În traficul urban aglomerat, șoferii de autocamion se confruntă cu tot mai multe probleme privind siguranța. Care sunt motivele și cum putem îmbunătăți siguranța autocamioanelor?
Nu există nicio îndoială că populația orașelor noastre crește exponențial. Potrivit ONU, în 2018, 55% din populația lumii locuia în zone urbane, acest procent estimându-se că va ajunge la 68% până în 2050. În numeroase orașe din întreaga lume, infrastructura rutieră nu a evoluat în același ritm, fapt pentru care traficul s-a aglomerat, iar condusul a devenit tot mai dificil pentru șoferii de autocamioane și ceilalți participanți la trafic.
Deși în prezent nu se cunoaște foarte bine impactul trotinetelor electrice asupra accidentelor rutiere, recenta proliferare a acestora a adăugat altă dimensiune numărului crescând de pietoni și bicicliști din trafic. De asemenea, mulți dintre acești participanți la trafic vulnerabili nu știu care sunt unghiurile moarte ale autocamioanelor.
Folosirea telefonul mobil de participanții la trafic reprezintă un pericol major și poate agrava situația. Potrivit Administrației naționale pentru siguranța traficului pe autostrăzi, neatenția la volan a devenit una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere din SUA, aceasta fiind determinată în mare parte de utilizarea telefonului mobil. De asemenea, vedem peste tot pietoni – și chiar bicicliști – care merg ascultând muzică sau uitându-se pe telefon, fără să fie atenți la ceea ce se întâmplă în jurul lor. Studiile arată că aproape o cincime (17%) dintre toți pietonii care traversează o stradă nu acordă atenție traficului, deoarece folosesc telefonul mobil (Raportul Volvo Trucks privind siguranța, 2017).
Dezvoltarea comerțului electronic presupune alte probleme de siguranță pentru șoferii de autocamioane. Printre acestea se numără stresul respectării unor termene de livrare tot mai scurte și lipsa locurilor de parcare pentru finalizarea livrărilor în siguranță într-o diversitate tot mai mare de locații. Un sondaj anual realizat de Institutul american de cercetări privind transporturile evidențiază faptul că dezvoltarea comerțului electronic a agravat problema parcării autocamioanelor în orașe.
„Șoferii de autocamion trebuie să conducă zilnic prin oraș în condiții dificile: au termene scurte, în multe cazuri, pentru a ajunge la destinație, infrastructura rutieră nu le permite manevrarea vehiculului în siguranță și trebuie să fie mereu în alertă pentru a evita pericolul de accident în aglomerația urbană”, spune Anna Wrige Berling, director pentru siguranța traficului și produselor, Volvo Trucks.
Odată cu creșterea urbanizării și diversificării categoriilor de participanți la trafic dornici să își facă loc, siguranța rutieră a devenit o prioritate pe agenda autorităților locale. Creșterea siguranței rutiere urbane este impusă și de faptul că tinerii sunt cei mai expuși riscului în trafic – conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), principala cauză a deceselor la nivel mondial în rândul persoanelor între 5 și 29 de ani o reprezintă accidentele rutiere.
Una dintre principalele probleme pentru șoferii de autocamion este vizibilitatea, mai ales când este vorba despre participanții la trafic vulnerabili. În Londra, aceștia își pierd viața frecvent în accidente în care sunt implicate autocamioane. Deși autocamioanele reprezintă doar patru la sută din totalul vehiculelor care circulă în capitala Regatului Unit, între 2015 și 2017, vehiculele de mare tonaj au fost implicate în 63% dintre accidentele fatale cu victime bicicliști și 25% dintre cele cu victime pietoni (Transport pentru Londra). Din acest motiv, Londra are acum un Standard de vizibilitate directă, bazat pe cât poate vedea un șofer direct prin geamurile cabinei. Autocamioanele trebuie să respecte acest standard pentru a avea acces în centrul orașului.
