TRUCKS

Șofer de autocamion cu experiență testat de drumurile de munte din Canada

Șoferul de autocamion Rod Stanley transportă încărcături grele de 18 de ani. În ciuda experienței sale, vestul Canadei cu drumuri sale de munte șerpuite și cu ore de condus restricționate l-a pus la încercare.
Urmăriți-l pe șoferul de autocamion Rod Stanley prin regiunile îndepărtate și nelocuite, dar de o frumusețe neobișnuită, din vestul Canadei în acest episod din Lumea șoferilor.

Este o dimineață mohorâtă în Stewart, British Columbia. Munții învăluiți de nori grei înconjoară noul port, situat în capătul cel mai îndepărtat al golfului, în apropierea graniței cu Alaska. Vrachiere mari vin aici din întreaga lume, cu încărcături grele spre a fi transportate sute de kilometri în interiorul continentului.

Pe docul de încărcare, unde ploaia a umplut solul de noroi, șoferul de autocamion Rod Stanley și colegii săi se luptă să încarce o unitate de procesare de 66 de tone pe o remorcă. Prima lor încercare eșuează când încărcătura devine prea grea pentru punțile spate, iar după ce se gândesc puțin, se decid să întoarcă unitatea de procesare în direcția opusă și să permită autocamionului, un Volvo cu 600 CP cu cutie de viteze I-Shift, să preia o parte mai mare din greutate. De data aceasta funcționează mai bine. „Acum, trebuie doar să examinăm distribuția greutății încărcăturii pe fiecare punte și, dacă este bine, atunci suntem gata de drum”, spune Rod.

Totuși, el și colegii săi trebuie mai întâi să aștepte până seara. Drumurile dintre Stewart din British Columbia și granița cu provincia vecină Alberta sunt înguste și șerpuite. Prima parte din distanța de 1.500 km pe care încărcătura lui Rod o va călători implică, de asemenea, trecerea mai multor poduri care nu sunt construite pentru transportul de mare tonaj. 

Nu mi-ar plăcea să mă gândesc ce s-ar întâmpla dacă am avea o pană aici, în întunecimea asta.

Condusul până aici a necesitat atât inginerie de investigație, cât și permisiune specială din partea autorităților provinciale. Pentru nu a pune în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic, permisul de condus prin British Columbia este valabil numai pe timp de noapte și numai pe drumurile care sunt restricționate pentru alt trafic. Prin urmare, este deja beznă și destul de pustiu afară când Rod și colegii săi pleacă la volan din Stewart.


„Condusul pe timpul nopții are câteva dezavantaje. Tot ceea ce faci pe timpul zilei este cu mult mai ușor când ești capabil să vezi ceea ce faci – nu să repari lucruri noaptea cu o lanternă. Nu mi-ar plăcea să mă gândesc ce s-ar întâmpla dacă am avea o pană aici, în întunecimea asta”, spune el.

O altă provocare a condusului pe timpul nopții în această parte a Canadei este faptul că pădurile care defilează pe ambele părți ale drumului sunt pline de urși și de alte animale sălbatice. Deși Rod are vehicule de escortă atât în față, cât și în spatele lui, el trebuie să fie extrem de atent și să fie mereu pregătit să încetinească brusc sau să treacă de un obstacol.

„Conduc în Țara Nordului de aproape toată viața și îmi place foarte mult. Totuși lumea sălbatică a fost mereu un motiv de îngrijorare... în doar o clipă ceva poate să sară în fața ta. A sărit ceva în fața mea iarna trecută, în timp ce conduceam singur să iau încărcătura. A murit, prin urmare, un șofer este mereu îngrijorat. Dar până acum am avut noroc aici în Stewart.”

Rod lucrează ca șofer de autocamion de 40 de ani, ultimii 18 ca angajat Mammoet, o companie internațională de mărfuri grele și transport specializată în încărcături grele. Pe parcursul anilor, a condus multe încărcături care cântăreau mai mult de 500 de tone, prin urmare, greutatea unității de procesare pe care o transportă nu pare atât de mare. Cu toate acestea, Rod crede că situația drumurilor din British Columbia fac dimensiunea, greutatea și lungimea încărcăturii o provocare pentru toți cei implicați.

„Nu există două activități la fel. Aceasta am învățat și încă îmi păstrează interesul activ după atâția ani. Îmi place, de asemenea, munca în echipă, logistica și planificarea care trebuie făcute”, spune el și adaugă:

„În primii ani de șofat, am condus singur – zile întregi fără să văd pe cineva cunoscut. Îmi place acest tip de activitate, deoarece sunt atât de mulți oameni implicați ca o echipă și am devenit foarte buni prieteni. M-am obișnuit și mi-ar fi dificil să lucrez singur din nou.”

În primii ani de șofat, am condus singur – zile întregi fără să văd pe cineva cunoscut.

Această călătorie este foarte specială pentru Rod și colegii săi, deoarece face drive testul unui autocamion Volvo pentru prima dată. Pentru Mammoet, compania la care lucrează el și colegii săi, siguranța este una din valorile fundamentale – exact la fel ca pentru Volvo Trucks – și pentru că s-a obișnuit cu noul autocamion, Rod este plăcut surprins.

