Dezvoltarea industriei IT moderne se produce atât de rapid, încât multe dintre lucrurile care se întâmplă pot părea de domeniul science-fiction. De aceea, Per Adamsson se gândește mereu la viitor din funcția sa de Director pentru dezvoltarea strategiei și afacerilor în cadrul departamentului Volvo Group Telematics.
Utilizând expresii precum „servicii în cloud”, „big data” și „internetul lucrurilor”, acesta arată cum ideile care cu puțin timp în urmă păreau de domeniul fantasticului se transformă acum în realitate.
„După lansarea telefoanelor inteligente, avantajele a ceea ce numim conectivitate au devenit evidente în viața de zi cu zi a fiecăruia dintre noi”, afirmă el.
În prezent, considerăm conectivitatea un lucru obișnuit. Datele sunt trimise către un așa-numit cloud prin rețele wireless, unde sunt stocate, analizate și distribuite ca un serviciu prin internet, creând un plus de valoare pentru diverși utilizatori.
„Toate dispozitivele cu senzor integral, care sunt conectate la internet, generează informații pentru utilizatori. Dacă există un domeniu în care dezvoltarea sectorului IT se produce cu o viteză uimitoare, acesta este industria auto. În prezent, autovehiculele generează o cantitate enormă de date, iar plusul de valoare oferit constă în eficiența sporită a soluțiilor și serviciilor noastre în domeniul transporturilor”, explică Per Adamsson.
De fapt, sectorul auto se situează deja pe locul al doilea în calitate de cel mai mare utilizator de date din lume, după electronicele de uz casnic.
„Dacă devin inteligente, operațiile comerciale ale clienților noștri vor fi mai profitabile.”
Unul dintre domeniile în care tehnologia inteligentă diferă de mașinile și aparatele obișnuite este utilizarea informațiilor despre utilizatori.
„Obiectivul nostru final este de a obține sisteme de date autodidacte. În acest fel, datele vor putea trage concluzii statistice pentru a crea eficiență maximă, fără a fi nevoie să primească instrucțiuni de la utilizator. Un exemplu simplu ar fi cafeaua, care să fie gata fără a porni filtrul de cafea. După ce a învățat când și cum dorim cafeaua, nu va mai trebui nici măcar să ne gândim să pornim aparatul!”
Dacă există un domeniu în care dezvoltarea sectorului IT se produce cu o viteză uimitoare, acesta este industria auto.
Pe măsură ce se creează acest ecosistem de dispozitive inteligente, autocamioanele devin, de asemenea, mai inteligente. Mai sunt multe lucruri de descoperit în ceea ce privește modul în care conectivitatea va remodela industria transporturilor. Însă, anumite dezvoltări sunt mai ușor de prezis decât altele.
Hayder Wokil, Directorul departamentului de calitate și disponibilitate din cadrul Volvo Trucks, este convins că progresele în domeniul conectivității vor revoluționa service-ul pentru autocamioane. „Atunci când diverse componente ale autocamionului ne vor comunica starea lor, vom fi capabili să prevenim perioadele de inactivitate neplanificate într-un mod cu totul nou”, spune el.
Disponibilitatea, capacitatea autocamionului de a fi gata de lucru, este din ce în ce mai importantă în industria transporturilor, pe măsură ce cerințele tot mai mari fac perioadele de inactivitate neplanificate tot mai costisitoare. În prezent, conform studiilor Volvo Trucks, costul direct al unei perioade de inactivitate neplanificate este estimat la aproximativ 1.000 Euro pentru o companie de transporturi europeană medie. Acestea sunt doar costurile directe, cum ar fi recuperare, reparații și venituri pierdute. Costurile indirecte, precum mărfurile distruse sau pierderea veniturilor din cauza reputației afectate, sunt mai greu de calculat.
„Capacitatea de a crește disponibilitatea joacă un rol decisiv în supraviețuirea fiecărei companii de transporturi cu autocamioane. Autocamionul trebuie să funcționeze ca să aducă bani operatorului său.”
