TRUCKS

Locul unde motoarele prind viață

Vizitați fabrica de motoare Volvo de la Skövde, Suedia, locul în care sunt construite motoarele, și faceți cunoștință cu inginerii din spatele tehnologiei Euro 6.
Topitoria de la fabrica Volvo Trucks.
Cuptorul de topire este alimentat cu materii prime la G1, una din cele două topitorii ale fabricii de motoare Volvo.

Fredrik Karlén coboară vizorul căștii și introduce dispozitivul de colectare a zgurii în furnalul deschis. Metalul topit are o temperatură de 1.500 de grade Celsius, iar personalul trebuie să respecte reglementări de siguranță foarte stricte. Ne aflăm la G1, una din cele două topitorii ale fabricii de motoare Volvo de la Skövde, Suedia. La G1, partea superioară a cuptorului de topire este alimentată în mod continuu cu materii prime – reziduuri de forjare și de turnare din fabrică. Pentru obținerea valorilor corecte ale oțelului topit sunt adăugate diverse elemente de aliere, precum carbonul și siliciul.  

Oțelul, asemeni unui râu auriu, curge prin lingurile de turnare până la destinația finală a topitoriei: furnalele pentru turnarea chiulaselor și a blocurilor motor. Aici, printre scântei și valuri de fum, în lumina slabă a topitoriei, sunt create motoarele de autocamioane. 

 

O dată la patru minute, noi materii prime intră în furnal. De sus, din camera de control, topitorul Fredrik Karlén supraveghează în permanență procesul. 

„Pentru a produce motoare de bună calitate, trebuie ca valorile aliajului să fie absolut perfecte. La secția de topitorie, personalul avansează pe măsură ce capătă experiență. Cei mai vechi membri ai echipei îi învață pe cei tineri. Începi ca muncitor care aduce oțelul, apoi te ocupi de furnal și, în fine, poți ajunge aici, în camera de control”, explică Fredrik Karlén, care și-a început munca în echipa de asamblare de la Volvo Trucks, în 1994, și s-a mutat la topitoria G1, în 2009.

Prima topitorie din Skövde s-a deschis în anul 1868, unitatea G1 a devenit operațională în 1951 și, în august 2009, au început lucrările de topitorie în unitatea G2, care este mult mai modernă. Munca este solicitantă, dar rata de plecare a personalului este scăzută. Aici există un sentiment de respect pentru meserie și pentru oțel. 

„Din punctul nostru de vedere, noul motor Euro 6 nu va implica prea multe schimbări. Specificațiile pentru valorile oțelului urmează să fie modificate, dar, în rest, procesul va fi cel obișnuit”, adaugă Fredrik Karlén. 

La data de 31 decembrie 2013, odată cu intrarea în vigoare a celor mai riguroase cerințe europene pentru autocamioanele de mare tonaj, s-a produs o înăsprire semnificativă a regulamentelor. Comparativ cu norma Euro 5, emisiile de oxid de azot (NOX) au fost reduse cu 80 de procente, iar cele de particule cu 50 de procente. Pentru prima dată, a fost necesară conformitatea și în ceea ce privește limitele emisiilor, indiferent de condițiile climatice și de starea traficului.

Pentru a produce motoare de bună calitate, trebuie ca valorile aliajului să fie absolut perfecte. La secția de topitorie, personalul avansează pe măsură ce capătă experiență. Cei mai vechi membri ai echipei îi învață pe cei tineri.

Una din principalele provocări pentru Volvo Trucks a reprezentat-o conformarea la aceste cerințele riguroase, fără deteriorarea celorlalte caracteristici importante, precum ușurința condusului, eficiența, consumul de carburant și durata de exploatare a autocamionului. 

„Dacă un autocamion staționează la atelier pentru că nu este corespunzător din punctul de vedere al tehnologiei emisiilor, clientul pierde bani.” Iată de ce fiabilitatea și durabilitatea au reprezentat parametri de o deosebită importanță în cadrul lucrărilor realizate de Volvo Trucks pentru motorul Euro 6”, a declarat Mikael Karlsson, manager principal de proiect pentru întregul proiect Euro 6 de la Volvo Group Trucks Technology (GTT).

În munca de proiectare, Volvo Trucks a putut profita de pe urma experienței din S.U.A, unde standardul referitor la emisii, corespunzător standardului Euro 6, a fost introdus încă din 2010. Printre alte aspecte, autocamioanele din S.U.A sunt prevăzute cu o combinație între EATS (Exhaust After Treatment System – sistemul de tratare ulterioară a gazelor de eșapament), filtrul de particule diesel (DPF) și catalizatorul pentru reducerea oxizilor de azot (SCR). Această tehnologie, în combinație cu motorul Euro 5, produs de Volvo Trucks, a format baza noului motor Euro 6.

