungă și are o preocupare puternică în direcția economiei de combustibil. Prin urmare, Volvo Trucks a preluat specificațiile acestei firme de transporturi ca bază de pornire pentru dezvoltarea noului pachet aerodinamic. Astfel, vom efectua o aliniere a recomandărilor pentru clienții care rulează la o viteză constantă, în intervalul cuprins între 60 și 90 kilometri pe oră și, prin urmare, beneficiază cel mai mult de pe urma îmbunătățirii la nivel aerodinamic. Valoarea exactă a economiilor pe care le pot obține clienții depinde de cerințele și specificațiile individuale ale acestora care, la rândul lor, sunt influențate de starea drumurilor de pe traseele pe care circulă vehiculele.

În funcție de cantitatea de combustibil consumată lunar, o economie suplimentară de până la trei la sută înseamnă pentru noi mii de litri.

Jacek Słowiński, Jastim Transport.

Anders Tenstam de la Volvo Trucks este mulțumit de faptul că acum poate fi introdus pe piață un nou pachet aerodinamic flexibil pentru clienții care efectuează transporturi de cursă lungă. El consideră că există un potențial considerabil pentru îmbunătățiri ulterioare, dar recunoaște că maturitatea tehnologică trebuie susținută de noi legi și reglementări.

„În prezent, reglementările din mai multe țări privind lungimea vehiculelor creează o barieră în calea rezultatelor pe care le putem obține în ceea ce privește performanța aerodinamică. Dacă, de exemplu, lungimea autotractorului nu ar mai fi inclusă în cea a ansamblului, s-ar putea introduce un design al cabinei cu o formă mai favorabilă. Acum, forma cabinei este rezultatul unui echilibru delicat al caracteristicilor, atât al celor pentru interior, cât și pentru exterior. De asemenea, o cabină cu formă mai aerodinamică ar crea un potențial crescut în lungul vehiculului, prin scăderea turbulenței la scară mare care conduce la pierderea energiei în partea frontală a vehiculului”, spune el. 

Jacek Słowiński, proprietarul companiei Jastim SP.

Jacek Słowiński a investit puternic în reducerea consumului de combustibil în cadrul companiei sale, Jastim SP.

Anders Tenstam mai atrage atenția asupra faptului că remorcile sunt o zonă în care se pot realiza îmbunătățiri considerabile. Pe viitor, acest lucru ar putea da naștere unei colaborări mai strânse cu clienții în privința designului soluțiilor de transport sustenabile care să acopere întregul vehicul, nu doar autocamionul. Ceea ce ar conduce la dezvoltarea unor soluții practice, atât la nivel tehnologic, cât și la cel al afacerilor.

„Datorită faptului că am abordat dezvoltarea dintr-o perspectivă pe termen lung, am observat că s-ar putea spori eficiența aerodinamică a automobilelor concentrându-ne pe zonele strategice ale vehiculelor, cooperând pentru schimbarea legilor în vigoare în vederea unei abordări a vehiculelor în ansamblu. Aceasta ar putea să însemne, într-un viitor nu foarte îndepărtat, reducerea rezistenței la înaintare la aproape jumătate față de cea a autocamioanelor din prezent”, a continuat Anders Tenstam. 

Conținut asociat

Senzația corectă – cum a fost dezvoltat IFS

Sarcina a fost clar definită: dezvoltarea unui sistem de suspensii care să poziționeze autocamioanele Volvo pe primul loc în lume în ceea ce privește manevrabilitatea și confortul. Realizarea obiectivului a reprezentat mai mult decât o provocare....

Modul în care șoferii pot beneficia de avantajele Direcției dinamice Volvo

Stabilitate perfectă la viteze mari, control total la viteze mici și tensiune considerabil redusă asupra mușchilor și articulațiilor. De la lansarea sistemului VDS (Direcție dinamică Volvo) în 2013, acesta a schimbat fundamental comportamentul de ...

Evoluția hibridă – ani de cercetare și dezvoltare

În iunie 2011, Volvo Trucks a livrat primul său autocamion hibrid unui client. În prezent, se află în circulație peste 50 de autocamioane Volvo FE Hybrid. Anii de cercetare și dezvoltare au dus la crearea acestor autocamioane iar tehnologiile hibride ...

Filtrați articolele

5 true 5