TRUCKS

Viziunea Volvo Trucks despre automatizare

Activitatea de pionierat a companiei Volvo în ceea ce privește automatizarea camioanelor a început cu mai bine de douăzeci de ani în urmă. Dat fiind că o gamă complexă de tehnologii noi continuă să susțină evoluția în domeniu, nevoile clienților Volvo rămân întotdeauna în centrul atenției. Ne-am întâlnit cu câțiva dintre membrii echipei Volvo Trucks din Göteborg, deschizând astfel drumul unor posibilități viitoare extraordinare de automatizare.
Segmentele automatizării
De la minerit și colectarea deșeurilor, la recoltarea trestiei de zahăr și rularea în convoi – automatizarea ne deschide niște posibilități extraordinare.

Posibilitățile tehnologiei automatizate induc, fără îndoială, o stare de anticipare și fantezie în sinea multora dintre noi. Totuși, o știință atât de avansată este deja valorificată practic în industriile importante. Afacerile de astăzi se confruntă cu o competiție în continuă creștere, iar automatizarea vine cu oportunitatea de a crește productivitatea, de a reduce consumul de energie și de a spori siguranța.

Volvo Trucks se poziționează în fruntea evoluției automatizării de mai bine de două decenii. Cutia de viteze I-Shift automatizată există pe piață încă de la începutul anilor 2000, în timp ce sistemele de siguranță activă, precum Controlul activ al vitezei de croazieră și Avertizarea de coliziune cu frână de urgență, au impus standardele ca lideri în domeniu în ultimii câțiva ani. Pe măsură ce automatizarea avansează, noi soluții și servicii și un model de activitate în continuă evoluție reprezintă rezultatul inevitabil. 

Soluțiile automatizate care sunt dezvoltate în prezent la Volvo Trucks pun, în mare măsură, în centru ființa umană. Tehnologia ar putea presupune înlocuirea caracteristicilor ființei umane cu cele ale mașinii, dar accentul cade în totalitate pe experiența clienților. Mikael Karlsson este Vicepreședinte al Diviziei pentru productivitate și concepte noi. „Creăm un nou tip de automatizare care este introdus treptat, pentru a susține experiența șoferului. Acesta constituie un factor cheie pentru creșterea productivității. Lucrând cu clienții care doresc să obțină o soluție, încercăm să înțelegem problemele acestora și să lucrăm cu ei ca să creăm ceva în parteneriat.”

Activitatea noastră se referă la punctul de confluență al tehnologiei cu beneficiile pentru clienți. Într-o etapă inițială, analizăm solicitările care le sunt impuse clienților noștri de către clienții lor.

Implicarea clientului în etapa timpurie a procesului de dezvoltare a automatizării este un aspect deosebit de important. Echipele de la Volvo Trucks lucrează la o serie de piloți mici, care se află constant în diferite etape de finalizare. Acești piloți ne ajută să ne dăm seama dacă o soluție este viabilă în practică și sunt testați în trafic la modul ideal în colaborare cu clientul pentru care au fost concepuți. „Aflăm repede, prin analize rapide, dacă o anumită soluție îi va fi utilă clientului”, continuă Mikael Karlsson. „Aceasta este o abordare pe bază de software, în care analizăm posibilitatea de a ne asuma un rol mai important în cadrul lanțului valoric. În egală măsură cu faptul de a lucra cu piloți mici, folosim și analogia „benzii de cauciuc”, concentrându-ne atenția asupra viitorului și dându-i voie pilotului să ne direcționeze spre obiectivul urmărit.” 

Strategia de automatizare Volvo Trucks este dezvoltată pe două fronturi. În primul rând, lucrează cu spații restrânse precum mine, curțile locuințelor private și porturi și, în al doilea rând, pe șosea. „Credem că un nivel crescut al automatizării va fi obținut mai repede în spațiile restrânse, dat fiind că acestea implică adesea un sistem de trafic mai puțin complex”, afirmă Sasko Cuklev, Director al Diviziei soluții clienți și concepte noi. „Implementarea automatizării pe drumurile publice este un proces mult mai complex. Deoarece spațiile delimitate sunt adesea proprietăți private și, prin urmare, sunt libere de restricții, aici putem testa mai rapid soluții de obținere a valorii. Putem învăța multe din spațiile restrânse și putem folosi informațiile respective pentru soluțiile pentru drumurile publice.”

