Îmbunătățirea eficienței combustibilului, a aerodinamicii și a confortului șoferului. Acestea au fost principalele motive din spatele deciziei de a permite pe drumurile europene cabine de autocamioane mai lungi. Reglementările se aliniază cu obiectivele climatice UE și ar putea avea implicații semnificative pentru companiile de transport.
Modelele de camioane din Europa au rămas în mare parte neschimbate timp de multe decenii, dispunând de o cabină cu partea din față mai scurtă, pentru a maximiza lungimea de încărcare. Aceste cabine cu botul scurt, denumite adesea cabine deasupra motorului (COE), domină în special pentru că legislația europeană restricționează întreaga lungime a vehiculului, inclusiv a remorcii și a autotractorului. Pe de altă parte, în SUA, limitele de lungime se aplică numai la remorcă, ceea ce explică de ce cabinele cu botul lung domină drumurile americane.
În orice caz, modificările aduse legislației europene în 2020 permit acum utilizarea unor autocamioane cu cabine mai lungi și în Europa. Iar acest lucru permite modificări de proiectare care pot face ca autocamioanele să fie mai aerodinamice, mai sigure și mai confortabile.
„Salutăm această măsură legislativă deoarece ne oferă oportunitatea de a îmbunătăți eficiența energetică a cabinelor prin design, ceea ce va fi benefic atât pentru clienții noștri, cât și pentru mediu”, spune Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer la Volvo Trucks.
Conform noii legislații, producătorilor de autocamioane li se permite să extindă cabinele autocamioanelor fără a compromite spațiul de încărcare*. Prin îmbunătățirea aerodinamicii, se estimează că designul optimizat va reduce consumul de combustibil, cu beneficii atât pentru mediu, cât și la nivelul costurilor operaționale ale industriei de autocamioane. Un consum mai mic de combustibil înseamnă emisii de CO2 mai scăzute, ceea ce înseamnă, de asemenea, că regulamentul sprijină și obiectivele UE în materie de climă.
Dr Phil Martin, șeful departamentului pentru siguranța transporturilor la firma de consultanță nonprofit din Regatul Unit denumită TRL, s-a implicat constant în cercetări care au condus la modificările introduse în legislația europeană:
„Îmbunătățirea aerodinamicii autocamioanelor și a agendei de decarbonizare a UE au determinat de la bun început necesitatea unor reglementări actualizate. Dar a fost, de asemenea, important să ne asigurăm că introducerea acestor derogări privind lungimea cabinei nu a avut ca rezultat mai multe prejudicii pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii. Și, de fapt, a devenit o oportunitate de a îmbunătăți siguranța autocamioanelor pentru acești utilizatori vulnerabili”, spune el.
Astfel, chiar dacă la început a fost nevoie de o aerodinamică mai bună, îmbunătățirea vizibilității directe a devenit, de asemenea, un avantaj al noului design al cabinei. O cabină extinsă face ca șoferul să vadă mai ușor pietonii atunci când aceștia se deplasează prin fața vehiculului, deoarece ei se află acum puțin mai departe.
În plus, legislația poate, în unele cazuri, să îmbunătățească confortul șoferului și, prin urmare, companiile de transport rutier au posibilitatea de a alege o configurație mai spațioasă. Acest aspect poate îmbunătăți condițiile de lucru și poate contribui la creșterea satisfacției profesionale a șoferilor de autocamion.
„În ansamblu, aș spune că există un mare potențial pentru ca transportatorii să devină o companie preferată, atât pentru clienții lor, cât și pentru angajați. Prin adoptarea autocamioanelor cu aceste modele îmbunătățite de cabină, acestea vor dispune de potențialul de a se constitui în vehicule mai sigure și mai ecologice, precum și condiții de lucru mai bune. Costurile de exploatare vor fi, de asemenea, reduse datorită unui consum mai mic de combustibil, în special pentru operațiunile de cursă lungă, și, eventual, datorită reducerii numărului de incidente, se vor reduce și primele de asigurare”, spune Dr. Phil Martin.
Regulamentul general al UE privind siguranța, actualizat (GSR). De asemenea, puteți citi mai multe despre importanta aerodinamicii și efectele sale asupra consumului de combustibil. Dacă sunteți mai interesat de opțiunile de cabină spațioasă, urmăriți acest videoclip.
* Legislația nu prevede o limită de lungime, ci se referă la un desen tridimensional descris în textul juridic – corpul tridimensional al cabinei.