TRUCKS

Anna Wrige Berling
2022-05-18
4.5 min
Siguranță
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Ce trebuie să știți despre reglementările UE actualizate privind siguranța pentru autocamioane

Din iulie 2024*, toate autocamioanele noi vândute în UE trebuie să respecte Regulamentul general privind siguranța (RGS), actualizat. Reglementările impun o serie de funcții de siguranță avansate. Care sunt acestea și ce impact vor avea asupra companiilor de transport?

În 2019, RGS a fost actualizat, ca urmare a noilor inovații în domeniul siguranței auto, care vizează reducerea riscului de accidente cauzate de eroarea umană. Actualizarea înseamnă că, începând din iulie 2024, vor deveni obligatorii pe autocamioanele noi mai multe sisteme de siguranță activă care sprijină șoferii.
 

Această măsură va contribui la atingerea obiectivului UE pe termen lung denumit „Viziunea Zero” – zero decese și vătămări grave în accidentele rutiere din Europa, în 2050.
 

Funcțiile de siguranță activă se referă, în principal, la menținerea atenției șoferilor. Unele există deja, sub o anumită formă, în numeroase autocamioane.
 

Ce prevede Regulamentul general privind siguranța pentru autocamioane?

Sunt obligatorii nu mai puțin de 11 funcții de siguranță activă. Opt vor deveni obligatorii pentru autocamioanele noi din iulie 2024, iar celelalte trei, din 2026 și 2029. Aceste funcții includ:


1. Semnalizarea opririi de urgență: luminile de frână (sau alte lumini) se aprind intermitent pentru a semnaliza când autocamionul încetinește sau frânează brusc în trafic. 

2. Informații la deplasarea în marșarier: tehnologie precum camera video sau senzorii, pentru ca șoferul să vadă toate obiectele și persoanele aflate în spatele autocamionului.

3. Sistem de monitorizare a presiunii din anvelope: un sistem care monitorizează presiunea din anvelope și avertizează șoferul în timp real când o anvelopă pierde presiune.

4. Vitezometru inteligent: un sistem care monitorizează viteza permanent și alertează șoferul atunci când depășește limita de viteză, astfel încât să încetinească.

5. Sistem de informare privind unghiul mort: un sistem care avertizează șoferul atunci când trec bicicliști pe lângă autocamion sau prin fața acestuia.

6. Sistem de informare la demarare: un sistem care avertizează șoferul daca există persoane sau obstacole în fața vehiculului, cand urmează să pornească sau se deplasează încet.

7. Montarea unui etilotest: noile reguli impun montarea unui dispozitiv standardizat de măsurare a alcoolemiei (etilotest) în vehicul.

8. Detectarea oboselii și somnolenței: sisteme de siguranță care evaluează vigilența șoferului, monitorizând, de exemplu, perioada de condus neîntrerupt și avertizând șoferul să ia o pauză atunci când este nevoie.

9. Recunoașterea și prevenirea neatenției: un sistem de alertă capabil să evalueze nivelul de atenție acordată de șofer unei anumite situații și să îl avertizeze dacă este necesar. Se va implementa într-o etapă ulterioară, în 2026.

10. Vizibilitate directă îmbunătățită de pe locul șoferului: cerințe specifice privind îmbunătățirea „vizibilității directe” (ceea ce pot vedea șoferii prin geamurile vehiculului lor) și eliminarea punctelor moarte. Noile standarde le vor permite șoferilor să observe bicicliștii și pietonii mai rapid și mai ușor. Se va implementa într-o etapă ulterioară, în 2029.

11. Înregistrarea datelor, pentru eventualitatea unui eveniment (accident): un dispozitiv de înregistrare a datelor de tipul „cutie neagră”. Se va implementa într-o etapă ulterioară, în 2029.

De ce este important Regulamentul general privind siguranța?

Acesta va salva vieți. Estimarea UE este că noile reglementări vor preveni pierderea a cel puțin 25.000 de vieți în accidente rutiere până în 2038.


Un obiectiv cheie este reducerea numărului de accidente între camioane și participanții la trafic vulnerabili. Iar trei dintre funcțiile propuse pentru autocamioane – sistemele de informare privind demararea și punctul mort, precum și noul standard privind vizibilitatea directă – sunt menite să le protejeze.


Standardele privind vizibilitatea directă (punctul 10 de mai sus), care vor fi introduse treptat începând cu 2025, includ cerința ca șoferii să vadă cât mai mult din cabină. S-a demonstrat că vizibilitatea mai bună din cabină a scurtat timpul de reacție al șoferului, ducând la scăderea numărului de accidente. Noul standard privind vizibilitatea este inspirat dintr-o inițiativă similară din Londra, conform căreia camioanele sunt evaluate pe baza vizibilității din cabină. Aici, doar camioanele care îndeplinesc un standard stabilit au voie să intre în oraș.

 

Siguranța șoferilor și a autocamioanelor în viitor

RGS face parte dintr-un efort mai amplu de a face traficul mai sigur, inclusiv prin evaluarea mai bună a riscurilor și reguli actualizate privind infrastructura rutieră, în special pentru participanții la trafic cei mai vulnerabili – pietonii și bicicliștii – din orașele noastre tot mai mari.

 

Reglementări similare privind siguranța vor fi implementate, probabil, și în alte țări, în următorii ani. În afara UE, Norvegia, Elveția, Turcia, Regatul Unit și Israel sunt deja pregătite să adopte noul RGS.
 

„Ne putem aștepta ca, pe viitor, să vedem mai multă tehnologie pentru siguranță care îi sprijină activ pe șoferii de camioane, precum și o infrastructură rutieră mai sigură în orașe. Privind în perspectivă, autocamioanele vor deveni tot mai inteligente și mai active în privința siguranței, șoferii beneficiind de mai multe funcții care nu doar îi informează, ci intervin. Cu toate acestea, va exista în continuare nevoia clară ca aceste funcții să fie completate de o bună instruire a șoferilor. Deși sistemele de siguranță activă care sprijină șoferul și diminuează consecințele erorii umane sunt esențiale, șoferul este, în continuare, cel mai important sistem de siguranță din autocamion”, spune Anna Wrige Berling, director pentru siguranța traficului și produselor, Volvo Trucks.
 

*Pentru tipurile noi de autocamioane, din iulie 2022, iar pentru autocamioanele nou înmatriculate, din iulie 2024.

Aici puteți găsi mai multe informații despre Regulamentul general al UE privind siguranța, actualizat