TRUCKS

Care este cel mai bun combustibil alternativ pentru camioanele de mare tonaj?

Lars Mårtensson
2024-04-16
Tehnologie și inovație Electromobilitate Combustibili alternativi
Author
Lars Mårtensson
director pentru mediu și inovare la Volvo Trucks

Întreaga industrie a transporturilor ar trebui să facă tranziția de la motorină și combustibilii fosili. Totuși, pentru multe companii, rămâne întrebarea: care dintre combustibilii alternativi tot mai numeroși li se potrivește cel mai bine, în prezent și în viitor?

Pe tot globul, guvernele și companiile deopotrivă stabilesc obiective climatice ambițioase. Atât Pactul verde european al UE, cât și Forța operativă națională pentru climă din SUA vizează neutralitatea climatică până în 2050, în timp ce China își propune să fie neutră în privința emisiilor de carbon până în 2060. De asemenea, peste 7.000 de companii și-au stabilit propriile obiective climatice. Pentru industriile transportului și logisticii, aceasta înseamnă că renunțarea la motorină este inevitabilă, proprietarii de camioane având mai multe căi spre un viitor fără combustibili fosili.
 

„Nu există o soluție miraculoasă care să permită, singură, decarbonizarea pentru întreaga industrie de transport”, spune Lars Mårtensson, director pentru mediu și inovare, Volvo Trucks. „În schimb, sunt și devin disponibili numeroși combustibili alternativi, fiecare având propriile avantaje și dezavantaje. Importantă este evaluarea lor și identificarea celui mai potrivit.”
 

Pentru multe companii, răspunsul va depinde de mai mulți factori, cum ar fi zona geografică, disponibilitatea, infrastructura și propriile nevoi operaționale.

 

Ce impact climatic real are un combustibil și de ce este important

Necesitatea reducerii emisiilor de carbon impulsionează producția de combustibili alternativi, așa că impactul climatic total al acestora este, evident, un aspect important de luat în considerare.
 

Nu este suficient să vedem emisiile din țeava de eșapament ale unui combustibil (de la rezervor la roată), ci trebuie să ținem cont și de modul în care este produs și distribuit combustibilul (de la puț la roată). Acești factori vor fi diferiți de la o piață la alta și se pot schimba cu timpul.
 

De exemplu, impactul climatic total al unui camion electric cu baterie este infim dacă electricitatea utilizată provine dintr-o sursă regenerabilă, cum ar fi energia hidroelectrică, solară sau eoliană. În schimb, este mult mai mare în cazul alimentării camionului cu electricitate produsă din cărbune.
 

Anumite procese de producție, cum ar fi pentru hidrogen sau motorină sintetică, pot fi consumatoare de energie, iar sursa energiei respective va afecta impactul climatic general. În prezent, aproximativ 99% din hidrogenul produs la nivel mondial se obține din gaze naturale (fiind cunoscut și ca „hidrogen gri”), având astfel un impact climatic mai mare decât mulți combustibili fosili, chiar dacă tehnologia produce zero emisii din țeava de eșapament.
 

Așadar, trebuie luat în considerare impactul total al combustibilului asupra mediului. Uleiul vegetal hidrogenat (HVO), de exemplu, are un impact climatic foarte scăzut: dar, dacă este obținut din ulei de palmier, contribuie la distrugerea culturilor de palmieri. De asemenea, există întrebări privind impactul pe scară largă al producției de HVO asupra agriculturii și producției de alimente.
 

De aceea, pentru obținerea imaginii complete, poate fi foarte utilă evaluarea ciclului de viață (LCA) al combustibilului, pe lângă stabilirea impactului climatic al vehiculului pe toată durata exploatării sale. Aici este cuprins totul, de la materiile prime utilizate pentru producerea vehiculului până la scoaterea din uz a acestuia.
 

Calculul poate fi efectuat online, pe baza evaluărilor LCA anterioare, cu calculatorul Volvo Trucks pentru impactul asupra mediului

Vedem că devin disponibili tot mai mulți combustibili alternativi, fiecare având propriile avantaje și dezavantaje. Importantă este evaluarea lor și identificarea celui mai potrivit.”

Care sunt cele mai recente evoluții și tendințe privind combustibilii alternativi?

Viteza schimbării continuă să crească. Regulamentul UE privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR), introdus în 2023, prevede că, până în 2030, trebuie să existe stații de încărcare rapidă pentru camioane la fiecare 60 de km pe principalele autostrăzi europene.
 

Acesta vizează, de asemenea, înființarea unei rețele de realimentare cu hidrogen cu stații la fiecare 200 km – atât pentru autoturisme, cât și pentru camioane – începând cu 2030.
 

În ceea ce privește LNG, rețeaua de alimentare din Europa continuă să crească, ajungând anul trecut la 700 de stații (de la doar 250 în 2020). Se estimează că vor exista peste 2.000 de stații până în 2030.
 

Între timp, se construiesc noi fabrici de bio-LNG în Suedia și în Germania, iar producția de HVO la nivel global continuă să crească rapid. Investițiile la scară largă în producția de hidrogen continuă să prindă viteză, Consiliul pentru hidrogen estimând că portofoliul depășește acum 1.400 de proiecte la nivel global.
 

„Prin urmare, trebuie să știți ce combustibili puteți utiliza, cât costă, când și unde puteți alimenta sau încărca și dacă sunt sau nu compatibili cu activitatea pe care o desfășurați”, spune Lars Mårtensson. „Vestea bună este că investițiile în combustibili alternativi sunt în continuă creștere, așa că este important să urmărim inițiativele și planurile locale.”
 

Pentru a afla mai multe despre situația combustibililor alternativi în regiunea dvs., puteți contacta dealerul Volvo Trucks local, unde veți primi sfaturi privind opțiunile și oportunitățile existente.
 

De asemenea, puteți descărca ghidul nostru complet privind combustibilii alternativi pentru camioane, care conține:

  • Prezentarea a opt combustibili alternativi care pot fi utilizați pentru camioanele de mare tonaj
  • Avantajele și dezavantajele fiecărui combustibil
  • O listă de verificare a aspectelor de luat în considerare pentru alegerea combustibilului alternativ potrivit
  • Un tabel care prezintă oferta Volvo Trucks, cu o comparație simplă între diverși combustibili alternativi și disponibilitatea acestora.

Descărcați ghidul de aici:

Descărcare Format PDF Size 15 MB