TRUCKS

Henrik Engdahl
2023-03-13
Tehnologie și inovație Electromobilitate Combustibili alternativi
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Cum puteți adapta o companie pentru a folosi camioanele electrice și soluțiile de încărcare

Pentru anumite companii, necesitățile curente ale unui camion electric de a opri și de a se încărca reprezintă o provocare ce le-ar putea împiedica pe acestea să adopte noile tehnologii. Cu toate acestea, mai multe companii au demonstrat deja că folosirea vehiculelor electrice este posibilă doar prin efectuarea unor mici adaptări.

Pentru ca o companie de transport rutier să facă tranziția la transporturile electrice, limitele de încărcare și de autonomie ale vehiculului trebuie să fie luate în considerare atunci când stabiliți traseele și planificările. Provocarea constă în a le adapta pentru a reduce la minimum timpul pierdut pentru încărcare.


Având sediul în orășelul Tomelilla din sudul Suediei, Erikssons Åkeri este una dintre primele companii care au integrat cu succes camioanele electrice în parcul lor auto pentru activitățile de distribuție regională. La sfârșitul anului 2021, compania a achiziționat unul dintre primele camioane electrice produse în serie de la Volvo. În prezent, aceasta operează trei camioane în cadrul activităților de distribuție regională timp de aproximativ 12 ore pe zi.


„Dorim să fim lideri în industrie și, alături de clienții noștri, să conducem tranziția către electro-mobilitate”, declară Gunnar Eriksson, directorul general al companiei Erikssons Åkeri. „Având în vedere că din ce în ce mai mulți clienți au cerințe legate de sustenabilitate, prezența acestor camioane electrice în parcul nostru auto ne oferă un avantaj competitiv și ne face să adoptăm imediat soluții de transport fără combustibili fosili.”

Cum puteți adapta traseele și planificările pentru a putea crește autonomia unui camion electric

În cazul mai multor companii care își doresc să adopte soluția electrică, găsirea momentului și a locului potrivit pentru încărcare este adesea considerată drept o provocare reală. Camioanele electrice ale companiei Erikssons Åkeri sunt folosite pentru transportul bunurilor de la centrul său de distribuție, aflat în Tomelilla, la clienții săi din orașul Malmö și din împrejurimi – la o distanță de aproximativ 70 km. În medie, camioanele vor funcționa aproximativ 12 ore pe zi și vor parcurge o distanță de până la 350 km. Cel mai important factor pentru ca această soluție să funcționeze constă în găsirea posibilităților de încărcare cu cel mai mic impact și adaptarea acestora în funcție de planificarea traseului și de programul zilnic al camionului.

Prezența acestor camioane electrice în parcul nostru auto ne oferă un avantaj competitiv și ne face să adoptăm imediat soluții de transport fără combustibili fosili.

„Am investit în propria noastră stație de încărcare la unitatea noastră din Tomelilla și avem câțiva clienți care au investit, la rândul lor, în propria infrastructură de încărcare, pe care o putem folosi în timpul descărcării”, declară Christian Pedersen, manager de conturi cheie în cadrul companiei Erikssons Åkeri. „Există, de asemenea, și stații de încărcare publice pentru vehiculele de mare tonaj în Malmö și Helsingborg. În general, încărcăm camioanele acolo timp de 30 – 45 de minute în timpul pauzei de prânz a șoferului, pentru a nu pierde niciun moment.”


Camionul are nevoie de 2,5 ore pentru a fi încărcat complet peste noapte la depozitul companiei Erikssons Åkeri, iar încărcarea acestuia la o stație publică în timpul prânzului va extinde autonomia cu până la 100 km. Pentru a urmări starea și durata de încărcare a bateriei în decursul unei ture, șoferii pot folosi diferite servicii de conectivitate.


„Încercăm să planificăm traseele astfel încât nivelul bateriei să fie întotdeauna în intervalul optim de 20 – 80%”, adaugă Christian Pedersen. „Folosind camioane electrice, cerințele legate de flexibilitate sunt greu de atins, așa că trebuie să stabilim un plan împreună cu șoferii noștri. Mai avem multe de învățat despre limitările și autonomiile lor, dar, pe aceste trasee, consider că am reușit să înlocuim destul de bine camioanele cu motoare diesel.”

