TRUCKS

Simulatorul auto – autocamionul virtual al viitorului

Utilizând unul dintre cele mai avansate simulatoare auto, Volvo Trucks se află în avangarda cercetărilor din domeniul siguranței.
În interiorul simulatorului.
Simulatorul auto, aflat în proprietatea institutului suedez de cercetări VTI (Institutul Național de Cercetări Rutiere și Transporturi din Suedia), este considerat drept unul din cele mai avansate din lume.

Autocamionul rulează după ce a executat un viraj la dreapta, apoi accelerează pe o porțiune dreaptă a drumului care se întinde în față. Viteza crește, iar copacii trec rapid prin dreptul geamurilor cabinei. Corpul simte clar vibrațiile datorate suprafeței neregulate a drumului. Nimic surprinzător aici – cu excepția faptului că tot ceea ce se aude, se simte și se vede este simulat pe computer!  

„Ideea de bază pentru un simulator este să creeze sentimentul veridicității. Trebuie să genereze exact aceleași senzații pe care le aveți când conduceți un autocamion pe un drum normal”, spune Kristoffer Tagesson, un doctorand care lucrează la Volvo Trucks.

Acest simulator auto, aflat în proprietatea institutului suedez de cercetări VTI (Institutul Național de Cercetări Rutiere și Transporturi din Suedia), este considerat drept unul din cele mai avansate din lume. Cercetarea întreprinsă are drept obiectiv dezvoltarea siguranței pentru autovehiculele prezente și viitoare. Volvo Trucks este unul dintr-un număr de parteneri din industria auto care întreprind cercetări pe simulator în vederea proiectării celor mai sigure autocamioane din lume. 

Testele de coliziune sunt excelente; vizionarea acestora poate fi extrem de spectaculoasă și reprezintă, totodată, una din cele mai eficiente modalități de testare a comportamentului autocamionului în cazul unei coliziuni. Totuși, siguranța în trafic înseamnă mai mult decât geamuri sparte și bucăți de metal torsionat. 

„Cu un test de coliziune putem vedea ceea ce se întâmplă în momentul impactului efectiv – dar ce s-a întâmplat înainte? Cum ne dăm seama dacă nu cumva sistemele de siguranță active au distras atenția șoferului într-o situație critică, în loc să îl ajute? Acesta este genul de întrebări pe care ne concentrăm aici”, explică Kristoffer Tagesson.

Ideea de bază pentru un simulator este să creeze sentimentul veridicității. Trebuie să genereze exact aceleași senzații pe care le aveți când conduceți un autocamion pe un drum normal.

El se află în camera operatorului, unde câteva computere înregistrează modul în care șoferul de testare conduce, urmărește drumul și se poziționează pe acesta. Sunt colectate cantități enorme de date. Unul din principalele avantaje ale acestui simulator auto, care include un tip relativ nou de tehnologie de testare, constă în faptul că, acum, este posibil să includem șoferul dintr-un stadiu timpuriu al dezvoltării noilor produse. 

„În mod tradițional, era necesar să se construiască mai întâi totul – drumuri, autovehicule și sisteme de siguranță – și abia apoi se puteau efectua teste, pentru a constata dacă funcționează în practică. Acum, însă, cele două activități se pot desfășura în paralel”, continuă Kristoffer Tagesson.

Cu alte cuvinte, simulatorul auto ne oferă posibilitatea să testăm chiar acum noile autovehicule pentru viitoarele medii în care vor fi conduse. Peter Nilsson, alt doctorand care lucrează la Volvo Trucks, este implicat chiar în acest tip de proiect. 

„Lucrările de dezvoltare a unui autovehicul și a infrastructurii se bazează pe o perspectivă pe termen lung. Cu ajutorul acestui simulator, care poate vizualiza aproape orice tip de condiții rutiere, putem optimiza dezvoltarea acestor două elemente”, spune el. 

Proiectul lui Peter Nilsson se numește Coridoare de siguranță și investighează modalitățile de a găsi culoare de siguranță pentru vehiculele cu remorcă având o lungime cuprinsă între 27 și 34 de metri. 

