TRUCKS

×

5 modalități pentru reducerea riscului de accidente în care sunt implicați participanții la trafic vulnerabili și autocamioanele

| 4 min
În fiecare an, aproximativ 1,35 de milioane de participanți la trafic își pierd viața în întreaga lume. Mai mult de jumătate dintre aceștia sunt participanți la trafic vulnerabili (pietoni, bicicliști, utilizatori de mopede și motocicliști). Atunci când într-un astfel de accident este implicat un autocamion de mare tonaj, consecințele pot fi foarte grave. Deși motivele acestor accidente sunt complexe și variate, acțiunile unui șofer de autocamion în trafic pot salva vieți.
Bicicliști, pietoni și motocicliști așteptând culoarea verde a semaforului la o intersecție dintr-un oraș mare

În UE, aproape o treime* din victimele decedate în urma accidentelor în care sunt implicate autocamioane de mare tonaj sunt pietoni, bicicliști, utilizatori de mopede și motocicliști. Accidentele rutiere în care sunt implicați participanții la trafic vulnerabili (VRU) și autocamioanele de mare tonaj reprezintă o problemă delicată și dificil de soluționat.


„Înțelegând cum și de ce apar aceste tipuri de accidente rutiere, pot fi identificate îmbunătățirile privind siguranța și pot fi reduse vătămările corporale”, spune Anna Theander, șeful echipei de cercetare a accidentelor la Volvo Trucks.


Conform cercetărilor Volvo în domeniul siguranței, pentru a reduce numărul de accidente, îmbunătățirea sistemelor privind siguranța activă a autocamioanelor, o infrastructură rutieră mai bună și o conștientizare sporită a riscurilor în rândul participanților la trafic vulnerabili reprezintă unele dintre elementele esențiale.


Factorul uman, aplicabil tuturor participanților la trafic, este un aspect important. Modul în care un șofer anticipează și reacționează la situațiile în care sunt implicați participanții la trafic vulnerabili, în special în zonele urbane aglomerate, poate avea un efect mare asupra riscului producerii unui astfel de accident.


„Până în prezent, șoferul reprezintă principalul sistem de siguranță al autocamionului. Un șofer bine pregătit, atent, care înțelege riscurile, va face diferența”, spune Anna Wrige Berling, directorul privind siguranța traficului și a produselor la Volvo Trucks.


Iată câteva modalități practice prin care șoferii pot reduce riscul producerii unui astfel de accident:   

 

5 sfaturi pentru reducerea riscului de coliziune cu pietonii, bicicliștii și motocicliștii:

1. Presupuneți întotdeauna că participanții la trafic vulnerabili nu cunosc unghiurile moarte ale autocamionului

Conform cercetărilor privind siguranța autocamioanelor în ceea ce privește participanții la trafic vulnerabili, pietonii, bicicliștii și motocicliștii pur și simplu nu realizează dificultățile cu care se confruntă șoferii atunci când încearcă să perceapă tot ceea ce se întâmplă în jurul autocamionului în orașele aglomerate. În plus, majoritatea participanților la trafic vulnerabili nu știu cum se va comporta un autocamion cu o remorcă mai lungă atunci când virează în condiții de trafic. Din aceste motive, nu presupuneți niciodată că participanții la trafic vulnerabili vor evita zonele care prezintă riscuri și unghiurile moarte.


2. Țineți cont de situațiile frecvente de producere a accidentelor în care sunt implicați participanții la trafic vulnerabili

Este important să fiți pregătit pentru un comportament imprevizibil și riscant din partea participanților la trafic vulnerabili. Există trei situații care ies în evidență, fiind cele mai frecvente în mediul urban:

  • Autocamioanele care virează la dreapta în condițiile în care se circulă pe partea dreaptă și la stânga în condițiile în care se circulă pe partea stângă, după care intră în coliziune cu participanții la trafic vulnerabili, în special cu bicicliștii.
  • Coliziunile în partea din față a autocamionului atunci când pietonii traversează strada.
  • Coliziunile cu pietonii la mersul în marșarier.


3. Anticipați condițiile de drum din față

Gândiți-vă la modul în care abordați intersecțiile și decideți cum să efectuați virajul în cel mai sigur mod posibil. Rămâneți concentrat și mișcați-vă fizic pentru a avea o vizibilitate mai bună. Adaptați viteza vehiculului la condițiile de trafic în zonele urbane aglomerate – este puțin probabil ca acest lucru să vă afecteze timpii de livrare.


4. Pregătiți-vă pentru a conduce mai sigur în orașe

Alocați suficient timp pentru a vă regla scaunul și oglinzile. Asigurați-vă că oglinzile și geamurile sunt curate și că vizibilitatea nu vă este obstrucționată de monitoare și obiecte personale. Asigurați-vă că toate sistemele de siguranță ale autocamionului, inclusiv camerele, funcționează și sunt pornite înainte de a conduce.


5. Nu uitați – dvs. sunteți principalul sistem de siguranță

Sistemele de siguranță și camerele autocamionului dvs. reprezintă o formă valoroasă de asistență pentru șofer. Însă un șofer care evaluează în mod activ condițiile și pericolele din trafic este cel mai important sistem de siguranță al autocamionului.


Ce metode se aplică pentru reducerea riscului de accidente în care sunt implicați participanții la trafic vulnerabili și autocamioanele?

Vor avea loc schimbări semnificative în viitorul apropiat. Regulamentul general al UE privind siguranța, actualizat va impune mai multe sisteme de siguranță active obligatorii pe toate autocamioanele noi începând cu iulie 2024. Sistemele vor fi instalate în unghiurile moarte aflate în față, lateral și în partea din spate a autocamionului și vor avertiza șoferul atunci când un participant la trafic vulnerabil intră într-o zonă de risc. Din ianuarie 2029, producătorii de autocamioane vor fi, de asemenea, obligați să le ofere șoferilor o vizibilitate mai bună.


În plus, legislația privind sistemele avansate de frânare de urgență este în curs de revizuire pentru a include și frânarea automată atunci când pietonii traversează strada și intră în zona de risc. De asemenea, inițiativele mai ample înregistrează progrese, cum ar fi îmbunătățirea infrastructurii rutiere, colaborările din industrie și cercetările mai aprofundate în materie de siguranță a traficului care iau în considerare cauzele complexe ale accidentelor în care sunt implicați participanții la trafic vulnerabili.


„În general, perspectivele sunt pozitive – și, cu ajutorul șoferilor instruiți în materie de siguranță, vom reduce împreună decesele și vătămările corporale cauzate în urma unui astfel de accident”, spune Anna Wrige Berling, directorul pentru siguranța traficului și a produselor la Volvo Trucks. 


* Observatorul European pentru Siguranță Rutieră, Date și cifre: Autobuze/autocare/vehicule de mare tonaj pentru mărfuri – 2020

Articole aferente