TRUCKS

Opt întrebări frecvente despre autocamioanele alimentate cu biogaz și cu gaz

| 4 min.
Pentru a face față creșterii costurilor la motorină și a înlocui combustibilii fosili în industria transporturilor, companiile de transport rutier pot lua în considerare autocamioanele alimentate cu gaz sau cu biogaz lichefiat (bio-LNG). Dar care este diferența dintre tipurile de gaz, care sunt costurile și care sunt cele mai potrivite activități de transport?
Opt întrebări frecvente despre autocamioanele alimentate cu biogaz și cu gaz

În prezent, este nevoie de diferite tipuri de combustibili și lanțuri cinematice pentru a putea răspunde cerințelor privind tranziția la un transport ecologic. Biogazul este o alternativă care poate micșora amprenta de carbon în sectorul vehiculelor de mare tonaj și, în același timp, reprezintă o soluție energetică pe termen lung.
 

În prezent, numărul stațiilor de alimentare cu gaz lichefiat este în creștere, mai ales în Europa, iar gazul este deja o alternativă viabilă în locul motorinei, inclusiv pentru rutele mai lungi. În prezent, peste 60% din capacitatea de producție a biogazului se află în Europa și America de Nord. Europa este în prezent principala regiune, cu 20.000 de instalații de biogaz.
 

China produce aproape o treime din totalul la nivel global și își propune să extindă producția de biogaz în mediul rural, îmbunătățind în același timp practicile de gestionare a deșeurilor, pentru a produce aproape 17 milioane de tone echivalent petrol (Mtep) până în 2030. (de la aproximativ 7 Mtep în prezent). În același timp, India va oferi sprijin financiar instalațiilor locale de generare a biogazului. De asemenea, producția de biogaz se dezvoltă în țări precum Indonezia, Malaysia și Thailanda, unde se pot folosi cantitățile mari de reziduuri industriale disponibile.
 

În 2022, Comisia Europeană a prezentat planul REPowerEU care are ca obiectiv reducerea dependenței de combustibilii fosili proveniți din Rusia, cu mult înainte de 2030, ceea ce implică și accelerarea producției de energie regenerabilă. Planul de acțiune privind biometanul stabilește care sunt instrumentele, inclusiv un nou parteneriat industrial pentru biometan și stimulente financiare pentru creșterea producției de zece ori (comparativ cu 2021), la 35 de miliarde de metri cubi (bcm) până în 2030, pentru înlocuirea combustibililor fosili în sectorul transporturilor. 

Dar care este diferența dintre tipurile de combustibili pe gaz și cum se compară cu motorina?

Iată 8 întrebări frecvente privind gazele:

1. Ce este biogazul lichefiat (bio-LNG)?

Biogazul lichefiat, cunoscut și drept Bio-LNG este compus în special din metan, la fel ca LNG. Bio-LNG este un combustibil nefosil produs printr-un proces prin care biogazul din deșeuri organice, cum ar fi gunoiul de grajd, nămolul și deșeurile alimentare, este transformat în biometan de înaltă calitate și lichefiat la -162 de grade Celsius. În comparație cu LNG, bio-LNG are emisii de CO₂ semnificativ mai mici. De asemenea, are un potențial combustibil mai mare (capacitatea de a înlocui motorina) decât alte variante precum biodieselul. De asemenea, Bio-LNG poate fi produs și la nivel local, economisindu-se costurile de transport și emisiile de carbon, asigurându-se astfel securitatea energetică.
 

2. Ce este gazul natural lichefiat – (LNG)?

Gazul natural lichefiat este gazul natural care a fost răcit până a ajuns în formă lichidă, pentru a fi transportat și depozitat. În timp ce gazul natural este un combustibil fosil, gazul natural lichefiat (LNG) are emisii de CO₂ cu 10-20% mai reduse față de motorină, datorită conținutului mai mic de carbon pe unitatea de energie. LNG este comercializat la nivel global, fiind inclus în circuitul energetic comercial mondial și expediat în toată lumea.

