TRUCKS

Teste de impact și simulări – ARTa evitării accidentelor

Încă din 1969, Echipa de Investigare a Accidentelor de la Volvo a analizat mii de accidente de trafic. Prin colaborarea strânsă a echipei cu departamentul de dezvoltare a produselor de la Volvo, descoperirile sale exercită un impact considerabil: atât în dezvoltarea soluțiilor tehnice de sporire a siguranței, cât și prin răspândirea la nivel global a filozofiei de siguranță Volvo Trucks.
Investigarea scenei accidentelor
Analizând locul producerii unui accident și cercetând cu atenție detaliile, echipa de investigare a accidentelor poate crea o reprezentare a ceea ce s-a întâmplat înaintea accidentului și poate stabili ce anume a cauzat rănirea atunci când accidentul a avut loc.

Când ART a fost constituită în 1969, asta s-a întâmplat datorită necesității de a spori cunoașterea privind cauzele accidentelor de trafic. Analizând locul producerii unui impact și cercetând cu atenție detaliile, cum ar fi poziția urmelor derapajului și momentul impactului, dar și prin intervievarea polițiștilor, a șoferului și a personalului medical, echipa a putut crea o reprezentare a ceea ce s-a întâmplat exact înaintea producerii accidentului și ce anume a cauzat rănirea atunci când accidentul a avut loc.

La momentul respectiv, un test de impact era singura modalitate de a verifica robustețea autocamioanelor și, prin intermediul noilor cunoștințe ale echipei despre accidentele propriu-zise, Volvo și-a putut dezvolta Testul ELK clasic, care este, în prezent, cel mai dur test de impact pentru autocamioane din lume. De atunci, ART a elaborat o bază de date complexă a tipurilor de accidente, folosită ca fundament al simulărilor computerizate. Însă, în ciuda posibilităților noi de testare a funcțiilor de siguranță cu ajutorul Computer-Aided Drafting (CAD) și al dispozitivelor de simulare, domeniul acesta este la fel de relevant astăzi precum era în 1969.

Siguranța ne definește.

„Atât testele de impact, cât și simulările accidentelor elaborează anumite tipuri standardizate de accidente rutiere. Problema este că realitatea e mereu diferită. Niciun accident nu seamănă cu un altul”, susține Peter Wells, șeful diviziei ART. „La locul faptei și ulterior, în atelierele noastre, avem posibilitatea de a descoperi tot felul de lucruri, cum ar fi, de pildă, că putem să-l protejăm atât de bine pe șofer de un anumit tip de rănire, încât să aibă loc un alt tip de accident. După un timp, începem să detectăm o anumită tendință într-o direcție precisă. Dacă lucrurile se întâmplă întocmai, modificăm testele de impact, simulările și designul de produse pentru a corespunde mai bine ultimelor tendințe evolutive în comportamentul la volan și infrastructură.” 

Departamentul de design de la Volvo Trucks funcționează în strânsă colaborare cu Peter Wells și colegii săi de la ART și joacă un rol central în dezvoltarea produselor Volvo Trucks. În acest punct este elaborată o soluție completă pornind de la specificațiile pe care le primesc din diferite părți ale organizației.

„Siguranța este în ADN-ul nostru și asta reiese limpede în modul de expresie prin design atât în planul exterior, cât și în cel interior al cabinelor noastre”, afirmă Rikard Orell, director de design. „Dacă luăm ca exemplu noul Volvo FH, constatăm că forma oglinzilor retrovizoare asigură cel mai bun echilibru între vizibilitatea directă în față și cea mai bună vizibilitate în oglindă, contribuind totodată la specificul autocamionului. În interiorul cabinei, toate colțurile sunt rotunjite pentru a reduce riscul de rănire într-un accident, iar designul elegant și simplu al panoului de bord ajută la evitarea factorilor perturbatori pentru șofer.”

Atât Peter Wells, cât și Rickard Orell consideră că dezvoltarea tehnologică în sectorul industriei auto și de transport a intrat într-o etapă interesantă. Sistemele active de siguranță (care îi pot fi utile șoferului pentru că-l avertizează cu privire la iminența unui accident, dar și fiindcă preiau controlul asupra vehiculului dacă șoferul nu reușește să acționeze la timp) sunt introduse de mai mulți producători ca un element complementar „sistemelor pasive” tradiționale, precum centurile de siguranță și airbagurile. Se manifestă, de asemenea, o tendință de dezvoltare în direcția unor funcții mai automatizate, pentru a-l ajuta pe șofer mai eficient și a limita consecințele oboselii și distragerii atenției.

