TRUCKS

Crearea sunetelor perfecte produse de autocamioane

Adesea, sunetul autocamionului este un lucru obișnuit. Pur și simplu, este acolo. Cu toate acestea, o echipă din cadrul companiei Volvo se ocupă cu sporirea siguranței și a confortului prin optimizarea sunetelor interioare și exterioare emise de autocamion.
Camera acustică 3D.
O cameră acustică 3D, care este prevăzută cu multe microfoane de dimensiuni mici, este folosită pentru a găsi sursele de sunet.

Există multe elemente care asigură siguranța și confortul maxim al autocamionului. Ingineria modernă, sistemele de condus automatizat și designul revoluționar contribuie la dezvoltarea autocamioanelor viitorului. Un aspect care poate fi ușor trecut cu vederea este modul în care nivelul de zgomot emis de diverse componente ale autocamionului poate afecta experiența de condus.

De fapt, Volvo Trucks se ocupă cu optimizarea nivelului de zgomot de câteva decenii. Prima cameră de sunet Volvo a fost creată în Göteborg, Suedia, în 1982. Modificarea sunetului emis de modelele de autocamioane Volvo este urmărită încă din acea perioadă, iar echipa de ingineri de testare a zgomotului și vibrațiilor din Göteborg lucrează în continuare pentru ca autocamioanele Volvo să aibă un avantaj în fața competitorilor din acest domeniu.

 

Laboratorul de sunet și vibrații este un centru de activități silențioase. Mașinăriile cu aspect interesant emit lumini roșii, iar studioul mare și silențios, căptușit cu materiale care izolează fonic, are poziționat în centru un autocamion Volvo FH de test. Aici întâlnim trei ingineri NVH (Sunet, vibrații și nivel de zgomot), care au mulți ani de experiență combinată în această ramură specializată. Theresia Manns, Geir Andresen și Torbjörn Ågren colaborează îndeaproape cu o echipă de opt ingineri, în principal în această locație, dar și în poligonul Volvo Trucks din Hällered, chiar lângă Göteborg.

Adesea, există percepția că noi nu dorim decât să scădem intensitatea sunetului, dar și calitatea sunetului este importantă.

„Lucrăm la optimizarea zgomotului interior și exterior emis de autocamioane”, afirmă Theresia Manns. „Adesea, există percepția că noi nu dorim decât să scădem intensitatea sunetului, dar și calitatea sunetului este importantă. Obiectivul nostru este de a atinge cea mai bună calitate a sunetului și de a îmbunătăți experiența clientului, atât din punct de vedere al siguranței, cât și al confortului.”

Importanța colaborării cu alte filiale ale organizației pentru a obține rezultate mai bune este recunoscută de Torbjörn Ågren. „Fiecare caracteristică a autocamionului are un responsabil desemnat. Acesta este răspunzător pentru dezvoltarea caracteristicii respective. Din acest punct de vedere, activitatea noastră privește toate sunetele produse de autocamion. Menținem legătura în mod constant cu persoanele responsabile cu componentele și programul proiectului. Evident, trebuie să fim în permanență informați cu privire la cerințele legale și chiar să le depășim. Departamentul pentru planificarea produsului stabilește cerințele de nivel înalt și noi colaborăm pentru a determina exact ce dorește clientul cu privire la optimizarea sunetului. De asemenea, este important să luăm în calcul și ce fac competitorii noștri în acest domeniu.”

Munca zilnică a inginerilor NVH are ca punct central dezvoltarea și testarea diferitelor modele de autocamioane Volvo pentru surse de sunet și îmbunătățirea în acest sens. În conformitate cu cerințele legale, testarea verificată a zgomotelor emise de autocamion trebuie desfășurată în exterior.

„Momentan, testarea în interior nu este recunoscută legal de autorități”, afirmă Geir Andresen. „Cu toate acestea, poate fi certificată corespunzător în viitor. Așadar, pista de teste ISO din cadrul poligonului Volvo Trucks este vitală pentru eforturile noastre de verificare a sunetului. Este dificil să simulăm condiții reale în interior, așa că efectuăm testele verificate legale în aer liber.”

Nivelul de zgomot emis de autocamioane se supune unor legi stricte la nivel mondial. Piața europeană și câteva piețe din alte zone ale lumii urmează reglementările ECE, dar legile privind nivelul de sunet variază în funcție de piață. În plus, trebuie luate în calcul cerințele locale privind nivelul de sunet.

Complexitatea lucrului cu sunetul se reflectă în gama largă de echipamente de monitorizare din Laboratorul de sunet și vibrații. Unul dintre echipamentele cu cel mai interesant aspect este camera acustică 3D, care seamănă cu un glob disco mare și este prevăzută cu multe microfoane de dimensiuni mici. Camera este utilizată pentru localizarea sursei de sunet și scanează interiorul cabinei pentru sursele de sunet. Nivelul de sunet este calculat cu ajutorul unor algoritmi utilizați pentru a crea o imagine a nivelului sunetului. Nivelurile mai mari din anumite părți sunt reprezentate prin zone viu colorate în imagine. În acest mod, echipa poate izola zone cu sunete specifice și poate lucra pentru a le introduce în tabloul acustic general al autocamionului.