„Sunt convins că, până în 2020-2030, vom vedea aceste autovehicule lungi cu remorcă pe șosele, deoarece sunt o alternativă eficientă din punct de vedere ecologic. Totuși, până atunci, trebuie să găsim o modalitate de a simplifica munca șoferului, deoarece cunoașterea poziției exacte a remorcii reprezintă o adevărată provocare”, explică Peter Nilsson.

 

Așadar, cu ajutorul unui sistem de condus avansat, va fi posibil, în viitor, ca un vehicul real să își calculeze o poziție sigură pe drum, utilizând informațiile furnizate de drumul pe care se află, de semnalizări și de celelalte vehicule. 

„Ideea este ca acest sistem autonom să intervină și să preia controlul de la șofer, dacă observă că vehiculul se află în afara coridorului de siguranță. Acum provocarea constă în a afla modul în care trebuie realizat acest transfer, deoarece este important ca pentru șofer, acest lucru să se facă în mod firesc.”

S-a efectuat recent un test pe simulatorul auto, în cadrul căruia 20 de șoferi au încercat două sisteme autonome de condus diferite. Apoi, au fost rugați să evalueze subiectiv care dintre sisteme a fost mai bun. Cu toate acestea, deoarece un șofer experimentat știe mai bine decât oricine cum trebuie să se comporte un autovehicul la drum, Peter Nilsson le-a oferit posibilitatea șoferilor de testare să conducă ei înșiși vehicule lungi cu remorcă. 

„Am putut să înregistrăm și să analizăm în mod obiectiv modul în care au condus acești șoferi experimentați un vehicul lung de 30 de metri pe drumuri dificile. Pe viitor, vom putea utiliza aceste date ca parte a documentației pentru dezvoltarea culoarelor de siguranță și a sistemului autonom.” 

Efectuarea acestor teste a fost posibilă datorită tehnologiei avansate a simulatorului. Simulatorul este amplasat pe două benzi rulante care se intersectează și care oferă, astfel, posibilitatea de a crea experiența condusului în față și în marșarier, precum și pe cea a virajului. Cabina autocamionului se poate deplasa și vertical. Astfel, se creează o experiență realistă a condusului, atât cu privire la schimbarea direcției, cât și la vibrațiile șasiului.

Generând această imagine detaliată a comportamentului real al șoferului, putem identifica potențialele puncte de îmbunătățire a propriilor sisteme de siguranță.

Cabina mai este echipată cu zece camere video care înregistrează comportamentul șoferului. Cinci camere sunt amplasate vizibil, pe parbriz, în fața șoferului. Acestea folosesc lumina infraroșie pentru a înregistra și consemna toate mișcările ochilor șoferului. Astfel, cercetătorii pot vedea exact unde, când și cât de des se uită șoferul la drum și își coboară privirea către telefon și GPS (sistemul de navigație prin satelit), de exemplu. 

Alte cinci camere sunt ascunse foarte bine în interiorul cabinei, pentru ca șoferul să nu se gândească la ele. Acestea înregistrează alte gesturi tipice pe care le face șoferul – totul, de la manevrarea volanului, până la mișcările piciorului pe accelerație și pedale. 

Un alt proiect captivant, realizat în prezent de Volvo Trucks, are drept obiectiv găsirea unei descrieri matematice a comportamentului șoferului – așa-numitul model al șoferului. Acesta va fi utilizat pentru evaluarea sistemelor active de siguranță.

 

Sistemele, care se află deja pe piață, precum Avertizare de coliziune cu frână de urgență, au fost testate pe simulator. Pe rând, 46 de șoferi au luat loc în simulator, fără a ști ceea ce urmează să se întâmple în timp ce conduc. După 30 de minute de condus, a fost simulată o situație critică și s-a activat sistemul de siguranță. 

„Astfel, putem să observăm cât de rapid reacționează șoferul la avertisment, modul în care gestionează situația cu și fără sistem, precum și dacă există vreo diferență între reacțiile persoanelor care au o anumită experiență cu sistemul. Generând această imagine detaliată a comportamentului real al șoferului, putem identifica potențialele puncte de îmbunătățire a propriilor sisteme de siguranță”, a spus Gustav Markkula, un doctorand responsabil de proiect. 

„Ca cercetător, este important să mi se ofere șansa să întâlnesc șoferii și să aflu ce cred ei în realitate despre produsele și soluțiile noastre. Cred că aceasta este cheia succesului.”