TRUCKS

Culori originale

În atelierul de vopsitorie de la Volvo Trucks, roboții complet automatizați lucrează cu o echipă de tehnicieni vopsitori ca să se asigure că fiecare cabină iese din atelier beneficiind de un finisaj atent realizat, la calitate optimă, și de o culoare perfectă.
Cabina vopsită cu spray
La atelierul de vopsitorie de la Volvo Trucks din Umeå sunt vopsite peste 350 de cabine zilnic, fiecare dintre ele urmând o solicitare exactă în ceea ce privește nuanța.

La fabrica de cabine Volvo Trucks din Umeå, în nordul Suediei, atelierul de vopsitorie și laboratorul sunt responsabile pentru vopsirea tuturor cabinelor de mare tonaj înainte ca acestea să fie trimise către principalele linii de asamblare. Asigurarea unui finisaj de înaltă calitate, fără echivoc, reprezintă un proces de durată și meticulos, care presupune folosirea a peste nouă kilograme de vopsea și care necesită o zi întreagă pentru finalizare. „Oamenii se așteaptă să primească exact culoarea pe care au comandat-o și, în cazul în care culoarea care ajunge la ei este întrucâtva diferită, chiar dacă este vorba despre o diferență minoră, ei vor fi puternic dezamăgiți”, spune Andreas Bask, coordonator atelierul de vopsitorie, linia de asamblare a cabinelor și a vehiculelor din Umeå.

Întregul proces începe cu clientul, care poate alege dintre mai mult de 800 de nuanțe diferite, pe care Volvo Truck le are în prezent în catalogul său de culori. În ciuda marii diversități a ofertei de culori, albul reprezintă, de departe, cea mai frecventă opțiune – mai exact albul argintiu, ales în cazul a mai mult de jumătate dintre cabinele vopsite la Umeå. Numeroase alte nuanțe de alb acoperă și ele un număr considerabil din cealaltă jumătate de opțiuni coloristice.

Cu excepția albului argintiu, toate nuanțele de vopsea sunt combinate în cadrul fabricii, în fiecare săptămână realizându-se amestecul a peste 4000 de litri de vopsea. Dacă un client vine cu o anumită solicitare, iar aceasta nu se regăsește în paleta de culori, atunci tehnicienii din atelierul de vopsitorie o pot fabrica la comandă specială. „Am primit, de pildă, mostre de culoare pe o bucată de țesătură, pe carcasa telefonului mobil sau sub forma lacului de unghii”, spune Andreas Bask. „În majoritatea cazurilor, suntem în măsură să le oferim clienților culori care sunt foarte apropiate de cele pe care și le doresc ei sau, dacă situația o impune, putem obține o culoare cu totul nouă. Doar în foarte puține situații ne vedem nevoiți să spunem nu. Asta se întâmplă atunci când culoarea respectivă nu prezintă proprietățile necesare.”

Începând din anul 2000, pentru vopsirea propriu-zisă sunt folosiți roboții, iar în prezent întregul proces este complet automatizat. Sub zona principală de vopsire se află un spațiu de depozitare care este plin de nenumărate recipiente cu diferite culori de vopsea, fiecare nuanță putând fi identificată printr-un cod de bare și fiecare dintre ele fiind conectată prin tuburi la roboții din zona superioară. În acest spațiu se află suficientă vopsea pentru două sau trei zile de producție.

 

Oamenii se așteaptă să primească exact culoarea pe care au comandat-o și, în cazul în care culoarea care ajunge la ei este puțin diferită, chiar dacă este vorba despre o diferență minoră, ei vor fi puternic dezamăgiți.

Sistemul complet automatizat pompează vopseaua din recipientul selectat ca și cum ar trage-o printr-un pai de băut și se asigură că se folosește cantitatea strict necesară de vopsea, reducând astfel risipa. Etapa aceasta este urmată de introducerea unui solvent care curăță tubul, astfel încât diferitele nuanțe de vopsea să nu se amestece între ele.

În ultimii ani, atelierul de vopsitorie a depus eforturi susținute pentru a limita impactul asupra mediului, îndeosebi prin reducerea cantității de solvenți folosiți. Trei dintre cele cinci linii de producție folosesc vopsea pe bază de apă, în timp ce un sistem avansat de curățare este proiectat cu scopul reducerii utilizării agenților de curățare.

În ansamblu, luând în calcul toate straturile și aplicările, pentru fiecare cabină se folosesc în jur de nouă kilograme de vopsea. Primele două straturi sunt de protecție la coroziune, urmate fiind de o amorsă care asigură o aderență mai bună și o mai mare rezistență a stratului de vopsea, dar și obținerea culorii de bază dorite. Următorul strat este fie un strat de culoare de bază, urmat de un strat de culoare deschisă, fie un strat suplimentar de colorant, aplicat direct peste amorsă. Straturile din urmă oferă culoarea finală și proprietățile mecanice specificate de client. 

Împreună cu cabina este vopsit și un mic panou metalic, ceea ce reprezintă o componentă esențială a controlului de calitate. După finalizare, panoul este dus în atelierul de vopsitorie, unde este introdus într-un spectrofotometru, pentru a fi comparat cu culoarea vizată din baza de date principală. Dat fiind că numeroase culori și nuanțe seamănă între ele, ochiul omenesc poate rata cu ușurință o variație de altfel insesizabilă. Dacă spectrofotometrul depistează o anumită discrepanță, cabina revine pe linia de asamblare pentru a fi vopsită din nou.

Verificarea finală constă într-o inspectare vizuală realizată de ochiul omenesc sub o sursă puternică de lumină fluorescentă, pentru a se asigura că nu există spații-lipsă sau denivelări. Operatorii responsabili cu controlul de calitate își trec mâinile peste suprafața vopsită pentru a se asigura că nu sunt denivelări, zgârieturi sau suprafețe neregulate. 

Doar după ce cabina a trecut de toate aceste teste, se consideră că ea poate ajunge pe linia principală de asamblare.

800 de culori sunt oferite în prezent de Volvo Trucks.
250-350 de cabine vopsite în Umeå în fiecare zi.
64.000 de cabine au fost vopsite în 2016.
9 kilograme de vopsea sunt folosite pentru fiecare cabină.