TRUCKS

Ce înseamnă pentru companiile de transport politica UE privind emisiile de dioxid de carbon

2025-06-13
3 min. de citit
Durabilitate

Un nou sistem european de comercializare a certificatelor de emisii va stabili un tarif pentru emisiile de carbon generate de transportul rutier și se estimează că va duce la creșterea prețurilor combustibililor fosili. Sistemul intră în vigoare în 2027. Iată cum va funcționa.

Primul sistem de comercializare a certificatelor de emisii, ETS1, a fost lansat în Europa în 2005. Acesta acoperă emisiile din producția de energie electrică și termică, din producția industrială și din sectorul aviatic. În 2027, UE va lansa un al doilea sistem de comercializare a certificatelor de emisii (ETS2), de data aceasta, transportul rutier urmând să fie supus tarifării emisiilor de dioxid de carbon. Sistemul este conceput să reducă emisiile cu 42% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2005. Se estimează că acest lucru va avea impact asupra structurii costurilor pentru companiile de transport din toată Europa.

Simplu spus, ETS2 pune un preț pe impactul transportului rutier asupra climei. UE stabilește un plafon pentru emisiile de carbon, iar emisiile permise sunt împărțite în certificate, care vor fi scoase la licitație. Fiecare certificat îi conferă titularului dreptul de a emite o tonă de CO2.

ETS2 este un sistem în amonte, ceea ce înseamnă că furnizorii de combustibil – nu consumatorii finali – vor fi cei care vor avea obligația achiziționării certificatelor de emisii. În cadrul schemei, companiile pot face schimb de certificate între ele, după cum este necesar.

În ceea ce privește combustibilii fosili, analiștii din toată Europa se așteaptă ca, cel mai probabil, costul suplimentar pentru certificatele de emisii să fie transferat la pompă, sub forma unor prețuri mai mari pentru consumatori. Este greu de prezis exact cât de mult ar putea crește prețurile, deoarece acest lucru depinde de oferta și de cererea de certificate de emisii. Majoritatea estimărilor sugerează o creștere de 0,15 EUR – 0,25 EUR per litru de combustibil diesel fosil până în 2030. Alte estimări, mai dramatice, indică spre o creștere a prețurilor de până la 0,5 EUR pe litru.

„Însă acesta este scopul sistemului. „Se creează un punct de cotitură în care trecerea la electricitate, biogaz sau HVO devine mai viabilă din punct de vedere economic”, spune Mattias Goldmann, fondator și CEO al organizației 2030-Secretariat din Suedia, care lucrează pentru a promova o tranziție către un sector al transporturilor fără combustibili fosili.

În același timp, impactul prețurilor va depinde de deciziile politice. Dacă sistemul va atrage critici semnificative din partea industriei și a publicului, acesta va fi probabil ajustat pentru a se reduce efectele asupra prețurilor combustibililor.

În orice caz, opțiunile precum combustibilii regenerabili, hidrogenul și electricitatea sunt excluse din ETS2, deci nu se vor confrunta cu creșteri de costuri, ceea ce le face mai competitive. Acest aspect le oferă companiilor care funcționează deja cu acești combustibili sau cu energie electrică un avantaj competitiv, atât în ceea ce privește costurile, cât și poziționarea pe piață.

 

Cum va afecta ETS2 companiile de transport?

Cele mai afectate companii vor fi, bineînțeles, cele cu un consum ridicat de combustibili fosili. Însă consecințele vor depinde și de factori precum componența parcului auto, modelele de conducere și regimul de impozitare a combustibililor din diferite țări.

„O companie care utilizează în prezent volume mari de motorină fosilă într-o țară cu taxe mici la combustibil ar trebui să se aștepte la o creștere bruscă a costurilor. „Totodată, cei care au investit deja în vehicule electrice, consolidare sau transport intermodal vor obține un avantaj competitiv”, spune Mattias Goldmann.

Deși sistemul va intra în vigoare în 2027, părțile interesate din sectorul transporturilor trebuie să înceapă deja să își raporteze emisiile.

 

Strategii și oportunități

Companiile care doresc să își reducă expunerea la creșterea prețurilor combustibililor fosili au la dispoziție mai multe strategii. Stilul de condus economic, planificarea inteligentă a traseelor, selectarea optimizată a anvelopelor și gestionarea vitezei pot genera economii. Însă cele mai mari câștiguri vor veni din schimbarea combustibililor.

„Ceea ce era aproape profitabil înainte devine în mod clar profitabil acum. În plus, există o valoare comunicativă – abilitatea de a demonstra că deții poziția de lider domeniul sustenabilității poate fi un avantaj competitiv.”

 

Critici și compensații

ETS2 a fost criticat pentru că ar putea afecta mai mult operatorii mai mici – în special pe cei din zonele rurale sau din țările în care motorina a fost, din punct de vedere istoric, ieftină.

„Da, sistemul este inegal în acest sens. Dar va genera și venituri substanțiale pentru UE – iar jumătate din acești bani sunt alocați pentru a contracara impactul social. Această redistribuire este esențială pentru prevenirea protestelor de amploare”, spune Mattias Goldmann.

Analiștii au opinii diferite cu privire la eficiența ETS2. Mattias Goldmann este convins că sistemul va funcționa.

„Am văzut că ETS1 a funcționat în alte industrii. ETS2 va accelera tranziția verde – în special în țările care au rămas în urmă. Și va face acest lucru fără mandate de la nivelurile superioare către cele inferioare. Piața decide cât costă continuarea poluării. Este o modalitate eficientă de a reduce impactul asupra climei.”

Related Insights

Organizația 2030-Secretariat din Suedia

Secretariatul suedez 2030 este o coaliție independentă din punct de vedere politic, formată din corporații și ONG-uri suedeze care împărtășesc ambiția de a trece la transportul sustenabil. Oferă analize, statistici și consultanță politică și acționează ca intermediar între guvern și industrie.