Deschidem noi orizonturi

La mina Brønnøy Kalk din Norvegia, autovehiculele autonome Volvo FH sunt testate în privința transportului de calcar pe o distanță de cinci kilometri. Aceasta este prima soluție autonomă a Volvo Trucks în privința operațiunilor reale. Scopul este de a îmbunătăți productivitatea și siguranța minei.

Prima soluție autonomă de la Volvo Trucks pentru operațiuni în timp real.

Un autocamion Volvo FH autonom la cariera de calcar din Brønnøy.

„Utilizarea tehnologiei în locul nostru ne-ar conferi multă libertate. De exemplu, mașinile pot funcționa și atunci când noi vrem să dormim”, spune Raymond Langfjord, director general la Brønnøy Kalk, reflectând asupra perspectivei trecerii la tehnologia automatizată în cadrul carierei de mari dimensiuni din această zonă îndepărtată de coastă din vestul Norvegiei. Peisajul spectaculos reprezintă cadrul pentru o activitate cu grad ridicat de dificultate, deoarece autocamioanele traversează în permanență drumurile denivelate din zona accidentată, spre și dinspre punctul de concasare din Velfjord.

Raymond Langfjord

Raymond Langfjord, director general al Brønnøy Kalk.

Anul trecut, a fost semnat un contract cadru între Brønnøy Kalk și Volvo Trucks. Începând de atunci, autocamioanele automatizate Volvo FH au fost testate prin transportarea calcarului extras prin tunelurile dintre mină și concasorul situat într-un port din apropiere, de unde calcarul este încărcat pe nave de mari dimensiuni. Planul este ca autocamioanele automatizate să devină complet operaționale până în toamnă. În loc să achiziționeze autovehicule autonome, Brønnøy Kalk vrea să cumpere, de fapt, o soluție de transport personalizată completă de la Volvo Trucks – mai exact, pentru transportul autonom al calcarului între cele două puncte de lucru. Autocamioanele autonome sunt controlate de operatorul încărcătorului frontal folosind un sistem de management al locației.

Potrivit lui Raymond Langfjord, oportunitatea ca mina să abordeze provocările legate de productivitate, flexibilitate și siguranță este principalul motiv pentru adoptarea unei soluții autonome. „Aici avem în vedere o perspectivă valabilă pentru următorii o sută de ani. În prezent, desfășurăm o operațiune manuală de producție și întreținere, în două schimburi, în timp ce navele care exportă calcarul sunt încărcate în permanență. Posibilitatea de a transporta autonom calcarul fără oprire ne-ar putea îmbunătăți considerabil operațiunile.”

Autocamion Volvo FH care descarcă

Autocamioanele autonome descarcă tot calcarul extras într-un concasor aflat într-un port din apropiere. De aici este încărcat în nave de mari dimensiuni.

Raymond Langfjord a început să lucreze la mina Brønnøy Kalk în martie 2006. La începutul carierei, primul său loc de muncă a fost ca operator mașinist și ca asistent al operațiunilor de explozie din mină, activitatea sa constând în transportarea găleților de pietriș necesare pentru umplerea găurilor înainte de explozie. De-a lungul anilor și-a asumat tot mai multe responsabilități și roluri, precum cel de șef de echipă și de manager de producție, care l-au condus la funcția sa actuală, de director general, în ianuarie 2017. „Am experiență la toate nivelurile și cunosc foarte bine diferitele procese derulate. Asta mă ajută la identificarea provocărilor cu care ne confruntăm pe termen lung.”

Una dintre preocupările majore ale Brønnøy Kalk se referă la faptul că mina este situată într-o țară cu costuri ridicate, dar concurează pe o piață globală. Asta înseamnă că există o presiune constantă de a deveni mai competitivi și, în 2015, Brønnøy Kalk a demarat o serie de dezbateri interne privind posibilitatea de îmbunătățire a metodelor de lucru. După stabilirea unui grup de proiect, a contactat mai multe entități, inclusiv compania Volvo Trucks. Volvo Construction Equipment făcând, de asemenea, parte din acest proces, a fost stabilit un contact ferm și a început un schimb de idei cu privire la găsirea unor soluții fezabile și autonome. De atunci, un dialog permanent și strâns între părți a contribuit la consolidarea încrederii în mediul de lucru al minei.

