TRUCKS

Sporiți confortul cu ajutorul bateriilor duble

Noul sistem Dual Battery de la Volvo Trucks poate asigura suficientă energie pentru toate funcțiile din cabină și garantează pornirea de pe loc a doua zi dimineață.
Consum de electricitate în cabină
Frigiderele, radiatoarele, aerotermele, sistemele media, telefoanele mobile, laptopurile și tabletele – acestea sunt doar câteva din dispozitivele curente din cabină care pot descărca rapid bateria și care pot duce la staționare.

Dacă funcția primară a bateriei unui autocamion este aceea de a pune în funcțiune motorul, cerințele de energie sunt în continuă creștere. Frigiderele, radiatoarele, aerotermele, sistemele media și, în ultimii ani, telefoanele mobile, laptopurile și tabletele – sunt esențiale pentru șoferul de autocamion de cursă lungă de astăzi. Dar acestea, de asemenea, consumă multă energie, ceea ce poate descărca rapid bateria și poate duce la staționare. 

Noul sistem Dual Battery de la Volvo Trucks a fost dezvoltat tocmai pentru a soluționa această dilemă. Acesta este format din două seturi diferite de baterii: unul doar pentru pornirea motorului, iar al doilea, pentru alimentarea tuturor celorlalte echipamente electrice din cabină. Acest lucru garantează faptul că ar trebui să existe întotdeauna suficientă energie pentru a porni motorul, permițând totodată un consum ridicat de energie pentru restul autocamionului.

Bateriile pentru activitățile din cabină folosesc tehnologia gel, care, comparată cu o baterie convențională plumb-acid, poate rezista unui număr mult mai mare de cicluri. „Când descărcați complet o baterie standard, aducând-o la starea de alimentare de zero la sută, pierdeți aproximativ 5% din capacitatea sa”, spune Hans Westerlind. „În orice caz, o baterie cu gel este concepută pentru a fi descărcată. De fapt, aceasta poate parcurge 200 de cicluri profunde de descărcare și funcționează în continuare la o capacitate de 95%.”

Sistemul Dual Battery este foarte potrivit pentru aplicații pe distanțe lungi, unde șoferii se confruntă în mod obișnuit cu solicitări mai mari de energie electrică. În orice caz, acesta poate fi benefic și pentru distribuția urbană. „Dacă rulați pe distanțe scurte făcând opriri frecvente, este dificil să încărcați complet o baterie standard în fiecare zi”, explică Samuel Nerdal. Dar, deoarece bateriile cu gel pot absorbi mult mai rapid energia, ele se încarcă, de asemenea, mai bine în asemenea condiții de rulare.”

Mai multe cicluri de încărcare
Bateriile standard se deteriorează atunci când se descarcă sub 50%, iar dacă sunt descărcate profund (0%), acestea pot pierde în jur de 5% din capacitatea lor de funcționare. Dacă acest lucru se întâmplă de mai multe ori, nu mai durează mult și bateria trebuie înlocuită. În orice caz, bateriile cu gel sunt concepute pentru a face față descărcărilor profunde și își mențin capacitatea cu peste 10-15 ori mai multe cicluri în comparație cu bateriile standard.

Confort sporit în cabină
Pentru șoferi, sistemul Dual Battery înseamnă că se pot bucura de toate facilitățile și de confortul echipamentului electric din cabină fără a-și face griji pentru reducerea performanței de pornire a autocamionului. De exemplu, se pot bucura de somn toată noaptea cu ajutorul radiatorului de parcare, fără să trebuiască să se ridice și să pornească motorul în miezul nopții pentru a reîncărca bateriile.

Economia de combustibil și protejarea mediului
Pentru mulți șoferi, soluția pentru gestionarea energiei bateriei constă, pur și simplu, în a lăsa pornit motorul peste noapte. Acest lucru consumă circa trei litri de combustibil pe oră. Având în vedere intervalul de timp în care un autocamion se oprește de obicei peste noapte și numărul de nopți petrecut pe șosea, acest lucru înseamnă, evident, un consum mare de combustibil și costuri ridicate pentru încălzirea cabinei – fără a menționa emisiile inutile de carbon.

Mai puține opriri neplanificate
Când bateriile standard sunt complet golite, prima funcție pierdută vizează pornirea de pe loc a motorului. Însă, cu sistemul Dual Battery, aceasta este ultima funcție care cedează. În schimb, toate dispozitivele auxiliare se vor opri treptat și, în combinație cu alertele esențiale pentru șofer, se va asigura astfel un avertisment amplu înainte ca pornirea de pe loc să fie periclitată. În ansamblu, acest aspect reduce considerabil riscul staționării din cauza bateriilor descărcate.

Asigurarea pornirii de pe loc în condiții de vreme rece
Temperaturile scăzute diminuează foarte mult capacitatea bateriei, iar o baterie complet descărcată va îngheța la -5° C (prin comparație, o baterie complet încărcată poate rezista la temperaturi de până la -70° C). Sistemul Dual Battery, cu baterii separate de pornire, asigură pornirea de pe loc chiar și în condiții de temperatură foarte scăzută.

Reîncărcare mai rapidă
Bateriile cu gel nu doar că se pot reîncărca timp de mai multe cicluri, ci se și încarcă cu până la 50% mai repede decât bateriile obișnuite. Acest lucru este foarte benefic pentru autocamioanele care au cicluri frecvente de oprire-pornire, care nu permit încărcarea completă a bateriilor.