TRUCKS

De ce se va extinde infrastructura de încărcare a autocamioanelor electrice grele

| 3 min | 3 min
Dacă stațiile de încărcare pentru autoturisme sunt tot mai des întâlnite, aceeași infrastructură publică pentru autocamioane este practic inexistentă. În orice caz, evoluțiile recente sugerează că acest aspect este pe cale să se schimbe.
Un șofer care încarcă un autocamion electric
Presiunea de a extinde infrastructura publică pentru încărcarea autocamioanelor electrice este în creștere și vine atât dinspre sectorul public, cât și dinspre cel privat.

Așa cum stau lucrurile astăzi, majoritatea proprietarilor de autocamioane electrice de mare tonaj trebuie să se bazeze pe echipamentele de încărcare instalate la sediul lor, ceea ce le limitează autonomia. Și, cu toate că teoretic este posibil ca un autocamion electric să fie încărcat la o stație de încărcare pentru autoturisme, în majoritatea cazurilor, configurarea fizică a stației, cum ar fi locurile de parcare și structurile fixe, fac imposibil acest lucru.
 

Realitatea este că, dacă autocamioanele electrice se vor extinde pe cât este de dorit pentru a face diferența în ceea ce privește schimbările climatice, va fi necesară o rețea mult mai mare de stații de încărcare. Vestea bună este că acest lucru începe deja să se întâmple. Prima stație publică de încărcare pentru vehicule de mare tonaj a fost inaugurată în Göteborg în 2021, alături de intenția de a mai deschide alte trei stații. Lanțul de benzinării Circle K intenționează, de asemenea, să deschidă o stație publică de încărcare pentru autocamioane electrice de mare tonaj, care ar urma să devină operațională în 2022.
 

În iulie 2021, Volvo Group a semnat un acord fără caracter obligatoriu de a înființa o structură de colaborare bilaterală pentru construirea unei rețele publice de încărcare pentru autocamioane și autocare electrice de cursă lungă, în întreaga Europă. Împreună, părțile implicate intenționează să investească 500 de milioane de euro pentru a instala și a pune în funcțiune cel puțin 1.700 de puncte de încărcare cu energie verde, de performanță superioară, în termen de cinci ani de la înființarea structurii de colaborare bilaterală.
 

„Am asistat la o schimbare majoră doar în ultimii doi ani, în care mulți furnizori de soluții de încărcare care nu erau dispuși să discute despre stațiile de încărcare pentru autocamioane electrice sunt acum cu adevărat entuziasmați de idee”, spune Magnus Broback, Director de sisteme de încărcare, Volvo Trucks. „Acest lucru se datorează faptului că până de curând nu a existat niciun precedent de afaceri pentru asta. Dar acum, dat fiind că vedem tot mai multe autocamioane electrice pe șosea, este logic să începem să investim în rețelele de încărcare.”

 

Colaborare public-privat

Există, de asemenea, un impuls puternic din partea sectorului public. Pachetul UE „Fit for 55” din legislația propusă, care urmărește reducerea emisiilor de carbon cu cel puțin 55% până în 2030, include între obiectivele sale și rețelele de încărcare. UE a prezentat, de exemplu, o propunere pentru un Regulament privind infrastructura de combustibili alternativi (AFIR), care le va impune statelor membre investiții mai mari în infrastructura de încărcare. În plus, se preconizează că noul Regulamentul general de exceptare pe categorii (GBER) va susține investițiile realizate la nivelul guvernelor naționale în infrastructura publică de încărcare.
 

„Există suficientă forță din partea sectorului privat pentru a ne asigura că tranziția la electromobilitate va avea loc în ciuda impedimentelor”, susține Magnus. „Dar susținerea sectorului public, prin reglementări și subvenții de stat, va urmări ca tranziția să aibă loc mult mai repede. Și acest aspect este esențial pentru că, date fiind schimbările climatice, nu putem aștepta încă 15 ani.”

 

Impactul autoturismelor electrice

Între timp, infrastructura publică de încărcare a autoturismelor continuă să crească și, în ciuda preocupărilor legate de capacitatea rețelelor electrice, impactul asupra autocamioanelor electrice va fi unul pozitiv. La urma urmei, ambele folosesc același standard CCS2 pentru încărcarea de până la 350 de kilowați – diferența cheie fiind că autocamioanele necesită structuri de înaltă tensiune (500-750 volți), pe care o pot furniza toate stațiile de încărcare noi. În caz contrar, singura limitare pentru ca autocamioanele să nu poată să folosească stațiile de încărcare pentru autoturisme o constituie spațiul fizic din jurul punctului de încărcare.
 

„Cele două rețele de încărcare sunt mai degrabă în sinergie decât în competiție”, ne explică Magnus. „Rețeaua electrică pentru autoturisme ajută la crearea unui ecosistem similar, care oferă economii la scară, o mai bună cunoaștere a tehnologiilor, dar și a modelelor de afaceri”.
 

Cum rămâne cu depășirea capacității rețelelor electrice? „Fără îndoială, asta va fi o problemă în unele locuri, dar se poate rezolva. La urma urmei, la nivel de societate, lucrăm cu rețelele electrice de peste un secol. Este clar că va trebui să începem să pregătim și să extindem rețeaua – așa cum o facem de peste 100 de ani – aceasta este o provocare pe care o putem depăși, cu siguranță.”

Articole aferente