TRUCKS

În spatele tehnologiei camioanelor alimentate cu gaz

Daniel Bergstrand
2025-03-21
Combustibili alternativi
Author
Daniel Bergstrand
manager de produs, motoare cu hidrogen/combustie internă/celule de combustie

Cererea de camioane alimentate cu gaz este în creștere, companiile de transport considerându-le o soluție rentabilă pentru reducerea amprentei de CO2 fără compromiterea productivității și manevrabilității. Dar toate camioanele alimentate cu gaz sunt la fel? Sau există diferențe între tehnologiile utilizate?

La nivel global, producătorii auto și transportatorii sunt supuși unor presiuni tot mai mari pentru a reduce emisiile de CO2, atât din partea factorilor decizionali din domeniu, cât și a clienților. Ca răspuns, Volvo Trucks implementează o gamă largă de tehnologii, cum ar fi alimentarea cu hidrogen și cea cu baterii electrice. Apoi, mai sunt camioanele alimentate cu gaz, pentru care cererea este în creștere, deoarece reprezintă o alternativă viabilă pentru cei care caută modalități de a-și reduce mai repede amprenta de carbon. Cu tehnologia potrivită, performanțele acestora pot fi similare celor ale camioanelor diesel.
 

Cele două tehnologii pentru motoarele alimentate cu gaz

Majoritatea camioanelor alimentate cu gaz de pe piață au motor Otto, adică identic celui cu aprindere prin scânteie alimentat cu benzină. Tehnologia se utilizează deja pe scară largă la autoturisme. În schimb, la camioane, din cauza raportului de compresie mai mic al motorului, există limitări privind furnizarea puterii și cuplului, ambele fiind esențiale dacă trebuie transportate sarcini grele sau dacă deplasarea se face în zone deluroase.

O soluție alternativă – aleasă și de Volvo Trucks – este adaptarea unui motor diesel obișnuit pentru alimentarea cu gaz. În acest caz, elementul principal este HPDI (injecție directă sub presiune înaltă*), o tehnologie care înseamnă injectarea unei mici cantități de combustibil la presiune înaltă pentru aprinderea prin compresie, înainte de adăugarea gazului. Cu această tehnologie, se poate obține un raport de compresie ridicat, rezultând o eficiență energetică mai mare cu un consum mai mic de combustibil și creșterea puterii motorului. Astfel, performanța este egală cu cea a camioanelor diesel, camioanele alimentate cu gaz făcând față cu succes încărcăturilor grele sau drumurilor în pantă, menținând totodată viteza. 

Camioanele alimentate cu gaz sunt avantajoase din toate punctele de vedere pentru companiile de transport, care își reduc astfel costul total de exploatare și amprenta de carbon, menținând totodată productivitatea.

Gaz obișnuit sau biogaz – de ce nu contează pentru motor

Există numeroase tipuri de gaz cu care pot fi alimentate camioanele. Totuși, majoritatea companiilor aleg camioane adaptate pentru alimentarea cu LNG (gaz natural lichefiat). Acestea pot funcționa fie cu LNG obișnuit, fie cu bio-LNG, cunoscut și ca biogaz, biometan sau gaz regenerabil (RNG). În comparație cu motorina, doar prin utilizarea LNG, emisiile de CO2 se pot reduce cu până la 20%. În schimb, bio-LNG este un gaz nefosil produs din deșeuri organice, deci este rentabil și oferă posibilitatea eliminării totale a emisiilor de CO2, mai ales dacă se oferă stimulente fiscale și subvenții guvernamentale pentru utilizarea combustibililor regenerabili.

 

O altă veste bună este că nu există nicio diferență între alimentarea cu LNG și cea cu bio-LNG a camioanelor. Acestea pot comuta fără probleme între cele două tipuri de combustibil – sau chiar le pot amesteca. Multe companii au început deja să își înlocuiască parcul de camioane diesel trecând la alimentarea cu gaz, ca modalitate de a-și reduce emisiile de CO2 în cel mai scurt timp. Astfel, au de câștigat din toate punctele de vedere, deoarece își reduc costul total de exploatare și amprenta de carbon, menținând totodată productivitatea.

 

Aflați mai multe despre gama de camioane Volvo Trucks alimentate cu gaz. V-ar putea interesa să citiți și:

●    Industria camioanelor ignoră bio-LNG ca posibil combustibil pe viitor?

●    Care este viitorul LNG-ului?

●    Pot camioanele alimentate cu gaz să satisfacă nevoile operațiunilor de cursă-lungă?

●    De ce crește atât de rapid numărul stațiilor de alimentare cu LNG

Sistemul HPDI este furnizat de compania tehnologică Cespira: www.cespira.com

Motor Volvo Trucks alimentat cu gaz

●    Pentru modelele Volvo FM, Volvo FH și Volvo FH Aero, sunt disponibile motoare alimentate cu LNG și bio-LNG.

●    Vehiculele Volvo Trucks alimentate cu gaz pot oferi o autonomie de până la 1.000 km, până la 500 CP și un cuplu de 2.500 Nm.

●    Principalele piețe pentru camioanele alimentate cu gaz sunt Suedia, Norvegia, Țările de Jos, Spania și Regatul Unit, dar acest combustibil alternativ a început să fie utilizat și în alte piețe, cum ar fi Japonia și India.

Reducerea emisiilor de CO2 prin utilizarea camioanelor alimentate cu gaz

●    Prin trecerea de la motorină la LNG (gaz natural lichefiat), emisiile de CO₂ (de la rezervor la roată) se pot reduce cu până la 20%

●    Prin trecerea de la motorină la bio-LNG, emisiile de CO₂ (de la extracție la roată) se pot reduce cu până la 100%

●    Principalele materii prime pentru bio-LNG sunt deșeurile menajere, deșeurile agricole și apele uzate.

●    Nu există nicio diferență între bio-LNG și LNG în ceea ce privește performanța, depozitarea și alimentarea.

●    Motoarele Volvo Trucks pe gaz utilizează pentru aprindere o cantitate mică de combustibil, iar dacă acesta este o combinație de bio-LNG și HVO, se poate ajunge la zero emisii de CO2.