TRUCKS

Cum a obținut Volvo Trucks evaluări cu 5 stele în Euro NCAP

Anna Wrige Berling
2025-02-17
3 min de citit
Siguranță
Author
Anna Wrige Berling
Director Volvo Trucks pentru siguranța traficului și a produselor

La primele teste de siguranță Euro NCAP pentru camioane de mare tonaj, doar două modele au primit punctajul maxim, de cinci stele – Volvo FH Aero și Volvo FM. Cum se poate obține cel mai mare punctaj? Și ce se testează, de fapt?

 

Programul european de evaluare a autoturismelor noi (Euro NCAP), cu sediul în Belgia, a fost înființat în 1996 și a devenit rapid standardul european din domeniu pentru evaluarea siguranței autoturismelor. Este susținut de mai multe guverne europene, inclusiv de Uniunea Europeană.

 

Recent, Euro NCAP a început să testeze și camioane de mare tonaj, primele rezultate fiind publicate în noiembrie 2024. Au fost testate nouă camioane de la șapte producători, iar Volvo FH Aero și Volvo FM au obținut cinci stele.

 

 

Ce înseamnă evaluarea Euro NCAP cu 5 stele pentru siguranță?

Este important de menționat faptul că, în această primă etapă a testării, Euro NCAP evaluează o gamă largă de sisteme de siguranță, cum ar fi avertizarea de coliziune și pilotul automat. Aceste sisteme sunt concepute pentru a-i oferi asistență șoferului și a preveni accidentele, în primul rând.

 

În prima etapă a testării, Euro NCAP a pus toate camioanele în numeroase situații, fiindu-le acordat apoi un punctaj pentru performanță cuprins între 0 și 100%, în funcție de modul în care fiecare situație a fost gestionată de către aceste sisteme.

 

Sistemele de siguranță sunt grupate apoi în funcție de trei domenii: siguranța conducerii, evitarea coliziunii și după accident. Pentru obținerea a cinci stele, punctajul de performanță trebuie să fie de peste 80% în toate domeniile.

Ce înseamnă evaluarea siguranței de 5 stele Euro NCAP

Fiecărui sistem de siguranță i se acordă un punctaj corespunzător fiecărui domeniu. Apoi, pe baza punctajului total, se calculează numărul de stele, cuprins între una și cinci, pentru întregul vehicul. Testarea camioanelor vizează:
 

Siguranța conducerii

Monitorizarea ocupanților, vizibilitatea (atât directă, cât și indirectă) și asistența vehiculului (de exemplu, asistența pentru viteză)
 

Evitarea coliziunilor

Coliziuni frontale cu autoturisme, pietoni și bicicliști, coliziuni la manevre cu viteză redusă și coliziuni la părăsirea benzii de rulare
 

După accident

Informații de salvare.
 

Euro NCAP va mări treptat domeniul de testare, pentru a include și protecția la coliziune într-o etapă ulterioară, urmând apoi testarea camioanelor din diferite segmente de transport. 

Creșterea siguranței rutiere oferind sprijin șoferului

În domeniul siguranței conducerii, Volvo FH Aero și Volvo FM au obținut 80%, respectiv 90%. Rezultatul s-a datorat, în mare parte, vizibilității directe excelente – cu alte cuvinte, cât de bine poate vedea șoferul ce se întâmplă în fața camionului și în lateral. Aceasta a fost posibilă datorită designului cabinelor și montării unor camere video noi pentru noile modele, în locul oglinzilor retrovizoare.

 

Volvo FM a obținut un punctaj și mai mare decât FH Aero, datorită poziției mai joase a scaunului șoferului, care permite vederea directă a zonei de lângă camion, din lateral până în față.

