TRUCKS

Lars Mårtensson
2023-05-29
Durabilitate Combustibili alternativi Electromobilitate
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks

Diferite căi către un viitor lipsit de combustibili fosili pentru autocamioane

Este clar că industria transporturilor trebuie să își reducă amprenta de carbon și să renunțe complet la combustibilii fosili. Totuși, rămân două întrebări importante: care este cea mai bună alternativă pentru autocamioanele de mare tonaj și ce opțiuni sustenabile există deja?

În prezent, răspunsurile sunt reprezentate de mai multe tehnologii, inclusiv bateriile electrice și pilele de combustie cu hidrogen, precum și de combustibilii regenerabili, ca uleiul vegetal hidrogenat (HVO) și bio-LNG. Fiecare are propriile avantaje și limitări în ceea ce privește impactul asupra dezvoltării, infrastructurii, costurilor și mediului înconjurător.
 

Maria Grahn, profesor asociat la Universitatea tehnologică Chalmers, lucrează intens în domeniile analizei sistemelor energetice și cercetării viitorilor combustibili pentru transport. „Scopul nostru este să înțelegem mai bine diferitele opțiuni, în speranța de a putea ajuta guvernele și factorii decizionali să găsească alternativa cea mai bună”, explică ea. „Există o mulțime de scenarii și de întrebări la care încă nu s-a răspuns. Dar, în circumstanțele actuale, observăm evoluții și tendințe clare către anumite tipuri de combustibil”.


În cadrul activității sale, Maria a contribuit la identificarea viitorilor combustibili și a tendințelor cu ajutorul cărora se poate prognoza ce combustibili vor fi utilizați cel mai probabil pentru diverse moduri de transport, inclusiv maritim, aerian și rutier. În ceea ce privește autovehiculele de mare tonaj, industria evoluează într-o direcție clară.


„Cel puțin în Europa, dacă reglementările interzic, efectiv, aproape orice emisii de CO2 din țeava de eșapament, înseamnă că există, practic, doar două opțiuni: bateria electrică și hidrogenul. Dacă ne gândim la viitoarea soluție pentru alimentarea autocamioanelor de mare tonaj, ne dăm seama că, probabil, acestea două vor predomina”.


Viitorul camioanelor electrice este reprezentat de bateriile electrice sau de pilele de combustie cu hidrogen?

Pe scurt, răspunsul este: ambele – dar care dintre cele două soluții este cea mai bună pentru o anumită situație ar trebui să ia în calcul mai mulți factori, cum ar fi greutatea și dimensiunea vehiculului, distanța parcursă, disponibilitatea combustibilului și accesibilitatea la infrastructura de realimentare?

 

„Principala provocare este infrastructura, mai ales pentru hidrogen, deoarece trasnportul acestuia se efectuează cu dificultate”, spune Maria. „Se pune și întrebarea de unde va proveni toată această energie electrică. Nu doar pentru alimentarea vehiculelor electrice, ci și pentru producerea cantității de hidrogen necesare. În afară de transporturi, probabil că și alte industrii, cum ar fi cea siderurgică și cea chimică, vor avea nevoie de mult hidrogen pe viitor. Ca societate, va trebui să generăm multă energie electrică ieftină pentru a satisface această cerere și trebuie să provină din surse regenerabile”.


În general, folosind tehnologiile de astăzi, cu cât este mai mică distanța, cu atât vor fi mai ușor de folosit camioanele electrice cu baterie, deoarece au o autonomie limitată și necesită locuri și timp de reîncărcare. Pentru distanțe mai lungi, întrucât accesul la infrastructura de încărcare este limitat, pilele de combustie cu hidrogen vor fi, probabil, o opțiune mai bună, datorită autonomiei și intervalelor de realimentare mai mari. Dar, din păcate, autocamioanele cu hidrogen încă aparțin viitorului. Camioanele electrice cu baterie sunt deja disponibile și pot contribui la eliminarea emisiilor de carbon în transportul de mărfuri european.

