TRUCKS

Trecerea la trepte inferioare de viteză

Un nou membru al familiei I-Shift a fost lansat: transmisia I-Shift cu trepte de forță. Noua cutie de viteze face posibilă pornirea de pe loc cu încărcături de până la 325 de tone.
Prim plan cu componentele I-Shift.
Multe dintre noile piese din noul I-Shift sunt fabricate din materiale extrem de rezistente.

Vârful sezonului pentru șoferii autocamioanelor de bușteni din nordul Suediei începe când pământul îngheață. Temperaturile pot scădea extrem de mult, adesea sub -30 °C, dar suprafața înghețată ajută șoferii să manevreze mai bine autocamioanele pe drumurile forestiere. Primăvara și toamna reprezintă o provocare și mai mare. Ploaia și zăpada topită fac ca suprafețele să devină dificile la executarea manevrelor cu un autocamion de cherestea de 24 de metri.

„Condițiile meteo reprezintă cea mai mare provocare pentru noi. Conducem adesea pe drumuri înguste și în zone în care se manevrează greu atunci când în pădure se află multă apă”, explică Jonas Lundmark, un șofer care tocmai și-a terminat de încărcat autocamionul de bușteni.

Un autocamion complet încărcat cântărește 64 de tone și este ușor de înțeles că a porni cu o încărcătură atât de grea în mijlocul unei păduri dese din Suedia poate constitui o problemă. Jonas urcă în cabină și trece în prima treaptă de viteză a noii transmisii I-Shift cu trepte de forță. O apăsare ușoară pe accelerație și autocamionul începe să se deplaseze lent în față.

„Noul I-Shift mi-a adus două trepte de forță, un lucru incredibil de prețios pentru mine atunci când trebuie să demarez cu o încărcătură grea în condiții dificile”, afirmă Jonas.

Noul I-Shift mi-a adus două trepte de forță, un lucru incredibil de prețios pentru mine în momentul în care trebuie să demarez cu o încărcătură grea în condiții dificile.

El face parte dintre șoferii de testare pe teren care au încercat noua transmisie în ultimele 18 luni.

„Am condus 250.000 de kilometri cu această cutie de viteze și a funcționat perfect.”

Raportul de transmisie în prima dintre cele două trepte de forță este de 32:1, ceea ce înseamnă de două ori mai lent decât o transmisie I-Shift standard. Cutia de viteze a lui Jonas mai dispune de două trepte de viteză pentru deplasarea în marșarier, cu un raport de transmisie de 37:1 în prima dintre acestea. 

 

În anumite situații, atunci când condițiile de drum sunt dificile sau pe anumite tipuri de teren, mi se pare că vitezele pentru deplasarea în marșarier sunt neprețuite. Am astfel posibilitatea să merg în marșarier cu o încărcătură grea într-un mod care înainte nu era posibil”, explică Jonas.

Lui Jonas i se întâmplă adesea să fie nevoit să încarce buștenii fiind parcat pe un drum forestier neamenajat, în mijlocul unei rampe. Înainte, pe vremea când Jonas conducea un autocamion cu transmisie I-Shift standard, trebuia să folosească funcția de plecare de pe loc prin accelerare bruscă.

„Pe o pantă cu înclinație mare sau pe o suprafață neuniformă, unica posibilitate de a urni vehiculul este pornirea în forță. Ceea ce înseamnă că aduc motorul la o turație relativ înaltă și eliberez manual ambreiajul. De obicei, manevra funcționează, dar provoacă uzura lanțului cinematic și, dacă roțile se învârtesc în gol, este ușor să te împotmolești. Cu noua transmisie, nu trebuie decât să selectez treapta de viteză corectă pentru pornire și să demarez ușor, menținând gradul de uzură al lanțului cinematic la un nivel minim”, explică Jonas.

Peste 40 de vehicule de testare pe teren din întreaga lume au fost utilizate pentru a încerca noua transmisie – din pădurile adânci ale Suediei, până pe înălțimile Anzilor din America de Sud. Niklas Öberg este inginerul responsabil pentru testări și este mulțumit de colaborarea cu șoferii de testare pe teren.

„Realitatea oferă provocări mult mai dificile decât putem noi simula în laborator, iar feedbackul de la șoferii ca Jonas este incredibil de important. Ei lucrează zilnic în astfel de condiții și știu ce tip de caracteristici sunt importante pentru ca munca lor să devină mai eficientă.

Realitatea oferă provocări mult mai dificile decât putem noi simula în laborator, iar feedbackul de la șoferii ca Jonas este incredibil de important.”

Niklas Öberg face parte dintre cele 100 de persoane implicate în dezvoltarea noii transmisii. El descrie principiul care se află la baza tehnologiei utilizate pentru noua transmisie ca fiind relativ simplu. Amplasarea unui set reductor între ambreiaj și carcasa principală a cutiei de viteze I-Shift standards face posibilă adăugarea uneia sau a două trepte de forță și a două trepte suplimentare pentru deplasarea în marșarier.

„De asemenea, am îmbunătățit frâna de pe arborele intermediar, care frânează arborele intermediar la schimbarea treptelor de viteză, pentru a simplifica manevrarea cu încărcături grele pe rampe abrupte”, explică Niklas Öberg.

În noua transmisie, mai multe componente, inclusiv roțile dințate, manșoanele ambreiajului și sincronizatoarele divizorului de trepte au fost ranforsate pentru a se adapta la condițiile dificile de funcționare. Autocamioanele care transportă sarcini maxime în combinație (GCW) extrem de mari, vor avea și arborii cardanici ranforsați, pentru a rezista unui cuplu mai ridicat.