„Una din diferențele dintre soluția noastră din S.U.A. și cea aleasă pentru Euro 6 este aceea că, în noul motor, am pus componentele într-un singur eșapament și nu în două”, explică Lars-Olof Andersson, liderul proiectul pentru combustie de la Volvo Group Trucks Technology (GTT). 

O altă provocare a reprezentat-o respectarea cerinței ca valorile pentru emisii să nu fie depășite niciodată, indiferent de condițiile climatice și de starea traficului. În mod normal, temperatura gazelor de eșapament variază în funcție de gradul de încărcare a autocamionului, gol sau foarte încărcat, și de condițiile de rulare, în traficul lent urban sau pe autostradă deschisă. Totuși, pentru asigurarea unui nivel stabil al emisiilor de oxid de azot și al particulelor, temperatura emisiilor nu trebuie să coboare niciodată sub 200 de grade Celsius. Dacă temperatura este prea scăzută, poate fi ridicată cu ajutorul sistemului EGR (Exhaust Gas Recirculation – recirculare a gazelor de eșapament). Aceasta înseamnă că gazele de eșapament fierbinți sunt amestecate cu aerul pentru întreținerea arderii, apoi reintroduse în motor. Gazele de eșapament reîncălzite sunt apoi introduse în sistemul de tratare ulterioară, în care ating temperatura corectă.

Dacă un autocamion staționează la atelier pentru că nu este corespunzător din punctul de vedere al tehnologiei emisiilor, clientul pierde bani. Tocmai de aceea, fiabilitatea și sustenabilitatea au reprezentat parametri deosebit de importanți în activitatea pe care Volvo Trucks a desfășurat-o cu privire la motorul Euro 6.

De asemenea, Euro 6 vizează introducerea specificațiilor pentru un sistem intern care să verifice în permanență toate sistemele și funcțiile autocamionului. În plus, este necesară o verificare externă a emisiilor. Anual, producătorii trebuie să testeze un anumit număr de autocamioane din fiecare gamă de modele. Testul este realizat cu ajutorul unui instrument de măsurare a emisiilor conectat la țeava de eșapament. 

„Verificarea externă este realizată pe o anumită porțiune de drum, în condiții de trafic real. Autocamioanele sunt conduse în diverse condiții de trafic, cunoscute sub numele de ciclu de deplasare. Acesta trebuie să includă condusul pe autostradă, în trafic urban și pe teren în pantă”, continuă Nitin Patel, director pentru sistemele de combustie din cadrul GTT.

Euro 6 nu a fost doar o provocare din punct de vedere tehnic. A necesitat, de asemenea, introducerea unor soluții noi de asamblare la fabrica de motoare din Skövde. A fost necesar să se construiască noi utilaje și au fost incluse noi stații în procesul de asamblare. 

Piesele turnate ale motorului ajung în sala luminoasă și aerisită a secției de asamblare, după ce au fost prelucrate de roboți. În secția de asamblare este aproape liniște. Se aude zumzăitul câtorva utilaje și un radio îndepărtat, care cântă la volum redus. Aici se produc motoarele pentru autocamioanele care se vând în toată lumea, iar jumătate dintre acestea sunt motoare Euro 6, fabricate în principal pentru piața europeană. Motoarele Euro 5 sunt produse în continuare pentru destinații din afara Europei.  

„În contextul introducerii standardului Euro 6, avem o gamă mult mai largă de articole, iar stațiile de lucru au fost transformate și am creat o nouă modalitate de manevrare a materialelor”, spune Henrik Andersson, un muncitor de la secția de asamblare care a fost implicat în proiectarea noilor stații de asamblare. 

Producția motoarelor Euro 6 a fost introdusă într-un ritm calm, iar interesul s-a concentrat în mod constant pe siguranța proceselor și rezolvarea provocărilor care s-au ivit pe parcurs. 

Când motorul ajunge la ultima stație, este supus unui test la rece și trece pe la secția de vopsitorie, apoi motoarele terminate sunt trimise la depozit, unde așteaptă să fie transportate la fabricile Volvo Truck din Tuve și Ghent. 

Este frig aici, poate puțin prea frig, departe de lumea plină de scântei și căldură în care Fredrik Karlén îndepărtează zgura de la încă o șarjă. Furnalul funcționează încontinuu și produce 30 de tone de oțel pentru un număr total de 72.000 de motoare pe an. Furnalele topitoriei G1 nu apucă niciodată să se răcească.