Cu transmisia cu trepte de forță prin pădurile înghețate

Drumuri înghețate, deluroase și o masă totală de 76 de tone. Transportul cherestelei prin pădurile din Finlanda este o activitate solicitantă atât pentru șoferi, cât și pentru vehicule. Dar cu transmisia Volvo I-Shift cu trepte de forță, Saku Simpanen și echipa sa pot aborda atât terenul deluros, cât și condițiile dificile.

Autocamionul lui Saku Simpanens pe un drum dintr-o pădure înghețată din Finlanda.

Transportul cherestelei prin pădurile din Finlanda este o activitate solicitantă atât pentru șoferi, cât și pentru vehicule.

Este mijlocul iernii, iar zăpada de pe copaci este atât de groasă, încât toate crengile sunt lăsate și atmosfera de amurg constant însoțește orele scurte de lumină. Farurile autocamionului de cherestea Volvo FH16, deținut de Kuljetus S. Simpanen, străpung ceața și pădurea albă din jur.

Pe măsură ce Saku Simpanen se afundă mai mult în pădure, drumurile devin atât de înguste, încât nici nu au denumiri. Unele sunt adevărate patinoare. La intervale regulate de-a lungul drumului se află turnuri de lemn pentru vânătoarea de elani. În timpul iernii, elanii sunt văzuți des în regiune, dar acum sunt ascunși în pădure.

Volvo FH16 rulând pe o șosea înghețată.

O parte dintre drumurile pe care șofează Saku Simpanen sunt atât de înguste, încât nici nu au denumiri.

Saku verifică în computerul de bord locul din care va fi preluată următoarea încărcătură. Este a doua sarcină pe ziua în curs. În zori, a livrat deja un transport de bușteni unei fabrici de cherestea locale din Keitele, Savonia de Nord, în centrul Finlandei. Saku străbate drumurile din această regiune de când avea 10 ani și știe toate dealurile și toate virajele. Când era copil, conducea autocamionul Volvo al tatălui său, iar până să înceapă școala știa deja că aceasta va fi profesia lui. A intrat în afacerea familiei în 1998 și a preluat conducerea în 2006.

„Condusul și automobilele sunt pasiunile mele. Probabil că și acest domeniu face parte din mine. Seppo, tatăl meu, a fost patronul unei firme de transport și pentru mine a fost natural să îi calc pe urme”, explică el.

Transportatorul finlandez Saku Simpanen.

Saku Simpanen străbate drumurile din această regiune de când avea 10 ani și știe toate dealurile și toate virajele.

În prezent, împreună cu soția sa, Jaana-Riitta, deține Kuljetus S. Simpanen – o companie specializată în transportul de cherestea. Cei doi sunt împreună de 20 de ani și parteneri în afaceri de aproape zece ani. Saku este director general și șofer, iar Jaana-Riitta se ocupă de administrarea financiară și de aspectele de planificare a transportului. În plus, compania are și alți cinci șoferi angajați.

Cea mai recentă achiziție Saku, un Volvo FH16 cu transmisie I-Shift cu trepte de forță, îmbunătățește capacitatea de pornire a vehiculului în condiții solicitante. Restul autocamionului a fost creat, de asemenea, cu foarte mare atenție la detalii. Atât autocamionul, cât și remorca sunt prevăzute cu suspensie pneumatică completă; casetele utilizate pentru a menține cheresteaua pe loc sunt automatizate și sunt operate cu telecomandă, iar macaraua poate fi acționată din interiorul cabinei încălzite. De asemenea, a fost instalată protecția anti-împănare, care nu este obligatorie pentru autocamioanele de cherestea din Finlanda.

„Autocamionul meu de cherestea este aproape perfect. Dacă Dumnezeu ar crea unul mai bun, L-ar păstra pentru El”, spune Saku zâmbind.

În opinia lui, unul dintre cele mai mari avantaje ale treptelor de forță constă în faptul că asigură în permanență pornirea autocamionului, chiar și atunci când transportă încărcături mari. „Marșarierul este cel puțin la fel de bun ca treptele pentru mers înainte. Ne permite să mergem în marșarier și să virăm într-un mod foarte precis și controlat.” 

Autocamionul meu de cherestea este aproape perfect. Dacă Dumnezeu ar crea unul mai bun, L-ar păstra pentru El.

Saku Simpanen, patron, Kuljetus S. Simpanen

Treptele de forță sunt doar un exemplu în ceea ce privește aspirația lui Saku de a fi întotdeauna un lider în domeniul soluțiilor tehnice. Atunci când masa maximă permisă pentru vehiculele în combinație a crescut la 76 de tone în Finlanda în anul 2013, autocamionul său Volvo a fost unul dintre primele autocamioane din țară care a trecut de inspecția modificărilor în conformitate cu noile limite de greutate.

 

Încărcarea cherestelei într-o pădure finlandeză.

Atât autocamionul, cât și remorca sunt prevăzute cu suspensie pneumatică completă; casetele utilizate pentru a menține cheresteaua pe loc sunt automatizate și sunt operate cu telecomandă, iar macaraua poate fi acționată din interiorul cabinei încălzite.

O grămadă de cherestea.

Înainte de începerea procesului propriu zis de producție, buștenii sunt măsurați și sortați în funcție de lungime și de grosime.