„Este un autocamion foarte bun. Are cuplu și cai putere suficienți și este lin, confortabil și spațios – tot ceea ce își dorește un șofer. Confortul, în special, este peste ceea ce conduc de obicei. Am observat că toate comutatoarele sunt la îndemână, fără să fie nevoie să îți iei privirea de la drum. Când te obișnuiești cu autocamionul, este foarte sigur să îl conduci, ceea ce este prioritatea principală aici”, spune el.

În timpul primelor două nopți, Rod și colegii săi conduc între orele 22:00 și 6:00 dimineața următoare. A treia tură începe mai târziu, la miezul nopții, deoarece când transportul a trecut granița în Alberta, permisul este valabil numai pentru condusul în timpul zilei. Rod explică faptul că una dintre cele mai mari provocări ale acestei misiuni este tranziția între condusul pe timpul nopții și pe timpul zilei. Corpul devine confuz și, prin urmare, este mai dificil să dormi suficient între ture, chiar dacă este timp destul pentru odihnă.

Pentru a sta treaz în timpul turelor de noapte, el se bucură deseori de aerul curat, bea băuturi răcoritoare și apă și ascultă muzică rock clasic, cum ar fi Led Zeppelin, la radio. De asemenea, el se gândește la cei doi copii ai săi și la nepoatele sale, precum și la toate lucrurile pe care le vor face împreună îndată ce se va întoarce acasă. După ce va lăsa încărcătura în Redwater, își va lua o vacanță de o săptămână, întorcându-se direct acasă, în Edmonton, pentru a merge cu familia în camping pentru o săptămână.

„Îmi place foarte mult să îmi petrec timpul cu familia atunci când nu lucrez. Îmi iubesc enorm copiii, iar nepoții îmi sunt foarte dragi. Abia aștept să îi văd crescând când mă voi pensiona în câțiva ani, având în vedere că am ratat mult când proprii mei copii creșteau, fiind pe drum timp atât de îndelungat. Înainte, nu aveam telefoane mobile și niciun serviciu telefonic, deci nu vorbeai cu familia aproape săptămână în timpul lucrului. Având în vedere tehnologia din ziua de astăzi, este mult mai ușor să fi șofer de autocamion.”

Când conduc prin acest loc mă gândesc cât de norocos sunt să fiu plătit să călătoresc pe asemenea drumuri, în timp ce alți oameni își iau concediu pentru a veni să-l vadă. Este cu siguranță una dintre cele mai mari avantaje de a fi șofer de autocamion.

În apropierea graniței dintre British Columbia și Alberta, Rod și autocamionul său trec prin inima Munților Stâncoși canadieni. Lumina răsăritului îl face să se simtă odihnit în ciuda oboselii cauzate de condusul pe timp de noapte, iar el este mereu încântat să conducă prin Parcul Național Jasper. Acesta este unul din cele mai frumoase locuri din toată Canada.

 

„Este o priveliște minunată să vezi copacii schimbându-și culoarea, toată apa verde, extrem de clară și reflexiile din ea când soarele iese din nori. Este mereu o priveliște spectaculoasă, cu toate animalele sălbatice care o însoțesc – elani, urși, capre, oi. Când conduc prin acest loc mă gândesc cât de norocos sunt să fiu plătit să călătoresc pe asemenea drumuri, în timp ce alți oameni își iau concediu pentru a veni să-l vadă. Este cu siguranță una dintre cele mai mari avantaje de a fi șofer de autocamion.”

Compania

Mammoet este un furnizor specializat de transport și încărcături grele, care operează la nivel global, având 5000 de angajați. Serviciile companiei se concentrează pe industriile petrochimică și minieră, inginerie civilă, generarea de energie și proiecte marine.

 

Proiectul

În timpul unui proiect de 7 luni, Mammoet operează patru unități de transport în rotație strânsă între Stewart și clientul lor din Redwater. Autocamioane suplimentare sunt aduse după cum este necesar pentru a sprijini operațiunile din port și termenele de livrare.

Autocamionul și remorca

Autocamion: Transport de mare tonaj.
Model: Volvo VNX 630.
Motor: Volvo D16 600 CP, cuplu 2.050 lbs-ft.
Transmisie: Volvo I-Shift.
Autotractor: 8×6 (trei punți).
Greutate: 119.300 kg (sarcină maximă în combinație).
Sarcină utilă: 66.000 kg.
Lungime: 41,7 m (total al combinației).
Roți: 50.
Combustibil: Capacitate de până la 1.135 de litri.
Caracteristici: diferențiale de 35,000 kg. Rampe joase și kit hidraulic pentru a accepta combinații cu mai multe remorci. Cremalieră pentru cabina de dormit și lanțuri și prinderi. Camioane pilot pentru încărcături supradimensionate.
Remorcă: Scheuerle cu 9 punți „Canadian Highway”.
Caracteristici speciale ale remorcii: Punte extensibilă (18,55 m – 30,55 m); suspensie hidraulică; pivot sau punți directoare cu telecomandă.
Camioane pilot: 7 vehicule însoțitoare pentru cursele de noapte.

Regiunea

Ruta de transport dintre Stewart și Redwater este de aproximativ 1.500 kilometri de la un cap la altul, în provinciile vestice ale Canadei, British Columbia și Alberta. Traseul trece prin păduri dense, munți acoperiți de zăpadă și lacuri glaciare, în drum spre preeria Albertei.