TRUCKS

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Tehnologie și inovație Eficiența utilizării combustibilului
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Diferența dintre deplasarea cu un sistem de monitorizare cu camere video și deplasarea folosind oglinzile

Să conduci un autocamion echipat cu oglinzi laterale a fost întotdeauna un lucru pe care șoferii l-au considerat ca fiind de la sine înțeles. În ultimii ani, totuși, câțiva producători au început să ofere în schimb sisteme de monitorizare cu camere video. Dar când și unde poate fi acesta util și care sunt avantajele și dezavantajele unei camere video față de o oglindă?

În 2016, Națiunile Unite au emis o reglementare care permitea ca sistemele de monitorizare cu cameră video să substituie oglinzile retrovizoare. Unul dintre beneficii a fost că așa-numita vizibilitate directă s-a îmbunătățit, ceea ce înseamnă vizibilitate mai bună din poziția șoferului: și anume, ceea ce poate fi observat fără ajutorul oglinzilor sau camerelor.

Comisia Europeană estimează că viitorul Regulament general privind siguranța (GSR) va reduce numărul de accidente și, sperăm, va salva peste 25.000 de vieți și va preveni cel puțin 140.000 de vătămări corporale grave până în 2038. Sistemele de monitorizare cu camere video pot susține aceste cifre, deoarece îmbunătățesc vizibilitatea directă. Însă principalul motiv din spatele dezvoltării sistemelor de monitorizare cu camere video a fost o aerodinamică mai bună și posibilitatea de a economisi combustibil și de a reduce emisiile de CO2.


„Toată lumea vrea să-și îmbunătățească consumul de combustibil sau de energie, iar forma mai aerodinamică a sistemului cu camere poate crește eficiența energetică cu până la 1,5%*. Dar este, de asemenea, important să vedem ce soluție i se potrivește clientului, optimizându-i experiența la volan”, spune Gabor Szalo, specialist senior în inginerie în domeniul vizibilității la Volvo Trucks.

Primul autocamion echipat cu camere video în locul oglinzilor laterale a apărut în 2019, iar de atunci posibilitățile tehnice s-au dezvoltat rapid. Mai mulți producători au lansat autocamioane cu sisteme de monitorizare cu camere, iar stimulentele introduse de viitoarea legislație accelerează procesul. Până în 2029, Regulamentul general european de siguranță (GSR) va implementa cerințele privind vizibilitatea directă pentru toate autocamioanele nou înmatriculate, cu scopul de a reduce unghiurile moarte și de a optimiza ceea ce șoferii pot observa direct din interiorul vehiculelor.

Lăsând deoparte evoluțiile tehnice și legislația viitoare, există posibilități și beneficii, precum și provocări și limitări, în faptul de a conduce autocamioane echipate cu camere în loc de oglinzi. Iată câteva dintre aspectele care pot fi luate în considerare:

 

Beneficiile deplasării cu un sistem de monitorizare cu camere versus oglinzi laterale

 

AERODINAMICĂ:

  • Aerodinamica unui autocamion exercită una dintre cele mai mari influențe directe asupra eficienței consumului de combustibil și, în consecință, la nivelul impactului asupra mediului. Deoarece sistemele de monitorizare cu cameră reduc impactul rezistenței aerului în comparație cu oglinzile laterale tradiționale, acestea vor reduce atât consumul de combustibil, cât și consumul de energie.

