TRUCKS

Delphine Maury
2023-06-05
Lumea șoferilor
Author
Delphine Maury
Senior Market Analyst, at Group Truck Technology

3 modalități de a-i atrage și de a-i păstra pe șoferii de autocamion

Deficitul de șoferi din întreaga lume se transformă într-o problemă semnificativă care afectează întreaga industrie a transporturilor. Dar există modalități prin care angajatorii îi pot atrage pe șoferi și prin care îi pot menține motivați. Care sunt principalele priorități ale șoferilor și cum anume pot influența aceste cunoștințe activitatea zilnică a parcului dvs. auto?
 

Conform sondajului anual din 2022 efectuat în rândul șoferilor de către IRU*, peste 2,6 milioane de locuri de muncă pentru șoferii de autocamion au rămas neocupate în 2021, în ciuda creșterilor generale ale salariilor și a unei forțe de muncă disponibile. Conform raportului, motivul constă într-o problemă generală în ceea ce privește atragerea tinerilor către rolurile de șoferi, împreună cu un procent mare de șoferi în vârstă care se apropie de vârsta de pensionare. Acest lucru nu afectează doar operatorii de transport și serviciile acestora. Consecințele pot fi observate la nivelul lanțurilor de aprovizionare, afectând în cele din urmă atât companiile producătoare cât și consumatorii din întreaga lume.
 

În cazul unui șofer, există diferite motive de a rămâne și de a-și păstra motivația în activitatea sa. Conform unui sondaj intern efectuat de Volvo în 2019, care se bazează în principiu pe 151 de interviuri cu operatorii de transport de cursă lungă din 16 țări diferite**, din domeniul transportului internațional, trei dintre prioritățile acestora fiind confortul și spațiul în cabină, precum și siguranța. Studiul indică, de asemenea, o creștere a gradului de conștientizare a sănătății, în principiu în rândul șoferilor mai tineri și un interes din ce în ce mai mare pentru lanțurile cinematice cu un impact redus asupra mediului înconjurător.
 

„Confortul, spațiul și siguranța au rămas printre prioritățile acestora timp de mulți ani, așa că există cu siguranță o continuitate pentru aceste cerințe de bază. De asemenea, putem observa o legătură între durata călătoriei și gradul de satisfacție pentru anumite mărci. Cu cât petreceți mai mult timp în autocamion, cu atât spațiul și siguranța sunt mai importante”, declară Delphine Maury, analist principal de informații cu privire la produse în cadrul Volvo Group Truck Technology (GTT).

Prioritățile șoferilor pot varia în funcție de naționalitate și de țările și rutele pe care se deplasează. Nu toți șoferii au posibilitatea să plătească pentru a-și parca autocamionul în locuri sigure, adaugă Delphine.
 

Ce îi motivează pe șoferii de autocamion?

CONFORTUL ȘOFERULUI: Conform sondajului, confortul șoferului se referă în principiu la locurile pentru dormit și odihnă, care sunt considerate foarte importante, precum și la confortul de pe scaunul șoferului. Când au fost întrebați ce anume preferă, pe lângă confortul de bază de pe scaunul șoferului, peste 58% dintre aceștia au spus că preferă un spațiu mai mare pentru odihnă și relaxare.

SPAȚIUL DIN CABINĂ: Spațiul din cabină este esențial. 72% dintre șoferii întrebați au declarat că acesta este un aspect foarte important. Fiecare centimetru poate aduce un plus de confort, iar senzația de spațiu este și mai importantă pentru șoferii de cursă lungă.

SIGURANȚA: Aspectul în ceea ce privește siguranța se referă atât la siguranța autocamioanelor, cât și la siguranța șoferilor. Din punct de vedere al siguranței, 3 dintre prioritățile acestora sunt alerta de furt de combustibil, alarma pentru atacuri cu gaz și o încuietoare interioară pentru ușa cabinei. În ceea ce privește siguranța șoferilor, 62% dintre șoferii care au participat la studiul online** organizat la nivel intern de Volvo în anul 2022 au declarat că preferă funcțiile de asistență la condus, cum ar fi asistența pentru menținerea benzii de circulație, asistența la schimbarea benzii de circulație, frânarea de urgență etc. Al doilea cel mai apreciat aspect privind siguranța șoferilor se referă la diversele tipuri de alarme, precum protecția împotriva adormirii la volan și măsurile de siguranță împotriva agresiunilor și a furtului (55%).