Accentul pus pe lucrul cu piloți, care durează de la șase luni la un an și jumătate, înseamnă că rezultatele pot fi aplicate rapid și că astfel pot fi obținute beneficii. Hayder Wokil este Director al Diviziei pentru condusul autonom și automatizat. „Activitatea noastră se referă la punctul de confluență al tehnologiei cu beneficiile pentru clienți. Într-o etapă inițială, analizăm solicitările care le sunt impuse clienților noștri de către clienții lor. Ne concentrăm asupra unor soluții care pot ușura, pentru toți cei implicați, sarcinile dificile, repetitive și consumatoare de timp. De exemplu, tehnologia automatizată poate fi introdusă la terminalele unde are loc încărcarea și descărcarea mărfurilor și unde camioanele circulă mult în marșarier. Acest lucru contribuie la evitarea accidentelor minore, diminuând uzura camionului și crescând timpul său de utilizare.

Unul dintre aspectele procesului de automatizare care ne-a devenit evident discutând cu cei implicați se referă la rolul important al șoferului, fie acesta unul activ, fie unul pasiv. „Totul are de-a face cu faptul de a simplifica și a proteja munca șoferului și de a eficientiza activitatea clienților”, spune Sasko Cuklev. „În Brazilia, lucrăm cu un client care are o cultură de trestie de zahăr. Acesta a pierdut o parte semnificativă din recolta viitoare din cauza faptului că muncitorii treceau cu camionul peste culturi. Trecând pe pilot automat, șoferii pot rula pe un traseu stabilit și evită, astfel, distrugerea trestiei de zahăr. Optimizarea vitezei de rulare este o altă zonă pe care am supus-o cercetării. Șoferii utilizează energie în exces conducând prea repede și trebuind apoi să aștepte. Putem susține reducerea consumului de energie oferind orientare în ceea ce privește viteza de rulare optimă.”

Totul are de-a face cu faptul de a simplifica și a proteja munca șoferului și de a eficientiza activitatea clienților.

Conceptul camioanelor de pilot automat este, poate, unul ciudat și destul de neliniștitor pentru unii. În orice caz, acest tip de automatizare deja își face simțite efectele în spațiile delimitate. Volvo Trucks testează camioane care rulează pe pilot automat și care pot continua să funcționeze după ce are loc o explozie în mine. În împrejurări obișnuite, s-ar impune un timp semnificativ de așteptare înainte de a putea continua activitatea. Acest aspect crește atât productivitatea, cât și siguranța, dar presupune și o uzură redusă a camionului atunci când condusul pe pilot automat preia controlul. Pe șosea, camioanele pot economisi energie atunci când sunt interconectate pe autostradă. Rularea în convoi reduce efectul rezistenței la înaintare, deoarece camioanele pot rula unul lângă altul într-un șir controlat. Unele sisteme automatizate sunt mai aproape decât altele de punctul în care vor deveni realități curente, dar multe dintre ele prezintă o gamă imensă de beneficii potențiale – și fac ca mediul de lucru să prezinte mai multă siguranță. 

În ultimii câțiva ani, Volvo Trucks a lansat mai multe sisteme de siguranță activă, toate acestea bazându-se pe automatizare avansată. Avertizarea de coliziune cu frână de urgență și asistența pentru păstrarea benzii de rulare folosesc radarul și camera pentru a-i oferi șoferului informații, acționând în complementaritate cu ei, avertizându-i asupra pericolelor iminente și, nu în ultimul rând, preîntâmpinând producerea unui accident. „Siguranța este baza automatizării”, spune Carl Johan Almqvist, director de siguranță. „În absența siguranței ca fundament, nu vom vedea niciodată vehicule autonome. Tocmai de aceea este necesar să ne îmbunătățim continuu sistemele de siguranță. Este important să subliniem faptul că filozofia noastră se bazează întotdeauna pe șofer. Lucrăm cu elemente fundamentale – vizibilitate, manevrabilitatea vehiculului, frâne. Chiar și în cazul unei realități cu un potențial atât de mare de schimbare precum automatizarea, provocările cu care ne confruntăm sunt cele obișnuite – factorii perturbatori, în diferite feluri, ai atenției șoferului. În viitor, sistemele pe care le-am dezvoltat deja vor continua să fie actualizate prin folosirea unor senzori mai buni, prin programare îmbunătățită și prin camere mai performante. Provocarea constă în punerea la un loc a tuturor informațiilor adunate și în procesarea lor în beneficiul și mai mare al șoferului.”