Această relație a fost extraordinară încă din prima zi. Volvo Trucks nu ne-a abordat comercial.

Raymond Langfjord

Director general al Brønnøy Kalk

Volvo FH în tunel

Pentru a ajunge din mină la concasor, autocamioanele autonome parcurg o distanță de cinci kilometri. Cea mai mare parte a traseului este formată din două tuneluri, de 3,5 kilometri și, respectiv, de 800 de metri lungime.

„Firește că nu avem încă toate răspunsurile. Trebuie să aveți încredere că vom reuși să colaborăm, astfel încât să putem găsi împreună soluțiile la provocările existente. Această relație a fost extraordinară încă din prima zi. Volvo Trucks nu ne-a abordat comercial. Nu a fost vorba despre costuri și profit sau contracte; a fost vorba despre ceea ce ar putea funcționa optim pentru noi, la Brønnøy Kalk. Nu a existat nicio agendă ascunsă și ne-am putut mobiliza împreună, astfel încât tehnologia și creativitatea să fie puse pe primul loc.”

Raymond Langfjord recunoaște că utilizarea unei soluții autonome va îmbunătăți și siguranța. Cea mai mare parte a transportului din mină presupune deplasarea prin tuneluri și, în august 2018, un autocamion a luat foc atunci când a descărcat la concasor. Din fericire, locația se află într-o zonă deschisă și nimeni nu a fost rănit, dar cantitatea de căldură și de energie generate a constituit un avertisment puternic că un astfel de incident care apare într-unul din tuneluri ar putea fi fatal. În afară de acest risc, au existat numeroase alte provocări care trebuie depășite pentru ca autocamioanele autonome să funcționeze perfect. Echipa de automatizare de la Volvo Trucks testează de mult timp de la distanță soluția la baza Göteborg, astfel încât schimbările să poată fi implementate rapid. Echipa a efectuat, de asemenea, teste în direct chiar în mină. 

Volvo FH iese din tunel

Volvo FH iese din primul tunel și parcurge o distanță scurtă în spațiul deschis înainte de a intra în următorul tunel.

Raymond Langfjord este pasionat de viitorul companiei Brønnøy Kalk și de potențialul pe care îl oferă autonomia. „Următorul pas recomandat pentru noi ar fi să adoptăm integral soluția electrică. Ca să fiu sincer, nu știu sigur cum vor evolua lucrurile în viitor. Tehnologia este nouă și știm că vor apărea probleme. Dar Volvo Trucks s-a manifestat deschis față de noi încă de la început. Când a existat o problemă, au rezolvat-o întotdeauna. Iar acest aspect ne dă siguranța că lucrurile vor merge în direcția bună. Valorile noastre rezonează perfect cu reputația de care ne bucurăm.”

Volvo FH autonom se deplasează spre mina Brønnøy

Dacă totul se desfășoară conform planului, autocamioanele autonome vor funcționa din plin atât în timpul zilei, cât și în timpul nopții din toamna anului 2019, ceea ce va crește productivitatea minei.

Brønnøy Kalk AS

Istoric: Brønnøy Kalk AS a fost înființată în 1997. Este deținută de Norsk Mineral AS, o companie privată de familie, cu rădăcini în industria minieră datând din 1948. 

Servicii: Compania este specializată în extragerea calcarului, care este folosit, printre altele, pentru producerea pigmenților utilizați în industria hârtiei la nivel internațional. 

Înființată în: 1997.

Proprietar: Norsk Mineral AS. 

Număr de angajați: 50. 

Încărcătură: Calcar. 

Număr de autocamioane Volvo autonome: 6.

Număr de încărcătoare frontale: 4.