TRUCKS

Londra ia astfel măsuri pentru siguranța urbană

Pentru Londra, eliminarea accidentelor rutiere a devenit o prioritate de maximă importanță. Astfel, s-a propus un proiect conform căruia, începând cu anul 2020, toate vehiculele care depășesc greutatea de 12 tone vor avea nevoie de un permis de siguranță pentru a-și desfășura activitatea în Londra, iar alte orașe s-au arătat interesate de această măsură.
Piccadilly Circus, zona centrală a Londrei.
Străzile înguste ale Londrei sunt constant străbătute de furgonetele de transport, autocamioanele, renumitele taxiuri negre londoneze și autobuzele roșii supraetajate, alături de pietoni și de un număr tot mai mare de bicicliști.

Pe străzile înguste ale Londrei, furgonetele de transport, autocamioanele, renumitele taxiuri negre londoneze și autobuzele roșii supraetajate străbat drumurile în fiecare dimineață, alături de pietoni și un număr tot mai mare de bicicliști.

Din cauza acestei aglomerații de persoane și vehicule într-un spațiu rutier limitat, riscul de producere a coliziunilor crește alarmant. S-a dovedit că aglomerația de autocamioane, bicicliști și pietoni este deosebit de riscantă.

În ultimii trei ani, vehiculele grele destinate transportului de mărfuri au fost implicate în 20% dintre cazurile de decese ale pietonilor și peste 70% dintre situațiile soldate cu moartea bicicliștilor din Londra. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că reprezintă doar patru procente din totalul distanțelor parcurse de camioane sunt în oraș, conform statisticilor oferite de către autoritatea de transport public, Transport for London.

 

Deși valorile sunt mari, aceste statistici nu sunt valabile doar pentru Londra. Studiile întreprinse de către Echipa de cercetare a accidentelor din cadrul companiei Volvo Trucks arată că în anul 2014, în Uniunea Europeană, aproximativ 1.230 de cazuri de deces sau 32% dintre decesele survenite în urma accidentelor în care au fost implicate vehicule grele, erau reprezentate de participanți la trafic vulnerabili. Deși siguranța rutieră s-a îmbunătățit în general, rata accidentelor în care sunt implicați participanți la trafic vulnerabili s-a dovedit a fi dificil de redus. 

Pentru a crește siguranța drumurilor, autoritatea Transport for London a decis să concentreze asupra măsurilor de reducere a pericolelor în trafic. De aceea, colaborează cu grupuri de participanți la trafic vulnerabili și producători de vehicule, precum Volvo Trucks, pentru a găsi soluții. 

Deci, ce se poate face? Una dintre măsurile principale implică dezvoltarea primului Standard privind vizibilitatea directă (DVS) pentru vehiculele grele. 

„S-a arătat că vizibilitatea directă din cabină are un impact important asupra reducerii pericolului în cazul persoanelor care merg pe jos sau cu bicicleta, deoarece unghiurile moarte constituie un factor cheie în cazul coliziunilor”, afirmă Will Norman, membru al Comisiei pentru pietoni și bicicliști din cadrul autorității de transport public Transport for London.

Conform propunerii, începând cu anul 2020, toate vehiculele care depășesc greutatea de 12 tone vor avea nevoie de un permis de siguranță pentru a-și desfășura activitatea în Londra.

„Încă se discută despre adoptarea acestei măsuri”, explică Will Norman. Dar, conform propunerii, va fi emis un permis de intrare în Londra pentru vehiculele grele care întrunesc cerințele minime privind vizibilitatea directă sau care pot adopta măsuri echivalente în vederea reducerii riscurilor la care sunt supuși participanții la trafic vulnerabili. Se prevede ca propunerea finală să includă specificații precum senzorii și avertizările vizuale.

„Depunem eforturi pentru a crește siguranța rutieră, dar companiile de transport trebuie să-și aducă, de asemenea, contribuția prin îmbunătățirea gradului de siguranță a flotelor de vehicule”, spune Will Norman.

 

Volvo Trucks a monitorizat îndeaproape progresele înregistrate în Londra.
„Apreciem măsurile adoptate în Londra pentru garantarea siguranței rutiere în oraș și protejarea participanților la trafic vulnerabili, prin reunirea eforturilor depuse de către diferitele părți interesate”, afirmă Claes Avedal, Manager al departamentului de Planificare a produselor din cadrul companiei Volvo Trucks.

Depunem eforturi pentru a crește siguranța rutieră, dar companiile de transport trebuie să-și aducă, de asemenea, contribuția prin îmbunătățirea gradului de siguranță a flotelor de vehicule.

Acesta estimează că autocamioanele care au fost special proiectate pentru vizibilitate maximă vor deveni tot mai comune pe străzile Londrei și ale altor orașe interesate de îmbunătățirea siguranței rutiere. Acest lucru presupune echipament specific, cum ar fi ferestrele și camerele video suplimentare, înălțimea redusă a șasiului și anumite tipuri de vehicule, precum Volvo FE Low-Entry Cab, care are un șasiu foarte scund și opțiunea ferestrelor extinse, care acoperă mare parte din portierele cabinei. Ferestrele suplimentare oferă vizibilitate directă șoferului de-a lungul laturii vehiculului. 

„Este cel mai bun vehicul în privința maximizării vizibilității directe deoarece, ca șofer, te afli aproximativ la nivelul bicicliștilor și al pietonilor”, spune Claes Avedal. 