Conform cercetărilor interne efectuate în anul 2021 în engleză, germană, franceză și suedeză, operatorii trebuie să se concentreze atât pe șoferii actuali, cât și pe cei noi, pentru a soluționa problema deficitului de șoferi.

Șoferii noi au fost atrași de această profesie datorită numărului redus de cerințe necesare pentru a o practica, iar pentru 36% dintre aceștia, salariul este principala prioritate, urmată de perioada de instruire (16%) și de călătorii (11%). În cazul șoferilor cu experiență, 42% dintre aceștia consideră că printre factorii motivaționali esențiali se regăsesc salariul, autonomia, libertatea pe care le-o oferă condusul (19%) și faptul că angajatorul lor este apreciat în industrie (16%).

Există, de asemenea, o indicație clară a factorilor care îi demotivează pe șoferi. Pentru 49% dintre șoferii noi, incertitudinea de a găsi un loc de muncă este o problemă reală, chiar dacă cererea pentru competențele lor este mare în rândul companiilor de transport. Prin urmare, în astfel de situații, există posibilitatea ca operatorii să inițieze din timp un proces de integrare pozitiv, pentru a garanta o relație pe termen lung cu eventualii lor șoferi. Pe șoferii noi îi îngrijora găsirea unui loc de muncă, dar și după ce erau angajați, realizau că nu sunt bine echipați pentru a face față cerințelor profesiei, imediat după finalizarea perioadei de instruire. Presiunea intensă din partea angajatorului de a livra rapid, precum și nesiguranța legată de manevrarea unui autocamion în traficul intens și frica de accidente, i-au făcut pe șoferi să ia în considerare posibilitatea de a renunța încă de la început la acest loc de muncă din cauza stresului.

În cazul șoferilor cu experiență, angajatorii și condițiile de muncă au o influență semnificativă asupra activității lor. Un angajator care i-a tratat necorespunzător pe șoferii săi i-a făcut să vadă profesia într-o lumină mai puțin favorabilă. Printre condițiile de muncă se regăseau presiunea ridicată, stresul și riscul de accidente, toate acestea fiind văzute drept motive pentru schimbarea sau renunțarea la locul de muncă.

Cum să-i atrageți pe șoferi și cum să-i păstrați în companie

Există mai multe aspecte care afectează satisfacția șoferilor: acestea depind de experiență, precum și de locul în care, modul în care și de perioada de timp în care lucrează șoferii. Potrivit lui Delphine Maury, se pot forma câteva recomandări generale.

1. Comunicarea și atitudinea proactivă. Dialogul și interacțiunile cu șoferii dvs. reprezintă cel mai important aspect.  „Șoferii sunt adesea bucuroși să ofere feedback și să contribuie. Este esențial ca angajatorii să acorde atenție feedbackului oferit de șoferi, pentru ca aceștia să se simtă auziți și ascultați. În special, în ceea ce privește tipurile de dificultăți și provocări cu care se confruntă aceștia în timpul zilei de lucru”, spune Delphine.

2. Alegerea și caracteristicile autocamionului. Sfaturile și recomandările șoferilor cu privire la cerințele privind caracteristicile autocamionului și la alegerile generale de producție sunt esențiale. Acordați atenție elementelor care ar putea lipsi și oferiți sugestii constructive despre momentele în care și motivele pentru care sugestiile șoferilor pot sau nu pot fi îndeplinite.

3. Recompensele și stimulentele. Stimulentele sunt esențiale. Când vine vorba de consumul de combustibil sau de consumul bateriei, de exemplu, majoritatea operatorilor își stabilesc obiective și ambiții înalte. „Putem observa o lipsă generală de stimulente și de feedbackuri pozitive. Șoferii sunt mai des criticați atunci când nu reușesc să-și atingă obiectivele, dar sunt mai rar apreciați atunci când continuă să-și atingă obiectivele sau chiar să le depășească”, spune Delphine. 

