TRUCKS

Rafinarea aerodinamicii – o acțiune de echilibrare

Îmbunătățirile aerodinamicii noului Volvo FH au fost un factor-cheie în demersul de a ajuta clienții să își crească susținut profitabilitatea.
Joakim Sällberg
Joakim Sällberg, designer senior la Volvo Trucks, consideră că este important să analizăm întregul autocamion, mai degrabă decât să ne concentrăm prea mult asupra unei anumite zone a sale.

Ultimul model de Volvo FH a fost lansat în 2013. Mai mare, mai sigur și chiar mai ergonomic decât predecesorul său, noul autocamion a ridicat ștacheta în domeniul transportului de cursă lungă. Actualizarea a presupus și modificări ale aerodinamicii autocamionului. Deoarece Volvo FH este proiectat special pentru călătoriile pe distanțe lungi și, prin urmare, rulează în cea mai mare parte la viteze de 70 km/h sau mai mari, acesta are mult de câștigat de pe urma unor astfel de progrese aerodinamice.

Perfecționarea unui vehicul deja bine pus la punct a fost o sarcină dificilă pentru Joakim Sällberg și pentru colegii săi de la Volvo Trucks din Göteborg. „Deși cabina este mai mare cu un metru pătrat, am reușit să îi îmbunătățim aerodinamica. Echilibrul autocamionului este cel mai important factor. Când facem modificări, trebuie să analizăm întregul autocamion, mai degrabă decât să ne concentrăm prea mult asupra unei anumite zone sau componente a sale. Asta presupune întotdeauna o combinație de factori.”

Au fost făcute modificări la nivel mai multor zone ale celui mai recent Volvo FH, dar caracteristicile sale radicale și îmbunătățite sunt curbele accelerate de pe partea frontală a vehiculului. Acestea oferă posibilitatea unei economii de combustibil sporite, deoarece reduc în mod semnificativ acțiunea aerului asupra vehiculului. Astfel de îmbunătățiri specifice ale aerodinamicii pot juca un rol crucial într-o industrie unde tonajul pe kilometru este măsurat în termenii de profit.

Deflectoarele de aer modificate, zona pasajului roților, spoilerul barelor de protecție și apărătoarele pentru roți contribuie, de asemenea, la îmbunătățirea performanțelor de viteză ale Volvo FH. În plus, echipa a reușit să creeze un spațiu interior de un metru cub fără a periclita aerodinamica camionului. Potrivit lui Joakim Sällberg, orice modificare adusă autocamionului reprezintă o acțiune de echilibrare. 

„Indiferent că este vorba de partea din față, de sub autocamion și remorcă, sau de partea din spate, toate componentele se influențează reciproc în termenii aerodinamicii. În etapa de proiectare, folosim măsurarea distanței și a încapsulării pentru a determina starea și geometria suprafețelor. De exemplu, atunci când am dezvoltat curbele accelerate ale celui mai recent Volvo FH, a trebuit să ținem seama de modul în care mizeria a împânzit autocamionul atunci când am modificat designul. Găsirea unei soluții în acest sens a presupus faptul de a acționa la nivelul întregului vehicul.”

Procesul modern de proiectare a autocamioanelor este unul avansat și complex, dar Joakim Sällberg se descrie pe sine ca fiind un „designer care lucrează cu hârtie și creion” în cadrul unei structuri flexibile de aproximativ 15-20 de persoane, implicate în etapele distincte ale diferitelor proiecte.

Indiferent că este vorba de partea din față , de sub autocamion și remorcă, sau de partea din spate, toate componentele se influențează reciproc în termenii aerodinamicii.

„Atunci când realizăm asemenea îmbunătățiri ale aerodinamicii, luăm în calcul în primul rând nevoile clienților. Așa stau lucrurile întotdeauna, indiferent de proiectul la care lucrăm. Pentru noi este important ca clienții să se dezvolte odată cu procesul de design și ca autocamioanele să dovedească longevitate pe șosea. Fiecare trăsătură superioară de design pe care o creăm include întotdeauna valorile de bază ale Volvo. Acest aspect constituie esența a ceea ce facem.”

Joakim Sällberg

Poziție: Designer senior
Vârsta: 40
de ani în cadrul Volvo: 10