TRUCKS

Accesibilizarea tranziției electrice

Autocamioanele electrice înseamnă mai mult decât baterii și stații de încărcare – ele pot contribui la îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru șoferi și la creșterea profiturilor pentru companiile de transport. Trei experți Volvo Trucks ne ajută să călătorim într-un viitor al electrificării.
Volvo FE Electric.
Volvo FL și FE Electric sunt primele vehicule electrice de la Volvo Trucks și acestea vor acoperi majoritatea necesităților de transport urban.

Din momentul în care Volvo Trucks a anunțat că primele autocamioane electrice Volvo FL și FE sunt pregătite să iasă pe șosea, răspunsul venit de pe piață a fost rapid.

„Clienții ne-au sunat ca să ne spună: „În sfârșit! De când așteptam asta!” spune Anna Thordén, manager de produs, electromobilitate, la Volvo Trucks. „Mulți dintre clienții cu care am discutat prevăd reglementările mai stricte în domeniul în care operează. Alții au achiziționat vehicule electrice de la firme intrate recent pe piață și au constatat că nu oferă asistență suficientă. Așa că, de îndată ce se întâmplă ceva cu autocamionul, se trezesc că sunt pe cont propriu.

Mulți dintre clienții cu care am discutat prevăd reglementările mai stricte în domeniul în care operează.

În schimb, Volvo Trucks pariază pe soluțiile totale pentru vehiculele electrice, pentru a le oferi clienților satisfacție garantată.

Până în prezent, Volvo Trucks oferă numai opțiuni electrice la un număr limitat de clienți de referință pe bază de încercare, dar planul este de a accelera producția în domeniu în următorii câțiva ani. Potrivit lui Santosh Harakamani, manager de planificare strategică la Volvo Trucks, principalii factori care vor contribui la introducerea vehiculelor electrice în producția de masă se află deja în stadiul de producție, iar tranziția către vehiculele electrice este planificată să avanseze mai rapid decât au prezis majoritatea analiștilor.

„Trei factori stabilesc de obicei dacă se produce sau nu o mutație tehnică: Tehnologia trebuie să fie viabilă din perspectivă economică, trebuie să obțină acceptarea clienților și ar trebui să fie matură din punct de vedere tehnic.” 

Un reper fundamental a fost deja atins. Costul al energiei regenerabile a devenit egal cu cel al cărbunelui în multe părți ale lumii, factor care poate conduce la stimularea investițiilor în energia regenerabilă. Se preconizează că, până în 2040, peste 70% din investițiile în energie la nivel global vor viza sursele regenerabile de energie. Între timp, scăderea bruscă a prețurilor la baterii a depășit așteptările analiștilor.


O altă evoluție importantă o reprezintă faptul că agenția de cercetare Bloomberg New Energy Finance și-a modificat în mod semnificativ previziunile privind prețurile bateriilor în condițiile în care o mașină electrică va atinge paritatea de cost în raport cu o mașină cu combustibil fosil. Pentru proprietarii de autocamioane, această evoluție rapidă a prețurilor la baterii confirmă faptul că punctul de rentabilitate al unui autocamion electric va fi atins mai devreme decât s-a preconizat. Între timp, capacitatea bateriilor este concepută să crească semnificativ, crescând astfel autonomia.

Mai mult, multe țări au adoptat deja reglementări care vor accelera tranziția către vehiculele electrice, inclusiv legile din numeroase țări prin care se urmărește stoparea utilizării de combustibili fosili până în 2030. „Reglementările mai stricte privind emisiile și eficiența combustibilului exercită deja o presiune semnificativă asupra industriei în sensul renunțării la utilizarea de motoare cu motorină. Anunțurile recente venind din partea principalilor producători de vehicule privind investițiile și lansările de produse ale vehiculelor electrice sunt un semnal clar că deja are loc o schimbare”, spune Santosh Harakamani.

Tehnologia trebuie să fie viabilă din perspectivă economică, trebuie să obțină acceptarea clienților și ar trebui să fie matură din punct de vedere tehnic.

Luând în considerare acești factori, până în 2030, peste 30% dintre toate mașinile vor fi mașini electrice și peste 50% dintre toate mașinile vândute de noi ar putea fi mașini electrice. Deși electrificarea autocamioanelor comerciale se află încă într-o fază incipientă în comparație cu segmentul de autoturisme, Santosh Harakamani se așteaptă ca electrificarea din sectorul transporturilor să recupereze rapid decalajul.

Și electrificarea ar putea contribui la reducerea semnificativă a amprentei de carbon în domeniul transporturilor. În prezent, o centrală eoliană de patru megawați produce suficientă energie pentru a conduce 200 de autocamioane electrice Volvo FE, care pot reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 10.000 de tone de CO2 anual.

