TRUCKS

Ce trebuie să știți despre regulamentul UE privind infrastructura pentru combustibili alternativi

Henrik Engdahl
2024-11-26
Durabilitate Electromobilitate Combustibili alternativi
Author
Henrik Engdahl
manager soluții de încărcare

În următorii ani, rețeaua de infrastructură pentru combustibili alternativi din Europa se va putea extinde rapid, datorită noului regulament al Uniunii Europene (AFIR - Alternative Fuel Infrastructure Regulation). Așadar, legislația europeană impune obiective privind numărul de stații publice de încărcare și stații de alimentare cu hidrogen pentru camioane. 

Uniunea Europeană a adoptat Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) în aprilie 2024, ca parte a pachetului legislativ Pregătiți pentru 55, al cărui scop este reducerea emisiilor în UE cu 55% până în 2030.

Regulamentul se referă la o gamă largă de combustibili alternativi, precum și la numeroase mijloace de transport, cum ar fi autoturismele, vehiculele de mare tonaj, navele maritime și aeronavele. Este un document special atât prin scopul pe care și-l propune, cât și prin faptul că prevede obiective obligatorii privind implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi în statele membe ale UE.

 

 

Cum afectează AFIR transportul de cursă lungă?

Cel mai mare impact pe care îl va avea regulamentul AFIR în privința camioanelor electrice este faptul că, până în 2030, va trebui să existe o stație de încărcare la fiecare 120 km pe toate autostrăzile principale din Europa (vedeți imaginea de mai jos). Până în 2025, rețeaua trebuie să fie conformă în proporție de cel puțin 15%, procentul fiind de 50% până în 2027. În plus, va trebui să existe o stație de alimentare cu hidrogen la fiecare 200 km până în 2030.

Imagine oferită de Comisia Europeană, utilizată sub licența Creative Commons License 4.0. Mai multe informații sunt disponibile aici.

„AFIR va contribui la crearea unei rețele centrale de încărcare, care va face posibilă deplasarea între oricare două puncte din Europa”, spune Henrik Engdahl, director de dezvoltare a afacerilor, Volvo Trucks. „De asemenea, le va oferi certitudine proprietarilor de camioane electrice, demonstrând că se fac investiții substanțiale în acest domeniu”.

Până acum, problema infrastructurii publice de încărcare a reprezentat un cerc vicios... AFIR va forța ieșirea din acest cerc impunând crearea unei rețele de încărcare la nivel european.

Ce impact va avea AFIR asupra infrastructurii pentru combustibili alternativi?

Prin stabilirea unui nivel minim pentru infrastructura de încărcare din Uniunea Europeană, regulamentul AFIR va contribui la accelerarea investițiilor suplimentare. În primul rând, subvențiile oferite de statele membre vor crea noi oportunități pentru operatorii stațiilor de încărcare, inclusiv cei care fabrică în prezent încărcătoare pentru autoturisme. Acest lucru, la rândul său, va îmbunătăți creșterea economică, stimulând și mai mult extinderea rețelei de stații de încărcare publice.

 

„Așa cum s-a întâmplat în cazul autoturismelor, am intrat într-un cerc vicios”, explică Henrik. „Fără o infrastructură adecvată, nu se investește în camioane electrice, iar fără un număr semnificativ de vehicule, nu se investește în infrastructura de încărcare. AFIR ne va ajuta să rezolvăm această dilemă, astfel încât să ieșim din acest cerc vicios. Nu vom rezolva doar cu acest regulament toate problemele privind infrastructura de încărcare, dar începutul este bun.”

 

 

Cum va afecta AFIR dezvoltarea producției de camioane electrice cu baterie sau alimentate cu hidrogen?

Planificarea extinderii rețelei de stații de încărcare din UE va permite utilizarea camioanelor electrice pe distanțe semnificativ mai mari și într-o gamă mult mai largă de aplicații de transport. De asemenea, fiind planificată o rețea pentru hidrogen, camioanele alimentate cu hidrogen vor fi mai ușor de utilizat, când acestea vor deveni disponibile.

 

„În prezent, mulți clienți care dețin camioane electrice le încarcă doar la sediu și, prin urmare, activitățile lor de trasnport se limitează la zone din apropiere”, spune Henrik. „Dacă există posibilitatea reîncărcării măcar o dată pe zi, oferită de o bună rețea de încărcătoare publice, raza de utilizare se extinde considerabil.”

Dacă există posibilitatea reîncărcării măcar o dată pe zi, oferită de o bună rețea de încărcătoare publice, raza de utilizare se extinde considerabil.
Până în 2030, va exista o stație de alimentare cu hidrogen la fiecare 200 km pe principalele autostrăzi din Europa, deschizându-se astfel calea pentru introducerea în uz a camioanelor cu celule de combustie, când tehnologia va deveni disponibilă comercial.

Cum afectează AFIR potențialele investiții în camioane electrice?

Unul dintre cele mai semnificative rezultate ale regulamentului AFIR este alinierea tuturor statelor membre ale UE și crearea unui consens privind orientarea lor către combustibilii alternativi. Acest consens poate fi considerat o declarație de intenție privind implementarea infrastructurii și o asigurare că urmează investiții semnificative. AFIR le reconfirmă atât actualilor, cât și viitorilor proprietari de camioane electrice faptul că acestea vor putea fi utilizate pentru activități de transport din tot mai multe domenii.

 

Pentru a afla mai multe despre combustibilii alternativi și viitoarele tendințe ale dezvoltării infrastructurii, puteți citi:

●      Care este cel mai bun combustibil alternativ pentru camioanele de mare tonaj?

●      Diferite căi către un viitor fără combustibili fosili pentru camioane

●      7 întrebări frecvente despre camioanele cu hidrogen

●      Cum vă puteți adapta activitatea pentru a utiliza camioane electrice

●      Testați-vă: puteți utiliza camioane electrice?