Pe lângă eforturile depuse în vederea conceperii unui Standard privind vizibilitatea directă (DVS), autoritatea Transport for London implementează numeroase măsuri pentru a îmbunătăți siguranța rutieră, cum ar fi reducerea limitelor de viteză și reducerea acesteia prin reproiectarea străzilor, aplicarea sancțiunilor și modificarea celor mai periculoase intersecții ale orașului.

„Atât de mulți factori – de la designul vehiculelor, la planificarea rutelor, atenția în trafic și modul în care a fost proiectată strada – joacă un rol important în ce privește îmbunătățirea siguranței în cazul interacțiunilor dintre autocamioane și participanții la trafic vulnerabili”, afirmă Claes Avedal.

Volvo Trucks are, de asemenea, o abordare multifațetată a conceptului de siguranță. Aceasta se extinde de la arii de interes precum cercetările din domeniul siguranței, la dezvoltarea unor tehnologii privind siguranța (cum ar fi Asistența pentru păstrarea benzii de rulare și Frânarea avansată de urgență), și până la proiectarea unor vehicule mai sigure și organizarea unor cursuri de instruire pentru șoferi. Campaniile despre importanța atenției în trafic, cum ar fi inițiativele „Stop Look Wave” (Oprește-te, privește, fî cu mâna) și „See and be seen” (Vezi și asigură-te că ești văzut), constituie o parte importantă a eforturilor depuse de către compania Volvo Trucks. 

 

Siguranței orașului i se acordă acum importanța cuvenită pe agenda politică a multor orașe, așa că așteptați-vă la schimbări majore în întreaga lume.

Până în anul 2041, autoritatea Transport for London își propune să înregistreze zero accidente grave sau decese pe drumurile Londrei și estimează că 80% dintre londonezi se vor deplasa mergând pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun.

„Putem spera că vom asista în curând la mai multe schimbări în orașele din întreaga lume”, afirmă Claes Avedal. „Volvo Trucks împărtășește viziunea Londrei de a elimina accidentele. Siguranța rutieră în orașe a rămas în urma altor domenii. Dar acum i se acordă importanța cuvenită pe agenda politică a multor orașe, așa că așteptați-vă la schimbări majore în întreaga lume.
Londra oferă un exemplu tuturor.

Obiectivele Londrei pentru anul 2041

  • Zero accidente grave sau decese pe străzile orașului.
  • Conform autorității Transport for London, se estimează că 80% dintre londonezi se vor deplasa mergând pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport în comun.

 

Raportul de siguranță Volvo Trucks 2017

Din anul 1969, echipa de cercetare a accidentelor din cadrul companiei Volvo Trucks a studiat și analizat peste 1.700 de accidente în care au fost implicate autocamioane. Aceasta încearcă să îmbunătățească gradul de conștientizare a importanței siguranței în trafic și să ofere îndrumare în ce privește prioritizarea dezvoltării viitoare a măsurilor de siguranță rutieră.

În anul 2014, Uniunea Europeană a înregistrat un total de 3.863 de decese survenite în urma accidentelor în care au fost implicate vehicule pentru mărfuri grele (HGV).

13%
499 accidente
Accidente soldate cu decesul ocupanților vehiculelor grele.

49%
1.898 accidente
Accidente soldate cu decesul ocupanților autoturismelor.

32%
1.230 accidente
Accidente soldate cu decesul participanților la trafic vulnerabili (VRU).

6%
236 alte accidente provocate de vehiculele grele.
Dintre cele 1.230 de decese ale participanților la trafic vulnerabili (în Uniunea Europeană, în anul 2014), 53% dintre persoanele decedate erau pietoni,
22% bicicliști, iar 25% au fost utilizatori de mopede sau motocicliști.

Accidente soldate cu decesul sau rănirea gravă a participanților la trafic vulnerabili în Uniunea Europeană, în anul 2014.

20%
implică un vehicul greu care efectua un viraj.

30%
accidente produse la traversare.

Aspecte ce trebuie luate în considerare

Claes Avedal, Manager al Departamentului de Planificare a produselor din cadrul companiei Volvo Trucks, recomandă trei considerații importante prin care clienții autocamioanelor pot îmbunătăți siguranța și vizibilitatea în orașe. 

Planificarea traseului
„Planificați punctele de intrare și de ieșire în siguranță de pe șantierele aglomerate, precum și ruta vehiculului prin oraș pentru a evita drumurile înguste sau ambuteiajele și participanții la trafic vulnerabili. Planificarea este deosebit de importantă.”

Vehiculul potrivit pentru activitatea respectivă
„Mulți clienți vor un autocamion cât mai flexibil. Asta înseamnă că aleg un șasiu înalt, chiar dacă activitatea lor se desfășoară mai ales în oraș. Dar, cu un șasiu mai scund, șoferul este mai aproape de sol și are o vizibilitate mai bună asupra a ceea ce se întâmplă în jurul vehiculului.”

Camera video și fereastra inferioară a portierei oferă vizibilitate extinsă
„Puteți vedea în întregime partea din față și laterală a vehiculului folosind doar ferestrele și oglinzile. Totuși, opțiunea montării unei camere video în anumite unghiuri și fereastra inferioară de pe portiera pasagerului îi oferă șoferului vizibilitate extinsă, care poate contribui la prevenirea coliziunilor când autocamionul efectuează un viraj.”