Pentru Europa, Regulamentul general privind siguranța UE (GSR) va intra în vigoare în 2024. Printre alte cerințe, acesta va impune ca toate autocamioanele din Europa să dețină tehnologie de siguranță activă pentru informarea șoferilor dacă există participanți la trafic vulnerabili în zona de risc din față, lateral sau spate. La Standardul de vizibilitate directă se vor adăuga noi cerințe în 2029. Pentru respectarea acestuia, designul cabinei, aplicabil tuturor piețelor, se va schimba.
În plus, camerele de bord suplimentare la 360 de grade – câte patru de fiecare parte a autocamionului, pentru a permite o vizibilitate completă asupra zonelor din jurul vehiculului – sunt acum mai ieftine și mai accesibile în țările cu venituri mici. În țările cu venituri mai mari, numeroase autocamioane care circulă în orașe le au deja instalate.
„Șoferii de autocamion trebuie să conducă prin oraș în condiții dificile: au termene scurte, infrastructura rutieră este dificilă și trebuie să fie mereu în alertă pentru a evita pericolul de accident în aglomerația urbană”
Obiectivul pe termen lung al UE, cunoscut ca „Viziunea Zero”, este de a se ajunge la zero accidente soldate cu vătămări grave sau deces pe autostrăzile europene până în 2050.
Și ONU are un obiectiv ambițios – de a promova reducerea cu 50% a numărului de accidente rutiere soldate cu vătămări grave sau deces la nivel mondial până în 2030.
Matts-Åke Belin, directorul programului Deceniul de acțiune pentru siguranța rutieră al OMS, declară: „Accidentele în care sunt implicate autocamioane, din cauza greutății și dimensiunii lor, sunt grave aproape întotdeauna. Prin urmare, siguranța autocamioanelor este o parte importantă a acestui obiectiv global.”
De asemenea, OMS încurajează mersul pe jos și cu bicicleta pentru protejarea mediului și îmbunătățirea sănătății. În acest sens, Belin spune că siguranța trebuie să devină parte integrantă a proiectelor de urbanism și transport.
„În trecut, siguranța era o cerință „suplimentară”, iar accidentele erau atribuite de obicei erorii umane. Acum înțelegem că trebuie să planificăm eroarea umană și să adoptăm o abordare mai sistemică a siguranței rutiere. Totodată, trebuie să ne gândim la siguranță când proiectăm drumurile și să folosim noile tehnologii disponibile pentru a sprijini șoferii de autocamion și pe ceilalți participanți la trafic.
În prezent, centura de siguranță, transmisia automată și, mai recent, frânarea automată de urgență, asistența pentru păstrarea benzii de rulare și tehnologia de evitare a coliziunii, precum și camerele de bord pentru unghiul mort sporesc siguranța conducerii autocamioanelor în oraș. Situația s-a îmbunătățit – conform statisticilor din SUA și UE, numărul accidentelor mortale în care au fost implicate vehicule de mare tonaj a scăzut semnificativ în ultimele decenii, deși numărul total de autocamioane a crescut.
Foarte curând, șoferii se pot aștepta și la următorul pas – legislația care impune utilizarea celor mai recente sisteme de siguranță activă la toate autocamioanele.
„Este foarte clar că devine tot mai problematic să conduci un autocamion în oraș, din perspectiva siguranței. Dar, datorită obiectivului Viziune Zero, șoferii de autocamion vor începe să simtă un sprijin mai larg și obligatoriu privind siguranța, nu doar prin îmbunătățirea vizibilității directe și indirecte, ci și prin intermediul sistemelor inteligente de avertizare în cazul riscului de coliziune. Siguranța rutieră nu ține, însă, doar de legislație. Este vorba despre colaborarea dintre autorități, participanții la trafic și producători pentru reducerea până la zero a numărului de accidente rutiere soldate cu deces", spune Anna Wrige Berling.
Citiți mai multe despre obiectivele privind siguranța ale UE și ONU sau aflați tot ce trebuie să știți despre viitorul Regulament general privind siguranța (RGS). De asemenea, aici sunt mai multe informații despre Obiectivele Volvo Trucks privind siguranța și caracteristicile de siguranță actuale.