„Trebuie să mărim cuplul transmis de arborele cardanic pentru a menține aceeași capacitate de pornire de pe loc în momentul în care sarcina maximă în combinație crește, iar transmisia finală are rapoarte mai mici”, afirmă Niklas Öberg. „Așadar, autocamioanele cu o sarcină maximă în combinație de 65 de tone vor dispune de un arbore cardanic ranforsat care va permite un cuplu de 33.000 Nm, comparativ cu cel standard, de 28.000 Nm.”

Prima treaptă de forță este atât de puternică, încât un autocamion poate porni de pe loc de pe un drum plat cu sarcini maxime în combinație de până la 325 de tone, ceea ce reprezintă un unicat pentru un autocamion de mare tonaj cu transmisie automată.

 

„Cu cât operația de transport presupune încărcături mai grele și cu cât terenul sau suprafața este mai dificilă, cu atât șoferul are mai mult de câștigat cu un autocamion echipat cu I-Shift cu trepte de forță. Șoferul poate accepta o încărcătură grea fără a-și mai face probleme că poate ajunge în situații care să ducă, în cel mai rău caz, la imobilizări costisitoare”, explică Peter Hardin, manager de produs pentru gamele FM și FMX la Volvo Trucks.

Cu cât operația de transport presupune încărcături mai grele și cu cât terenul sau suprafața este mai dificilă, cu atât șoferul are mai mult de câștigat cu un autocamion echipat cu I-Shift cu trepte de forță.

Noua transmisie este disponibilă atât cu priză directă, cât și cu supraviteză pentru motoarele autocamioanelor Volvo Trucks de 13 și de 16 litri, pe modelele Volvo FM, FMX, FH și FH16. Acest lucru înseamnă că transmisia poate fi utilizată pentru mai multe tipuri de segmente de transport.

Transmisia este perfectă pentru diverse activități de precizie, inclusiv cele din construcții și din domeniul mentenanței, deoarece treptele de forță oferă și posibilitatea de a conduce extrem de lent.

„Cu această transmisie, un autocamion poate să ruleze la o viteză cuprinsă între 0,5 și 2 km/h. Capacitatea de a rula atât de lent înseamnă foarte mult pentru cei care efectuează acest tip de activități, deoarece pot conduce cu mai multă precizie, pentru un rezultat final mai bun. I-Shift cu trepte de forță oferă și posibilitatea deplasării extrem de lente în marșarier, ceea ce reprezintă un avantaj imens pentru manevrele în marșarier care necesită o precizie incredibilă”, afirmă Peter Hardin.

Pentru companiile mici de autocamioane care își desfășoară activitățile pe drumuri dificile, I-Shift cu trepte de forță oferă o flexibilitate maximă și posibilitatea de a îmbunătăți economia transporturilor.

„Datorită treptelor de forță, se poate porni cu o sarcină maximă în combinație mare în situații extreme, fiind posibil acum să se utilizeze un raport al punții spate care scade turația motorului la viteze de drum normale, obținându-se un consum redus de combustibil. Acest lucru înseamnă un beneficiu semnificativ pentru firmele de autocamioane care execută acest tip de operații”, spune Peter Hardin.

În cabină, Jonas Lundmark stă în siguranță, în spatele volanului. A lăsat în urmă drumul forestier îngust și va ajunge în curând pe drumul de țară care duce la fabrica de cherestea unde va descărca. Compania de autocamioane aparține lui Jonas și tatălui său și, împreună cu un al treilea șofer, conduc aproximativ 4.000 de kilometri pe săptămână.

„Noi, șoferii de autocamioane de bușteni, ne aflăm adesea în situații de drum care ne solicită extrem de mult. Prin urmare, suntem recunoscători pentru toate soluțiile care ne pot ușura munca. Noua transmisie oferă un sentiment sporit de siguranță și de control, deoarece știi că poți porni cu ușurință.

Cum funcționează: Transmisie I-Shift cu trepte de forță

Raportul de transmisie mare oferit de I-Shift cu trepte de forță este posibil datorită unui nou set reductor care a fost adăugat transmisiei I-Shift standard.

Set reductor suplimentar
Setul reductor suplimentar se află exact în spatele carcasei ambreiajului și constă în două roți dințate suplimentare – una pe arborele de intrare și cealaltă pe arborele intermediar. Setul reductor suplimentar pentru cutia de viteze oferă acesteia posibilitatea de a furniza un raport aproape de două ori mai mare decât transmisia I-Shift standard.

Cutie de viteze îmbunătățită
Pentru a face loc reductorului suplimentar, cutia de viteze este cu 12 cm mai lungă decât transmisia I-Shift standard. Multe dintre noile piese, precum roțile dințate, manșoanele de cuplare și sincronizatoarele divizorului sunt fabricate din materiale extrem de rezistente.

Raport de transmisie
Raportul de transmisie reprezintă diferența de viteză dintre arborele de intrare și cel intermediar din cutia de viteze. Atunci când este activată cea mai mare treaptă de viteză, raportul de transmisie este de 1:1 pe o cutie de viteze cu priză directă, ceea ce înseamnă că arborii se rotesc la aceeași viteză. La prima treaptă de viteză a transmisiei I-Shift cu trepte de forță, arborele de ieșire se rotește de 32 de ori mai lent decât viteza motorului, la un raport de transmisie de 32:1.