Cum acționează proactiv sistemele de siguranță avansate pentru a preveni accidentele  

La testarea sistemelor concepute pentru evitarea coliziunilor, ambele camioane au obținut 89%, datorită sistemelor Volvo Trucks pentru frânarea de urgență și păstrarea benzii de rulare. Sistemele sunt concepute pentru a detecta obstacolele și frânează sau redresează automat camionul. De exemplu, sistemul activează automat frânele atunci când vehiculul din fața camionului frânează brusc, iar în apropiere sunt pietoni.

 

Euro NCAP evaluează fiecare sistem testându-l în peste o sută de situații posibile în trafic. In mod special, sistemul Volvo de Avertizare de coliziune cu frânare de urgență, a obținut rezultate deosebit de bune, evitând coliziunea – atât cu autoturisme, cât și cu pietoni sau bicicliști – în aproape fiecare situație.

 

Doar doi producători de camioane au oferit frânare automată pentru protejarea bicicliștilor când camionul virează la dreapta. Volvo Trucks a denumit acest sistem „Asistență activă la evitarea coliziunilor laterale”. O inovație considerată de Euro NCAP „revoluționară”, deoarece înlătură un pericol care apare frecvent în zonele urbane: bicicliștii ascunși în unghiul mort al camionului.

 

În plus, Euro NCAP a acordat premiul City Safe atât modelului Volvo FH Aero, cât și modelului Volvo FM, datorită vizibilității directe bune și performanțelor excelente ale sistemelor de siguranță activă în privința protejării oamenilor în traficul urban.

De asemenea, este important să precizăm că nu ne vom opri după obținerea acestor rezultate. Viziunea Volvo Trucks este zero accidente – așa că vom continua să creăm soluții prin care camioanele noastre vor deveni și mai sigure.

Siguranța dincolo de evaluări și legislație

Per total, Volvo Trucks consideră că a obținut cinci stele în special datorită mentalității sale privind siguranța.
 

„Creăm sisteme de siguranță gândindu-ne întotdeauna că trebuie să funcționeze într-o mare varietate de situații din trafic. De la autostrăzi la străzile orașelor. Aceeași mentalitate are și Euro NCAP, care testează sistemele de siguranță în mai multe situații pentru a evalua cât de sigure sunt, în realitate, camioanele noastre”, spune Anna Wrige Berling.
 

Și adaugă: „Aceasta este dovada eforturilor noastre constante de a face mai mult decât cere legea, conform viziunii „Zero accidente” pentru camioanele noastre. Evaluarea Euro NCAP va ajuta clienții să ia decizii de cumpărare și îi va determina pe producători să îmbunătățească tot mai mult siguranța camioanelor.”
 

„De asemenea, este important să precizăm că nu ne vom opri după obținerea acestor rezultate. Viziunea Volvo Trucks este zero accidente – așa că vom continua să creăm soluții prin care camioanele noastre vor deveni și mai sigure”, spune Anna Wrige Berling.

 

„Ne bucurăm că Euro NCAP ne verifică nivelul de securitate”, spune Anna Wrige Berling, director pentru siguranță la Volvo Trucks. „Este prima dată când o organizație externă, independentă, testează siguranța camioanelor de mare tonaj și analizează performanțele acestora în domeniul siguranței. Volvo are un vechi renume în ceea ce privește angajamentul față de siguranță, inclus printre valorile de bază ale companiei. Acum, rezultatele tuturor acestor eforturi au fost validate de noile evaluări Euro NCAP”, conchide ea.

 

Aflați mai multe despre Viziunea Volvo Trucks privind siguranța. V-ar putea interesa și aceste articole similare:

5 modalități prin care se poate reduce riscul de accidente între camioane și participanții la trafic vulnerabili

Cum va contribui Euro NCAP la creșterea siguranței camioanelor

Trei moduri de a spori vizibilitatea șoferului și siguranța rutieră

Ce sisteme de siguranță au fost testate?

Euro NCAP a testat mai multe sisteme, atât ale Volvo FH Aero, cât și ale Volvo FM. Iată lista completă: