Gestionarea parcurilor auto este o activitate complexă, care implică echilibrarea în mod continuu a mai multor piese mobile. Dar se schimbă provocările zilnice în funcție de industrii și țări? Pentru a afla răspunsul, am întrebat patru manageri de parc auto diferiți.
Shu-Ling Su este directorul general al companiei Chi Sheng Transportation (în imaginea de mai sus), specializată în transportul de substanțe chimice și gaze periculoase. Cu sediul în Taiwan, compania operează un parc auto de peste 120 de vehicule.
Cu ce se ocupă compania și care este rolul dvs.?
„Ne specializăm în transportul de mărfuri periculoase. Mă ocup de managementul operațional și de planificarea strategică, inclusiv de dezvoltarea afacerii, planificarea financiară și alocarea resurselor umane. Principala mea misiune este de a garanta procese de transport eficiente, sigure și conforme, stimulând în același timp creșterea veniturilor și îmbunătățirea calității serviciilor.”
Care sunt principalele tendințe pe care le observați în domeniu?
„În prezent, ne confruntăm cu o presiune tot mai mare din cauza forței de muncă îmbătrânite, a creșterii costurilor și a cerințelor de siguranță mai stricte.” Tinerii sunt mai puțin dispuși să intre în domeniu, iar prețurile materiilor prime și ale primelor de asigurare au crescut, punând presiune pe operațiunile parcului auto. Cu toate acestea, observăm și că actorii din domeniu se transformă treptat prin digitalizare și politici ESG, ceea ce duce la îmbunătățirea eficienței serviciilor și a sustenabilității.”
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în acest moment?
„Recrutarea și instruirea șoferilor profesioniști reprezintă o provocare continuă – mai ales că ne străduim să găsim un echilibru între siguranță și eficiență.” Cea mai mare preocupare a noastră este gestionarea riscului de incidente neașteptate privind siguranța. În ciuda instruirii și monitorizării continue, un singur accident sau o singură încălcare poate afecta reputația noastră și încrederea clienților. Fluctuația mare a șoferilor și lipsa planificării succesiunii reprezintă, de asemenea, amenințări pe termen lung la adresa stabilității operaționale.”
Cum abordați sustenabilitatea și reducerea emisiilor?
„Deși opțiunile și infrastructura pentru vehicule electrice rămân limitate în sectorul transporturilor petrochimice, am început să colaborăm cu producătorii de vehicule și furnizorii de energie pentru a evalua fezabilitatea lor tehnică.”
„De asemenea, am implementat un sistem ERP (planificarea resurselor companiei) pentru a optimiza planificarea traseelor și eficiența în transport, reducând cursele fără încărcătură și risipa de energie.” Instruirea regulată în domeniul stilului de condus economic și programele de întreținere preventivă asigură funcționarea parcului auto în condiții optime pentru a reduce și mai mult amprenta noastră de carbon.”
Ce evoluții tehnologice puteți observa în domeniu?
„Observăm avantaje imediate ale digitalizării, inclusiv optimizarea traseelor pe baza datelor și monitorizarea performanței. Automatizarea și dispeceratul bazat pe AI sunt încă într-un stadiu incipient, dar credem că în cele din urmă vor îmbunătăți eficiența programării parcurilor auto și a activității de depozitare. Obiectivul nostru este de a construi un sistem inteligent de gestionare a parcurilor auto, bazat pe date, pentru a ne consolida competitivitatea.”
Louis Teh este responsabil pentru camioanele TBC Transportation & Trading, care fac parte din parcul auto mare de utilaje grele al companiei. De peste 30 de ani, compania a fost unul dintre principalii manipulanți de containere maritime și transport de mărfuri din Singapore.
Cu ce se ocupă compania și care este rolul dvs.?
„Supervizez parcul nostru auto de 30 de camioane, care se ocupă în principal de transportul de containere, mărfuri generale și aspecte logistice contractuale.” Operațiunile noastre acoperă atât serviciile portuare, cât și livrările interne, concentrându-ne pe mișcările urgente și de volum mare.
„Îmi petrec cea mai mare parte a zilei coordonând programele, asigurând disponibilitatea vehiculelor, monitorizând nevoile de întreținere și gestionând repartizarea șoferilor.” De asemenea, se alocă mult timp analizării datelor operaționale, pentru a găsi modalități de optimizare a costurilor și a eficienței.
