TRUCKS

Livrări la rece

În urmă cu douăzeci de ani, Mark Clare a achiziționat o firmă care se ocupa cu livrarea produselor lactate și a început afacerea cu un singur autocamion. În prezent, compania lui este considerată a fi printre furnizorii de top de produse congelate și cu temperatură controlată din Irlanda.
Mark Clare
În scurt timp de la achiziționarea primului autocamion pentru livrări, Mark Clare a descoperit o breșă în piață în ceea ce privește distribuția produselor livrate refrigerate sau congelate în Irlanda.

Proprietar și director general al companiei Clare Distribution Services, Mark Clare este o persoană ocupată. În prezent, camioanele sale desfășoară activități în toate cele 32 de comitate din Irlanda, acoperind totul, de la traficul urban foarte populat din zona centrală a Dublinului până la regiunile rurale irlandeze. Chiar dacă lucrează cu un număr de 95 de angajați, Mark rămâne puternic implicat în operațiunile zilnice. După două decenii, încă îi mai place „zumzetul” specific activității.

 

„Pentru afacerea mea, îmi place să mă implic direct și încă mai dau o mână de ajutor atunci când e nevoie de mine. În tot ce e nevoie, de la urmărirea unui client potențial pentru vânzări până la a mă urca într-un camion ca șofer. În orice caz, a mă dovedi util prin găsirea de soluții la problemele clienților și a mă strădui să le depășesc așteptările mă pasionează la maxim”, ne spune el.

Pe măsură ce ne-am aglomerat, ne-am dat seama că nu avea sens să ținem o flotă formată din camioane la mâna a doua, dat fiind timpul de inactivitate generat de întreținere.

Faptul că Mark Clare a devenit proprietarul celei mai mari flote independente de distribuție de produse alimentare din Irlanda s-a întâmplat oarecum printr-o conjunctură fericită. După absolvirea studiilor în 1986, a început să lucreze ca director de magazin în cadrul unui supermarket important. Acolo a învățat despre importanța deosebită a abilităților personalului și a serviciilor oferite clienților. În acest interval de timp, tatăl lui avea propria afacere de distribuție de lapte și, ca să-l suplinească când a fost bolnav, Mark a preluat coordonarea afacerii tatălui său. Dându-și seama cât de mult îi plăceau turele matinale din circuitul de colectare a laptelui, Mark s-a hotărât să-și cumpere propria afacere lângă cea a tatălui și astfel s-a născut CDS, în 1997. Nu a trecut mult timp până când Mark a descoperit o breșă în piață în ceea ce privește distribuția produselor livrate refrigerate sau congelate, iar asta a fost scânteia care a alimentat povestea de succes care este astăzi compania sa.

„În timp ce mă ocupam de transportul produselor de lactate, oamenii mă întrebau dacă știam pe cineva din domeniu care s-ar fi putut ocupa de livrările de produse congelate către magazinele de desfacere. Eu și soția mea, Ann-Marie, am discutat acest aspect și am hotărât să investim în primul nostru vehicul cu regim dublu de temperatură. S-a dovedit a fi o decizie excelentă, pentru că, în curând, ne-am trezit atât de ocupați, încât produsele lactate au devenit un job cu jumătate de normă”, își amintește Mark Clare.

Afacerea a crescut rapid și, în 2001, Aryzta Foods, cel mai mare furnizor de pâine semipreparată din țară, a ajuns unul dintre clienții lor fideli. Compania CDS a crescut împreună cu ei în decursul anilor și a fost martora dublării flotei și a reînnoirii sale până a ajuns la un standard de top. În prezent, întregul echipament al lui Mark este unul cu temperatură controlată, majoritatea vehiculelor fiind cu regim dublu de temperatură, iar media de vârstă a echipamentului este de mai puțin de cinci ani.

„Înainte de a începe să lucrăm cu Aryzta Foods, nu am avut puterea economică de a cumpăra camioane noi, așa că am folosit camioane la mâna a doua, nefiind două de aceeași marcă. Pe măsură ce ne-am aglomerat, ne-am dat seama că nu avea sens să ținem o flotă formată din camioane la mâna a doua, dat fiind timpul de inactivitate generat de mentenanță”, explică el.

Mark s-a întâlnit apoi cu mai mulți producători, înainte de a se hotărî să înceapă o colaborare cu Volvo Trucks, primele sale comenzi fiind modelele Volvo FE și FL.