Aceasta este rațiunea de la baza viziunii Volvo Trucks: niciun autocamion Volvo nu trebuie să se confrunte cu o perioadă de inactivitate neplanificată. Un studiu recent desfășurat de Centrul pentru Tehnologie și Cercetare Avansată din cadrul Volvo Trucks a arătat că opt din zece perioade de inactivitate neplanificate s-ar fi putut evita, dacă service-ul ar fi fost mai dinamic și s-ar fi bazat mai mult pe starea curentă a fiecărui autocamion, lucru care este posibil datorită conectivității. Cunoașterea stării unui autocamion în timp real va permite efectuarea lucrărilor de întreținere imediat și la momentul potrivit, reducându-se astfel riscul daunelor consecvente costisitoare, dat fiind că o componentă defectă poate avea un impact negativ asupra celorlalte.
„În următorii cinci ani, estimez că firmele de transporturi vor pune presiune mai mare asupra producătorilor de autocamioane, pentru a se asigura că autovehiculele lor beneficiază de disponibilitate mai mare. De aceea, în prezent, Volvo Trucks desfășoară o serie de proiecte de cercetare pentru a asigura disponibilitate mai mare pentru clienții săi. O singură perioadă de inactivitate neplanificată este deja prea mult. Impactul poate fi devastator asupra economiei companiei de transporturi”, adaugă Hayder Wokil.
Volvo Trucks utilizează deja funcțiile telematice pentru a monitoriza uzura pieselor, cum ar fi uscătoarele de aer, bateriile, frânele și ambreiajele.* În orice caz, chiar dacă teoretic ar fi posibil să echipăm fiecare componentă a autocamionului cu un senzor propriu, am obține un autocamion extraordinar de scump. Prin urmare, este necesar să găsim metode prin care să analizăm datele, astfel încât să putem acoperi întregul autocamion.
Atunci când diverse componente ale autocamionului ne vor comunica starea lor, vom fi capabili să prevenim perioadele de inactivitate neplanificate într-un mod cu totul nou.
În acest scop, Volvo Trucks desfășoară o serie de proiecte de cercetare privind conectivitatea. Unul dintre acestea este In4Uptime, condus de Fredrik Bode din cadrul Volvo Group Trucks Technology. Proiectul intenționează să utilizeze cât mai multe dintre datele puse la dispoziție. Bode arată că există trei tipuri distincte de date, care se combină pentru a diagnostica și a prezice starea unui autocamion.
„În primul rând, utilizăm semnalele generate de autocamion. Aceste date conțin informații care sunt trimise în rețeaua de senzori și unităților de control ale autocamionului. În al doilea rând, utilizăm datele stocate provenite de la alte autocamioane, cum ar fi istoricele de service din atelierele noastre. În ultimul rând, avem date externe, de genul celor care nu provin de la autocamion, ci de pe internet sau de la furnizorii externi, cum ar fi informații despre trafic sau vreme.”
În cadrul acestor informații, căutăm abaterile care ne vor arăta dacă în curând va apărea o defecțiune. În cazul în care autocamionul se află într-o stare mai bună decât cea estimată, intervalul de service se poate mări.
In4Uptime încearcă să dezvolte metode de a sorta datele și de a identifica aspectele care au un efect decisiv atunci când este vorba de defecțiunea unei componente. În cele din urmă, aceste metode vor fi utilizate pentru a dezvolta programe software cu modele și algoritmi care prezic momentul când nivelul de uzură al unui autocamion impune aducerea sa în service.
„Puteți spune că ne lipim urechea de autocamion și ascultăm, iar acesta ne spune dacă ceva este pe cale să se defecteze. Accesul la aceste informații ne va permite să avem autocamioane mai eficiente, iar obiectivul este ca firmele de transport care exploatează autocamioane Volvo să obțină profituri cât mai mari.”
*Serviciile de conectivitate menționate mai sus fac parte din Contractul de Service Volvo Gold pe piețele selectate.
[conectivitate]
baza care permite schimbul de date la scară mai mare. Conectivitatea curentă în cadrul tehnologiei inteligente este rezultatul conexiunilor wireless prin internet.
[big data]
cantități semnificative de date care sunt adunate la o scară atât de mare, încât sunt greu de procesat și de analizat cu programele software standard.
[servicii în cloud]
un serviciu prin internet, care stochează, distribuie și analizează informații. Datele sunt analizate utilizând concluzii statistice și algoritmi care creează un plus de valoare pentru diverși utilizatori.
[internetul lucrurilor]
o rețea de echipamente legate prin conectivitate. Schimbul de date prin internetul lucrurilor ne ajută să creștem valoarea, deoarece echipamentele inteligente pot oferi serviciile care corespund nevoilor utilizatorilor.