VIZIBILITATE ȘI SECURITATE:

  • În cazul unei camere video, nu există oglinzi fizice care să vă blocheze vizibilitatea în calitate de șofer. Prin urmare, aceasta este potrivită pentru situații complexe de trafic: de exemplu, atunci când utilizatorii vulnerabili ai drumurilor se află în apropierea autocamionului sau în sensurile giratorii, unde oglinzile ar putea obstrucționa vizibilitatea șoferului.
  • De asemenea, camerele pot fi prevăzute cu o funcție de monitorizare automată sau manuală a remorcii, pentru a putea urmări mișcările acesteia sau pentru a efectua manevre în marșarier. Acestea sunt beneficii digitale care nu sunt posibile cu o oglindă laterală.
  • Liniile de reper integrate (la schimbarea benzii de circulație) pot reprezenta o altă formă de asistență digitală cu ajutorul unui sistem de monitorizare cu camere.
  • În cazul oglinzilor, există o anumită distorsiune a imaginii, din cauza geometriei oglinzii. În cazul unui sistem de monitorizare cu cameră, există posibilitatea de a corecta distorsiunea imaginii, astfel încât șoferii pot obține o imagine mai apropiată de realitate.
  • Când șoferul doarme, pot fi folosite funcțiile de supraveghere oferite de sistemul de monitorizare cu cameră. Pot fi activate și din interiorul cabinei, fără a fi nevoie ca perdelele să fie date la o parte. 
     

CONDIȚII METEOROLOGICE ȘI REGIM NOCTURN:

  • O cameră video oferă, în general, vizibilitate mai bună când plouă deoarece lentila camerei este mai bine protejată în interiorul brațului camerei. Dar, poate și mai important, ecranul este situat în interiorul cabinei, îmbunătățind vizibilitatea, în comparație cu situația când plouă atât pe geam, cât și pe oglinda în sine.
  • Este mai ușor să păstrați curată lentila unei camere video decât o oglindă tradițională, cu o suprafață de sticlă mai mare. Camera este, de asemenea, plasată mai sus în exteriorul autocamionului, ceea ce o face mai puțin expusă la murdărie.
  • În întuneric, camerele pot oferi beneficiul unei vizibilități mai bun în comparație cu oglinzile și, de asemenea, vizibilitate îmbunătățită pe timp de noapte, datorită capacității camerei de a funcționa în condiții de lumină scăzută.
     

RESPECTAREA PREVEDERILOR LEGALE:

  • După cum s-a menționat anterior, având în vedere că există cerințe legale privind vizibilitatea directă în Regulamentul general de siguranță (GSR) 1929, un sistem de monitorizare cu cameră ar putea constitui o opțiune de preferat.
  • Vehiculele de peste 12 tone care tranzitează Londra începând din 2024 trebuie să aibă un calificativ de trei stele (bazat pe ceea ce șoferii pot observa direct pe geamurile cabinei) sau să își echipeze autocamioanele cu o serie de sisteme de siguranță. Acest lucru va face ca autocamioanele cu camere care înlocuiesc oglinzile să fie alegerea preferată.

Provocările deplasării cu un sistem de monitorizare cu cameră versus deplasarea pe baza oglinzilor laterale

Vizibilitate și securitate:

  • Oglinzile oferă o imagine tridimensională, în timp ce sistemele echipate cu camere sunt bidimensionale. Vederea în profunzime, evaluarea distanței și a vitezei vehiculelor din spate pot necesita ceva timp de acomodare.
  • Rezoluția camerei poate fi un dezavantaj în comparație cu o oglindă. Oglinzile oferă același nivel de claritate ca ochiul uman. Camerele au un obiectiv cu unghi larg și un ecran cu rezoluție limitată. Acest lucru ar putea îngreuna estimarea distanței de către șoferi. Calitatea imaginii și dimensiunea ecranului sunt, prin urmare, factori importanți.
  • Amplasarea ecranelor trebuie adaptată astfel încât să se potrivească cu interiorul cabinei, pentru a evita crearea altui punct mort. Acest lucru poate avea ca rezultat o dimensiune mai mică a ecranului decât oglinzile obișnuite, ceea ce influențează în consecință dimensiunile obiectelor de pe ecran.
     

Reparații:

  • Într-un sistem de monitorizare cu cameră există atât senzori, cât și ecrane, care se bazează pe un computer care controlează imaginea. Orice daune potențiale ar putea fi mai costisitor de reparat. Dar depinde de componenta care trebuie înlocuită sau dacă această înlocuire este acoperită de un contract de service.
     