Șoferii sunt imaginea mărcii dvs.; aceștia sunt imaginea afacerii dvs. pe care clienții o văd în fiecare zi. În cele din urmă, cei mai buni șoferi contribuie la dezvoltarea afacerii dvs. Dar este la fel de important pentru ei să știe la ce să se aștepte.

De ce este important să luați în considerare prioritățile șoferilor

Primul și cel mai important aspect este lipsa șoferilor și deficitul tot mai mare al acestora. Omiterea priorităților și a problemelor cu care se confruntă șoferii nu înseamnă doar presiune asupra acestora, ci poate însemna și refuzarea clienților potențiali. Acest aspect poate crea dificultăți de planificare și, în cele din urmă, poate duce la pierderi financiare.

Conform lui Delphine Maury, există câteva alte stimulente care vă vor ajuta să vă păstrați cei mai buni șoferi în companie. Pentru a-i putea păstra pe cei care continuă să livreze, să depună eforturi și să fie o opțiune de încredere și sigură pentru clienții dvs. Anumite călătorii sunt mai solicitante decât altele, iar clienții i-ar putea prefera pe unii șoferi în detrimentul altora.

„Șoferii sunt imaginea mărcii dvs.; aceștia sunt imaginea afacerii dvs. pe care clienții o văd în fiecare zi. În cele din urmă, cei mai buni șoferi contribuie la dezvoltarea afacerii dvs. Dar este la fel de important pentru ei să știe la ce să se aștepte. Oferiți-le șoferilor îndrumare, precum și ocazia de a se perfecționa”, spune Delphine.
 

Luați în considerare prioritățile șoferilor pentru a împiedica deficitul acestora

Când sunt întrebați despre cel mai important aspect sau despre principala problemă de la nivelul autocamionului lor, șoferii vorbesc adesea despre confort***. Acest lucru se poate concretiza prin confortul șoferului (scaunul, poziția la volan), confortul în timpul condusului (direcția, schimbarea vitezelor) și confortul în ceea ce privește odihna (patul, spațiile de depozitare). În prezent, aceste aspecte nu oferă cel mai înalt grad de satisfacție pentru șoferi: principalele probleme fiind accesul în cabină, vizibilitatea și siguranța.

Siguranța este percepută de către șoferi drept principalul subiect care le va influența activitatea în viitor. De asemenea, acest subiect poate lua mai multe forme, cum ar fi siguranța șoferilor și siguranța autocamioanelor: unele aspecte, cum ar fi siguranța personală, par a fi mai îngrijorătoare pentru șoferii care efectuează curse internaționale.
 

„Pentru a soluționa aceste probleme care continuă să revină în studiile de cercetare, este important să comunicați în permanență cu șoferii dvs. Feedbackul, atitudinea proactivă și așteptările șoferilor nu ar trebui să fie subestimate”, spune Delphine.
 

Aici puteți să aflați mai multe despre asistența pentru șoferi și despre perfecționarea acestora.
 

*Uniunea Internațională a Transportatorilor Rutieri. Țările în care a fost efectuat sondajul: Statele Unite ale Americii, Mexic, Argentina, Europa (Spania, Italia, Franța, Regatul Unit, Irlanda, Germania, Polonia, România, Belgia, Țările de Jos), Eurasia (Rusia, Uzbekistan, Ucraina), Turcia, Iran, China
 

**Respondenți din 16 țări diferite: Portugalia, Spania, Franța, Germania, Belgia, Țările de Jos, Suedia, Danemarca, Polonia, Cehia, Slovenia, Lituania, Estonia, România, Bulgaria, Ungaria.

*** Studiu de cercetare online efectuat la nivel intern de Volvo, la care au participat 517 șoferi de autocamion din Franța, Germania și Anglia.

insight.template.relatedInsights