3. Ce este biogazul comprimat (bio-CNG) și gazul natural (CNG)?

Singura diferență dintre bio-LNG/LNG și bio-CNG/CNG este că cel din urmă este comprimat la presiune mare și depozitat în rezervoarele de pe autocamioane. Dezavantajul gazului comprimat este că oferă o autonomie mai mică unui autocamion, decât gazul lichefiat. La fel ca în cazul bio-LNG, biogazul comprimat (bio-CNG) poate fi produs local și este un combustibil nefosil, în timp ce CNG este un combustibil fosil.

4. Cât de departe puteți conduce un autocamion alimentat cu gaz?

În prezent, autocamioanele cu LNG și bio-LNG pot parcurge maximum 1.000 km înainte de realimentare, combustibilul fiind viabil și pentru transportul pe distanțe lungi. CNG are o autonomie mai mică și este utilizat mai frecvent pentru transportul local.

5. Ce tip de transport este adecvat pentru autocamioanele alimentate cu gaz?

CNG și bio-CNG au fost utilizate în mod tradițional pentru transportul local, cum ar fi distribuția și colectarea deșeurilor în mediile urbane. Autocamioanele electrice devin o alternativă competitivă în orașe, ceea ce oferă noi modalități de utilizare a biogazului, de exemplu pentru transportul pe distanțe lungi cu autocamioane alimentate cu bio-LNG. La fel ca LNG, bio-LNG are o densitate mare de energie și, prin urmare, autocamioanele cu gaz sunt adecvate pentru transportul pe distanțe lungi. Pe termen lung, autocamioanele alimentate cu gaz vor completa camioanele electrice. În special atunci când sunt alimentate cu biogaz. 


6. Care este cea mai ieftină alternativă – gazul sau motorina?

Depinde de mai mulți factori și de condițiile specifice ale pieței. Un autocamion alimentat cu gaz este mai scump decât unul pe motorină, dar costul total al operațiunilor poate fi mai mic datorită fie prețurilor scăzute la gaz, fie diferitelor stimulente, cum ar fi taxele de drum sau impozitele. De asemenea, autocamioanele alimentate cu biogaz pot oferi noi oportunități de afaceri, datorită cerințelor în continuă creștere privind mediul.
 

7. Dar care este situația infrastructurii pentru gaze – disponibilitatea, alimentarea cu combustibil și investițiile viitoare?

Infrastructura pentru autocamioanele alimentate cu gaz se dezvoltă rapid, iar autocamioanele se modernizează continuu. Biogazul și biometanul sunt formele de energie care se dezvoltă cel mai rapid și chiar dacă o mare parte a producției de biogaz se află în Europa și America de Nord, Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că cererea globală de pe piață a acestor forme de energie va crește de la 5% în prezent la 12% – 20%, în funcție de scenariile viitoare.

În prezent, există deja peste 600 de stații de LNG/bio-LNG în Europa. Acest număr a crescut cu peste 100 de stații pe an. De asemenea, se fac investiții în producția de bio-LNG, iar companiile importante se orientează către bio-LNG, datorită necesității de a trece combustibilii nefosili. În ceea ce privește alimentarea cu gaz, aceasta este similară cu alimentarea cu motorină – în ceea ce privește timpul, dar trebuie să luați măsurile de siguranță standard, din cauza gazului lichefiat rece.
 

8. Ar trebui să investiți într-un autocamion alimentat cu gaz?

Autocamioanele alimentate cu gaz pot fi o alternativă competitivă la motorină, iar tehnologia se îmbunătățește continuu în ceea ce privește eficiența și autonomia. Iar biogazul (bio-LNG) oferă avantaje circulare și climatice solicitate de tot mai mulți clienți din industria transporturilor. Este, de asemenea, un combustibil alternativ disponibil deja în multe locuri.


Aflați mai multe aici despre autocamioanele alimentate cu gaz sau contactați dealerul local pentru informații suplimentare.

Cele mai frecvente întrebări despre bio-LNG

Articole aferente