De ce supraviețuiește încă motorul cu ardere internă

Deoarece vehiculele electrice de mare tonaj cu baterie sunt relativ noi pe piață, iar pilele de combustie cu hidrogen mai trebuie îmbunătățite, motoarele convenționale, cu ardere internă, se pare că vor mai dăinui o vreme. De fapt, ar mai putea fi loc pentru acestea și într-o lume post-combustibili fosili, dacă vor folosi combustibili alternativi, adică nu doar biogaz, ci și hidrogen sau electrocombustibili.


„Electrocombustibilii sunt produși prin combinarea hidrogenului cu carbonul, creându-se astfel aproape orice tip de combustibil”, explică Maria. „Principalul avantaj este că mulți electrocombustibili se pot folosi pentru aceleași motoare și infrastructuri de realimentare ca și cei convenționali. Cercetările noastre arată că astfel de combustibili vor fi folosiți, probabil, în transportul maritim și în aviație. Și, pentru activitățile rutiere mai solicitante care nu pot fi realizate cu ajutorul tehnologiei bateriei electrice sau pilelor de combustie, electrocombustibilii sau hidrogenul pot fi soluția ideală”.

Pentru orice operator care desfășoară operațiuni zilnice pe o rază de 300 de kilometri, autocamionul electric este deja o opțiune ecologică viabilă

Ce alternative fără combustibili fosili sunt disponibile astăzi?

Deși poate părea că majoritatea soluțiilor posibile fără combustibili fosili se bazează pe tehnologii în curs de dezvoltare, autocamioanele de cursă lungă cu biogaz și camioanele electrice cu baterie folosite pentru distribuția și transportul regional sunt deja pe piață și în prezent.


„Pentru orice operator care desfășoară operațiuni zilnice pe o rază de 300 de kilometri, camionul electric este deja o opțiune ecologică viabilă”, spune Lars Mårtensson, director pentru mediu și inovare, Volvo Trucks. „Aceasta se bazează pe încărcarea peste noapte și, dacă este posibil, pe integrarea încărcării suplimentare în programul camionului – care va fi mai ușoară pe măsură ce infrastructura publică de încărcare continuă să se extindă – și, prin urmare, autonomia devine mai mare”.


Situația actuală privind combustibilii regenerabili – indiferent dacă vorbim despre biodiesel, HVO sau bio-LNG – diferă de la o piață la alta. De exemplu, consumul de biodiesel este în creștere în Franța. Companii precum Shell își intensifică producția de bio-LNG și fac acest combustibil mai accesibil pentru șoferii de camion, în timp ce, în toată Europa, rețeaua de realimentare se extinde rapid. Producătorul finlandez de HVO Neste își extinde în prezent producția în Singapore, devenind cel mai mare din lume. În orice caz, este de așteptat ca disponibilitatea materiilor prime pentru producție să fie un factor limitativ.


Referitor la pilele de combustie cu hidrogen, Volvo Trucks a finalizat deja primele teste în 2022 și va începe testarea pe teren pentru clienți peste câțiva ani. Ambiția sa este de a lansa o ofertă comercială în a doua jumătate a acestui deceniu.


„Constatăm că apar mai multe soluții simultan, deoarece mulți experți din industria transporturilor caută neîncetat modalități de rezolvare a provocărilor climatice”, spune Lars. „Este important să nu uităm, însă, că aceste tehnologii trebuie să se completeze reciproc, nu să concureze. Așadar, dacă doriți să renunțați la combustibilii fosili, nu așteptați să vedeți ce tehnologie „câștigă” – puteți începe să analizați de pe acum evoluțiile și opțiunile disponibile de pe piața locală. Soluția pe care o căutați pentru a reduce emisiile de carbon probabil că există deja”.


Pentru a afla mai multe de la Maria Grahn, vizionați videoclipul în care își spune opinia despre o industrie a transporturilor fără combustibili fosili.

insight.template.relatedInsights