TRUCKS

Extragerea sării din cel mai mare deșert alb din Bolivia.

Lumina este nemiloasă, iar aerul este subțire. În cel mai mare deșert de sare din lume, oameni și mașini deopotrivă sunt puși la încercare. Aici, șoferul de autocamion Dario Machaca Colque a lucrat timp de mai bine de 30 de ani.
Salar de Uyuni, Bolivia.
În fiecare an, din Salar de Uyuni, Bolivia, se extrag aproximativ 25.000 de tone de sare.

Primele raze de soare ale dimineții încep să lumineze crestele de munte din jurul deșertului de sare. Vântul bate din ce în ce mai tare, iar aerul rece și tăios îngheață obrajii. Pentru noii sosiți aerul subțire se manifestă sub forma unei ușoare dureri de cap.

„Am început să conduc autocamioane Volvo aici, de când aveam 14 ani și, de atunci, nu am folosit alte autocamioane”, spune Dario Machaca Colque în timp ce urcă în cabina autocamionului său Volvo FH16, parcat în fața casei sale din orășelul Colchani. 

Salar de Uyuni sau Salar de Tunupa, după cum îl denumesc localnicii indieni, este situat în provincia Potosi din vestul Boliviei. Cel mai mare platou de sare din lume ocupă aceeași suprafață ca orașul Los Angeles și este formată din 10.583 de kilometri pătrați de sare densă.
 
Astăzi, Dario va încărca și va transporta sare extrasă din platoul de sare. Înainte de a porni, îi ia cu el pe încărcătorii care îl vor ajuta astăzi. Îi așteaptă o zi de muncă grea. Remorca mare va fi încărcată cu 25 de tone de sare – la mână, cu ajutorul lopeților. De aceea Dario se asigură că ia cu el alimente și băuturi pentru încărcători.

„Aceștia sunt Edgar și fratele său, Ivan. Și ei sunt de aici, din oraș. Toată lumea cunoaște pe toată lumea aici”, spune Dario în timp ce se apropie cei doi încărcători.

Edgar și Ivan urcă în remorcă, acolo unde îi așteaptă deja tatăl lor, Paulino, care este și el încărcător. 

La fiecare două călătorii prin platoul de sare spălăm bine cu apă autocamioanele. Apoi le acoperim cu ulei și vaselină pentru a le proteja în călătoriile următoare.

Acum 40.000 de ani, întreaga zonă era un lac preistoric și, când apa s-a retras, s-a format acest platou de sare. Sarea este sfărâmată sub roți, în timp ce autocamionul se deplasează pe vastul platou realizând forme octogonale mari. Șoseaua dispare în albul gol, iar Dario navighează folosindu-se de munții din zare ca puncte de referință. Dario cunoaște foarte bine această zonă.

„Suprafața este compusă din două straturi de sare condensată, unul superior și unul inferior. Între acestea se află un strat de mâl. Nu este periculos să conduci pe sare, însă, dacă te abați de la traseul normal, poți avea probleme. În unele locuri, suprafața este mai moale și autocamionul se poate bloca adânc în sare.”

Soarele urcă la orizont, iar razele sale sunt reflectate de terenul alb, făcând din ochelarii de soare o necesitate. Mâinile aspre ale lui Dario și ridurile din colțurile ochilor săi sunt mărturia unei vieți de muncă grea, într-o continuă luptă cu lumina nemiloasă. Platoul de sare este locul de muncă al lui Dario de peste 30 de ani.

„Însă oamenii care locuiesc aici sunt puternici și sănătoși. Sarea este bună pentru artrită și pentru durerile de articulații”, explică Dario cu un zâmbet.

De-a lungul anilor, Dario a avut câteva autocamioane Volvo. În prezent, deține două Volvo FH16 din 2006 de 610 cai putere. A importat autocamioanele singur din Europa. Pe autocamionul lui Dario se pot observa încă autocolantele de la proprietarii anteriori, compania de logistică DFDS din Germania.

„Anul viitor vreau să cumpăr încă un autocamion Volvo, unul din 2008. Îl voi importa din Suedia.” 

Dario și alți 23 de șoferi sunt membri ai „Cooperativei 11 iulie”, care este o cooperativă a șoferilor ce efectuează transporturi domestice și internaționale în zonă. Drumurile din preajma platoului de sare sunt proaste, iar distanțele sunt mari. De aceea platoul de sare este utilizat ca coridor către provincia Oruro din nord, Cochabamba din nord-est și Chile în vest.