 

„În același timp, nu este vorba doar despre o nouă tehnologie. Mediul nostru rutier devine tot mai complex și mai interconectat, drept pentru care, astăzi, multe accidente au loc în orașe, unde numărul vehiculelor, pietonilor și al bicicliștilor este în continuă creștere. Există o limită pentru ceea ce un producător de vehicule poate realiza pe cont propriu. Devine, astfel, tot mai important să beneficiem de o colaborare amplă între diferiții actori de pe piață”, susține Peter Wells.

Centurile de siguranță se numără în continuare printre elementele de securitate care salvează cele mai multe vieți la nivel global.

Pe lângă preluarea și stocarea de informații despre diferitele accidente și garantarea faptului că noile tendințe evolutive ajung rapid la oamenii care trebuie de la Volvo Trucks, ART are și rolul de a difuza peste tot în lume mesajul de securitate de la Volvo. Acesta se întinde de la dezbateri privind securitatea rutieră pe diferite forumuri până la inițierea colaborării cu institutele de cercetare din întreaga lume, dar și cu planificatorii și factorii decizionali locali pe probleme de infrastructură, cu scopul de a dezvolta consensual sisteme de transport mai eficiente și mai sigure. 

 

O condiție preliminară de bază pentru atingerea acestui obiectiv constă în deținerea unor cunoștințe profunde privind comportamentul uman, deoarece elementul-cheie în direcția unui sistem eficient constă în faptul că acesta trebuie să compenseze limitările inerent omenești. Volvo Trucks dispune de un departament dedicat în această privință – Factori umani și de mediu rutier – care dezvoltă, printre altele, diferite interfețe între autocamion și șofer.

În mod fundamental, acest lucru înseamnă transmiterea informațiilor corespunzătoare, la momentul potrivit și în modul adecvat. Șoferul ar trebui să fie capabil să-și mențină atenția concentrată și să nu se lase perturbat – vizual sau cognitiv – de informațiile provenind de la panoul de instrumente. În mod ideal, soluțiile de proiectare ar trebui să fie atât de bune, încât să funcționeze în plan global. iPhone este un exemplu potrivit pentru acest tip de design incluziv – un fenomen despre care cred că va deveni tot mai important în viitor”, spune Frida Ramde, directorul departamentului.

Împreună cu echipa sa a pus în practică în mod eficient baza de date ART. Asta le permite să-și dea seama dacă un model vechi de accident trebuie prevenit, respectiv să testeze și să dezvolte HMI pentru a preveni diferitele tipuri de accidente. La rândul ei, activitatea lor constituie un factor important pentru ART și Departamentul de design de produs, care utilizează propunerile departamentului său privind noile tehnologii HMI și activitatea lor de cercetare privind distragerea atenției și așa-numitele „tranziții” – momentele dificile în care controlul vehiculului se mută dinspre factorul uman înspre autocamion.

„Odată cu introducerea pe scară largă a sistemelor de securitate și automatizate active, cunoștințele privind tranzițiile și alte provocări legate de factorul uman în relație cu automatizarea devin din ce în ce mai importante. Este un domeniu interesant, în care noile tehnologii se dezvoltă într-un ritm alert. În același timp, utilitatea tehnologiei HMI de pe un vehicul, gradul în care poate să-i fie de ajutor șoferului, reprezintă un element care trebuie testat cu atenție înainte de a fi lansat pe piață”, spune ea. 

Frida Ramde este susținută de Peter Wells, care consideră că va fi posibil să asistăm la o dezvoltare pozitivă în domeniul securității rutiere pe măsură ce sunt introduse tot mai multe aspecte ale siguranței. În același timp, acesta ține să sublinieze că sistemele active trebuie văzute ca un factor complementar sistemelor pasive și nu ca un substitut al lor.

„ART a putut evidenția, din păcate, că se acordă prea multă încredere sistemelor de securitate active și că mulți șoferi conduc fără centurile de siguranță. Asta în ciuda faptului că centurile de siguranță se numără în continuare printre elementele de securitate care salvează cele mai multe vieți la nivel global! Cândva vom ajunge să avem măcar o zi fără accidente rutiere, dar încă nu am ajuns acolo. Și până va veni ziua cu pricina, activitatea noastră este de a determina oamenii să conștientizeze că pericolele din trafic sunt la fel de importante precum soluțiile noastre tehnice de securitate”, spune el.