Göteborg folosește primul autocamion electric

Göteborg, orașul de baștină al companiei Volvo Trucks, manifestă ambiția deosebită a sustenabilității. Anul acesta, orașul folosește primul autocamion electric, marcând astfel un pas mic, dar important, în direcția electrificării sistemului de transport comercial al orașului. Dar ce s-a întâmplat, de fapt, în culise, astfel încât primul autocamion acționat electric să ruleze pe străzile din Göteborg?
Apus de soare în Göteborg.

„În primăvara anului 2016 am fost solicitat de către departamentul reciclării sustenabile a deșeurilor și al resurselor de apă al orașului să examinez posibilitatea de a dezvolta un autocamion de colectare a deșeurilor alimentat integral cu energie electrică. Scopul era acela de a-l folosi într-un proiect care să ne ajute să aflăm cum transporturile mai inteligente și mai sustenabile pot contribui la crearea unui mediu urban mai atractiv”, relatează Jonas Odermalm, șef al departamentului pentru strategia de produse Volvo FL și Volvo FE de la Volvo Trucks. 

Acesta a semnalat începutul unei cooperări intense între orașul Göteborg, Volvo Trucks, JOAB și Renova. În rolurile lor de client, dezvoltator de vehicule, carosier și operator, cele patru entități au colaborat îndeaproape.  

„Am început prin a cerceta ruta pe care o va parcurge autocamionul de colectare a deșeurilor și configurația vehiculelor utilizate în prezent pe această rută. Cât de mult rulează, ce viteză ating, cât sunt de încărcate, câte opriri fac pe tură, șoseaua este în pantă sau plană?”, ne explică Jonas Odermalm.

Analizând și corelând o serie de factori diferiți, proiectul a primit date despre specificația activităților pentru care vehiculul urmează a fi proiectat. O masă brută a vehiculului proiectată, de 19 tone, cu o sarcină utilă de 5 tone și cu un traseu zilnic variind între 60 și 70 de kilometri, cu 128 de opriri pentru colectarea deșeurilor de-a lungul drumului - aceștia au fost parametrii pentru calcularea consumului de energie preconizat al vehiculului. Deoarece acesta este un autocamion de colectare a deșeurilor, consumul de energie al unității compactoare a trebuit, de asemenea, să fie luat în considerare.  

Odată ce au fost planificate nevoile energetice și condițiile de trafic, echipa de dezvoltare a analizat mai atent diversele alternative de alimentare cu energie. Prezența unui număr mai mare de baterii la bord ar acoperi o distanță lungă, dar ar avea, de asemenea, un impact negativ asupra sarcinii utile a vehiculului. Prezența unui număr mai mic de baterii ar permite o sarcină utilă mai mare, dar vehiculul ar necesita o alimentare mai frecventă. 

„A fost nevoie de încărcarea rapidă pe traseu sau a fost suficientă încărcarea bateriilor peste noapte? Am studiat mai multe alternative înainte de a lua decizia finală”, spune Hayder Wokil, care deține responsabilitatea principală pentru participarea Volvo Trucks la proiect. 

Soluția o constituie un vehicul cu trei baterii și o capacitate de stocare a energiei electrice de 150 kWh, care este suficientă pentru a executa o sarcină completă de lucru fără încărcare suplimentară. Și deoarece autocamioanele de colectare a deșeurilor sunt folosite doar în timpul zilei, s-a luat decizia de a le încărca noaptea folosind rețeaua electrică standard.  

La începutul verii lui 2017 autocamionul de colectare a deșeurilor a fost construit pe un șasiu Volvo FL. A fost instalat lanțul cinematic electric, iar șasiul și cabina au fost adaptate pentru a se potrivi noii tehnologii. După șase luni de dezvoltare și optimizare, autocamionul de colectare a deșeurilor a fost echipat cu caroserie la începutul anului 2018. Acum va fi supus reglajului fin și certificării, împreună cu acțiunea de instruire a șoferilor și a mecanicilor, înainte de a intra în programul regulat de funcționare pe străzile din Göteborg, cu șoferii Renova la volan. 

Articole aferente