Să conduci un autocamion echipat cu oglinzi laterale a fost întotdeauna un lucru pe care șoferii l-au considerat ca fiind de la sine înțeles. În ultimii ani, totuși, câțiva producători au început să ofere în schimb sisteme de monitorizare cu camere video. Dar când și unde poate fi acesta util și care sunt avantajele și dezavantajele unei camere video față de o oglindă?
În 2016, Națiunile Unite au emis o reglementare care permitea ca sistemele de monitorizare cu cameră video să substituie oglinzile retrovizoare. Unul dintre beneficii a fost că așa-numita vizibilitate directă s-a îmbunătățit, ceea ce înseamnă vizibilitate mai bună din poziția șoferului: și anume, ceea ce poate fi observat fără ajutorul oglinzilor sau camerelor.
Comisia Europeană estimează că viitorul Regulament general privind siguranța (GSR) va reduce numărul de accidente și, sperăm, va salva peste 25.000 de vieți și va preveni cel puțin 140.000 de vătămări corporale grave până în 2038. Sistemele de monitorizare cu camere video pot susține aceste cifre, deoarece îmbunătățesc vizibilitatea directă. Însă principalul motiv din spatele dezvoltării sistemelor de monitorizare cu camere video a fost o aerodinamică mai bună și posibilitatea de a economisi combustibil și de a reduce emisiile de CO2.
„Toată lumea vrea să-și îmbunătățească consumul de combustibil sau de energie, iar forma mai aerodinamică a sistemului cu camere poate crește eficiența energetică cu până la 1,5%*. Dar este, de asemenea, important să vedem ce soluție i se potrivește clientului, optimizându-i experiența la volan”, spune Gabor Szalo, specialist senior în inginerie în domeniul vizibilității la Volvo Trucks.
Primul autocamion echipat cu camere video în locul oglinzilor laterale a apărut în 2019, iar de atunci posibilitățile tehnice s-au dezvoltat rapid. Mai mulți producători au lansat autocamioane cu sisteme de monitorizare cu camere, iar stimulentele introduse de viitoarea legislație accelerează procesul. Până în 2029, Regulamentul general european de siguranță (GSR) va implementa cerințele privind vizibilitatea directă pentru toate autocamioanele nou înmatriculate, cu scopul de a reduce unghiurile moarte și de a optimiza ceea ce șoferii pot observa direct din interiorul vehiculelor.
Lăsând deoparte evoluțiile tehnice și legislația viitoare, există posibilități și beneficii, precum și provocări și limitări, în faptul de a conduce autocamioane echipate cu camere în loc de oglinzi. Iată câteva dintre aspectele care pot fi luate în considerare:
AERODINAMICĂ:
VIZIBILITATE ȘI SECURITATE:
CONDIȚII METEOROLOGICE ȘI REGIM NOCTURN:
RESPECTAREA PREVEDERILOR LEGALE:
Vizibilitate și securitate:
Reparații:
Experiența de rulare:
Atât sistemele de monitorizare cu cameră, cât și oglinzile tradiționale au avantajele și dezavantajele lor. Experiența de conducere cu oglinzi laterale față de cea cu un sistem de monitorizare cu cameră este diferită și este posibil ca șoferii să aibă preferințe diferite.
De asemenea, unele segmente ar putea fi mai ușor de adaptat: De exemplu, pe distanțe lungi, cineva se poate obișnui mai repede cu acest sistem decât cei care conduc mult în interiorul orașelor, unde sunt esențiale aprecierea repetată a distanțelor și determinarea profunzimii vizuale și unde este posibil să fie nevoie de mai multe manevre în marșarier.
„Preferințele pot varia, iar obiectivul folosirii camerelor video este de a obține un afișaj cât mai aproape de realitate, pentru a oferi cea mai bună experiență de condus posibilă. Pentru noii șoferi, camerele video ar putea fi standardul, iar alegerea dvs. poate depinde, de asemenea, de cât de deschis sunteți la schimbări și la noi soluții digitale în mediul de rulare”, spune Hanna Degerman, planificator de produse pentru experiența utilizatorului la Volvo Trucks.
Kjell Brunnström este cercetător senior în cadrul Institutele de cercetare RISE din Suedia, specializat în percepția vizuală. El crede că în viitorul apropiat camerele pot fi mai frecvente și mai populare, dar ar putea fi benefică și adăugarea unor caracteristici la sistemele de monitorizare a camerelor pentru a face din acestea o opțiune de preferat pentru toată lumea și pentru fiecare segment din industria transporturilor.
„Așa cum sunt acum, sistemele de monitorizare cu cameră oferă o profunzime redusă a vizibilității în comparație cu oglinzile laterale sau retrovizoare obișnuite. Însă un studiu realizat ldeRISE și Volvo Cars** a arătat că, pentru a atenua percepția redusă a adâncimii, camerele ar trebui să prezinte, de preferință, grafice suplimentare care să indice distanța și obiectele periculoase, ceea ce ar putea ajuta șoferul să ia deciziile corecte.”
Tehnologia a evoluat rapid în acest domeniu. Alegerea între o oglindă laterală clasică și un sistem de monitorizare cu cameră poate depinde de preferințe sau de segmentul de activitate. Este necesar să evaluați necesitățile activității dvs. de afaceri, dar și posibilitățile de conformitate juridică: și poate și preferințele și deschiderea șoferului dvs. față de noi experiențe de conducere.
*Economia reală de energie poate diferi în funcție de mai mulți factori, cum ar fi viteza de rulare, utilizarea pilotului automat, specificația vehiculului, sarcina vehiculului, topografia reală, experiența șoferului, uzura vehiculului și condițiile meteo.
** Sursa: Zhang, M. și G. Bin. Efectul CMS cu AR asupra performanței de deplasare. (diva2:1717225), Institutele de cercetare RISE din Suedia, Universitatea Chalmers de tehnologie, teză de masterat. 2022, disponibilă la: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469