Cu atâția factori care semnalează un viitor al electricității, Volvo Trucks este hotărâtă să dezvolte soluții electrice care vor fi introduse la nivelul fiecărui segment, al fiecărei piețe, ca o soluție complementară gamei de vehicule alimentate cu motorină. Pentru a-și dezvolta autocamioanele electrice, Volvo Trucks și-a valorificat experiența provenită de la Volvo Buses, care exploatează modele hibride de înaltă tensiune începând cu anul 2010 și autobuze cu încărcare rapidă complet electrificată deja din 2015. Prin utilizarea componentelor care au fost încercate și testate în traficul obișnuit de mulți ani clienții Volvo Trucks pot avea încredere că soluțiile oferite sunt nu numai optime, ci și sigure. 

Pentru proprietarii de autocamioane, electrificarea nu înseamnă numai achiziționarea celor mai bune soluții și servicii tehnice. De asemenea, acest aspect facilitează și înțelegerea modului în care autocamioanele electrice vor schimba modul de a face afaceri și semnalează că dialogurile pe care proprietarii le vor avea cu distribuitorii de camioane vor fi complet diferite.

„Odată cu autocamioanele electrice, cerințele obișnuite ale clienților, cum ar fi caii putere sau forța motorului, nu vor mai fi valabile. În schimb, pentru a le putea oferi clienților cele mai bune soluții, este important să înțelegem ruta de deplasare a clienților, domeniul de utilizare, sarcina utilă și condițiile meteorologice în care va funcționa autocamionul, precum și alternativele de alimentare disponibile. Îi putem, apoi, consilia cu privire la un vehicul cu o specificație anume, cu o anumită autonomie de condus și configurație a bateriilor”, spune Anna Thordén. 

Ea a observat că cele mai mari preocupări pe care le au clienții cu privire la autocamioanele electrice vizează intervalul de acțiune și disponibilitatea stațiilor de încărcare, chiar dacă acești factori sunt luați în considerare la alegerea autocamionului. Pentru a face autonomia cât mai exactă, Volvo Trucks dezvoltă sisteme sofisticate de predicție, care iau în considerare toți factorii cheie, oferindu-i șoferului informații în timp real despre distanța rămasă până la următoarea încărcare. 

Este greu de estimat impactul asupra șoferilor. Oamenii care conduc unul dintre autocamioanele noastre electrice coboară din el zâmbind.

Anna Thordén subliniază faptul că autocamioanele electrice conferă numeroase avantaje proprietarilor de autocamioane, incluzând costurile reduse de combustibil și o imagine îmbunătățită a companiei. Este, de asemenea, o modalitate de a asigura respectarea reglementărilor mai stricte. Dacă majoritatea operațiunilor de transport se pot efectua pe timp de noapte cu vehicule mai silențioase, acest aspect poate genera și eficiență sporită. 

În cadrul departamentului post-vânzări al Volvo Trucks, Carolina Grönstedt, care este managerul de dezvoltare pentru piese originale, se așteaptă ca vehiculele electrice să stimuleze procesul de recrutare și fidelizare a șoferilor. Ceva ce ar fi extrem de benefic pentru o industrie care se confruntă cu deficitul de șoferi pe scară largă.

„De exemplu, propriile noastre teste ne arată că un autocamion Volvo FL Electric are un nivel de zgomot mai mic cu 10 dB decât un vehicul obișnuit alimentat cu motorină. Acest lucru înseamnă că nivelul sonor perceput este redus aproximativ la jumătate”, spune ea. „În privința autocamioanelor electrice există, de asemenea, mai puține vibrații, iar șoferii nu sunt afectați de emisii atunci când acționează în exteriorul vehiculului.” 

O provocare pentru șoferi o constituie adaptarea la modul de funcționare a unui autocamion echipat cu baterii, ceea ce poate genera îngrijorare cu privire la problemele specifice legate de autonomie sau la timpul necesar pentru încărcare. În ciuda acestei modificări, reacția șoferilor de test a fost în cea mai mare parte una pozitivă.

„Este greu de estimat impactul asupra șoferilor. Oamenii care conduc unul dintre autocamioanele noastre electrice coboară din el zâmbind. Pentru mulți este o revelație și, pentru unii, o experiență extraordinară”, spune Carolina Grönstedt zâmbind.



Câteva cifre esențiale pentru autocamioanele electrice Volvo

  • Distanța: Volvo FL Electric – până la 300 km; Volvo FE Electric – până la 200 km.
  • O centrală eoliană de 4 MW produce suficientă energie pentru a conduce 200 de autocamioane electrice FE.
  • Sau o singură rotație completă a elicei centralei eoliene deplasează un autocamion pe o distanță de 1,5 kilometri.
  • Se economisesc 2.500 de metri cubi de combustibil pe an.
  • Se reduc emisiile cu efect de seră cu până la 10.000 tone de CO2 anual (cu condiția ca bateriile să fie încărcate cu energie eoliană).
  • Notă: Autocamioanele electrice sunt de 3-5 ori mai eficiente energetic decât autocamioanele cu motorină echivalente.