Uneori, scăderea nivelului de sunet dintr-o zonă a vehiculului poate însemna că un alt sunet, care anterior a fost imperceptibil, a devenit brusc perceptibil.

Modul în care șoferii primesc informații din sunetele autocamionului este un alt factor important din munca acestei echipe.

„Răspunsul autocamionului când vă aflați în interior este, adesea, auzit, nu văzut”, afirmă Theresia Manns. „Sunetul oferă informații la care șoferul reacționează. De asemenea, oamenii nu observă niciun sunet deranjant până când acesta nu dispare.”

Măsurarea nivelului total de sunet emis de autocamion implică atingerea unei serii de obiective. „Uneori, scăderea nivelului de sunet dintr-o zonă a vehiculului poate însemna că un alt sunet, care anterior a fost imperceptibil, a devenit brusc perceptibil”, continuă Geir Andresen. „Ne ocupăm de întregul autocamion. De exemplu, feedbackul sunetului se poate transfera, uneori, în interiorul cabinei din alte zone. Izolarea fonică și dezvoltarea structurală sunt, așadar, foarte importante.”

 

Aspectul siguranței în ceea ce privește sunetul din interiorul cabinei este subliniat de munca depusă în sensul optimizării frecvenței sunetului.

„Șoferii obosesc de la sunetele cu frecvență joasă”, afirmă Theresia Manns. „Totul este să nu observe sunetele neplăcute și să aibă o experiență plăcută cu privire la calitatea sunetului. Colaborăm pentru a oferi un mediu în care șoferul poate petrece mult timp fără a fi afectat de sunetele monotone, chiar dacă nivelul acestora este scăzut.”

Izolarea unui anumit sunet din autocamion poate fi dificilă pentru inginerii de test din laborator. „Autocamionul încapsulat” implică un proces anevoios, în care vehiculul este acoperit complet pentru a expune o anumită sursă de sunet pentru examinare detaliată. De asemenea, sunt utilizate și metode care consumă mai puțin timp, atât în celula de teste, cât și pe pista de teste. 

Totul este să nu observe sunetele neplăcute și să aibă o experiență plăcută cu privire la calitatea sunetului.

„Suntem cei mai ocupați atunci când verificările trebuie desfășurate afară și vremea este bună”, spune Torbjörn Ågren. „Sunt multe lucruri pe care trebuie să le pregătim în avans. Perioada până la introducerea unei noi legislații este, de asemenea, foarte activă, așa cum sunt și anumite perioade din timpul proiectelor.”

Atunci când plecăm de lângă echipă, tocmai se pregătesc să își reia activitatea, configurând camera acustică 3D pentru a desfășura mai multe teste. Torbjörn Ågren încheie spunând că munca lor constă în echilibrul perfect, atât la propriu, cât și la figurat.

„Dorim să efectuăm modificări care să contribuie în mod pozitiv la experiența de condus. Este o îmbunătățire etapizată. La finalul zilei, dorim ca autocamionul să sune ca un Volvo.”

 

Puncte vitale de sunet care fac diferența

MOTOR:
Fiind inima autocamionului, sunetele motorului sunt esențiale pentru a comunica informații șoferului.

CUTIA DE VITEZE:
Transmisia autocamionului scoate sunete la activare, sunete importante pentru sincronizarea cu restul vehiculului.

PRIZĂ DE AER:
Canalul de admisie este o legătură directă a sunetului între cilindrii motorului și împrejurimi și comunică șoferului informații cu privire la starea de funcționare a motorului.

CLIMATIZARE:
Sistemul de aer condiționat dintr-un autocamion nu numai că trebuie să funcționeze bine. Acesta trebuie să nu scoată sunete deranjante pentru șofer.

CAUCIUCURI:
Forța de contact dintre șosea și anvelope produce zgomot. Un șofer de autocamion cu experiență este avertizat de zgomotul anvelopelor în condiții de drum alunecos.

PUNTEA SPATE:
Cuplul ridicat este transferat de la cutia de viteze la anvelope prin transmisia punții spate. Treapta din puntea spate trebuie optimizată pentru a nu genera sunet inutil.

Avantaje: Un mediu cu sunet de calitate este esențial pentru

RELAXAREA DUPĂ STRES
Atunci când conduc pe distanțe lungi, este esențial ca șoferii să se simtă confortabil și relaxați în cabină pentru a se putea concentra la drum.

INTERACȚIUNEA INTELIGENTĂ
Șoferul ascultă diferitele sunete ale autocamionului, care oferă informații despre starea vehiculului. Apoi, utilizează aceste sunete pentru optimizarea performanței. De asemenea, interacțiunea cu alte persoane prin mijloace multimedia este importantă și necesită o calitate generală bună a sunetului.

SENTIMENTUL DE CALITATE

Sunetul interior și exterior optimizat are o contribuție importantă la calitatea Volvo. Un exemplu poate fi sunetul de închidere a ușii, care oferă imediat informații despre calitate.