Răspunsul clienților și al șoferilor

Reacția generală a fost pozitivă, clienții fiind atrași de posibilitatea de a reduce emisiile de CO2 din lanțul lor valoric, iar șoferii apreciind foarte mult mediile de lucru mai puțin zgomotoase și eliminarea gazelor de eșapament. „În special, pentru șoferii noștri mai tineri, a fost interesant să poată lucra cu noi tehnologii și să testeze primul camion electric produs în serie.”


Desfășurarea activității având o capacitate a bateriei de 20 – 80% este considerată optimă, deoarece oferă o marjă sigură pentru orice evenimente neprevăzute, contribuind în același timp la menținerea duratei de viață a bateriei. Pentru a evita uzura nejustificată, bateria nu trebuie încărcată complet dacă staționați pe perioade îndelungate. Totuși, se recomandă încărcarea completă înainte de orice activitate de transport, deoarece acest lucru va avea un impact nesemnificativ.

Progrese în infrastructura de încărcare și viitoarele tendințe

Compania Erikssons Åkeri se bucură investind în continuare și extinzându-și parcul auto electric. În prezent, aceasta participă la un program pilot prin care camioanele electrice sunt folosite pe unul dintre traseele obișnuite, de la Tomelilla, Suedia, în Danemarca și înapoi – o distanță totală de peste 320 km dus-întors. Încă există câteva probleme ce trebuie rezolvate înainte de a adopta camioanele electrice pe trasee mai lungi, iar compania Erikssons Åkeri subliniază că totul se va reduce la o serie de factori pe care nu îi poate controla.


„Trebuie să respectăm cererile clienților noștri, iar multe lucruri depind și de nivelul de sprijin din partea societății în ansamblul său”, spune Christian Pedersen. „În acest moment, costul unui camion electric este prea mare. Unii clienți sunt dispuși să plătească mai mult pentru transportul electric, dar mai sunt multe de făcut pentru ca prețul acestuia să scadă, în cazul în care se dorește a fi competitiv. De asemenea, autonomia trebuie să fie mai mare înainte ca această opțiune să devină viabilă pentru multe dintre traseele noastre.”


Vestea bună este că tendințele actuale sugerează faptul că atât costurile, cât și autonomia urmează să se îmbunătățească. „Este important să înțelegem că o tranziție ca aceasta trebuie introdusă la nivelul fiecărui segment, al fiecărei piețe”, spune Henrik Engdahl, director pentru dezvoltarea afacerilor în cadrul Volvo Trucks. „Compania Erikssons Åkeri încearcă acum să depășească următoarea barieră – transportul regional – iar, dacă va reuși, ne vom putea extinde în acest segment. Pe măsură ce facem acest lucru, volumele de camioane electrice produse vor crește, ceea ce va îmbunătăți economiile de scară și va reduce costurile. Odată cu creșterea disponibilității stațiilor de încărcare publice, va crește și flexibilitatea vehiculelor pe care le producem astăzi, permițându-le astfel să opereze în noi segmente.”

Mai avem multe de învățat despre limitările și autonomiile lor, dar, pe aceste trasee, consider că am reușit să înlocuim destul de bine camioanele cu motoare diesel.

Se estimează că infrastructura de încărcare pentru camioanele electrice de mare tonaj va crește semnificativ în următorii doi ani, urmând ca piața să se dubleze în Europa și chiar aproape să se tripleze în China. În același timp, tehnologia bateriei continuă să se îmbunătățească. „Dacă analizăm progresele noastre de până acum, în 2019, atunci când am lansat prima dată un camion electric, capacitatea acestuia era de cel mult 200 kWh”, spune Henrik. „A doua generație avea o capacitate de 264 kWh, iar capacitatea modelelor din prezent este de aproximativ 540 kWh. Așadar, am dublat, de fapt, autonomia vehiculelor în doar 3 – 4 ani. Pe lângă capacitatea de alimentare îmbunătățită, sunt luate în considerare și limitările transportului electric.”


Pe parcursul programului pilot desfășurat recent, de a conduce un camion electric din Suedia până în Danemarca și înapoi, l-am urmărit pe unul dintre șoferii companiei Erikssons Åkeri pentru a afla:
 

  • Ce implică manevrarea unui camion electric timp de o zi întreagă între două țări diferite?
  • Cum își adaptează compania traseul pentru încărcarea vehiculului?
  • Cum afectează încărcarea programul și volumul de muncă al șoferului?

Urmăriți filmul complet

insight.template.relatedInsights