TRUCKS

Trei moduri de a spori vizibilitatea șoferului și siguranța rutieră

Anna Wrige Berling
2024-01-22
Tehnologie și inovație Siguranță
Author
Anna Wrige Berling
Director Volvo Trucks pentru siguranța traficului și a produselor

Cu cât câmpul vizual al șoferului este mai larg, cu atât deplasarea este mai sigură atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți utilizatori ai drumului. Acesta este motivul pentru care maximizarea vizibilității șoferului este un obiectiv principal în dezvoltarea noilor cabine pentru autocamioanele Volvo. 

 

Există mai multe modalități de îmbunătățire a vizibilității șoferului, inclusiv un design mai bun al cabinei, geamuri mai mari și mijloace de asistență vizuală, cum ar fi oglinzile și camerele de luat vederi. Sistemele de siguranță activă și sistemele de avertizare a șoferului joacă, de asemenea, un rol esențial în ceea ce privește avertizarea șoferilor atunci când în apropierea vehiculului lor se află un potențial pericol.

 

Care este diferența dintre vizibilitatea directă și cea indirectă? 

Vizibilitatea directă se referă la ceea ce poate fi observat în raza vizuală directă a unei persoane. Vizibilitatea indirectă, pe de altă parte, este ceea ce poate fi observat prin intermediul altor instrumente: și anume, oglinzile și camerele de luat vederi.

 

„Ca regulă generală, vizibilitatea directă este preferabilă celei indirecte”, spune Anna Wrige Berling, director pentru siguranța traficului și a produselor, Volvo Trucks. „Acest lucru se datorează faptului că vizibilitatea directă este mai intuitivă în ceea ce privește locul în care ar trebui să se uite șoferul. În orice caz, vizibilitatea indirectă este, de asemenea, importantă și poate evidenția zone care nu pot fi observate prin metode directe. Nu în ultimul rând, este vorba despre crearea unui echilibru optim între cele două pentru a obține cel mai larg câmp vizual posibil.”

Camerele de luat vederi și sistemele de asistență prezintă un mare potențial. Acestea îmbunătățesc vizibilitatea și evidențiază zonele de risc și, de asemenea, pot contribui la dirijarea atenției șoferului acolo unde este cea mai mare nevoie.”

Cum îmbunătățesc vizibilitatea directă cabinele cu acces coborât

O modalitate eficientă de a maximiza vizibilitatea directă pentru șofer în zonele urbane constă în utilizarea unei cabine cu acces coborât. Prin poziționarea șoferului la nivelul străzii, acesta se află într-o poziție mult mai bună pentru a observa la timp pietonii, bicicliștii și alte vehicule.

 

La începutul acestui an, Volvo Trucks a adăugat noul Volvo FM cu acces coborât la gama sa de modele de acest tip. Deoarece este un vehicul electric, absența unui motor diesel permite deplasarea poziției șoferului în jos și înainte. Rezultatul este excepțional atât pentru transportul urban, cât și pentru cel regional. Volvo FM cu acces coborât este, de asemenea, unul dintre puținele vehicule care a obținut un rating de cinci stele conform Standardului London Direct Vision*.

 

În plus, modelul Volvo FE cu cabină cu acces coborât a fost actualizat și dispune acum de oglinzi laterale noi, mai subțiri, care îmbunătățesc vizibilitatea directă cu până la 10%. Ambele modele pot fi echipate și cu geamuri suplimentare pe portiera din dreapta.

Prin înlocuirea oglinzilor laterale, sistemul de monitorizare cu cameră mărește vizibilitatea directă în părțile laterale ale vehiculului.

Care sunt beneficiile utilizării camerelor pentru îmbunătățirea vizibilității?