Care sunt principalele tendințe pe care le observați în domeniu?
„Industria se redresează constant după pandemie, dar există presiuni în urma creșterii costurilor combustibilului și a reglementărilor mai stricte în ceea ce privește mediul. Totodată, așteptările clienților în ceea ce privește livrările mai rapide și mai transparente au crescut.
„Sustenabilitatea a devenit un obiectiv major, iar tot mai multe companii solicită opțiuni de transport mai ecologice.” De asemenea, asistăm la o creștere rapidă în ceea ce privește digitalizarea, de la sistemele de gestionare a parcurilor auto la documentația electronică.”
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în acest moment?
„Gestionarea costurilor operaționale este cea mai mare provocare, în special în ceea ce privește costurile cu combustibilul și forța de muncă. Recrutarea și retenția șoferilor devin, de asemenea, din ce în ce mai dificile pe măsură ce concurența se intensifică. Și apoi este vorba atât de siguranța șoferilor, cât și de respectarea noilor standarde de mediu. Vreau să mă asigur că suntem cu un pas înaintea reglementărilor și că nu doar reacționăm la acestea.”
Cum lucrați cu noile tehnologii?
„Automatizarea operațiunilor noastre de depozitare a îmbunătățit deja viteza și precizia. Instrumentele digitale – în special cele care valorifică inteligența artificială și datele în timp real – ne ajută să gestionăm riscurile, să îmbunătățim vizibilitatea și să luăm decizii mai inteligente și mai rapide.
„Suntem deosebit de mândri de recenta noastră inițiativă de automatizare a depozitului, care a redus timpii de procesare cu 30%, sporind în același timp precizia. De asemenea, am implementat cu succes o platformă de analiză predictivă, care ajută la anticiparea perturbărilor și permite răspunsuri proactive în întreaga noastră rețea.”
Cum abordați sustenabilitatea și reducerea emisiilor?
„Sustenabilitatea este esențială pentru strategia noastră. Explorăm vehiculele electrice pentru a vedea dacă se pot integra în operațiunile noastre. Considerăm progresul tehnologic atât o necesitate, cât și o oportunitate, iar electrificarea este esențială pentru logistica urbană.”
Levente Böröndy lucrează în domeniul logisticii și transportului rutier de marfă de aproape 30 de ani. În prezent, acesta supraveghează un parc auto de peste 2.200 de camioane care operează în Ungaria și Polonia.
Care este rolul dvs.?
„Sunt Director operațional la Waberer's, unde sunt responsabil pentru gestionarea și supravegherea operațiunilor zilnice ale parcului nostru auto extins.” Include peste 2.200 de vehicule, dintre care 1.800 sunt operate de echipa noastră din Ungaria și aproximativ 400 de filiala noastră din Polonia. Parcul nostru auto propriu este format în principal din remorci de mari dimensiuni utilizate pentru transportul internațional și intern de mărfuri în Europa.”
Cum ați descrie starea actuală a industriei transporturilor din regiunea dvs.?
„Industria transporturilor din Europa Centrală și de Est trece printr-o perioadă de transformare, cu impact negativ din cauza creșterii cheltuielilor, a deficitului de angajați și a implementării unor noi cadre de reglementare. Tot mai multe companii se concentrează pe inovație, automatizare și construirea unor operațiuni sustenabile pentru a rămâne competitive.”
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în acest moment?
„Se poate scrie un articol separat chiar și numai pentru această întrebare. Există o lipsă de șoferi; mulți șoferi cu experiență se pensionează și tot mai puțini tineri intră în domeniu. Apoi, se adaugă creșterea taxelor pentru combustibil, a impozitelor și a costurilor de reglementare, creșterea prețurilor camioanelor și a ratelor de leasing. Există incertitudine economică, inflație, rate ridicate ale dobânzilor, scăderea volumelor de transport în mai multe sectoare. Și, în final, tranziția către operațiuni logistice cu emisii zero și presiunea privind digitalizarea.”
Cum abordați sustenabilitatea și reducerea emisiilor?
