O componentă importantă a bateriilor cu litiu-ion este cobaltul, care provine în mare parte din Congo. Amnesty International a investigat problema exploatării minorilor și a încălcării drepturilor omului în țara respectivă. Ce putem face pentru a ne asigura că materiile prime pentru bateriile pe care le utilizăm sunt extrase în mod responsabil?
„În mod normal, nu acceptăm niciun fel de materiale pentru produsele noastre care sunt exploatate sau fabricate într-o manieră inacceptabilă – acest lucru este clar menționat în codul nostru de conduită. Colaborăm îndeaproape cu diverșii noștri furnizori pentru a identifica originile materiilor prime folosite. Pentru a susține această tendință de dezvoltare, Volvo Group împreună cu alți producători de autovehicule au creat o organizație numită Drive Sustainability, care se concentrează pe examinarea și îmbunătățirea condițiilor de muncă și a impactului asupra mediului la nivelul lanțurilor de aprovizionare cu materii prime. Multe probleme necesită încă rezolvare, dar măsurile pe care le luăm sunt tot atâția pași importanți în acest sens.”
Cât de recomandate sunt bateriile din perspectivă climatică? Consumul lor ridicat de energie în timpul fabricării presupune riscul anulării „avantajelor” de mediu pe care le oferă propulsia electrică în cursul utilizării vehiculului?
„Producția de baterii este admisibilă din punct de vedere energetic, însă, în privința ciclului de viață, nu există nicio îndoială că vehiculele comerciale electrice de mare tonaj sunt foarte benefice din perspectivă energetică și climatică. Acest lucru se datorează în primul rând faptului că motoarele electrice utilizează energia mult mai eficient decât motoarele cu combustie. Deci, cu cât parcurgeți mai mulți kilometri în cursul ciclului de viață al autocamionului, cu atât mai mare este diferența – în avantajul autocamionului cu motor electric.”
Este cu adevărat recomandabil ca autocamioanele să funcționeze cu energie electrică dacă energia utilizată pentru fabricarea și încărcarea bateriilor provine din surse de energie neregenerabile, cum ar fi cărbunele?
„Este, desigur, optimă utilizarea energiei regenerabile în fiecare etapă. Dacă energia electrică este produsă din combustibili fosili, beneficiile climatice sunt mici. Datorită randamentului ridicat al motorului electric, este în continuare benefic să optați mai degrabă pentru electricitate decât pentru combustibil fosil. Cu toate acestea, dacă ar fi să comparați un autocamion care rulează, de exemplu, cu biogaz, cu un autocamion electric care își obține energia de la centralele pe bază de cărbune, rezultatul nu este la fel de clar.”
Ce veți face cu toate bateriile, odată ce acestea și-au încheiat ciclul de viață? Pot ele să fie reciclate în mod optim sau vor ridică, pur și simplu, o nouă problemă de mediu?
„Privim cu mare seriozitate responsabilitatea pe care o avem privind producătorul. În prezent, suntem implicați în mai multe proiecte care analizează modul în care bateriile autocamioanelor comerciale electrice de mare tonaj pot beneficia de un al doilea ciclu de viață și felul cum pot fi refolosite, de exemplu, pentru stocarea energiei solare. Și atunci când durata de viață a bateriilor utilizate de autocamioanele noastre se va încheia, ne vom asigura că acestea sunt reciclate în mod adecvat.”