TRUCKS

Care sunt schimbările aduse de comerțul electronic în sectorul de logistică din China

Comerțul electronic nu a modificat doar modul în care se desfășoară comerțul în China, ci și industria logistică a acestei țări. Disponibilitatea și eficiența au devenit dintr-o dată elementele cheie ale activității.
Volvo FH rulând în Shanghai
Industria în creștere rapidă a comerțului electronic din China se dovedește a fi benefică pentru companiile de transport, precum Sanxiao Logistics.

Comerțul electronic nu a modificat doar modul în care se desfășoară comerțul în China, ci și industria logistică a acestei țări. Disponibilitatea și eficiența au devenit dintr-o dată elementele cheie ale activității.

Comerțul electronic din China a monopolizat atenția presei din întreaga lume, deoarece anul trecut această țară a întrecut S.U.A. și a devenit cea mai mare piață pentru comerțul electronic la nivel mondial. Aproape dintr-o dată, un număr enorm de funcționari chinezi, tineri hipsteri și fermieri, cumpără acum bunuri online. Într-o singură zi din noiembrie anul trecut, consumatorii din China au plasat un număr record de 280 de milioane de comenzi către cea mai mare companie de comerț electronic din țară. Însă magazinele digitale din China nu schimbă numai modul în care se desfășoară comerțul în China, ci au transformat și sectorul logistic din această țară.

„Acum nu prețurile sunt problema, ci transportul la timp a bunurilor la destinație”, spune Zhou Zhili, președintele companiei Sanxiao Logistics.

Zhou Zhili stă în spatele unei mese pentru ceai sculptată din rădăcina unui arbore vechi de 1.500 de ani, într-un birou de la periferia orașului Shanghai. El toarnă ceaiul conform metodei tradiționale chinezești, care presupune înmuierea și clătirea frunzelor de ceai, apoi stropirea cu apă a ceștilor și a mesei de mai multe ori, până la obținerea gustului optim. Zhou își întâlnește furnizorii și clienții din spatele acestei mese de ceai.

Ne-am creat brandul cu ajutorul autocamioanelor Volvo. Sunt fiabile și acest lucru este important pentru a obține contracte.

La prima privire, Zhou Zhili apare ca o figură tradițională. În secolul al 7-lea, demnitarii din dinastia Tang beau ceai și judecau la mese similare. Cu figura sa rotundă și părul negru bine pieptănat, el amintește și de o altă figură istorică, Mao Zedong, al cărui chip încă mai apare în piețele publice și pe bancnotele din China.

Dar, în realitate, Zhou exemplifică uriașele schimbări care au transformat China modernă pe parcursul ultimilor treizeci de ani.

Pe vremea când era un simplu țăran din cea mai săracă regiune a Chinei, Zhou a adunat bani de la prieteni și rude, la începutul anilor 1990, pentru a cumpăra și a conduce primul său autocamion.

„În acea noapte, am fost atât de fericit, încât am dormit în autocamion”, povestește Zhou cu un zâmbet larg.

Apoi, și-a croit drum până la postul de manager al parcului auto la Sanxiao, care era pe atunci o companie de stat. Când divizia logistică a firmei s-a separat pentru a forma un operator independent de servicii logistice, Zhou a devenit președinte.

Astăzi, Sanxiao Logistics este o companie extinsă care deține peste 20 de centre logistice pe teritoriul Chinei și are un parc auto compus din 500 de autocamioane, inclusiv un număr din ce în ce mai mare de autocamioane Volvo. Zhou a cumpărat primul Volvo FH nou vândut în China. Acum, el deține opt autocamioane FH din noua gamă de la Volvo.

Este, totodată, o companie care demonstrează dinamismul cu care se adaptează la schimbări companiile din China, chiar și cele mari.

În mod surprinzător, în urmă cu șase luni Sanxiao Logistics nu efectua aproape deloc livrări pentru comerțul electronic. În prezent, acest domeniu reprezintă peste 50% din activitatea companiei.