Experiența de rulare:

  • A privi o imagine bidimensională pe ecranul unei camere este diferit de a te uita în oglinzile obișnuite. În prezent, mai mulți șoferi sunt obișnuiți să conducă cu oglinzi laterale clasice, ceea ce face ca aceasta să fie o nouă experiență de conducere și un element căruia trebuie să i se adapteze.
  • Un alt lucru cu care trebuie să vă obișnuiți, dar, mai ales, pe care trebuie să-l învățați se referă la setările tehnice și la noile caracteristici. Acestea trebuie integrate în rutina zilnică a șoferului, atunci când învață cum să manevreze, precum și să estimeze corect viteza, distanțele și zonele înconjurătoare.

Cum să alegeți – Viitorul oglinzilor laterale și al sistemelor de monitorizare cu cameră video

Atât sistemele de monitorizare cu cameră, cât și oglinzile tradiționale au avantajele și dezavantajele lor. Experiența de conducere cu oglinzi laterale față de cea cu un sistem de monitorizare cu cameră este diferită și este posibil ca șoferii să aibă preferințe diferite.

De asemenea, unele segmente ar putea fi mai ușor de adaptat: De exemplu, pe distanțe lungi, cineva se poate obișnui mai repede cu acest sistem decât cei care conduc mult în interiorul orașelor, unde sunt esențiale aprecierea repetată a distanțelor și determinarea profunzimii vizuale și unde este posibil să fie nevoie de mai multe manevre în marșarier.

„Preferințele pot varia, iar obiectivul folosirii camerelor video este de a obține un afișaj cât mai aproape de realitate, pentru a oferi cea mai bună experiență de condus posibilă. Pentru noii șoferi, camerele video ar putea fi standardul, iar alegerea dvs. poate depinde, de asemenea, de cât de deschis sunteți la schimbări și la noi soluții digitale în mediul de rulare”, spune Hanna Degerman, planificator de produse pentru experiența utilizatorului la Volvo Trucks.

Kjell Brunnström este cercetător senior în cadrul Institutele de cercetare RISE din Suedia, specializat în percepția vizuală. El crede că în viitorul apropiat camerele pot fi mai frecvente și mai populare, dar ar putea fi benefică și adăugarea unor caracteristici la sistemele de monitorizare a camerelor pentru a face din acestea o opțiune de preferat pentru toată lumea și pentru fiecare segment din industria transporturilor.

„Așa cum sunt acum, sistemele de monitorizare cu cameră oferă o profunzime redusă a vizibilității în comparație cu oglinzile laterale sau retrovizoare obișnuite. Însă un studiu realizat ldeRISE și Volvo Cars** a arătat că, pentru a atenua percepția redusă a adâncimii, camerele ar trebui să prezinte, de preferință, grafice suplimentare care să indice distanța și obiectele periculoase, ceea ce ar putea ajuta șoferul să ia deciziile corecte.”

Tehnologia a evoluat rapid în acest domeniu. Alegerea între o oglindă laterală clasică și un sistem de monitorizare cu cameră poate depinde de preferințe sau de segmentul de activitate. Este necesar să evaluați necesitățile activității dvs. de afaceri, dar și posibilitățile de conformitate juridică: și poate și preferințele și deschiderea șoferului dvs. față de noi experiențe de conducere.


*Economia reală de energie poate diferi în funcție de mai mulți factori, cum ar fi viteza de rulare, utilizarea pilotului automat, specificația vehiculului, sarcina vehiculului, topografia reală, experiența șoferului, uzura vehiculului și condițiile meteo.

 

** Sursa: Zhang, M. și G. Bin. Efectul CMS cu AR asupra performanței de deplasare. (diva2:1717225), Institutele de cercetare RISE din Suedia, Universitatea Chalmers de tehnologie, teză de masterat. 2022, disponibilă la: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Related Insights