„Ne-am dat seama repede că aceste camioane ofereau performanțe deosebite și că erau perfecte pentru operațiunile din zonele urbane centrale, datorită manevrabilității lor pe străzile înguste ale orașelor. Așa că am revenit la Volvo ca să cumpărăm mai multe camioane, luând decizia ca Volvo FL să devină camionul nostru de distribuție urbană. În prezent, flota noastră este formată în proporție de 90% din camioane Volvo, astfel încât am ajuns să ne identificăm cu marca Volvo.”

Alegerea unui camion de distribuție urbană a fost de o importanță majoră pentru CDS, deoarece șofatul în zona centrală din Dublin este o sarcină dificilă. Este vorba despre o zonă urbană centrală foarte aglomerată, cu foarte multă interacțiune între camioane, mașini, bicicliști și pietoni, iar șoferii CDS lucrează după o planificare orară strictă. Când livrezi alimente, nu ți se oferă o a doua șansă și, având de făcut 35 de livrări zilnice, șoferii trebuie să poată intra și ieși cu ușurință din camioane, dar și să se descurce pe străzile aglomerate ale orașului. Pe lângă provocările pe care le presupune condusul, șoferii trebuie să fie și ambasadori ai mărcii, nu doar pentru CDS, dar și pentru toți clienții lor. Prin urmare, ei merg de multe ori pe aceeași rută, pentru a-și consolida relația directă cu personalul fiecărui magazin în parte.

Nu este vorba despre efortul unui singur om – succesul nostru le aparține tuturor celor care fac parte din această companie.

„Atunci când facem recrutări, primul lucru pe care-l căutăm, de regulă, se referă tocmai la abilitățile deosebite ale oamenilor. Îi percepem pe șoferi ca pe niște ambasadori ai noștri, dar și ca ambasadori ai produselor clienților noștri – trebuie să interacționeze cu oamenii de la casele de marcat, dar și cu șefii de magazine, asigurându-se că aceștia sunt mulțumiți de livrările noastre. Derulăm, prin urmare, multe sesiuni de instruire, asigurându-ne că șoferii noștri știu exact ce se așteaptă de la ei în termeni de servicii către clienți și de abilități de șofat.”

Oferirea unor servicii de primă clasă a reprezentat obiectivul său încă din prima zi, iar Mark crede că succesul companiei sale se datorează în principal disponibilității de a-i mulțumi pe clienți oferind flexibilitate și adaptându-se nevoilor lor. 

„Nu suntem implicați în activități de producție; suntem o afacere bazată pe servicii oferite clienților. Prin urmare, trebuie să ne străduim să ne perfecționăm continuu. Constatăm că solicitările clienților sunt în continuă schimbare în această industrie, iar noi ne străduim în permanență să ne adaptăm acestor solicitări. Este extraordinar de important ca nivelul serviciilor noastre să rămână unul foarte înalt, pentru a ne achita astfel corespunzător de obligațiile și angajamentele pe care ni le-am asumat față de clienți”, spune el.

În afara unei viziuni bine conturate despre ceea ce vrea să obțină în afacerea pe care o conduce, și pe lângă utilizarea unor bune proceduri de lucru și a unor camioane bune, Mark consideră că un factor esențial pentru succesul companiei sale îl reprezintă înțelegerea importanței de a-și asculta angajații, preluând mereu opiniile și sfaturile acestora.

„Lucrez cu unii dintre cei mai buni oameni din domeniu, iar aceștia și-au pus, cu toții, la lucru abilitățile și calitățile personale în interesul CDS, jucând un rol considerabil în obținerea rezultatelor finale. Nu este vorba despre efortul unui singur om – succesul nostru le aparține tuturor celor care fac parte din această companie. Astfel, câștigarea, cu câteva luni în urmă, a premiului National Haulier pe 2017 ne-a insuflat tuturor un entuziasm extraordinar. Orele, zilele și eforturile noastre nesfârșite au fost recompensate, toate, într-o singură noapte, în fața a 800 de oameni din domeniul nostru”, declară Mark Clare cu un zâmbet cuceritor.

CDS

Istoric: Clare Distribution Services (CDS) a fost înființată în 1997 de către Mark Clare, cu scopul de a oferi un serviciu de transport de cea mai bună calitate, fără rival.

Servicii: Compania este specializată în distribuirea de produse cu temperatură controlată, livrând produse refrigerate, congelate sau la temperatura camerei, dar și cantități mai mici de produse farmaceutice.