Autocamioanele Volvo au jucat un rol esențial în acest moment de cotitură, explică Zhou Zhili: „Ne-am creat brandul cu ajutorul autocamioanelor Volvo. Sunt fiabile și acest lucru este important pentru a obține contracte.”

La prima vedere, poate părea destul de simplu să dezvolți o afacere într-o economie înfloritoare, de mari dimensiuni, precum cea chineză. Dar, în ciuda dimensiunii pieței și a creșterii economice rapide a țării, industria transporturilor se zbate între capacitatea excesivă și ineficiență, ca urmare a numărului mare de operatori care se străduiesc să realizeze câștiguri.

După introducerea proiectelor majore de infrastructură susținute de guvern, în vederea limitării efectului crizei financiare globale din China, piața autocamioanelor a crescut extraordinar de mult, atingând vânzări record de 1,3 milioane de autocamioane în 2010.

În momentul de față, pe drumurile Chinei există extrem de multe autocamioane. Drept urmare, acestea rămân adesea inactive, în afara orașelor, în așteptarea încărcăturilor, iar o treime dintre autocamioane se întorc acasă neîncărcate după livrare.

Pentru Sanxiao Logistics, cheia către profitabilitate pe această piață dificilă a fost reprezentată de concentrarea pe livrarea bunurilor de mare valoare, inclusiv produse pentru comerțul electronic și activități pentru care timpul joacă un rol esențial.

Filozofia mea este să inițiez schimbările, nu doar să le urmez.

Pentru a crește eficiența și gestiona această activitate complexă, Sanxiao a investit în talente, inclusiv actualul manager al parcului auto, care avea experiență în logistică de la compania multinațională TNT. În timp ce multe firme concurente au exploatat la maximum autocamioanele, până când motoarele nu au mai funcționat eficient sau s-au defectat pe drum, Sanxiao a investit în Contracte de Service Volvo Gold pentru toate vehiculele Volvo, pentru a garanta disponibilitate maximă și consum redus de combustibil.

„În curând, ne așteptăm ca autocamioanele să parcurgă 40.000 km pe lună: rulează non-stop”, a afirmat Zhou.

Parțial, motivul pentru care comerțul electronic a devenit atât de puternic în China îl reprezintă dimensiunea colosală a țării. Prin intermediul internetului, cetățenii din vestul îndepărtat au acum acces la aceleași bunuri moderne ca și cei din mediul cosmopolitan al orașului Shanghai.

Acoperirea unei piețe atât de mari reprezintă o provocare. La fel ca și distanțele imense, care au permis companiei Sanxiao să prospere. Cele mai rentabile s-au dovedit transporturile pe distanțe lungi, pentru care compania a investit în vehicule cu un nivel înalt de eficiență a consumului de combustibil și de disponibilitate. Primul autocamion nou model FH de culoare neagră pe care l-a cumpărat compania, de exemplu, parcurge 4.000 de kilometri pe traseul dintre Shanghai și zonele din extremitatea vestică a Chinei.

Însuși Zhou nu se ferește de provocări pentru dezvoltarea companiei. „Provocările reprezintă, totodată, oportunități”, subliniază el. „Filozofia mea este să inițiez schimbările, nu doar să le urmez.”

 

FLOTA

Volvo până la capăt

Vehicule:  8 autotractoare FH 440 6×2, 6 autotractoare FH 480 6×2 și 8 autotractoare FH 460 6×2 din noua gamă.
Mediul de lucru: Transporturi pe distanțe lungi, în diverse tipuri de climă. Sudul Chinei are un climat semitropical, pe când în nord-vest, temperaturile pot coborî la –20 C.
Aplicații: Toate autocamioanele Volvo sunt echipate cu I-shift și cu două paturi. Cele opt autotractoare FH 460 6×2 includ și caracteristici avansate, precum Direcție dinamică Volvo, Asistență pentru păstrarea benzii de rulare și Control adaptiv al vitezei de croazieră.
Consum de combustibil: 37 litri/100 km pentru o sarcină maximă în combinație de 55 de tone.