TRUCKS

Marea livrare

Unul dintre cele mai mari utilaje de ambalare a hârtiei din lume se află în prezent în stadiul de fabricare în Suedia. Șoferul austriac de autocamioane Roland Lehbrunner a întreprins o călătorie de proporții pentru a livra două silozuri cu o lungime de 22 de metri pe șantierul de construcții din Grums.
Transportarea silozurilor peste un pod
Două dintre modelele Volvo FH16 ale lui Prangl transportă la viteză redusă două silozuri cu o lungime de 22 metri în regiunea rurală a Suediei.

Este dimineața devreme în portul din Kiel. În parcarea pentru autocamioane, Roland Lehbrunner tocmai s-a trezit. În ultimele câteva nopți, împreună cu colegul său, Janos Szilagyi, au transportat două silozuri de 22 metri de la Sigharting, situat la frontiera austriacă, până în Germania. Acum așteaptă cu nerăbdare să se îmbarce pe feribotul care îi va duce la Göteborg și apoi în următoarea etapă a călătoriei lor de unsprezece zile. 

„A fost pentru prima dată când am transportat un autocamion cu feribotul. Este ceva complet nou, și tocmai asta îmi place la transportul cu autocamioane”, spune Roland Lehbrunner. „Majoritatea locurilor de muncă presupun multă rutină, dar în cazul meu lucrurile stau cu totul altfel. S-ar putea să trebuiască transport materiale de construcție până la Salzburg, sau componente uriașe de mașini până în nordul Germaniei. Drumuri diferite, activități diferite.”

A fost pentru prima dată când am transportat un autocamion cu feribotul. Este ceva complet nou, și tocmai asta îmi place la transportul cu autocamioane.

Caracterul alternativ și provocator al transportului special de mare tonaj este ceea ce l-a determinat să devină șofer de autocamion cu aproape un deceniu în urmă. Până atunci, el lucra cu normă întreagă ca dulgher pentru o companie austriacă, care își transporta produsele în toată țara cu autocamionul. Într-o zi, o comandă mare și foarte importantă trebuia să fie livrată, dar nimeni nu era disponibil pentru a prelua sarcina aceasta. „O să încerc s-o fac eu, de ce nu”, s-a gândit Roland, înainte de a prelua prima lui sarcină de lucru ca șofer de autocamion. În prezent, lucrează ca șofer profesionist pentru compania austriacă Prangl de mai bine de șapte ani. În acest interval de timp, el a realizat câteva sarcini profesionale cu adevărat semnificative, cum ar fi transportul unui utilaj de procesare a hârtiei de 160 de tone din centrul Austriei până la Budapesta, Ungaria, dar un transport de piese pentru ambarcațiuni maritime într-un autocamion cu o lungime de șase metri pe un teren montan îngust, ceea ce i-a pus cu adevărat la încercare răbdarea și capacitatea de concentrare.

Deși atât Roland, cât și angajatorul său sunt specializați în încărcături supradimensionate, activitatea curentă este unică pentru ei, din cauza distanței lungi de rulare dintre Austria și Suedia centrală, precum și a dimensiunilor încărcăturii. Roland spune că este pregătit pentru activități neobișnuite și că fiecare sarcină de lucru pe care o execută este diferită. 

„Aceasta poate fi diferită în ceea ce privește sarcina, mărimea, greutatea, lungimea, distanța, vremea sau aspectele cu care mă pot confrunta când mă aflu pe drum. Chiar dacă ai senzația că ai planificat totul, oricând se poate întâmpla ceva neașteptat. Trebuie doar să nu-ți pierzi cumpătul și puterea de concentrare”, spune el.

După ce s-au confruntat cu ploile torențiale în timpul primului schimb de noapte dintre Sigharting, în Austria, și orașul german Magdeburg, Roland și Janos au fost ținuți pe loc de blocajele rutiere din Germania. După o perioadă de staționare de două zile într-o parcare, li s-a permis în cele din urmă să plece la drum, iar acum ambii se simt ușurați că au ajuns la Kiel și că pot să înainteze în Suedia.

Pe măsură ce acele două autocamioane se îndreaptă spre feribot, personalul le îndrumă încet, astfel încât să poată parca fără a intra în coliziune cu peretele sau cu alte vehicule. Având în vedere dimensiunea încărcăturii, fiecare autocamion ocupă de patru ori spațiul standard prevăzut pentru autocamioane, iar Roland este recunoscător pentru ajutorul primit. După o cină luată devreme, el decide să se culce, pentru a fi odihnit și pregătit pentru a doua zi, când el și autocamionul lui Volvo FH16 vor parcurge cei 220 de kilometri dintre Göteborg și destinația finală, Grums.

„Prefer schimburile de zi, deoarece îmi dau șansa de a mă bucura de peisajul pe care îl văd în timp ce conduc, mai ales când în jur sunt dealuri și munți frumoși. Nu am fost niciodată în Suedia, așa că sunt foarte încântat să o văd!”, spune Roland, în timp ce iese de pe feribotul din Göteborg. La o parcare asemănătoare celei din Kiel, el își inspectează autocamionul, verificând componentele hidraulice, electronice, încărcătura și dispozitivele de fixare, înainte de a porni la drum.

