Când I-Shift a devenit primul sistem automatizat de transmisie pentru autocamioane de transport de mare tonaj în 2001, a fost întâmpinat cu scepticism de către industrie. Unii au crezut că această cutie de viteze automatizată va oferi o alternativă mai puțin fiabilă față de echivalentul său manual.
Volvo Trucks și-a menținut încrederea fermă într-un sistem de transmisie conceput pentru schimbarea automatizată a treptelor de viteză și această convingere a dat roade: testele și experiența clienților au dezvăluit în curând numeroasele avantaje nebănuite ale sistemului I-Shift, mai ales capacitatea sa de a reduce consumul de combustibil, de a îmbunătăți siguranța și de a diminua oboseala șoferului.
A fost o mișcare îndrăzneață, dar a funcționat. Un element absolut inovator în industrie a devenit în curând un succes major.
„A fost o mișcare îndrăzneață, dar a funcționat. Un element absolut inovator în industrie a devenit în curând un succes major”, spune Pär Bergstrand, manager transmisii pentru vehicule de mare tonaj de la Volvo Trucks.
Astăzi, toate autocamioanele Volvo FH și FM sunt echipate standard cu I-Shift și, până la sfârșitul anului 2020, Volvo Trucks vânduse mai mult de un milion de sisteme I-Shift în întreaga lume. Nu există nicio îndoială că acesta stabilește în continuare standardul, la nivel global, pentru transmisiile automatizate în transportul de mare tonaj.
De la lansarea sa, transmisia I-Shift a fost dezvoltată și s-a îmbunătățit permanent pentru a satisface cerințele unei game din ce în ce mai largi de aplicații de transport. Când Volvo Trucks a introdus I-Shift cu ambreiaj dublu în 2014, a fost o altă premieră mondială – un ambreiaj dublu pentru transporturi de mare tonaj care oferea o transmisie a puterii în mod instant și fără pierderi, în timpul schimbării treptelor de viteză. Acest aspect a permis ca autocamionul să ruleze cu o viteză medie constantă mai mare.
„Când am dezvoltat versiunea cu dublu ambreiaj, I-Shift a făcut un mare pas înainte. Rularea în condiții de lucru care necesită schimbări frecvente ale treptelor de viteză a devenit dintr-o dată mult mai confortabilă și eficientă, iar stilul general de condus s-a îmbunătățit semnificativ”, spune Niklas Öberg, lider de proiectare lanțuri cinematice la Volvo Trucks.
Progresele inovatoare nu s-au oprit aici. Pe lângă îmbunătățirile continue de software s-a atins un alt punct semnificativ în parcursul sistemului I-Shift. De data aceasta, a fost ca răspuns la feedbackul clienților, vizând activități de transport de mare tonaj, care necesită cuplu și pornire de pe loc suplimentare.
I-Shift cu trepte de forță a fost introdus în 2016 și permite unui autocamion care transportă o încărcătură de până la 325 de tone să pornească din rampă pe un drum nivelat (a reușit s-o facă chiar cu 750 de tone ca parte a unei provocări de doborâre a recordului de către puternicul suedez Magnus Samuelsson).
Raportul de transmisie permite deplasarea cu adevărat lentă a autocamionului – la viteze de până la 0,5 km pe oră – ceea ce este extrem de benefic atunci când efectuați manevre de precizie, de exemplu, pe șantierele de construcții sau în transportul forestier. Treptele de forță suplimentare necesită, de asemenea, mai puține turații, ceea ce reduce consumul de combustibil și impactul asupra mediului, precum și uzura lanțului cinematic.
Recent, lansarea noii game pentru transportul de mare tonaj în 2020 a implicat introducerea altei îmbunătățiri unice: Noua funcție de schimbare a direcției I-Shift (disponibilă în AVO-ENH), care permite schimbarea direcției autocamionului fără ca șoferul să folosească pedala de frână.
Niklas Öberg precizează: „Prin selectarea treptei de mers înapoi urmată de accelerare, autocamionul se va opri automat și își va schimba direcția. Aceasta înseamnă că puteți schimba viteza din mers și funcționează chiar când accelerați la maxim, deoarece puteți utiliza pedala de accelerație pentru a alege cât de repede vă opriți.”
Noua funcție este deosebit de utilă pentru activități de construcții și miniere, unde este mai productiv să efectuați manevre repetitive înainte și înapoi, la viteză relativ mare.
„Ideea a venit, de fapt, de la Volvo Construction Equipment, iar clienții o apreciază foarte mult. Este o funcție eficientă și robustă, iar I-Shift este singura transmisie de autocamion care o poate oferi”, spune Pär Bergstrand.
Acest schimb de informații și feedbackul clienților din cadrul grupului Volvo sunt foarte importante, în special atunci când dezvoltăm idei noi pentru a îmbunătăți tehnologia existentă, cum ar fi I-Shift.
Este limpede că pasiunea și perseverența oamenilor din spatele I-Shift au contribuit la progresul acestui sistem, care a devenit astăzi o poveste de succes. Pär Bergstrand dorește să sublinieze însă că, atunci când vine vorba de eficiența consumului de combustibil, I-See – împreună cu I-Shift – joacă un rol foarte important.
Analizând datele cartografice bazate pe cloud pentru topografia traseului de parcurs, I-See transmite către I-Shift ce trebuie făcut pentru a economisi combustibil.
„Analizând datele cartografice bazate pe cloud pentru topografia traseului de parcurs, I-See transmite către I-Shift ce trebuie făcut pentru a economisi combustibil”, ne spune acesta.
I-See este, de fapt, o combinație unică atât de I-Shift, cât și de pilot automat predictiv. Pur și simplu, I-See transmite către I-Shift când este momentul optim pentru schimbarea treptelor de viteză, la urcare sau la coborâre, pentru a economisi energie și, respectiv, combustibil.
Actualizările recente de software permit acum, de asemenea, ca I-See să adune date atunci când este decuplat pilotul automat și șoferul preia controlul. Mai mult, în cazul noilor autocamioane de transport de mare tonaj lansate în 2020, activarea I-See a fost redusă la o viteză minimă de 40 km/h pentru a îmbunătăți și mai mult utilizarea pilotului automat și a maximiza eficiența consumului de combustibil pe distanțe lungi.
Fără îndoială, principalul beneficiu este că I-Shift poate folosi informațiile furnizate de I-See pentru a economisi combustibil și că acest sistem funcționează cel mai bine atunci când este activat pilotul automat. Combinarea ambelor tehnologii contribuie la păstrarea unei viteze medii constante de către autocamion.
„Este vorba despre a conduce autocamionul în cel mai bun mod posibil, pentru a maximiza performanța motorului. Combinația dintre o viteză medie constantă, un consum redus de combustibil și confortul șoferului constituie cheia succesului”, spune Niklas Öberg.
Efortul de a economisi combustibil și de a reduce impactul asupra mediului a contribuit, de asemenea, la dezvoltarea Volvo FH cu I-Save, cel mai eficient autocamion de cursă lungă dezvoltat de Volvo Trucks până în prezent. Cheia succesului I-Save este motorul D13TC cu tehnologie Turbo Compound, care reutilizează căldura și energia unui motor puternic, dar extrem de eficient din punct de vedere al consumului de combustibil. Atât I-Shift, cât și I-See sunt părți integrante ale pachetului I-Save, iar cele trei tehnologii conlucrează pentru a oferi economii optime de combustibil.
Deci, care este secretul succesului sistemului I-Shift la 20 de ani de la lansare? Când trebuie să răspundă la această întrebare, Niklas Öberg consideră că este vorba despre o combinație de factori.
Succesul I-Shift constă în capacitatea sa de a conlucra optim cu I-See și cu întregul lanț cinematic.
„Succesul I-Shift constă în capacitatea sa de a conlucra optim cu I-See și cu întregul lanț cinematic. De-a lungul anilor, sistemul a fost, de asemenea, îmbunătățit continuu pentru a satisface solicitările clienților nu numai de performanță și eficiență sporite, ci și de manevrabilitate optimă.”
Pär Bergstrand adaugă: „Deoarece a fost dezvoltat intern, I-Shift este perfect sincronizat cu restul autocamionului. Aceasta este trăsătura sa distinctă și multifuncțională. Constituie rezultatul a 20 de ani de activitate susținută, de teste și feedback de neprețuit de la clienți, precum și de acces al companiei Volvo Trucks la progresele tehnologice de la nivelul întregului grup Volvo.”
Privind în perspectivă, este limpede că I-Shift va fi adaptat vehiculelor electrice cu baterie Volvo Trucks și va fi îmbunătățit în continuare pentru autocamioanele diesel. Ca tehnologie automatizată, va avea, de asemenea, capacitatea de a contribui la găsirea de soluții de transport complet autonome, cum ar fi activitatea comercială de la Brønnøy Kalk AS, din Norvegia. Pe lângă numeroasele motive deja enumerate ale succesului său, multifuncționalitatea I-Shift și echipa inovatoare din spatele acestui sistem vor garanta progresul său permanent, pentru a face față provocărilor viitoare din industria transporturilor.
Pentru șoferi – manevrabilitate excelentă
Pentru afaceri – multifuncțional și eficient
În plan tehnic – o serie de aspecte inovatoare
Funcțiile I-Shift sunt optimizate cu pachete software special adaptate, care fac sistemul mai practic și mai economic pentru multiple condiții de transport. Sunt disponibile patru pachete principale:
Transport de cursă lungă (DRM-BE și AVO-BAS)
Pachet standard furnizat împreună cu autocamionul. Include funcții de bază pentru toate tipurile de condus.
Distribuție și construcții (DRM-BE și AVO-ENH)
Pachet care oferă o pornire de pe loc și manevrabilitate mai bune, dar și noua funcție de schimbare a direcției, pentru a crește productivitatea atunci când se efectuează manevre repetitive.
Transport de mare tonaj (DRM-BE și AVO-HD)
Optimizează I-Shift pentru transportul de mare tonaj cu sarcini maxime în combinație (>85 de tone de sarcină maximă în combinație). Modul de transport de mare tonaj poate fi activat și dezactivat de către șofer. Benefic pentru autocamioanele cu mai multe remorci.
Specificațiile flotei (DRM-E)
Un pachet simplificat, adaptat pentru operatorii de flote.
Opțiuni suplimentare
Toate cele patru pachete pot fi combinate cu I-See pentru optimizarea suplimentară a consumului de combustibil.
Este disponibil software suplimentar pentru I-Shift, dar și selectorul de trepte de viteză din tabloul de bord, pentru a adapta suplimentar autocamionul la cerințele clientului.
Treptele de forță sunt o opțiune hardware pentru sistemul I-Shift de bază. Se pot adăuga una sau două trepte de viteză înainte și viteze multiple pentru marșarier (MSR) (Multi Speed Reverse). Toate pachetele software pot fi combinate cu trepte de forță.
Pentru informații suplimentare, contactați reprezentantul local Volvo Trucks.