Schimbarea modelului de afaceri ar putea fi rezultatul avansului rapid înregistrat în domeniul tehnologiei automatizate. „Credem că se va manifesta o creștere în vânzarea serviciilor și soluțiilor, pe lângă produsele și caracteristicile mai conservatoare”, susține Sasko Cuklev. „Abordarea noastră este, desigur, centrată pe șofer, dar posibilitățile oferite de transportul pe pilot automat din, de pildă, sistemul de interconectare pot inaugura o nouă modalitate de acțiune.”

Menținerea unui dialog strâns și deschis cu clienții este un element esențial pentru progresul activității de automatizare, potrivit echipei. „Clienților le place să fie implicați și antrenați în dezvoltările viitoare”, spune Hayder Wokil. „Când vine vorba despre rafinarea soluțiilor, implicăm clienții, care ne spun ce gândesc ei. Nu putem pretinde că noi suntem experții, clienții sunt experții în industrie. Prin urmare, este esențial să menținem un circuit de feedback în fiecare etapă a procesului, pentru a ajunge la o înțelegere mai profundă a perspectivei clientului.”

 

Uneori, tocmai ideile cele mai nebunești se transformă în realitate.

Activitatea de automatizare care se desfășoară în Göteborg continuă tradiția de inovare care a făcut din Volvo Trucks un lider global în promovarea soluțiilor avansate. Obținerea acestui succes a presupus o combinație de gândire neîncorsetată și de pragmatism, recunoaște Hayder Wokil. „Uneori, tocmai ideile cele mai nebunești se transformă în realitate. Cu toate acestea, tot ceea ce facem trebuie să aibă un scop. Tot ceea ce lansăm pe piață trebuie să aibă sens pentru șofer, pentru client și pentru societate, în general.”

 

Mina Boliden, Suedia
Camioanele autonome Volvo FMX sunt testate în cadrul unor operațiuni obișnuite la Boliden. Camioanele contribuie la sporirea productivității și siguranței, deoarece ele pot continua să funcționeze după ce are loc o explozie. În mod normal, se impune o perioadă de așteptare înainte de a putea începe activitatea. Acesta este un exemplu de automatizare deplină într-o zonă restrânsă, unde nu este necesară prezența șoferului.

Autocamion Renova de colectare a deșeurilor, Suedia
Există riscul producerii unor accidente atunci când camioanele de colectare a deșeurilor merg în marșarier în zonele rezidențiale. În cazul unui camion pe pilot automat, un singur șofer este suficient. Camionul merge înapoi în mod automat, urmându-l pe șofer în jurul locuințelor de unde se colectează deșeurile. Acest proiect de cercetare derulat împreună cu compania suedeză de reciclare Renova contribuie la creșterea productivității și siguranței.

Recoltarea trestiei de zahăr, Brazilia
Un exemplu excelent despre modul în care tehnologia automatizată poate contribui la profitabilitate. În perioada anterioară, camioanele distrugeau o cantitate semnificativă din această recoltă de trestie de zahăr a fermierilor din Brazilia. Folosind o funcție automatizată, camionul merge pe urmele celor care strâng recolta. Șoferul accelerează și frânează, dar este ajutat de manevrarea automatizată a volanului. Astfel, o mare parte din recoltă este salvată de la distrugere.

Rularea în convoi
Folosind conectivitatea, camioanele care circulă în convoi sau în sistem autotren pot comunica între ele. Distanța, viteza și frânarea pot fi, toate, controlate. Camioanele din spate folosesc radarul și camera și primesc informații de la camioanele din față. În prezent, rularea în convoi poate economisi cu până la 10% din consumul de combustibil al autocamionului. Această cifră va ajunge până la 15% în următorul deceniu, deoarece camioanele pot circula tot mai aproape unul de celălalt. Emisiile de CO₂ sunt reduse, la rândul lor, ca rezultat al combustibilului economisit, în timp ce siguranța sporește, deoarece camioanele conectate distribuie între ele informații.