„Când vine vorba despre lucrurile pe care chiar le poți controla, este esențial să-ți inspectezi cu atenție autocamionul. Altfel, nici să nu te gândești să conduci vehiculul respectiv”, spune el. 

Pe traseul lor către Grums, Roland și Janos sunt escortați de o echipă de transportatori de top din Suedia. Întregul convoi pleacă în jurul orei 9 dimineața pe o ploaie torențială și pe oarecare vânt. Vântul, în special, este destul de deranjant, mai ales că Roland trebuie să traverseze mai multe poduri înalte. Toate aceste elemente, vântul, ploaia, încărcătura grea și peisajul deluros forțează convoiul să înainteze foarte încet.

„În aceste împrejurări, este extraordinar să te bazezi pe sistemul de direcție al vehiculului și pe sistemul de schimbare automată a treptelor de viteză. Asta îți conferă siguranță, astfel încât să te poți concentra asupra drumului fără să îți faci griji”, spune Roland.

Deși condițiile meteorologice sunt dificile, este foarte mulțumit de drumurile suedeze, pe care le consideră printre cele mai bune pe care a condus vreodată. Convoiul călătorește fără probleme și, la ora trei după-amiază ajunge la destinația finală, unde apare la orizont fabrica mare a companiei BillerudKorsnäs, din Gruvön. 

Am intrat în industria transporturilor de autocamioane pentru că îmi doream o nouă provocare, iar acum am parte de câte o nouă provocare în fiecare zi.

În 2019, acesta va fi cel mai mare utilaj de ambalat hârtie din lume, dar, în prezent, fabrica care va găzdui utilajul respectiv este în construcție. Încărcătura de mari dimensiuni a lui Roland trebuie livrată în această locație și introdusă în fabrică cu ajutorul unei macarale mobile.

„Când ne-am încărcat autocamioanele în Sigharting, ne-au trebuit, de fapt, șase ore pentru a urca silozurile pe remorci și am avut nevoie atât de un autocamion stivuitor, cât și de o macara mobilă. Sper că acest proces va fi mai rapid, pentru că acum chiar vreau să ajung repede acasă la soția și la copiii mei”, spune Roland.

Una peste alta, este mulțumit de activitatea dusă la bun sfârșit și crede că distanța mare a călătoriei este aspectul care îi place cel mai mult. În prezent, el se află la aproximativ 2.200 de kilometri distanță de familia sa, în micul oraș Haag, din Austria, iar la întoarcere va călători timp de unsprezece zile. Unele părți ale traseului au fost dificile, dar Roland spune că nu își poate concepe meseria altfel.

„Am intrat în industria transporturilor cu autocamioane pentru că îmi doream noi provocări, iar acum am parte de ele în fiecare zi”, spune el zâmbind.

Date despre BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs este un furnizor de top de materiale și soluții de ambalare din surse regenerabile, cu peste 150 de ani de experiență în domeniu.

Noul utilaj de ambalat cartoane este prezentat drept cea mai mare investiție din istoria companiei și drept unul dintre cele mai mari utilaje de acest gen din lume. Utilajul de 350 metri lungime va fi găzduit într-o fabrică de 400 de metri lungime și de 60 de metri lățime, care se află în prezent în construcție.

Misiunea

Cele două autocamioane din Prangl: 1 Volvo FH16, 6 x 4, construit în 2017, cu motor Volvo D16 550 CP, Volvo I-Shift cu trepte de viteză și Direcție dinamică Volvo.
1 Volvo FH16, 6 x 4, construit în 2013, cu motor D16 de 750 CP și Volvo I-Shift.
Remorci: Remorci Faymonville extensibile cu trei punți, cu punți hidraulice și direcție manuală separată. Lungime joasă folosită în cadrul acestei activități: 22,9 metri. 
Încărcătura: Bene mari, dimensiuni: 22 m lungime x 3,8 m lățime x 3,8 m înălțime, greutate: ~5.000 kg fiecare.
Dimensiuni totale de transport: 35 m lungime x 3,8 m lățime x 4,15 m înălțime, greutate: 38.000 kg.

Prangl GmbH

Fondată în: 1965.
Proprietar: Mag. Christian Prangl.
Volumul echipamentului în ansamblu: 3.400 (macarale mobile, autocamioane și remorci, platforme de lucru pentru zonă, manipulatoare la distanță etc.).
Numărul autocamioanelor și al remorcilor: 330, dintre care autocamioane Volvo: 90.
Numărul de angajați: 650.
Activități principale: Transporturi supradimensionate și de mare tonaj, transporturi pentru centralele electrice și pentru energia eoliană, componente de mașini, piese de construcții din beton și oțel supradimensionate, transporturi de marfă, căi ferate, cherestea, transporturi industriale.