TRUCKS

Tomas Thuresson
2024-01-23
Tehnologie și inovație Eficiența utilizării combustibilului Siguranță Lumea șoferilor
Author
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Motivul pentru care UE permite cabine de camioane mai lungi – și de ce acest lucru este important pentru afacerea de transport.

Îmbunătățirea eficienței combustibilului, a aerodinamicii și a confortului șoferului. Acestea au fost principalele motive din spatele deciziei de a permite pe drumurile europene cabine de autocamioane mai lungi. Reglementările se aliniază cu obiectivele climatice UE și ar putea avea implicații semnificative pentru companiile de transport.

 

Modelele de camioane din Europa au rămas în mare parte neschimbate timp de multe decenii, dispunând de o cabină cu partea din față mai scurtă, pentru a maximiza lungimea de încărcare. Aceste cabine cu botul scurt, denumite adesea cabine deasupra motorului (COE), domină în special pentru că legislația europeană restricționează întreaga lungime a vehiculului, inclusiv a remorcii și a autotractorului. Pe de altă parte, în SUA, limitele de lungime se aplică numai la remorcă, ceea ce explică de ce cabinele cu botul lung domină drumurile americane.

 

În orice caz, modificările aduse legislației europene în 2020 permit acum utilizarea unor autocamioane cu cabine mai lungi și în Europa. Iar acest lucru permite modificări de proiectare care pot face ca autocamioanele să fie mai aerodinamice, mai sigure și mai confortabile.

 

„Salutăm această măsură legislativă deoarece ne oferă oportunitatea de a îmbunătăți eficiența energetică a cabinelor prin design, ceea ce va fi benefic atât pentru clienții noștri, cât și pentru mediu”, spune Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer la Volvo Trucks.

Beneficiile pentru mediu și pentru industria de transport rutier

Conform noii legislații, producătorilor de autocamioane li se permite să extindă cabinele autocamioanelor fără a compromite spațiul de încărcare*. Prin îmbunătățirea aerodinamicii, se estimează că designul optimizat va reduce consumul de combustibil, cu beneficii atât pentru mediu, cât și la nivelul costurilor operaționale ale industriei de autocamioane. Un consum mai mic de combustibil înseamnă emisii de CO2 mai scăzute, ceea ce înseamnă, de asemenea, că regulamentul sprijină și obiectivele UE în materie de climă.

 

Dr Phil Martin, șeful departamentului pentru siguranța transporturilor la firma de consultanță nonprofit din Regatul Unit denumită TRL, s-a implicat constant în cercetări care au condus la modificările introduse în legislația europeană:

 

„Îmbunătățirea aerodinamicii autocamioanelor și a agendei de decarbonizare a UE au determinat de la bun început necesitatea unor reglementări actualizate. Dar a fost, de asemenea, important să ne asigurăm că introducerea acestor derogări privind lungimea cabinei nu a avut ca rezultat mai multe prejudicii pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii. Și, de fapt, a devenit o oportunitate de a îmbunătăți siguranța autocamioanelor pentru acești utilizatori vulnerabili”, spune el.

Noua legislație manifestă deschidere față de modificări de proiectare care pot face ca autocamioanele să fie mai aerodinamice, mai sigure și mai confortabile.

De ce cabinele mai lungi oferă vizibilitate îmbunătățită

Astfel, chiar dacă la început a fost nevoie de o aerodinamică mai bună, îmbunătățirea vizibilității directe a devenit, de asemenea, un avantaj al noului design al cabinei. O cabină extinsă face ca șoferul să vadă mai ușor pietonii atunci când aceștia se deplasează prin fața vehiculului, deoarece ei se află acum puțin mai departe.

 

Cum îi vor afecta noile modele de cabine pe șoferi?

În plus, legislația poate, în unele cazuri, să îmbunătățească confortul șoferului și, prin urmare, companiile de transport rutier au posibilitatea de a alege o configurație mai spațioasă. Acest aspect poate îmbunătăți condițiile de lucru și poate contribui la creșterea satisfacției profesionale a șoferilor de autocamion.

 

„În ansamblu, aș spune că există un mare potențial pentru ca transportatorii să devină o companie preferată, atât pentru clienții lor, cât și pentru angajați. Prin adoptarea autocamioanelor cu aceste modele îmbunătățite de cabină, acestea vor dispune de potențialul de a se constitui în vehicule mai sigure și mai ecologice, precum și condiții de lucru mai bune. Costurile de exploatare vor fi, de asemenea, reduse datorită unui consum mai mic de combustibil, în special pentru operațiunile de cursă lungă, și, eventual, datorită reducerii numărului de incidente, se vor reduce și primele de asigurare”, spune Dr. Phil Martin. 

DIRECTIVA PRIVIND GREUTĂȚILE ȘI DIMENSIUNILE

Regulile comune pentru vehiculele de mare tonaj din UE sunt stabilite prin Directiva Consiliului 96/53/CE, cunoscută în mod popular sub numele de Directiva privind greutățile și dimensiunile. Directiva a fost modificată ulterior prin Directiva (UE) 2015/719RODecizia (UE) 2019/984RO și Regulamentul (UE) 2019/1242RO. Modificările aduse înseamnă că vehiculele sau combinațiile de vehicule pot depăși lungimile maxime specificate „cu condiția ca toate cabinele lor să ofere performanțe aerodinamice, eficiență energetică și siguranță îmbunătățite.” 

CRONOLOGIE 

1985: UE introduce prima directivă privind greutățile și dimensiunile vehiculelor comerciale, având ca scop armonizarea reglementărilor la nivelul statelor membre.
1996: UE adoptă o directivă care stabilește dimensiunile maxime pentru anumite categorii de vehicule utilitare.
2015: UE introduce o directivă privind greutățile și dimensiunile autocamioanelor implicate în transportul internațional, cu scopul de a armoniza suplimentar reglementările și de a asigura condiții egale la nivelul statelor membre.
2020: UE pune în aplicare o nouă legislație care permite extinderea cabinei autocamioanelor, punând accentul pe eficiența combustibilului, pe confortul șoferului și pe siguranță.

Aflați mai multe despre legislația care va avea un impact asupra companiilor de transport rutier aici:

Regulamentul general al UE privind siguranța, actualizat (GSR). De asemenea, puteți citi mai multe despre importanta aerodinamicii și efectele sale asupra consumului de combustibil. Dacă sunteți mai interesat de opțiunile de cabină spațioasă, urmăriți acest videoclip.

 

 

* Legislația nu prevede o limită de lungime, ci se referă la un desen tridimensional descris în textul juridic – corpul tridimensional al cabinei.