„Ne-am angajat să ne reducem impactul asupra mediului prin investiții în vehicule mai noi și mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. Implementăm sesiuni continue de instruire pentru șoferii noștri, pentru a fi mai eficienți în privința consumului de combustibil.
„Pentru a ne reduce emisiile de CO2, testăm diferiți combustibili alternativi în colaborare cu partenerii noștri de afaceri, concentrându-ne în principal pe HVO. În Ungaria, operăm 31 de vehicule electrice și alimentate cu LNG. Deși nu este un număr foarte mare în comparație cu dimensiunea totală a parcului auto, aceasta este cel mai mare parc auto de vehicule de mare tonaj cu combustibil alternativ din regiunea Europei Centrale și de Est și credem că acest aspect arată că suntem cu adevărat dedicați sustenabilității.”
Cum vă afectează noile tehnologii afacerea?
„Instrumentele digitale, precum telematica și software-ul de optimizare a traseelor, au devenit parte integrantă a operațiunilor noastre și monitorizăm îndeaproape evoluțiile în automatizare și electrificare pentru integrarea viitoare. Sunt deosebit de mândru de implementarea cu succes a unui sistem cuprinzător de gestionare a parcului auto, care a îmbunătățit planificarea traseelor, a redus consumul de combustibil și a sporit vizibilitatea operațională generală.”
Care sunt principalele priorități pe viitor?
„Cum putem fi mai eficienți în viitor decât în prezent? Acesta a fost întotdeauna sloganul companiei noastre. Cum putem menține parcul auto în funcțiune, cu o perioadă minimă de inactivitate și o eficiență sporită? Cum putem reacționa mai rapid la situații neprevăzute? „Cum putem fi mai flexibili?”
Janno van Aalst, proprietarul și managerul parcului auto al Gebr-Pothuizen BV, operează pe o piață din ce în ce mai competitivă și mai exigentă, încercând totodată să gestioneze tranziția către electrificare.
Cu ce se ocupă compania dvs. și care este rolul dvs.?
„Suntem o companie de transport specializată în livrări de mobilă. Gestionez întregul nostru parc auto: achiziții, întreținere, performanța vehiculelor și a șoferilor. Avem 33 de camioane, dintre care două sunt electrice și un al treilea va fi livrat în cursul acestui an.”
Care sunt principalele tendințe pe care le observați în industrie?
„Clienții își doresc din ce în ce mai multe servicii și ne așteptăm ca acest lucru să continue. Oricine poate transporta un palet din punctul A în punctul B, așa că încercăm să oferim servicii suplimentare, cum ar fi mutarea și asamblarea mobilei. Clienții vor să fie scutiți de aceste tipuri de sarcini, pentru că nu au personalul necesar. Așadar, șoferii noștri se ocupă acum și cu montarea mobilei!”
Care sunt cele mai mari provocări cu care vă confruntați în acest moment?
„Ca proprietar de mică afacere, cea mai mare provocare este fidelizarea clienților. Apoi, există zonele protejate ecologic și necesitatea unor deplasări în vehicule electrice, recrutarea unui personal calificat și diversele reguli care ne sunt impuse de guvern.”
Care sunt prioritățile dvs. principale pentru 2025?
„Prioritatea noastră principală este să continuăm electrificarea și extinderea parcului auto și a serviciilor noastre. Vrem să avem 15 camioane electrice până în 2030. Facem multă distribuție în orașe, așa că ne vom specializa în acest domeniu și vom continua să investim în instruirea personalului nostru. Împreună cu cel mai mare client al nostru, Ahrend-Gispen (mobilier de birou), am ales calea electrică și, în prezent, o extindem oferind servicii de asamblare și alte servicii suplimentare. Acest lucru ne ajută cu adevărat să ne diferențiem de concurență.”
Care este experiența dvs. privind tranziția către transportul electric?
„Am făcut această tranziție, deoarece clienții noștri își doresc acest lucru, întrucât mulți dintre clienții lor sunt contracte guvernamentale. Guvernul neerlandez oferă subvenții care acoperă o treime din cost. Camioanele electrice se descurcă excelent, autonomia lor este mai mare decât ne așteptam, iar șoferii noștri sunt foarte mulțumiți de ele – un aspect important, având în vedere că angajații noștri sunt ambasadorii noștri.”