TRUCKS

Un spațiu de lucru neaglomerat

Prin designul său clar și simplu, panoul de bord Volvo combină stilul scandinav clasic cu funcționalitatea și ușurința în utilizare.
Carin Larsson
Carin Larson, specialist senior în interacțiune, Departamentul de design al produsului, Volvo Group Trucks, a coordonat activitatea de reproiectare a panoului de bord Volvo Trucks.

Un panou de bord, în cazul unui camion, este, prin esență, punctul în care vehiculul și șoferul se întâlnesc. În acest punct, cei doi interacționează la maxim, iar designul său este foarte important pentru experiența șoferului. Ar trebui să-i permită șoferului să acționeze cât mai sigur și mai eficient posibil, asigurându-se că informațiile sunt ușor accesibile și că funcțiile sunt simplu de utilizat.

Primul pas în reproiectarea celui mai recent panou de bord Volvo Trucks a constat în identificarea elementelor cheie care sunt utilizate cel mai frecvent. După o cercetare extinsă, care a presupus chestionare și interviuri cu șoferii de camioane, echipa de design a fost surprinsă de unele rezultate.

„Am aflat că multe dintre instrumentele panoului de bord sunt acolo doar în virtutea tradiției – anterior, nimeni nu a pus vreodată sub semnul întrebării necesitatea existenței lor”, afirmă Carin Larson, specialist senior în interacțiune, departamentul de design al produsului, Volvo Group Trucks Technology. „Dar acesta este unul dintre aspectele esențiale ale faptului de a fi designer. Trebuie, în permanență, să pui sub semnul întrebării lucrurile și să știi unde sunt trasate granițele, pentru că doar astfel poți crea un produs mai bun.”

Prin urmare, multe dintre instrumentele de mai mici dimensiuni au fost eliminate și înlocuite cu ecrane digitale. Apoi, cele două instrumente principale, viteza și turațiile – care, în mod convențional sunt poziționate una lângă alta – au fost reunite într-un singur ecran centralizat. Rezultatul constă într-un panou de afișaj mai curat, mai puțin aglomerat și cu un aspect deosebit. 

„Spațiul este foarte important pentru că ne oferă calm și claritate”, afirmă Larsson. „Uneori, panoul de bord poate prezenta atât de multe lumini și afișaje, încât ajunge să arate ca bradul de Crăciun. Pentru șofer, devine destul de aglomerat și de perturbant. Prin simplificarea designului, însă, acesta poate deveni mai funcțional.” 

Aceeași gândire a fost aplicată și pentru restul panoului de bord, prin butoane mari și bine evidențiate, dispuse într-o configurație care face ca fiecare funcție să fie ușor de localizat. Obiectivul este să ne asigurăm că șoferii își pot menține concentrarea asupra drumului și că nu trebuie să piardă timpul căutând instrumente sau controale de bord. Este la fel de important ca întregul mediu din interiorul cabinei să funcționeze ca un spațiu unitar, pentru că așa îl va experimenta șoferul.

Este limpede că aspectul interacțiunii umane este elementul central pentru activitatea de design desfășurată de Carin Larsson și de echipa de la Volvo Group Trucks Technology. „În calitate de designeri ai interacțiunii, noi suntem implicați de la bun început în procesul de design, ca să ne asigurăm astfel că există simț al măsurii și spirit logic, de la care pornesc toate celelalte trăsături”, adaugă Carin Larsson. „În unele companii, designul echipamentelor este realizat primul și apoi este distribuit către echipa de interacțiune, care trebuie să se adapteze la acesta. Asta face ca produsul final să prezinte o interacțiune deficitară și o funcționalitate ineficientă.”

Ca designer, trebuie să pui totul sub semnul întrebării și să te îndoiești de tot. Doar astfel poți realiza ceva diferit și poți crea ceva mai bun.

Pe lângă faptul de a fi practic și funcțional, panoul de bord neaglomerat amplifică, de asemenea, aspectul estetic minimalist tipic scandinav al camionului, ceea ce constituie și un factor esențial de luat în considerare de către designeri. În mod ideal, interiorul unei cabine ar trebui să aibă un aspect personalizat și distinctiv, astfel încât șoferii să-și dea seama că manevrează un camion Volvo imediat ce se așează la volan. 

„Volvo este un brand premium, astfel încât designul ar trebui să reflecte acest lucru. Feedbackul pe care-l primim de la clienți este că pot aprecia calitatea imediat ce pășesc în interiorul cabinei – astfel încât panoul de bord chiar transmite un mesaj important.” 

Carin Larsson

Titlu: Specialist senior în interacțiune, Departamentul de design al produsului, Volvo Group Trucks Technology
Vârsta: 45.
Ani în cadrul Volvo: 11.
Mediul de lucru: Studioul de design european Volvo Group Trucks Technology din Göteborg, Suedia.