În calitate de membri ai cooperativei, șoferii dețin propriile autocamioane, dar împart administrarea acestora. Costurile și profiturile sunt împărțite între membri.

Pentru Dario și colegii lui șoferi, autocamioanele Volvo reprezintă alegerea evidentă – 20 dintre cele 23 de vehicule din cadrul cooperativei sunt autocamioane Volvo.

„Iarna este foarte frig aici și alte autocamioane pur și simplu nu pornesc. Drumurile din preajma platoului de sare sunt foarte accidentate. Celelalte autocamioane tremură și au scurgeri, motoarele nu mai funcționează cum trebuie. Nu același lucru se întâmplă cu Volvo. Acestea sunt solide și se descurcă în astfel de condiții grele.”

Având în vedere că sarea accelerează ruginirea, autocamioanele sunt foarte solicitate. Dario explică faptul că sunt necesare lucrări de întreținere intense:

„La fiecare două călătorii prin platoul de sare spălăm bine cu apă autocamioanele. Apoi le acoperim cu ulei și vaselină pentru a le proteja în călătoriile următoare.”

În fiecare an, din Salar de Uyuni se extrag aproximativ 25.000 de tone de sare. Procesul de extracție este simplu, dar presupune multă muncă. Sarea, care este umedă, este adunată de mână peste noapte pentru a se usca înainte de a fi încărcată.

În această zonă, sarea este suficient de solidă, astfel încât putem să venim cu autocamioane grele, însă ceva mai încolo sarea este mai moale... autocamioanele se pot scufunda în sare.

Brusc, albul infinit este întrerupt de câteva siluete. După un timp, piramidele de sare devin din ce în ce mai pronunțate. Dario oprește autocamionul, coboară și le explică lui Edgar, Ivan și Paulino ce trebuie să facă. Primele trei grămezi de sare vor fi încărcate pe o parte a remorcii, apoi autocamionul va fi întors și pe cealaltă parte vor fi încărcate încă trei grămezi. 
 

„Este important să încărcăm din ambele părți pentru a exista un echilibru”, explică Dario.

Arată în zare.

„În această zonă, sarea este suficient de solidă, astfel încât putem să venim cu autocamioane grele, însă ceva mai încolo sarea este mai moale. Acolo, autocamioanele se pot scufunda în sare.”

Chiar în acest moment platoul de sare este uscat, însă în sezonul ploios din lunile de vară, lacul Popoo din apropiere inundă și acoperă platoul cu un strat de apă. În unele locuri, adâncimea poate atinge un metru.

„De aceea, înainte ca ploile să vină, realizăm un stoc de sare în Colchani și apoi încărcăm de acolo. Nici noi și nici încărcătorii nu lucrăm pe platoul de sare în sezonul ploios.”

Paulino, Edgar și Ivan aruncă ultimele lopeți de sare în remorcă. Munca a durat aproape trei ore. Cei trei sunt transportați înapoi în Colchani de către unul dintre numeroasele vehicule turistice din zonă.

Înainte să plece, Dario este prins într-o furtună de nisip. Vântul bate din deșerturile pietroase din apropiere și adună nori maronii de nisip la orizont. Nisipul fin se năpustește asupra platoului de sare.

Dario stă în cabină și așteaptă ca furtuna să se potolească.

„De obicei, nu durează mai mult de o oră”, explică Dario. Pornește radioul și se aude un nou prezentator care prezintă știrile locale în ritm de staccato.

Are dreptate, furtuna trece și, în zare, norii amenințători se retrag de deasupra platoului de sare, iar Dario pornește motorul.
 

Autocamionul

Date tehnice: Autotractor Volvo FH16 cu remorcă braziliană fabricată de Randon. Destinat distanțelor lungi și încărcăturilor grele, acest autocamion din 2005 are un motor de 16,1 litri cu șase cilindri în linie, 610 cp și un cuplu de 2.800 Nm la 1.000-1.500 rpm.

Cum este utilizat: Utilizat pentru transportul de borax și sulf de la minele din regiune și sare de pe platourile de sare, atât la nivel internațional, cât și intern. Un transport durează de obicei 14-18 ore. Aproximativ 70.000 de kilometri pe an.