TRUCKS

Motorul D12 – o schimbare de paradigmă

Când motorul D12 a fost lansat în 1993, acesta a reprezentat cu adevărat o revoluție. Unii spun că Volvo și-a devansat epoca cu zece ani. Göran Nyholm, inginer Volvo acum pensionat, ne spune povestea de la început.
Göran Nyblom în fața motorului D12
Göran Nyholm a participat la dezvoltarea motorului D12.

Își amintește clar lansarea de presă a autocamionului FH. Era în septembrie 1993, iar jurnaliștii auto din întreaga lume s-au adunat pentru a asista la prezentarea revelatorie a următoarei generații de autocamioane. Un anumit aspect a ieșit în evidență mai mult decât orice altceva în cazul jurnaliștilor, spune Göran Nyholm, care a jucat un rol major în dezvoltarea motorului, împreună cu departamentul de cercetare și dezvoltare din Göteborg și cu unitatea de producție din Skövde.

„Jurnaliștii au fost impresionați de motorul D12. Unii dintre ei mi-au spus că suntem cu zece ani înaintea tuturor din Europa. Pentru început, am reușit să anticipăm standardele de emisie care nu erau încă în vigoare în acel moment, am îmbunătățit foarte mult calitatea chiulasei și am adăugat direcția electronică și frâna de motor Volvo, dezvoltat de noi”, spune el.

Aceste produse nu au existat în Europa înainte, însă în SUA existau deja pe piață. La începutul proiectului pentru D12, când noile caracteristici au fost planificate la sfârșitul anilor 80, lipsa experienței europene a generat unele provocări, relevă Göran Nyholm.

„Mai ales chiulasa, care trebuia să fie mai lungă, a fost foarte dificil de turnat în mod corespunzător. Trebuie să vă imaginați asta, colțurile și spațiile din chiulasa actuală erau cât se poate de înguste. Am făcut o serie de încercări succesive, dar nu reușeam să-i dăm de capăt.”

Dar faptul de a renunța nu constituia o opțiune. Dimpotrivă, echipa și-a făcut bagajele și s-a deplasat la locația Cummins din SUA, în calitatea lor de parteneri Volvo. Aici au fost produse atât direcția electronică, cât și noul tip de chiulasă.

„Până la urmă, s-a dovedit că nu era vorba de ceva ce nu se putea face, iar colaborarea cu americanii de la Cummins a fost cheia în acest proces”, spune Göran.

Chiulasa nouă, mai lungă, a oferit o calitate superioară în ceea ce privește schimbarea optimă a combustibilului și arderea. În plus, introducerea direcției electronice a constituit, la rândul său, un pas decisiv pentru succesul imediat al autocamionului FH.

„Am angajat mulți oameni noi la locația respectivă și, din moment ce aveam caracteristici noi, mai complicate, am angajat și multe persoane cu cunoștințe de IT.” 

Acela a fost momentul nostru, prieteni. Sunt foarte mulțumit de faptul că autocamionul și motorul s-au dovedit a fi un adevărat succes. Momentul respectiv a constituit o schimbare de paradigmă în industria auto.

De la început, D12 a fost dezvoltat special pentru autocamioanele FH. La sfârșitul anilor ’90,
motorul a fost introdus și pe alte produse din cadrul Volvo, cum ar fi Volvo Penta. De asemenea, motorul D12 a suferit modificări de-a lungul deceniilor, adesea când au apărut noi reglementări privind emisiile. 

„Da, motorul are acum atât de multe caracteristici tocmai pentru a respecta standardele. De asemenea, trebuie să rețineți că există diferite standarde pentru diferite țări. Deci, trebuie să vă adaptați în consecință.”

Göran Nyholm s-a pensionat din poziția de inginer Volvo acum nouă ani. Faptul de a-l cunoaște și de a vorbi despre acei ani în care a fost demarat întregul proiect FH te face să te simți ca și cum ai descoperi o mină de aur. 

„Acela a fost momentul nostru, prieteni. Sunt foarte mulțumit de faptul că autocamionul și motorul s-au dovedit a fi un adevărat succes. A constituit o schimbare de paradigmă în industria auto”, concluzionează el. 

În prezent, călătoria continuă fără Göran. Astăzi, 100.000 de motoare sunt produse la locația din Skövde în fiecare an, dintre care aproximativ 90% sunt motoare D13. Ceea ce a fost demarat la începutul anilor '90 va rezista zeci de ani de aici încolo.