TRUCKS

Cum va contribui Euro NCAP la creșterea siguranței camioanelor

Anna Wrige Berling
2024-09-02
Siguranță
Author
Anna Wrige Berling
Director Volvo Trucks pentru siguranța traficului și a produselor

În 2024, Euro NCAP își extinde evaluările independente de siguranță pentru a acoperi camioanele de mare tonaj. Acest lucru are un potențial imens pentru creșterea gradului de conștientizare a siguranței și ridicarea standardelor în industrie.
 

Programul european de evaluare a mașinilor noi (Euro NCAP) a fost înființat pentru prima dată în 1996 și a devenit rapid standardul industrial pentru evaluarea siguranței autoturismelor. Este susținut de mai multe guverne europene, inclusiv de UE.
 

În martie 2024, Euro NCAP a anunțat că își va extinde evaluările de siguranță pentru a acoperi și camioanele de mare tonaj, prima rundă de rezultate ale testelor fiind preconizată până în noiembrie 2024.
 

„Siguranța este una dintre valorile noastre fundamentale și, având în vedere impactul pe care Euro NCAP l-a avut asupra autoturismelor, sprijinim această inițiativă și suntem încântați să aflăm ce va însemna ea pentru siguranța camioanelor”, spune Anna Wrige Berling, Director Volvo Trucks pentru siguranța traficului și a produselor.
 

Cum va funcționa Euro NCAP pentru camioane?

Inițial, Euro NCAP se va concentra pe trei domenii principale:

  • Condusul în siguranță: Monitorizarea ocupanților, implicarea șoferului, vederea (atât directă, cât și indirectă) și asistența vehiculului (de ex. Asistență la viteză, ACC etc.)
  • Evitarea accidentelor: Coliziuni frontale, coliziuni la schimbarea benzii de rulare, manevre efectuate cu viteză redusă
  • Post-coliziune: Informații de salvare.
     

În 2027, vor fi adăugate mai multe sisteme în cele trei zone, iar până în 2030, va fi adăugată și protecția în caz de coliziune. La fel ca în cazul evaluărilor acordate autoturismelor, Euro NCAP va evalua diferitele sisteme și soluții de securitate din fiecare dintre aceste domenii și modul în care acestea funcționează în diferite situații de accident. Fiecărui sistem i se va acorda un punctaj, care va fi agregat pentru fiecare zonă. Aceste punctaje vor fi apoi utilizate pentru a calcula o evaluare cu stele pentru întregul vehicul.
 

„Unul dintre principalele puncte forte ale Euro NCAP este capacitatea sa de a evalua sistemele de securitate dincolo de cerințele legale esențiale”, spune Anna Wrige Berling, Director Volvo Trucks pentru siguranța traficului și a produselor. „În loc să acorde doar un punctaj de admis sau respins, standardul integrează o mulțime de situații diferite în evaluările sale, pentru a crea o imagine completă privind eficiența acestora.”

Având în vedere impactul pe care Euro NCAP l-a avut asupra autoturismelor, sprijinim această inițiativă și suntem încântați să aflăm ce va însemna ea pentru siguranța camioanelor.”

Care sunt provocările când vine vorba despre măsurarea siguranței camioanelor?

Euro NCAP este prima platformă comună din industrie pentru evaluarea și compararea standardelor de siguranță ale camioanelor, iar evaluările acestora au un potențial mare. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că aceasta nu este o sarcină simplă.
 

„În cazul autoturismelor, Euro NCAP are o evaluare pentru fiecare model, ceea ce este ideal, pentru că nu există o mare diferență în cadrul fiecărei clase de modele”, spune Anna. „Cu toate acestea, în cazul camioanelor este mai complex. Fiecare model de camion are mii de specificații diferite și este utilizat într-o varietate de aplicații diferite. Ar trebui să fie în continuare aceeași evaluare pentru întreaga clasă de modele?"
 

Încă nu se știe exact cum se va rezolva acest lucru, dar ca prim pas pentru a aborda faptul că nevoile de siguranță pot varia între diferitele situații de conducere, unui anumit camion i se poate acorda „eticheta de siguranță în oraș”. Acest lucru ar fi în plus față de evaluarea generală cu stele și se aplică numai în cazul în care camionul îndeplinește anumite criterii pentru conducerea în traficul urban.
 

În timp ce Euro NCAP include o gamă largă de situații, poate fi dificil de măsurat impactul asupra șoferului și modul în care funcționează un sistem în lumea reală.
 

„Dacă un sistem de securitate activ intervine frecvent atunci când nu este necesar, poate provoca neplăceri și poate reduce încrederea în sistem. Poate chiar să îi determine pe șoferi să îl oprească, lăsându-i astfel fără niciun sistem de securitate”, explică Anna.
 

„Din acest motiv, minimizarea intervențiilor false este o parte vitală a dezvoltării sistemelor noastre de siguranță activă. Cu toate acestea, din moment ce Euro NCAP se concentrează în principal pe intervențiile pozitive, va depinde în continuare de noi, ca producători, să găsim echilibrul potrivit.”
 

În plus, nu toate sistemele de securitate sunt incluse în evaluarea Euro NCAP. Exemple de domenii care nu sunt incluse sunt stabilitatea și pregătirea șoferilor – ambele foarte importante pentru siguranța camionului.
 

„Euro NCAP va oferi o evaluare importantă asupra performanței de siguranță a camioanelor, dar nu ne va elimina nouă nevoia, în calitate de producători, de a continua să avem propriile noastre ambiții de siguranță și o abordare holistică asupra siguranței”, spune Anna.
 

Cum va afecta Euro NCAP producătorii de camioane?

Pentru mașinile de pasageri, evaluările Euro NCAP sunt acum stabilite ca standard industrial în multe țări. Unele companii și instituții chiar insistă asupra evaluărilor de cinci stele în ceea ce privește achizițiile de vehicule, iar Anna consideră că evaluările au avut o contribuție semnificativă la creșterea siguranței autoturismelor.
 

„Euro NCAP a ridicat cu adevărat standardele de siguranță în ceea ce privește autoturismele, încurajând introducerea de noi sisteme de securitate înainte ca acestea să devină cerințe legale. Să luăm ca exemplu frânele automate de urgență. Acestea devin obligatorii din punct de vedere legal pentru autoturisme abia în 2024 – totuși, aproape toate autoturismele sunt deja echipate cu astfel de frâne de ani de zile. Acest aspect se datorează parțial standardului Euro NCAP”.
 

Va avea Euro NCAP același impact asupra camioanelor? Spre deosebire de autoturisme, multe dintre sistemele de siguranță activă în curs de evaluare constituie deja cerințe legale, astfel încât impactul este puțin probabil să fie același. Cu toate acestea, Anna încă este de părere că va avea un efect pozitiv în industrie. Este posibil ca acest aspect să-i determine pe producătorii de camioane să își perfecționeze și să își îmbunătățească sistemele de securitate și îi va încuraja pe clienți să investească în sisteme de securitate.
 

„Orice inițiativă care încurajează mai multă conștientizare și discuții despre siguranța rutieră și facilitează achiziționarea de camioane mai sigure pentru clienți ar trebui să fie binevenită”, spune Anna. „Așteptăm cu nerăbdare să lucrăm îndeaproape cu Euro NCAP pentru a contribui la perfecționarea și îmbunătățirea siguranței vehiculelor noastre și mai mult.”
 

Pentru a afla mai multe despre cercetarea Volvo Trucks privind accidentele și dezvoltarea sistemului de siguranță activă, citiți:

Articole aferente