„Doresc în permanență să progresez și să creez lucruri noi. În acest sens, am nevoie de ajutor de nădejde, cum ar fi autocamioane, caroserii și macarale fiabile. Cei aproape 50 de ani de colaborare cu Volvo ne-au ajutat să obținem succesul”, accentuează acesta.

După 15 minute de deplasare pe drumurile întortocheate din pădure, Saku se apropie de punctul de colectare. Acum se află atât de departe, încât drumul înapoi nici nu mai apare pe hartă. Când autocamionul Volvo FH16 se apropie de o oprire într-o intersecție, el așează un triunghi de avertizare pe sol pentru a-i anunța pe ceilalți participanți la trafic că în față se află un autocamion de cherestea. Acest lucru este esențial, deoarece drumurile sunt atât de înguste, încât vehiculele nu își pot acorda prioritate și nici nu pot trece unul pe lângă celălalt.

Într-o intersecție în T, Saku împrăștie un amestec de sare și nisip. Autocamionul Volvo FH16 urcă un deal și coboară din nou pe cealaltă parte pentru a ajunge la punctul de virare. Saku întoarce autocamionul și oprește într-o parcare lângă o grămadă mare de bușteni. Iese din cabina autocamionului și intră în cabina macaralei înainte de a coborî picioarele de susținere.

Cei aproape 50 de ani de colaborare cu Volvo ne-au ajutat să obținem succesul.

Saku Simpanen, patron, Kuljetus S. Simpanen

Gheara macaralei este ca o extensie a mâinilor lui Saku. Atunci când este nevoie, echilibrează buștenii de pin ridicându-i drept și lovind unul dintre capetele acestora de pământ. Prima dată încarcă autocamionul, apoi remorca, apoi stivele sunt securizate cu casetele automate. Atunci când prima stivă din remorcă este gata, aceasta este mutată în spate cu ajutorul unui cilindru hidraulic.

După ce autocamionul și remorca sunt complet încărcate, Simpanen urcă la volan. Transmisia I-Shift activează automat treptele de forță atunci când detectează o încărcătură mare – în aceste situații, treptele de forță funcționează cel mai bine – iar Volvo FH16 își croiește drum către vârful dealului, în ciuda greutății de 76 de tone.

Încărcarea cherestelei la fabrica de cherestea.

„Deoarece conducem mult pe drumuri înguste în pădure și pe teren accidentat pe dealuri, avem nevoie de multă putere. Volvo cu trepte de forță oferă o soluție generală bună pentru transportul lemnului și include toți factorii de care avem nevoie: putere, condus confortabil și siguranță.”

Saku conduce pe drumul cunoscut spre fabrica de cherestea Keitele, aflată la 20 km distanță, acolo unde se va așeza la coadă pentru descărcarea buștenilor pe o bandă rulantă mare, atunci când este rândul său. Aici se sfârșesc majoritatea livrărilor companiei Kuljetus S. Simpanen, iar autocamionul companiei ajunge în fabrica de cherestea de zece ori pe zi, în medie. Fabrica de cherestea are o „fereastră” de numai 20 de minute în care autocamioanele pot rămâne în incintă. 

Înainte de începerea procesului propriu zis de producție, buștenii sunt măsurați și sortați în funcție de lungime și de grosime. În continuare, stivuitoarele transportă buștenii sortați în propriile stive din zona de stocare. Dar până să se întâmple acest lucru, Saku a pornit deja să colecteze următorul transport. În acest ritm, poate face încă trei transporturi înainte de finalul turei.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Sediu: Pielavesi, satul Säviä.
Istoric: Seppo Simpanen a fondat compania în 1968.
Proprietarii actuali: Saku și Jaana-Riitta Simpanen, din 2006.
Personalul: Doi patroni, cinci șoferi.
Sector: transport de cherestea în zona Savonia de Nord.

Flota:

• Volvo FH16 750 8×4 tridem, model 2016.
• Volvo FH16 750 8×4 tridem, model 2014.
• Volvo FH16 750 8×4 tridem, model 2013.
• Cinci autocamioane de cherestea printr-o rețea de subcontractori, dintre care trei sunt Volvo.
• Alte servicii Volvo Trucks: Dynafleet, Contract service Volvo Gold, au participat la cursul Volvo Trucks de instruire pentru șoferi.
• Clienți principali: UPM, Keitele Forest.

Conținut asociat

Un autocamion de 90 de tone la Cercul Polar, în Suedia

În nordul îndepărtat al Suediei, în zona îndepărtată a Cercului Arctic, unde temperaturile pot coborî până la minus 40 de grade Celsius, un ansamblu de vehicule de 90 de tone transportă cherestea în cele mai potrivnice condiții. ...

Un autotren de 175 de tone prin deșertul australian

În regiunile nelocuite ale Australiei, o bunicuță de 52 de ani stă la volanul unui autotren Volvo FH 16 cu trei punți, certificat pentru 175 de tone. În spate are patru remorci, iar în față o așteaptă o zi lungă și fierbinte pe drum. Maxine Taylor, ...

Un minut – Transmisia I-Shift cu trepte de forță

I-Shift cu trepte de forță de la Volvo Trucks poate porni de pe loc un autocamion cu o încărcătură de până la 325 de tone. De asemenea, permite șoferilor să înainteze cu viteze chiar și de 0,5 km/h – un ajutor uriaș în cazul manevrelor de precizie....

Filtrați articolele

5 true 5