În general, camerele pot acoperi zone din jurul autocamionului care nu pot fi observate nici direct, nici în oglindă. Mai recent, pot înlocui și unele dintre oglinzi și oferă astfel vizibilitate superioară. De exemplu, una dintre cele mai recente caracteristici de la Volvo Trucks este noul său sistem de monitorizare cu cameră, care poate înlocui oglinzile laterale la Volvo FH, Volvo FM și Volvo FMX. În acest fel, acesta sporește vizibilitatea directă pe părțile laterale ale vehiculului, ceea ce este benefic în intersecții și sensuri giratorii. În plus, sistemul de monitorizare cu cameră are, de asemenea, capacitate de vizualizare în infraroșu și viziune pe timp de noapte, ceea ce asigură o vizibilitate superioară în comparație cu oglinzile convenționale atunci când se circulă pe întuneric. Poate fi activat chiar și atunci când vehiculul staționează, ceea ce sporește securitatea personală a șoferului în cursul parcării pe timp de noapte.

Prin înlocuirea oglinzilor laterale, sistemul de monitorizare a camerei permite, de asemenea, ca Volvo Trucks să mute mai sus camera de luat vederi din partea dreaptă a vehiculului. Acest lucru înseamnă o vizibilitate sporită pe partea din dreapta pasagerului, care s-ar putea dovedi neprețuită pentru reperarea pietonilor și a bicicliștilor, precum și pentru navigarea prin zone aglomerate și pe drumuri înguste.

Sistemele de asistență pentru șofer, cum ar fi sistemul de avertizare la deschiderea ușilor și sistemul de asistență pentru evitarea coliziunilor laterale, îi pot avertiza pe șoferi cu privire la prezența altor participanți la trafic în zonele de risc din apropierea autocamionului.

Cum contribuie sistemele de avertizare la creșterea siguranței

Deși nu îmbunătățesc strict vizibilitatea, sistemele de siguranță activă și sistemele de avertizare a șoferului joacă un rol esențial în a-i responsabiliza pe șoferi cu privire la mediul înconjurător și în a-i ajuta să își concentreze atenția asupra pericolelor potențiale.

 

De exemplu, Avertismentul de deschidere a ușii este conceput pentru a avertiza șoferul că trec bicicliști și pietoni înainte ca acesta să deschidă ușile cabinei. Asistența frontală caută pietoni și bicicliști care circulă în fața autocamionului la viteze mici și asistența la evitarea coliziunilor laterale este concepută pentru a detecta alte vehicule la schimbarea benzii de circulație, precum și pietonii și bicicliștii de pe ambele părți ale vehiculului.

„În calitate de șofer, trebuie să fii atent la atât de multe lucruri diferite în același timp, că nu este vorba întotdeauna de faptul că un șofer nu vede, ci de faptul că nu se uită în direcția potrivită la momentul potrivit”, spune Anna. „Camerele de luat vederi și sistemele de asistență prezintă un mare potențial. Acestea îmbunătățesc vizibilitatea și evidențiază zonele de risc și, de asemenea, pot contribui la dirijarea atenției șoferului acolo unde este cea mai mare nevoie.”


* Standardul London Direct Vision a fost introdus în 2021 și se referă la ceea ce un șofer poate vedea direct din cabină (excluzând oglinzile și camerele). Pentru a se califica pentru un permis de conducere în zona metropolitană a Londrei fără a efectua modificări la autocamioane, toate vehiculele grele care intră în zona metropolitană a Londrei trebuie să aibă cel puțin un calificativ de o stea în conformitate cu standardele, care vor fi majorate la trei stele în octombrie 2024. Atât Volvo FM cu acces coborât, cât și Volvo FE cu cabină cu acces coborât pot fi modificate pentru a atinge un nivel de cinci stele. 

Pentru a afla mai multe despre provocările legate de vizibilitatea autocamioanelor în traficul urban, puteți citi următorul articol, care vorbește despre:

  • Modul în care urbanizarea și comerțul electronic acutizează problema siguranței autocamioanelor.
  • Motivul pentru care guvernele și autoritățile rutiere se concentrează mai mult asupra creșterii gradului de siguranță la deplasarea autocamioanelor în orașe.
  •  Modul în care sunt adaptate camioanele pentru a contribui la îmbunătățirea siguranței pe străzile din mediul urban.