Trecerea la vehicule electrice vine cu multe beneficii pentru mediu: dar cum afectează acest lucru siguranța? Camioanele electrice cu baterii pot fi încărcate în siguranță? Cum ar trebui să fie deservite și întreținute? Și chiar există un risc crescut de incendiu?
În ultimii ani, rapoartele din mass-media despre bateriile litiu-ion din bunurile de larg consum care iau foc au contribuit la o concepție greșită larg răspândită cu privire la siguranța vehiculelor electrice cu baterii. Cu toate acestea, studiile arată că incendiile sunt mai puțin frecvente în vehiculele electrice decât în cazul motoarelor cu ardere internă. Trecerea la vehiculele electrice ridică în continuare noi probleme de siguranță, dar riscurile nu sunt mai mari, ci doar diferite.
Cea mai mare diferență dintre un sistem de transmisie electric și un motor cu ardere o reprezintă dimensiunea uriașă a seturilor de baterii. De exemplu, un Volvo FH Aero Electric poate avea până la șase seturi de baterii, cântărind peste 500 kg fiecare. Dar reprezintă acestea un risc de incendiu?
„Dacă un camion electric suferă un accident grav, ar putea exista scurgeri, iar în cel mai rău scenariu, scurtcircuitele interne ar putea provoca un incendiu”, spune Pontus Enhager, manager de produs pentru electromobilitate la Volvo Trucks. „În cazul puțin probabil că un vehicul electric ia foc, acesta va arde de obicei o perioadă mai lungă în comparație cu un vehicul neelectric, deoarece celulele deteriorate ale bateriei eliberează treptat electroliți. Cu toate acestea, la fel cum am făcut cu vehiculele noastre diesel, am lucrat intens pentru a atenua efectele și consecințele unui accident grav.”
Unii dintre factorii care trebuie abordați pentru a limita riscul de incendiu includ gestionarea temperaturii, robustețea carcasei și monitorizarea tuturor sistemelor aferente, pentru a preveni riscuri precum supraîncărcarea.
Există sisteme de securitate care funcționează nonstop pentru a reduce riscul să se întâmple ceva, încă de la bun început.
Pentru a construi o baterie, este nevoie de mai multe celule de baterie, care sunt asamblate în module de baterie. Aceste module sunt apoi asamblate într-un set de baterii. Pentru a minimiza efectele unui accident, bateriile sunt închise într-o carcasă robustă și rezistentă la intemperii, iar seturile de baterii sunt integrate împreună cu structura de oțel pentru impact lateral a șasiului camionului. Acest lucru crește rezistența la variațiile de temperatură, la pătrunderea apei, la resturile de pe drum și la coliziuni.
Dimensiunea și greutatea bateriilor, precum și sensibilitatea celulelor acestora, impun, de asemenea, cerințe speciale pentru protecție și montare. „Seturile de baterii cântăresc sute de kilograme fiecare, iar camioanele electrice actuale Volvo pot transporta până la șase baterii”, adaugă Pontus. „Este important ca acestea să fie bine fixate și protejate împotriva impactului extern, pentru a ne asigura că rămân la locul lor și pentru a minimiza riscurile în cazul unei coliziuni.”
Pentru a facilita acest lucru, întreaga linie de transmisie și unitatea de stocare a energiei sunt amplasate și împachetate pentru a maximiza protecția, cu electronicele și cablurile protejate de grinzile principale și de structura de impact desemnată a șasiului. Structurile din jurul bateriilor sunt testate pentru a rezista la energia de la o mașină standard, care s-ar izbi direct de ele.
Urmăriți acest film pentru a afla mai multe despre testele de impact Volvo Trucks pentru vehiculele sale electrice.
Toate camioanele electrice sunt echipate cu sisteme de securitate la care toate componentele electronice sunt conectate și monitorizate. Acest lucru are scopul de a împiedica în mod proactiv componentele defectuoase din baterii să se răspândească în alte părți ale vehiculului.
„Aceste sisteme de securitate funcționează nonstop pentru a minimiza riscul ca ceva să se întâmple în primul rând”, spune Pontus. „De exemplu, camioanele Volvo sunt echipate cu un sistem avansat de management al bateriilor, care permite monitorizarea în timp real a acestora și detectarea defecțiunilor și, prin extensie, acest lucru permite luarea de măsuri preventive”.
De exemplu, dacă sistemul de monitorizare a bateriei detectează temperaturi anormale într-una dintre baterii, va apărea o notificare pe panoul cu instrumente universale, precum și un simbol roșu de avertizare; de asemenea, se va auzi un semnal acustic care anunță șoferul să oprească vehiculul. Dacă este necesar, alimentarea electrică a bateriei afectate se va dezactiva în câteva fracțiuni de secundă. Camionul trebuie dus apoi la un atelier, pentru a putea fi inspectate bateriile.
„În interiorul bateriilor, există straturi de bariere termice pentru a preveni transferul de căldură de la o celulă defectuoasă la alta. Dacă se acumulează căldură și se creează o presiune internă ridicată, aceasta va fi detectată. Setul de baterii va fi deconectat electric de la vehicul.”
Lucrările care implică sisteme de înaltă tensiune trebuie efectuate conform unor proceduri și protocoale stricte, de tehnicieni special instruiți și autorizați. „Întreținerea și repararea unui camion electric are multe în comun cu lucrul cu unul convențional”, spune Pontus. „Cea mai mare diferență o reprezintă bateriile și sistemul intern de gestionare a energiei. Dar, dacă tehnicienii de service sunt instruiți pentru a le manevra corect, aceste componente nu le vor compromite siguranța.”
În general, există o varietate de factori de siguranță, unici pentru camioanele electrice cu baterie. Acest lucru impune o mulțime de cerințe pentru producătorii de camioane. Cu toate acestea, cu atenția și conștientizarea corectă a tuturor riscurilor posibile, un camion electric oferă exact același nivel de siguranță ca orice alt camion.
Dacă încă aveți întrebări despre camioanele electrice cu baterie, puteți găsi răspunsul în secțiunea Întrebări frecvente. De asemenea, puteți afla mai multe despre gama de camioane electrice Volvo, precum și recomandări de a trece la camioanele electrice.