Maestru al pădurii

A participat la etapa finală la nivel global a competiției Volvo Driver Challenge și este un adevărat maestru al conducerii eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil. Șoferul de autocamion forestier și proprietarul Bert „Knatte” Johansson știe cum să folosească în mod eficient fiecare strop de combustibil – și autocamioanele Volvo. 
Transportul de cherestea în Suedia.

Cei 30 de ani de deplasare pe platforme de 64 de tone pe drumuri forestiere sinuoase l-au făcut pe Bert „Knatte” Johansson să fie extrem de calificat în ceea ce privește deplasarea cu precizie.

Este o zi minunată de toamnă în pădurile întinse din regiunea centrală a Suediei. Bert Johansson, cunoscut și drept „Knatte”, o poreclă pe care o are din copilărie, se află în cabina macaralei. Este ocupat cu încărcarea a 60 de tone de bușteni, iar macaraua de opt metri se mișcă repede și cu precizie. Graiferul macaralei, care apucă cu grijă și ridică cheresteaua din grămada aflată pe sol în remorca autocamionului, se mișcă de parcă ar fi o extensie a mâinii lui Knatte.

Trebuie să ținem mereu cont de eficiența consumului de combustibil și să optimizăm consumul de combustibil, deoarece ne deplasăm întotdeauna cu încărcături maxime.

Bert „Knatte” Johansson

Șofer și transportator

După 30 de ani petrecuți ca transportator, Knatte știe exact cum trebuie așezați buștenii în remorcă și cum se poate deplasa cel mai bine pe drumurile forestiere cu serpentine pentru a-și aduna încărcăturile. Activitatea zilnică de manevre efectuate prin spații strâmte l-a făcut să fie foarte priceput în deplasarea cu precizie și, de-a lungul anilor, a câștigat o serie de concursuri la expoziția suedeză anuală de profil Elmia. În 2009, a câștigat concursul Super Eco Driver Volvo, o competiție pe care se bazează actualul concurs Driver Challenge de astăzi, iar în acest an a ajuns al doilea în finala desfășurată la nivel global. Mulți dintre ceilalți 32 de concurenți care s-au luptat pentru pozițiile de top din finala suedeză sunt, de asemenea, transportatori de cherestea, iar Knatte are propria sa teorie despre modul în care el și colegii săi din domeniu se descurcă atât de bine.
 

Bert Johansson în pădure

Bert „Knatte” Johansson consideră că nu este o coincidență faptul că atât de mulți dintre finaliștii mondiali ai competiției Driver Challenge lucrează în industria cherestelei. „Ca șofer pe autocamion de cherestea trebuie să știi exact unde sunt colțurile autocamionului și unde se află remorca.”

Încărcarea cherestelei

Knatte avea 19 ani când a început să lucreze pentru compania de transport a tatălui său. În acel moment nu exista macara pe cabină și, în timpul încărcării și descărcării, trebuia să stea afară într-o magazie.

„Ca șofer de camion de bușteni, trebuie să știi exact unde sunt poziționate colțurile autocamionului și unde se află remorca, altfel ai putea foarte ușor să rămâi blocat și izolat în pădure. Și trebuie să ținem mereu cont de eficiența consumului de combustibil și să-l optimizăm, deoarece ne deplasăm întotdeauna cu încărcături maxime”, ne explică el.

Încă de când avea 19 ani și a început să lucreze pentru Sommens Transport, compania de transport a tatălui său, Knatte a urmărit îndeaproape dezvoltarea autocamioanelor și a remorcilor. În acele zile, nu exista cabină pentru macarale, așa că el și colegii săi trebuiau să stea afară într-un adăpost în timpul încărcării și descărcării autocamionului, pe tot parcursul anului. Și fiindcă tot atunci motoarele aveau un randament scăzut, se întâmpla de multe ori ca autocamioanele să se blocheze. Înainte ca sistemul Dynafleet să fie introdus și ca serviciul de poziționare să facă posibilă urmărirea de la distanță a fiecărui autocamion, transportatorii de cherestea care se confruntau cu blocaje trebuiau să se descurce pe cont propriu cu utilajele lor în pădure. Knatte își amintește de numeroasele situații când a trebuit să plece în căutarea colegilor săi care nu s-au întors după ce li s-a terminat tura.

Knatte cu dealerul Volvo

Knatte împreună cu dealerul său Volvo local, Johan Ejdehage. Astăzi, compania sa folosește autocamioane Volvo FH16 cu motoare de 750 CP.

„Nesiguranța era cel mai greu de suportat. Astăzi, știu în permanență unde sunt autocamioanele mele și dacă acestea se deplasează sau staționează. Iar acest aspect ne conferă siguranță, atât mie, cât și angajaților mei”, ne spune el.

În prezent, autocamioanele Volvo FH16 ale lui Knatte sunt echipate cu motoare de 750 CP pentru a permite pornirea acestor vehicule cu o greutate de 64 de tone pe teren accidentat. De asemenea, și-a instalat I-Shift încă de la introducerea cutiei de viteze și crede că, împreună cu Direcția dinamică Volvo, aceasta a contribuit la o experiență de deplasare mai confortabilă și mai relaxată.

„Mă simt mult mai odihnit după o cursă, astăzi față de perioada când am început să lucrez ca șofer”, ne spune el urcând în cabina macaralei.

Aceasta este cea de-a doua cursă a lui Knatte pe ziua de azi. Dat fiind că a început lucrul la ora patru dimineața, ia o pauză pentru a cerceta pădurea din jur. Chiar dacă se află la o distanță de doar 30 de kilometri de birourile companiei din Tranås, nu a mai fost niciodată aici. Mulți proprietari de terenuri doboară copaci doar într-un anumit loc o singură dată pe parcursul duratei de viață, astfel încât zonele pentru încărcarea cherestelei variază de la o zi la alta. Knatte resimte o mare responsabilitate față de clienții săi, ale căror produse le transportă, și crede că îndeplinește o funcție cheie în lanțul de aprovizionare.

„Întotdeauna am fost interesat de pădure, pentru că aceasta este atât de importantă pentru Suedia. Toată lumea își dorește materiale de construcție pentru case și hârtie de toaletă. De asemenea, mă bucur de liniștea și libertatea pădurii – sunt foarte importante pentru mine”, spune el, urcându-se înapoi în cabina autocamionului pentru a porni mai departe.
 

Fabrica de cherestea Bergs

Knatte livrează un transport la fabrica de cherestea Bergs din Mörlunda, situată la aproximativ 150 de kilometri din locul în care a încărcat cheresteaua.

Destinația sa este fabrica de cherestea Bergs Timber din Mörlunda, situată la aproximativ 150 de kilometri de locul unde se află acum. De îndată ce părăsește cele mai dificile drumuri forestiere și iese pe un drum de țară asfaltat, Knatte pornește sistemul I-Cruise de control al vitezei de croazieră. De asemenea, activează programul de economisire a combustibilului I-See, care scanează drumul în avans și planifică deplasarea pentru o eficiență mai mare a consumului de combustibil.

„Pe drumurile de țară asfaltate și pe autostrăzi, folosesc aceste programe pentru 99 la sută din timp. Dacă dispui de sistemul de control al vitezei de croazieră, I-See funcționează perfect, deoarece sistemul gândește, practic, în locul tău. Dacă aș încerca să conduc manual la fel de eficient din punct de vedere al consumului de combustibil cum o face sistemul, ar trebui să fiu concentrat la maximum pe tot parcursul zilei. Însă pur și simplu nu pot menține permanent acest nivel de concentrare”, spune el.

Pentru a deveni cu adevărat priceput în privința deplasării eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, Knatte spune că trebuie să eviți, pe cât posibil, să apeși pedala de accelerație – și că trebuie să rulezi liber mult mai mult decât cred unii. El încearcă, de asemenea, să învețe cum funcționează tehnologia din autocamion și apoi să testeze diferitele sisteme pentru a obține cele mai bune rezultate.

Knatte arată spre afișaj și explică în ce constă particularitatea I-See: „Acum rulez liber pentru intervale mari de timp, dar altfel nu mi-aș fi luat piciorul de pe pedala de accelerație atât de repede. Volvo chiar a reușit să dezvolte un sistem cu adevărat inteligent”, spune el.
 

Autocamionul lui Knatte în viraj

În activitatea sa zilnică, lui „Knatte” îi place să folosească funcții precum I-See, I-Shift, direcția dinamică Volvo, puntea tandem liftabilă, Dynafleet și I-Cruise.

După aproximativ două ore de deplasare, Knatte ajunge la fabrica de cherestea și descarcă lemnul. Aerul este plin de rumeguș și fabrica uriașă miroase a lemn proaspăt. Peste tot sunt grămezi enorme de bușteni – capetele lor sunt marcate și etichetate pentru a indica numărul de ordine, furnizorul și numele proprietarului. Knatte își marchează încărcătura înainte de a porni din nou la drum.

Astăzi face drumul înapoi fără încărcătură – ceva ce mai degrabă ar vrea să evite. Până acum câțiva ani, lângă Tranås exista o fabrică de cherestea, dar de când aceasta a fost închisă, Knatte a trebuit să caute clienți noi pentru a-și asigura încărcăturile pentru întoarcere. De exemplu, preia câteva încărcături pentru Eksjöhus, un producător de case prefabricate, care are propria fabrică de cherestea, la 50 km de Tranås.

În situațiile în care trebuie să conducă fără încărcătură, utilizează întotdeauna puntea tandem liftabilă, pentru a reduce consumul de combustibil. Pe termen lung, acesta va avea impact, deoarece cele șapte autocamioane ale sale se deplasează dus-întors în schimburile de pe parcursul a 24 de ore.

Dacă dispui de sistemul de control al vitezei de croazieră, I-See funcționează perfect, deoarece sistemul gândește, practic, în locul tău.

Bert „Knatte” Johansson

Șofer și transportator

Knatte admite că nu este întotdeauna posibil să pună în practică tot ce învață și că atât el, cât și angajații săi trebuie uneori să compromită eficiența consumului de combustibil, în special în zilele stresante, cu activitate intensă.

„Atunci este important să recuperăm terenul pierdut prin creșterea productivității. Acesta este secretul echilibrului, pe care încerc mereu să îl transmit șoferilor mei”, spune el.

O persoană importantă pentru Knatte când este vorba să învețe cum să maximizeze rezultatele tehnologiei Volvo Trucks este reprezentantul său local, Johan Ejdehage, de la Rejmes. Tatăl lui Johan a vândut autocamioane lui Bertil, tatăl lui Knatte, timp de 24 de ani și, după ce el și Knatte au preluat afacerile părinților, ei înșiși au ajuns să lucreze împreună, de mai bine de două decenii. Johan îl însoțește de obicei pe Knatte când participă la competițiile de profil organizate de Volvo și stabilesc împreună ce strategie să adopte pentru a obține cele mai bune rezultate.

„În cadrul finalei mondiale a competiției Driver Challenge, am observat că majoritatea concurenților au optat pentru schimbarea manuală a treptelor de viteză, dar eu nu am procedat la fel. Am schimbat manual o singură treaptă de viteză în cursul urcării unei rampe! Iar asta dovedește că tehnologia cu care sunt echipate autocamioanele Volvo funcționează eficient”, spune Knatte. 

I-See – Economisește până la 5% combustibil

Ilustrație I-See


1. Creează inerție
I-See detectează că urmează o rampă, prin urmare, autocamionul va accelera și va rămâne într-o treaptă superioară pentru mai mult timp.

2. Evită schimbarea într-o treaptă de viteză inferioară
Prevenind schimbarea inutilă a vitezei, I-See vă ajută să urcați rampele mai lin, cu consum redus de combustibil.

3. Reduce viteza în vârful rampei
Atunci când vă apropiați de o pantă descendentă, I-See împiedică autocamionul să accelereze în mod inutil.

4. Rulează liber înainte de panta descendentă
Pentru a economisi energie și a reduce frânarea, I-See dezactivează temporar lanțul cinematic înaintea unei pante descendente.

5. Controlează frânarea pe o pantă
I-See știe când se termină o pantă și când începe următoarea. Aplică frânele auxiliare după cum este necesar pentru eficiență maximă.

Related News

Marea livrare

Unul dintre cele mai mari utilaje de ambalare a hârtiei din lume se află în prezent în stadiul de fabricare în Suedia. Șoferul austriac de autocamioane Roland Lehbrunner a întreprins o călătorie de proporții pentru a livra două silozuri cu o lungime ...

Cu transmisia cu trepte de forță prin pădurile înghețate

Drumuri înghețate, deluroase și o masă totală de 76 de tone. Transportul cherestelei prin pădurile din Finlanda este o activitate solicitantă atât pentru șoferi, cât și pentru vehicule. Dar cu transmisia Volvo I-Shift cu trepte de forță, Saku ...

Un autocamion de 90 de tone la Cercul Polar, în Suedia

În nordul îndepărtat al Suediei, în zona îndepărtată a Cercului Arctic, unde temperaturile pot coborî până la minus 40 de grade Celsius, un ansamblu de vehicule de 90 de tone transportă cherestea în cele mai potrivnice condiții. ...